Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
- Detta ämne har 423 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-05 20:07 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Som väntat ligger det en hög med smådelar i botten på lådan…
Monterar en 4vxl denna gång för att snabbt få ut bilen på banan igenPlötsligt dök ytterligare ett problem upp
Den vita har inte gått riktigt som den ska sedan den fick en nybyggd motor. Det har varit lite mystiska ljud och taskig motorgång som jag inte kommit till rätta med.
Har kommit fram till att det finns två val, antingen riva motorn eller köra. Det värsta som kan hända är ju att man får riva
Igår blev det ett riktigt fel.. nu knackar den ordentligt… bara å riva alltså
Återstår att se om det är mekanikern även denna gång eller om det är något annat knas. Man vet ju inte när motorn är ihopplockad av överblivna delar.Dags för en uppdatering av sommarens aktiviteter.
Men det blev ju lite reparationer efter klubbens körning på Mittsverigebanan – dvs lådbyte
Flytta över Quiafediffen är ju lite pyssel. Den måste ju isär för att plockas i/ur lådan och i nya lådan ska det shimsas. Efter ett ras vill man ju såklart även tvätta bort ev smådelar.
Går ju snabbare för varje gång man gör detta.
Många delar är detBlev en 4vxl kokill denna gång.
Nästa bankörning var det regn och halkigt värre. Var helt ok för mig eftersom R-däcken tagit slut och den fick rulla på gatdäck.
Blev ett tvärt avslut när motorn började låta illa plötsligt. Visade sig vara EGR-pluggen som lossnat pga uppbrända gängor. Inget allvarigt alltså men färdigkört för dagen.Nästa bankörning var i gångna helgen. Torrt underlag men fortfarande gatdäck så några snabba varvtider blev det inte. Insåg däremot att den lägre vikten märks på rakorna. Måste växla tidigare nu
Rakt fram åker jag lätt ifrån en BMW Z3 M (321hk) så prestandan får jag vara nöjd med.
Avslutade dagen lite för tidigt med ett rassel och klonk från lådan. 3:an borta igen
Nu är bilen avställd i väntan på reparation under mörka årstiden. Får väl börja med att fundera hur jag ska få den att hålla.Det är ia en salig blandning av bilar på våra lokala träffar
Tar väl en uppdatering kring den vita också.
Blev ju ett riktigt fel på den. Var nog ganska nära ett totalras
Konstaterade snabbt att det var flera mm glapp i 2:ans vevlager så det var bara å riva2:ans vevlager är helt slut, nästan borta. Veven skrot och det har även snurrat i staken så även den skrotas
Övriga lager helt ok men visst syns det att dom är använda
Lite fundersam även de tvärgående ”strecken”. Vad kommer dessa av ?
Lagren har alltså gått ca 20 mil Normalt slitage ?Finns ju även spår av lagermetall i några av lagren så det har uppenbarligen gått runt en del skrot
Oljepumpen är också repig och skadad
Konstaterade att plungen till reduceringsventilen hade fastnat i botten så det är väl det enda riktiga felet jag hittat. Men ska det kunna orsaka ras på ett vevlager ?Tyvärr gjorde jag aldrig några mätningar av lagerspel när jag satte ihop motorn så det vet jag inget om. Men det kanske är så enkelt som en polare uttryckte saken. ”Det är väl något lagerspel som var antingen för stort eller för litet”
Hittar inget som var felmonterat eller något annat konstigt. Det enda är som sagt plungen till reducerventilen men det borde väl ge högt tryck istället för lågt ?Har även funderat på blocket.
Vet inte vad det varit utsatt för tidigare mer än att det blivit målat. Kan skräp eller i värsta fall blästersand vara en bov ? Hittar dock inga sånna tecken.Stakarna vet jag inte heller något om. Kanske var det fel på en av stakarna sedan tidigare ?
Nya lager med fel dimension verkar ju inte sannolikt.Nåja nu har jag satt ihop motorn igen.
Använder samma block men byter vev, stakar, kolvar, reducerventil och oljepump. Självklart även nya lager.Blev ett lite garageryck i kväll
Kollade lagerspelen på de gamla lagren och det visade sig vara lite tajta spel. Mäta tusendelar är ju inte busenkelt men jag får det till att spelet ligger kring 0,02mm och specen säger minspel = 0,026.
Verkar alltså vara några tusendelar för trångt men lagren går lätt och fint.
Dubbelkollade även att lagren är märkta med STD så det går väl utesluta att jag fått fel lager.
Saab har ju 2 olika storlekar av standardlager så denna motor skulle antagligen haft den tunnare varianten.
