Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Kämpar på med autotune av bränslet men har stött på problem ?
Det visar sig att den börjar spika vid ca4000rpm oavsett belastning.
Har provat både mer bränsle och backad tändning men det verkar inte bli någon skillnad alls av detta.
Vad ska man prova härnäst ?
Tk?
Stift?
Har inte gjort något mer åt spikproblemet på den vita..
Eftersom fler verkar ha samma problem har jag släppt tanken på ”komponentfel”. Verkar inte sannolikt att en komponent skulle vara trasig/dålig och det bara visar sig genom registrerade spikningar och att samma sak händer på fler bilar.
Har istället ägnat mig åt den blå bilen för att få ut den på banan igen till sommarens träffar.
Oljudet i växellådan visade sig vara ett lager. Fjädern till 4:ans synkring hade lossnat (igen) och rivit med sig plåttätningen på lagret och även skadat lagret. Rester av lagrets plåttätning (Z-tätning) återfanns lite varstans i lådan och kylsystemet. Tack å lov hade alla drev klarat sig.
Hittade även orsaken till att fjädern lossnat. Styrringen som fjädern fästs i saknade sin låsring.
Efter en dag på banan kan jag konstatera att lådan sköter sig bra men kylpumpen funkar inget vidare. Troligen är det någon ytterligare metallbit som letat sig dit eller också har pumpen för stora skador av allt skrot den fått i sig. Skulle behöva en sugsil på kylsystemet.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem