Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 424 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 29, 2016 kl. 22:58 #395214

      Försöker svara så gott jag kan 🙂

      33-4 är nog det stora kontaktstycket. (”33” är ju antalet stift)

      ”Startspärren” har inget med VSS som är integrerat i trionic men det vore väl lite coolt att montera VSS i en og900 också 😀

      H16-1 är ODB2 uttaget

      444 är CAN-bus uttaget som används för programmering.
      På ng900/og9-3 är kontaktdonet av samma typ som diagnosuttaget på äldre 900/9000
      9000 T5.5 har en annan variant som är mer ”rund”
      9000 T5.2 har ytterligare en variant, snarlikt kontakten på DI men med färre stift. C-lås motorn till bakluckan på 9000 CS har ett passande konstaktstycke 😉
      Istället för att använda olika anslustningar med tillhörande kabalage monterade jag en 9 pol D-sub som passar direkt i Lawicel CAN-bus adaptern
      Det ska gå att komma åt boxen dirket via detta uttag via en kobiadapter. Jag kör däremot old school med BDM-programmerare och CAN-usb adapter vilket även kräver att jag löder fast en stiftlist i ECU.
      Jag tar bort ”RAM-spärren” + ev andra programjusteringar med BDM-programmeraren (adapter + kablage + strömkälla 15V + PC med parallellport)
      Sen kan boxens RAM-minne realprogrammeras mha CAN-bus adaptern och en PC.
      Bredbandslambdan kopplas till Trionic för att kunna köra Autotuning av bränsle.

      Rekommenderar att läsa T5Suite dokumentationen.
      Det är även bra att läsa igenom T5 verkstadshandboken alt det som finns i WIS.
      T5.2 boken kan man t.ex. ladda ner här https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=5551
      Notera att några detaljer skiljer mot T5.5 och att T5.2 boken innehåller ett fel i ”Pin-listan” så jag rekommenderar att dubbelkolla mot T5Suite dokumentationen

        april 4, 2016 kl. 21:42 #395344

        Mängden lösa kablar minskar 😀
        Väntar nog med att klamra och snygga till härvorna till efter uppstart.

        Hittade en del oanvända kablar i mittkonsolen… Är för elhissar och elspeglar. Även elhisskablage till bakdörrarna ingår på denna 2D bil 😀

        Lite svetsjobb dök upp under förarstolen. Lite otäckt att svetsa 10cm från en bränsleledning i plast men nu är det gjort

        Den vita blir av med sitt 3″ system och tanken vara att den skulle få ett nytt Simons system (2,5″) men dom systemen är restade på obestämd framtid så det får blir att snickra ett eget system
        Najs att ha ett originalsystem som mall 😀
        Tanken är att det blir 3″ till dämparen vid bakaxeln och sedan 2,5″. Monterar även en dämpare bakom bakaxeln.

        Praktisk kapmaskin när det ska byggas avgassystem. En kap/ger -såg från Ö&B med en skiva för vinkelslip.

        Har en färdig 3″ batteriböj men jag tvekar lite. Är kröken för tvär eller funkar det ändå för en TD04HL-15T (6#) ?
        Nederst är en org 9000 krök
        Ovanför DP ligger en 3″ svetsböj (tunnväggig)
        Överst en std 3″ 90° böj

        Svetsböjen har i princip samma radie som DP´n

          april 4, 2016 kl. 23:10 #395345

          Smart att kombinera cirkelsåg och vinkelslip!

          96 V4 1975 ”Bollen”

            april 8, 2016 kl. 19:14 #395482

            Då var båda bilarna i garaget för skiftning av prylar.

            Den vita får släppa drivlina, bromsar, avgas och fjädrar/dämpare till den blå.
            Skönt att prylarna inte suttit så länge att det går lätt att få isär.
            Noterar att AVO-dämparna bak visar tecken på läckage och inte alls har samma fjong som tidigare. Skitprylar! Mindre än 3000 mil höll dom

              april 20, 2016 kl. 22:02 #396224

              Då var den vita på hjulen igen men vill inte gå som den ska 🙁
              Motorn går tungt. Förhoppningsvis är det i loppen det går trögt men det lär visa sig om det är något allvarligt.
              Tyvärr vill den inte heller gå riktigt på alla cyl och den dör gärna vid gassläpp. Kanske finns det ett samband ?
              Blir nog att felsöka systematiskt. Har ju byggt av delar i okänt skick… Konstaterat hittills att bränsletrycket är tokfel så den har gått rejält fett.
              Har justerat mjukvaran, bytt spridare, DI och stift men det verkar inte ha blivit någon skillnad – går fortfarande inte på alla vid uppstart.

                april 23, 2016 kl. 20:47 #396407

                Hittade lite gamla bilder

                Den vita har fått ett originalchassi nu

                Blev tyvärr låg bak och hög fram 🙁 Får väl justera det någon gång. Tills vidare pumpar jag i lite luft i luftfjäderförstärkarna

                En bild på min luftningsmojäng. Med andra lock kan samma mackapär användas för provtryckning av kylsystem och intercooler

                Den vita har fått ett tamare avgassystem. Tanken var ett Simons 2½” men den viktigaste delen, dämparen, finns inte att tillgå längre 🙁 Däremot fanns bakaxelkröken så det fick bli en byggsats istället. Bra å ha ett originalsystem som mall.

