Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
- Detta ämne har 423 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-05 20:07 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
februari 10, 2016 kl. 08:29 #385569
Härligt 🙂 Gött är det.
Nu blev jag sugen och regga om nått jag med 🙂 hahaFaktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Det beror väl på hur man tänkt använda prylarna också.
Ska man jaga mottryck är nog ett annat grenrör högt på listan över modifieringar. På en kortmotor brukar denna turbo, spridare och IC räcka till närmare 300 så helt kasst är det nog inte.Tror detta blir en mycket trivsam motor i en bruks -900
Det beror väl på hur man tänkt använda prylarna också. Ska man jaga mottryck är nog ett annat grenrör högt på listan över modifieringar.
sant. sant.
men alla bäckar små….
Då stannande bilskrället 2km hemifrån… Nån som har en terori om vad felet kan tänkas vara ?
Den startar och går med dålig tomgång men tål ingen gas alls.
Man kan få den att varva upp och då blir den körbar en stund och om vägen är plan. Branta backar klarar den inte. Verkar som motorn går lite bättre om man lyckas hålla varvet högt men får den för mycket gas stryper den sig.
Efter några minuter går den bara på tomgång och till slut stannar den.
Efter 40min vila går den köra några minuter igen.Felet kom plötsligt. Från första tvekan tills det blev stopp gick det köra 500m.
Bränslepumpen går
Bränsle finns i tanken
Ingen lysande motorlampa
Avgasvärden ok enl dagens besiktning
Personligen tror jag på hallgivaren i fördelaren. Kanske även tändspole eller tändmodul?
Tändmodul brukar väl vara mer ”digital” (fungerande eller stendöd?)
Tändspole, kommer väl inte så där tvärt ?Sitter alltså Lucas MY -91 i bilen och tändsystemet är förutom fördelare och varvräknare org 900i 8V
Provade koppla ur LMM och enda skillnaden blev att CE tändes.
Har begränsad erfarenhet av Lucas och hur det beter sig så där behövs tips 😀Ytterligare en detalj jag noterade. När den inte startar rör sig inte varvräknaren vid startmotorvevning. Det brukar tyda på tändproblem men är inte helt klockrent här. Varvräknaren har hela tiden sedan uppstart visat fel så jag litar inte på den. Kanske finns det ändå ett samband, dvs att det är nått signalknas som även påverkar varvräknaren.
Hela elsystemet, framförallt för tändsystemet är ju lite tveksamt eftersom jag byggt enbart med syfte att besikta så det är juy inte otänkbart med något knas i kablage eller någon annan komponet heller.
Motor och motorstyr ska bytas nu men det hade varit najs att hitta felet ifall motorn ska användas vid fler besiktningar 😉
Det är ju bra fjong i pumpen (Henko 275lph) men det är inte mer än BTR klarar att hantera.
Har inte kontrollmätt trycket men det var ju bra värden på besiktningen så trycket kan inte vara helt tokigt.Slangen är Biltremas som ska klara att monteras i tank.
februari 19, 2016 kl. 21:56 #385956Jaha…d ä ju snopet men det kan ju vara ”fel” på slangen eller så är den väl för billig…
Surt i alla fall!Motorbygget fortsätter med div ladufynd.
Gröna spridare och 3,3 bar BTR blir nog lämpligt i denna motor.
Mycket meck med alla slangar och rör på utsidan motorn men det verkar som jag lyckas skrapa ihop det mestaEn genomgången låda med lämplig primärväxel. Skönt att jag fixade den förra vintern.
Ett stållock till diffen. -14 lådorna saknar ju oljeplugg så det fick bli en sån i difflocket istället
Anonymfebruari 21, 2016 kl. 11:36 #385990Ett stållock till diffen.
-14 lådorna saknar ju oljeplugg så det fick bli en sån i difflocket iställetHaha, ja why not 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
