Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
- Detta ämne har 423 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-05 20:07 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Jobbar vidare med motorn. Kan ju inte bygga allt av gamla ladfynd så det fick bli ett nytt svänghjul som skickades direkt till modifiering 😀
Nu var ju detta ett 9000 svänghjul så jag passade på att märka om det för 900.
De två gamla svänghjulen är från en 900 och det nya är 9000. Skiljer alltså 30°
Noterbart också att de två 900 hjulen inte är exakt lika.
En bonusbild på stöttan till turbon.
Just denna är anpassad till T25 flänsen men jag funderar starkt på att bygga en liknande till T3 flänsen också. Den smäckra designen underlättar betydligt när man behöver skruva i det området
Blev visst ingen bild på stöttan monteradVarför nån skulle vilja ha mindre avgashus är nått jag inte fattar. lite bättre spool? tar hellre o slipper mottryck jag.
Tanken har faktiskt funnits att den skulle få en riktigt liten och snabbspoolad snurra.
T25 är ju ett alternativ, eller kanske en GT17 eller varför inte en TD04-13G.Tror det skulle bli en rolig bruksbil med en sån setup. Kanske tom kombinerat med en stark WG-dosa och ingen MV 😀
Nu får dom planerna ligga på is, TD04 blir utmärkt det ocksåschtiligt.
ser fram emot när jag får ett sånt svänghjul!
har du balanserat det efter fräsning?
ang turbon, tidigare ladd är la knappas något som är eftertraktat på og900? vrid är ju sådär för dom stackars lådorna.
du kan ju testa att ta bort klacken till kamdreven och justera kammarna med om du vill ha effekten längre ner i registret.
-
Det här svaret redigerades för 10 år, 4 månader sedan av
M.Broberg.
-
Det här svaret redigerades för 10 år, 4 månader sedan av
M.Broberg.
februari 26, 2016 kl. 09:24 #387257Läckert jobb du gör 🙂 Porrigt svänghjul. hehe. Staget såg riktigt tacksamt ut med, nästan så man ser direkt va bra plats det blir 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Har inte balanserat efter fräsning. Den skarpögde noterar att det är borttaget material för att kompensera för de borttagna klackarna.
Lär ju visa sig hur det blir. Är ju inget jättejobb att ta bort svänghjulet om det inte funkar bra.Tidigare ladd gör gott för körbarheten och med T5 har man ju möjligheten att styra vridet så man kan välja både nivå och var i registret det ska ligga.
Har vid något tillfälle spånat om att bygga en ”gubbmotor” istället. Högt komp, lågt laddtryck, insprutarkammar, liten turbo, tanka sprit. 🙂 Nu får det bli ihopplockade delar istället.Ett nytt stag kan verkligen rekommenderas. Blir dessutom enklare med oljereturen om man kör med annat turbo
örsöker montera en större oljekylare men det går trögt. Tycker inte jag hittar något vettigt ställe att placera en större oljekylare.
Var har ni andra placerat motoroljekylaren ?Har lite olika varianter av kylare men har fastnat för den stora 9000 kylaren då den i teorin har mer än dubbla kapaciteten jämfört med originalet.
Enda vettiga stället jag hittar är bakom vä strålkastare.
Sen dyker nästa problem upp, att hitta vettiga anslutningar till kylaren. Verkar ju som Saab har hittat på någon egen standard… Nån som har tips vilka kopplingar man kan använda ?Fick till en bild på staget till turbon
Inkoppling av Trionic har börjat… Passar även på att riva bort lite annat som inte behövs så det blir lite trix med kablaget.
Har bestämt mig för att montera huvudrelä och bränslepumpsrelä i säkringsboxen. Lediga platser finns ju där och så slipper man den jobbiga originalplaceringenFlytten av batteriet gjorde att jag rationaliserat bort kopplingsplinten för spänningsmatning. Drar matningarna direkt från generatorn istället.
Får väl vänta tills motorn är på plats med att göra det sista så kabellängderna blir rätt.
Styrenheten hamnar på originalplats. Blir lite pill där också… Varvräknare, hastighetessignal, CE, startspärr, ODB2 uttag, knapp för GLT, bredbandslambda. Många kablar blir det 😀
9-3 härvan påstås vara att föredra, tja kanske lite enklare än en 9000 härva men kablaget behöver skarvas ändå för att montera hyffsat originallikt. Har förlängt kablaget med 650mm. Löder samtliga skarvar för att slippa mystiska elfel i framtiden.
Glädjande att slippa skarva de två skärmade kablagen till lambdasond och MAP-sensor. Härvan kräver även en 4-tråds lambda med det blir najs att få en pålitlig signaljord till sonden.
Kämpar vidare med elsystemet. Tar en jäkla tid att koppla och sy ihop nya kablage med bilens elsystem och viss kablage får ju bli helt nya.
