Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Byta drivknut (klocka?)
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 4 mars, 2023 kl. 11:01 #500947
M.Broberg
DeltagareTändningsdelar brukar inte vara dumt att byta.
skaffa boungicord (stavnignen kan vara fel) tändkablar, många andra märken kan orsaka störningar tyvärr.
satte du BCP7ES stift i bilen som det ska vara?
Lätt att köpa BCPR7ES-11 stift eftersom det sitter i nyare saabar, blir sådär.en tändinställning är aldrig fel, kräver strobosokoplampa, tålamod och e fast 13 nyckel.
lampan kostar 500 på biltema men nån i närheten borde ha en och kunna det där, det är rätt jäval old school 😉
8 mars, 2023 kl. 20:46 #501013sodling
DeltagareIntressant.
Det ska jag kika på.
Nu är Fördelarlock och Rotor bytt också men ingen större skillnad.
BCP7ES är det som sitter ja precis.
Tack för tipset på kablar !
15 mars, 2023 kl. 07:47 #501104sodling
DeltagareIofs så bör ju inte bilen skaka vid stillastående som den gör nu om drivknutarna är kass så det måste vara ett annat problem jag har
Kan det vara en misständ cylinder som skapar obalans?
Kan en cylinder gå sönder ?
15 mars, 2023 kl. 09:12 #501107Bengt Karlsson
DeltagareHej. Du skrev ovan att vibrationerna uppkommer när du lägger i Drive. Motorn går alltså jämnt och fint när du har växelväljaren i friläge? Det tycker jag talar emot att det skulle vara fel på en cylinder. Motorkuddar kanske? Mvh Bengt
15 mars, 2023 kl. 13:24 #501110sodling
DeltagareJo när den är i neutral minskar, tydligt, skakandet.
Angående motorkudden. När jag gasar iväg ifrån stillastående så så skakar sen också tydligt och då har jag ju ändå ett visst Momentum framåt.
Men det kanske är någon garanti för att de Inte är motorkudde
15 mars, 2023 kl. 14:23 #501111peter engqvist
DeltagareKolla om avgassystemet ligger mot eller väldigt nära karossen någonstans.
Lägg i driven/backen med motorhuven öppen, gasa och bromsa så ser du om motorn rör sig onormalt mycket.
16 mars, 2023 kl. 10:44 #501121M.Broberg
Deltagarehögre och främre motorfästena är dom som brukar strula.
skönt det, för att byta vänster är rätt mkt mer jobb.
Att höger ofta går sönder kan nog bero på värmen från avgaset.
främre motorfästet märks framförallt vid växling eller när man pumpar gasen när man kör. (på manuell iaf ) jag gissar att samma gäller på automat.
- Det här svaret redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av .
18 mars, 2023 kl. 08:15 #501172sodling
DeltagareJag testade att kolla motorns rörelse när jag la i en växel och bromsade och den hoppar tydligt upp. Det verkar alltså vara ett spel i åtminstone det främre fästet men kanske även något på sidan.
Jag byter väl främre först och ser.
Dock på sidorna som säljer fästen står det att det är hydrauliskt fäste jag skall ha framtill. Men mitt ser precis ut som de som anges passa 16V fram till 1985 (min är 1990)
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/900-79-93/motor/motorkropp/motorupphangning/framre-motorkudde.htmlKan jag ha det ändå ? Är det fel monterat på min bil just nu?
19 mars, 2023 kl. 12:47 #501180Bengt Karlsson
DeltagareHej. Det är omöjligt att på distans avgöra om motorn rör sig onormalt mycket. Bäst vore nog om någon i klubben som bor i din närhet kunde titta så att ni är två som bedömer om det är fel på motorkudden. Teoretiskt sett så skulle det kunna vara motorfästet som orsakar vibrationer. Om ni bedömer att så skulle kunna vara fallet så skulle jag nog lita på Speedparts säljsida. De borde inte skriva felaktiga uppgifter där. Mvh Bengt
20 mars, 2023 kl. 08:01 #501188sodling
DeltagareJust det,
Nej men vi var två så jag kunde spana in rörelsen och fästet ganska noga, motorn såg ut att lyfta sig i fästet framtill.
Men det kan väl vara så här att någon bytt fäste vid tillfälle och då satt på gummi-fäste ist för original hydrauliskt.
Ni som bytt: är det på med förlängare, lossa fästetc höja motorn lite med domkraft underifrån och sen peta ut och in gamla nya fästet ?
Passa på byta höger fäste också kanske när man är i farten
20 mars, 2023 kl. 15:47 #501191M.Broberg
Deltagaretyp så.
man får höjja o sänka lite för att komma åt allt.motorfästet sitter med en bygel och nedre skruven kan vara svår att komma åt om man inte sänker motorn.
så avlasta, lossa stora bulten genom motorfästet och sen övre skruven på bygeln.Sen kan du få sänka lite för att komma åt den undre skruven
Det går rätt lätt att se om det är främre fästet, då häver sig motorn i bilens riktning när man gasar och släpper.
annars brukar det vara sidorna.men så billiga som främre gummi bussningen är är och så lätt det är att byta så.
21 mars, 2023 kl. 12:46 #501198sodling
DeltagareTack!
Beställt ett motorfäste som får åka på på torsdag Ska bli spännande detta.
Kanske visar sig att drivknutarna inte är ett problem ens. Tänk om man skulle ha lite flyt 🙂
24 mars, 2023 kl. 08:28 #501247sodling
DeltagareJa okej då är första försöket avklarat. Inga problem få loss den övre bulten på bygeln samt höger. Men vänstra sitter tight till. Där är min förlängare med led och hylsa för stor. Och lednyckeln för kort.
Några tips på verktyg? Eller på vad jag kan sätta i lednyckeln och vrida om med för att lossa den vänstra bulten? För den får jag ju fint på bulten men svårt att vrida om den.
Också: var kan jag sätta domkraften för att lyfta lite?
24 mars, 2023 kl. 09:08 #501248M.Broberg
Deltagarekör du inte 3/8″ så är det ett hett tips.
annars så är lämpligt rör eller en ringnyckel som går över lednyckeln en bra idé för att få mer hävarm.
jag brukar använda en lämplig sak (gärna träbit) och stoppa upp bakom/under grenröret så kommer man bredvid hasplåten.
akta så du inte lyfter i oljereturen från turbon bara.pelardomkrafter (med nått som sprider trycket, återigen, trä är bra) är riktigt smidiga ibland när man ska göra sånt här.
- Det här svaret redigerades för 4 dagar, 7 timmar sedan av .
24 mars, 2023 kl. 10:45 #501252sodling
DeltagareTack!
Dum fråga kanske men är det mindre dimensioner på 3/8″ ?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.