Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 424 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 10, 2016 kl. 08:29 #385569

      Härligt 🙂 Gött är det.
      Nu blev jag sugen och regga om nått jag med 🙂 haha

      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

        februari 13, 2016 kl. 18:01 #385733

        Fler roliga fynd i förrådet 😀

        Original grenrör med T25 fläns. Lär visst vara en prototyp som inte finns i allt för många exemplar

        Funderar på en T25 turbo också men när det redan sitter en 15T#6 där så får den börja jobba igen

          februari 14, 2016 kl. 20:42 #385787

          Varför nån skulle vilja ha mindre avgashus är nått jag inte fattar. lite bättre spool? tar hellre o slipper mottryck jag.

            februari 14, 2016 kl. 21:13 #385788

            Det beror väl på hur man tänkt använda prylarna också.
            Ska man jaga mottryck är nog ett annat grenrör högt på listan över modifieringar. På en kortmotor brukar denna turbo, spridare och IC räcka till närmare 300 så helt kasst är det nog inte.

            Tror detta blir en mycket trivsam motor i en bruks -900

              februari 14, 2016 kl. 23:54 #385792

              Det beror väl på hur man tänkt använda prylarna också. Ska man jaga mottryck är nog ett annat grenrör högt på listan över modifieringar.

              sant. sant.

              men alla bäckar små….

                februari 17, 2016 kl. 20:05 #385909

                Då stannande bilskrället 2km hemifrån… Nån som har en terori om vad felet kan tänkas vara ?

                Den startar och går med dålig tomgång men tål ingen gas alls.
                Man kan få den att varva upp och då blir den körbar en stund och om vägen är plan. Branta backar klarar den inte. Verkar som motorn går lite bättre om man lyckas hålla varvet högt men får den för mycket gas stryper den sig.
                Efter några minuter går den bara på tomgång och till slut stannar den.
                Efter 40min vila går den köra några minuter igen.

                Felet kom plötsligt. Från första tvekan tills det blev stopp gick det köra 500m.

                Bränslepumpen går
                Bränsle finns i tanken
                Ingen lysande motorlampa
                Avgasvärden ok enl dagens besiktning
                Personligen tror jag på hallgivaren i fördelaren. Kanske även tändspole eller tändmodul?
                Tändmodul brukar väl vara mer ”digital” (fungerande eller stendöd?)
                Tändspole, kommer väl inte så där tvärt ?

                Sitter alltså Lucas MY -91 i bilen och tändsystemet är förutom fördelare och varvräknare org 900i 8V

                  februari 18, 2016 kl. 05:52 #385914

                  LMM!?
                  Eller mindre troligt Lucaslådan….

                    februari 18, 2016 kl. 08:08 #385915

                    Provade koppla ur LMM och enda skillnaden blev att CE tändes.
                    Har begränsad erfarenhet av Lucas och hur det beter sig så där behövs tips 😀

                    Ytterligare en detalj jag noterade. När den inte startar rör sig inte varvräknaren vid startmotorvevning. Det brukar tyda på tändproblem men är inte helt klockrent här. Varvräknaren har hela tiden sedan uppstart visat fel så jag litar inte på den. Kanske finns det ändå ett samband, dvs att det är nått signalknas som även påverkar varvräknaren.

                    Hela elsystemet, framförallt för tändsystemet är ju lite tveksamt eftersom jag byggt enbart med syfte att besikta så det är juy inte otänkbart med något knas i kablage eller någon annan komponet heller.
                    Motor och motorstyr ska bytas nu men det hade varit najs att hitta felet ifall motorn ska användas vid fler besiktningar 😉

                      februari 19, 2016 kl. 20:27 #385952

                      Biltema levererar…

                        februari 19, 2016 kl. 21:21 #385954

                        Nämen! Levererar pumpen mer en motorn tar..? 😉

                          februari 19, 2016 kl. 21:39 #385955

                          Det är ju bra fjong i pumpen (Henko 275lph) men det är inte mer än BTR klarar att hantera.
                          Har inte kontrollmätt trycket men det var ju bra värden på besiktningen så trycket kan inte vara helt tokigt.

                          Slangen är Biltremas som ska klara att monteras i tank.

                            februari 19, 2016 kl. 21:56 #385956

                            Jaha…d ä ju snopet men det kan ju vara ”fel” på slangen eller så är den väl för billig…
                            Surt i alla fall!

                              februari 20, 2016 kl. 11:26 #385960

                              Har en viss skepsis till Biltemas gummiprodukter så jag har haft en slangstump i ett bensinbad någon månad och även den lider av samma åkomma att ytterslangen separerar från innerslangen…

                                februari 20, 2016 kl. 21:36 #385989

                                Motorbygget fortsätter med div ladufynd.
                                Gröna spridare och 3,3 bar BTR blir nog lämpligt i denna motor.
                                Mycket meck med alla slangar och rör på utsidan motorn men det verkar som jag lyckas skrapa ihop det mesta

                                En genomgången låda med lämplig primärväxel. Skönt att jag fixade den förra vintern.

                                Ett stållock till diffen. -14 lådorna saknar ju oljeplugg så det fick bli en sån i difflocket istället

                                  Anonym
                                  februari 21, 2016 kl. 11:36 #385990

                                  Ett stållock till diffen.
                                  -14 lådorna saknar ju oljeplugg så det fick bli en sån i difflocket istället

                                  Haha, ja why not 😛

                                Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 424 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.