Kan det vara så jäkligt att jag hade en vev som ligger på eller nära maxtolerans samtidigt som eftermarknadslagren är ”de tjocka” och därmed blev spelet för litet ?Nu är den vita ihopsatt igen och ikväll blev det även uppstart
Efter en stund tystnade ventiltryckarna så nu låter den som den ska och går riktigt fint. Återstår lite mjukvarupill innan jag är helt nöjdDags för en uppdatering
Den vita har rullat som bruksbil i vinter utan att knorra men det syns tydligt att saltet går hårt åt karossen 🙁På väg hem från jobbet blinkade laddningslampan några ggr och det blev även lite andra intressanta fenomen på instrumenten. Bla hoppande varvräknare…
Nåväl efter lite felsökning upptäckte jag detta.
(Fästörat på spänningsregulatorn har gått av)Känns som ett ganska ovanligt fel…
Sommaren börjar närma sig så det är väl dags att få ordning på busbilen också. Förra säsongen avslutades med ett lådras i Augusti ock sen har bilen stått på samma fläck..
I början av sommaren rasade också lådan… Den gången en 5vxl kokillåda och i vanlig ordning på 3:an.
Rev isär denna låda för att inspektera skadorna.Noterar att fjädern till 4:ans synk har lossnat. Känns inte bra att fjädrar lossnar… Tar den sig in i kuggarna är det ju skrot.
Vad beror det på att dom lossnar ? Felmonterat eller nått annat ? Har de lossnat i samband med raset på 3:an ?
I vanlig ordning en hög med delar i botten
I nederkant på kuggarna ser man en ”linje” som är misstänkt lik en utmattningsskada. Behöver studeras närmare för att konstatera vad det egentligen är man ser.
Bottenstocken är såklart skrot
Även fjädern till 3:ans synk var lös och den har gått igenom 2:ans drev som också är skadat
Det är väl inte så jäkligt att det är en lossnad fjäder som orsakar raset ?
Noterar att bottensstockens drev verkar ha jobbat på ena kanten av 3:ans drev. Det borde gå att justera med lämpliga shims eller ?Funderar vilken låda och utväxling jag ska satsa på till banbilen.
Högt eller lågt växlad ?
4 eller 5 växlar ?Lägsta möjliga utväxling borde bli en 9,35 slutväxel och 4:ans primär. Det ger en toppfart på dryga 190kmh@6500rpm
Åt andra hållet, högsta möjliga utväxling med delar jag har blir 9,33 slutväxel och primär 7. Det ger en toppfart på ca 250kmh@6500rpmVitsen med en låg utväxling skulle vara att kunna använda 3:an mindre och istället köra mer på 4:an och även 5:an (på 4:an gör den ca 82kmh vid 3500 rpm och toppar ca 150)
Å andra sidan lär ju 2:an bli ”oanvändbar” även med diffbroms och bra däck.En hög utväxling, gärna 4vxl är ju också najs kombo med en stark motor. Toppfart på dryga 170 på 3:an och 115 på 2:an är trevligt. Men 3:an harkar ju inte hålla för detta.
Har också lite olika alternativ på drevsatser som jag velar mellan.
1. 12:ans drevsats (5vxl) med 9,33 slutväxel i ett kokillhus och fullturbons extralagrade primär
2. 4vxl från 99T med turbons förstärkta bottenstock och 3:ans drev med lämplig slutväxel
3. 4vxl av sen modell med helt ny bottenstock och 3:aDen enda som är garanterat fri från utmattningsskador är den med ny bottensstock, men hur stark är den jämfört med 70-talets förstärkta turbodrev ?
Hur stark är egentligen ”12:an” jämfört med 70-talets 99T drev ?mars 14, 2017 kl. 11:17 #428137Beror väl helt på hur du vill använda bilen och om den ska optimeras för bana, gata eller vara en kompromiss.
96 V4 1975 ”Bollen”
Ren banbil i dagsläget
Jamen då så Urban, testa dig fram ännu mera med hållbarheten på banan.
De finns en kille i Sundsvall som sedan önskar receptet 🙂MVH Nils
Inspektion av ytterligare en låda som rasat på 3:an
Detta ras visar tydligt en svag punkt på tidiga lådor.
Bottenstockens bakre axiallager är en tunn plastbricka som kollapsar vid hög belastning och förstör i sin tur bottensstockens nållager som blir ihoppressade och ”vridna” (fick inte med det på bild)
Dessutom tillåts bottenstocken röra sig axiellt, dreven glider ifrån varandra axiellt och vips utnyttjar man inte hela drevets bredd och raset kommer.Ett annat återkommande fel är att syncringarnas fjädrar lossnar.. Det skulle mycket väl kunna vara en utlösande faktor som knäcker första kuggen. Någon som har en lösning på det problemet (förutom att säkerställa att dom monterats rätt) ?
Dreven ser ut att ha varit isär när det rasade
Ser inga tecken på utmattning på dessa brottytor
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