                Standarddämpare 500×200 med en 45 graders krök

                30 graders krök in i dämparen

                Modifierat framrör. Blir 3″ hela vägen till dämparen framför bakaxeln

                  april 23, 2016 kl. 20:52 #396408

                  Bygger lite på nya busbilen också.

                  Transmissionskylning på plats

                    april 24, 2016 kl. 07:02 #396412

                    Härligt att få se lite uppdateringar här 🙂 Vilken bra trycksättare du byggt, sån skulle man nästan göra sig en, perfekt ju. Enkel att göra med ju. vart har du funnit locket till bromsburken?

                    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                      april 24, 2016 kl. 10:00 #396422

                      Locket hittade jag i en skrotlåda på jobbet 🙂
                      Just detta lock är nog avsett för just detta men det har ingen märkning så jag vet inte vart det kommer ifrån. Kan vara ett standardverktyg för verkstäder eller möjligen ett specialverktyg från Volvo eller Scania.

                      För kylsystem har jag monterat en snabbkoppling i ett kasserat kylarlock (dvs locket till expansionstanken)
                      För trycksystem/intercooler har jag en snabbkoppling i en 2″ plugg. Monterar den i tryckslangen ut från turbon för läcksökning av laddluft

                        maj 6, 2016 kl. 20:49 #396840

                        Ligger lite efter med uppdateringen här.

                        Bygger vidare på transmissionskylningen

                        Hittade en plåtbit i skrotlådan som få fungera som värmeskydd. Vetifan om det funkar eller ens behövs men nu sitter den där

                        En 16 raders oljekylare till motorn. Nästan dubbelt så stor som original. Återstår att se om placeringen är tillräckligt bra


                        Uppgraderat inloppsröret till 60mm. Tror inte det behövs men det blir väl inte sämre heller. Hittade ett billigt öppet filter hos SP så jag skippar org luftburk

                        Bromsar och hjulupphängning på plats

                        Ner på hjulen igen
                        Tveksam om hjulen går använda.
                        215/45-17 fram och 225/45-17 bak. Mer intresserad av att fälgarna funkar men dom skulle haft lägre ET

                          maj 9, 2016 kl. 07:15 #396918

                          Då var den äntligen uppstartad och det blev inga pölar under 🙂
                          Måste städa garaget innan den kommer ut genom dörren på en provtur

                            maj 14, 2016 kl. 15:42 #397194

                            Då var även den blå påställd och provkörd.
                            Kan snabbt konstatera att det inte är någon långfärdsbil med lätt kaross, hård fjädring och breda däck. Stötigt och bullrigt 🙂
                            Det öppna filtret i skärmen ger ett jäkla insugsljud. Hur står folk ut med öppet filter i en bruksbil ?

                              maj 14, 2016 kl. 15:51 #397195

                              gött! vad blir det av den vite?

                              jag körde halmstad – gävle tur o retur med merca fjädrarna koni på hårdaste, nylonbussningar till undre länkarmen, 215/40-17 och 0 i toe.

                              Gör inte det. framförallt 0 i toe… det va båda händerna kramphållandes på ratten hela tiden… längsta 70+70 milen jag kört.

                              jag var dock såpass förberedd att jag hade mina peltor lurar med aux på mig 🙂

                              • Det här svaret redigerades för 10 år, 1 månad sedan av M.Broberg.
                                maj 14, 2016 kl. 19:11 #397197

                                Den vita lever vidare som bruksbil med org fjädrar och bromsar.
                                Länkarmsinfästningarna blev lagade i höstas och nu har den fått en nyrenoverad motor, nytt avgas och en genomgången låda med stumhylsa.
                                Den har fortfarande -044 pump, stor IC, T5, 15T snurra så jag hoppas det blir lite fjong i motorn när den fått bli lite inkörd

                                  maj 28, 2016 kl. 20:54 #397810

                                  Då var banpremiären avklarad med den blå
                                  – Växellådskylaren funkar kanonbra. Håller tempen kring 80-85° mot tidigare uppåt 130°
                                  – Motoroljekylaren är bättre men inte riktigt superbra. Blir uppåt 120° efter en stund men det är tillräckligt för att hålla motorn på rimlig nivå. Placeringen kan nog förbättras
                                  – Chassit funkar bra. Riktigt najs balans. Skulle må bra av en sänkning och mer camber fram.
                                  – Bromsarna är som vanligt grymma. Inga läskiga bakvagnskast.
                                  – 5vxl låda ger tätare steg och mer växlingar. Passar kanske bra till det avsmalnade registret (lägre vrid i mellanregistret) men irriterande behöva växla upp 150m före kurvorna… 2:an näst intill oanvändbar trots 7:ans primär.
                                  – 5vxl kokillåda är inte odödlig – Ras igen 🙁

                                  Bara å ta nya tag

                                Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 424 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.