Försöker även göra det servicevänligt med kontakdon där man vet att det ska kopplas isär ibland.
Börjar se slutet nu
* T7 MV = check
* Huvudrelä och pumprelä i org säkringsdosa = check
* Alla säkringar i org säkringsdosa = check
* Signaljord skild från kraftjord = check
* Kabelhärva T5 förlängd = check
* 9 pol D-sub i kupén = check
* OBD 2 uttag = check
* Mätare för oljetryck och oljetemp x2 med delbart kablage i radiofacket = check
* WBL och EGT mätare i mittkonsol med delbart kablage = check
* Startspärr = check
* Brytare för GLT = check
* Relä och säkring för växellådspump i säkringsdosan = check
* On/off -knapp växellådspump = check
* Varvräknare, CE och hastighetsgivare kopplad till instrumenthus = check
* Kablage för org tändsystem och insprutning borttaget = checkÅterstår att snygga till kablagen och klamra…
mars 28, 2016 kl. 08:30 #395160Härligt pyssel, sladdar överallt 🙂 Ska själv fixa med t5 i min vita 900a. Så ja kommer här med lite frågor. Själv har jag en ng900 härva från en 97a om jag inte minns fel. Den måste alltså förlängas den med om man vill dra kablaget likt original?
Jag har gjort en kladdlapp sedan tidigare på inkoppling av detta, men kan va fint att lägga till lite info från dig här. Så man har en fin lathund sen 🙂
Jo tänkte höra vad detta är.(* 9 pol D-sub i kupén = check)
Och vad är detta för mätare du kopplat in?
* WBL och EGT mätare i mittkonsol med delbart kablage = checkHastighetssignalen plockar du från farthållarkontakten eller?
Vilket stift tar du den ifrån?* Startspärr = check
Är detta nått man behöver fixa med på en ng900 härva? Antar du kör 9000härva.* Brytare för GLT = check
Bryter du jorden eller spänningskabeln här? kanske inte har nån betydelse? Vore nice att köra en brytare på detta.* T7 MV = check
Vad behöver jag för grejer mer än en t7 ventil för att fixa detta?
Det var nått som skulle lödas om i boxen för detta eller? Minnet sviker lite nu 🙂Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Jag har förlängt 9-3 härvan med 650mm och rationaliserat bort det stora kontaktstycket som ansluter mot bilen
9 pol D-sub
En helt vanlig serieportsanaslutning som passar direkt på CAN-USB adaptern.
Alltså för realtidsprogrammering av TrionicWBL + EGT har Brobergs svarat på
Hastighetssignalen tar jag från hastighetsmätarens farthållaranslutning
Startspärren är egentillverkad och simpel. Kopplar bort en vital funktion i T5
Brytare för GLT
Har en knapp som ger 12V på Trionic Pin 15. Trionic tror då att man bromsar och går ner till GLT. (Även signalen för backen kan användas på samma sätt)
Att bryta MV är inte så lyckat då det ger trassel med adaptionen.T7 MV
Boxen behöver lödas, programmet justeras och kablaget byggas om. T7 ventilen behöver bara en kabel från ECU medan T5 ventilen behöver 2.Ska fixa lite bilder 😀
mars 29, 2016 kl. 20:09 #395202Tack och bock för svaren 🙂
så startspärren den har du som en säkerhet bara, trodde det var att den var tvungen att programmeras bort för att få bilen att starta, har för mig jag läst nått om nån startspärrhistoria. Det kanske är om man kör med grejer från 9000? eller hur är det?
Det stora kontaktstycket du tagit bort, det är det som heter h33-4 i wis då antar jag?
Kikar igenom min inkopplingslista jag har i en pärm, där har jag listat upp två olika testuttag.
Diagnostikuttag H16-1 alltså ett 16 poligt uttag, antar det är Obd2 uttaget?
Sen har jag listat upp detta med.
Har skrivit, Testuttag 444. 10 poligt uttag (canbus) (94 års).
Är detta det äldre som fanns innan obd2 uttaget kom?
All info har jag rotat fram i Wis.Jag plockade Trionicgrejerna från en ng 900 96 eller 97 om jag inte minns fel.
Ja det är dags iallafall att förfriska t5 minnet lite märker jag 🙂
Men har iallafall en fin sammanställningslista på hur allt ska kopplas så något vettigt har jag gjort sedan tidigare 🙂 haha.En sak till, Vad behöver man göra för att kunna realtidsproggrammera?
Där sviker minnet lite igen, du skriver om nån Can-usb adapter. Vart ska den kopplas in? är det nått man måste in i boxen för att fixa till?Ursäkta att jag frågar en massa i tråden 🙂 vill bara friska upp minnet. och på samma gång jag får nya matnyttiga grejer vad gäller t5 så kommer jag lägga in notiser i min fina lathundspärm 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
-
Det här svaret redigerades för 10 år, 4 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
