Byta drivknut (klocka?)

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta drivknut (klocka?)

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta drivknut (klocka?)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 68 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 23, 2022 at 13:09 #497897

      Helt sant,

      blir en snabb check med vinterhjulen innan jag sjösätter detta projektet

      Låter som obalans eller skeva hjul i min värld.
      men du lägger la på vitnerdäck nu snart..? då märker du ju.

        oktober 23, 2022 at 16:53 #497899

        Håller med. Klokt att kolla hjulen först. Kan ju också kolla att det inte är någon bromskloss som sitter fast och bromsskiva som är skev och ligger an lite. Mvh Bengt

        • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Bengt Karlsson.
        • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av Bengt Karlsson.
          oktober 23, 2022 at 21:18 #497936

          Sodling skrev:
          Minns du om du behövde pressa isär något eller om det bara var att demontera?

          Det är så pass länge sen jag gjorde bytet så jag minns faktiskt inte om jag använde press för att trycka ur medbringarna.

            oktober 24, 2022 at 21:46 #497971

            Sitter väl en låsring som man lossar på insidan av klockan, sen går det att knacka ut den. Bytet går att göra med paketet i bilen.
            När jag gjorde det så hade jag en extra klocka och bytte en åt gången för att minska ev bekymmer med att diffen flyttar sig eller nåt sånt. Tänk på att där är en fjäder och metall grej längst in mot diffen i klockan.

              oktober 27, 2022 at 08:47 #498029

              Just det.
              Fjädern i centrum där den har jag sett. Skall hållas koll på.

              Vad säger ni om drivknutsfett, någon som kan rekommendera vilket som är bäst för både inre och yttre ?

                oktober 27, 2022 at 19:23 #498045

                https://se.merlinmotorsport.co.uk/p/gkn-tripode-gemensamma-fett-300-gram-gkn-ms9u025

                tripodfett innre, drivknutsfett yttre.

                • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av 97sonett.
                  oktober 28, 2022 at 09:18 #498052

                  “Litium fett med EP tillsats” ska det vara i tripoden enligt VHB om jag minns rätt.

                    november 3, 2022 at 18:16 #498210

                    Spinner vidare lite här.

                    Hur mycket växellådsolja förlorar man ungefär vid ett byte här?

                    Jag behöver byta och funderar på om det går att göra innan jag gör bytet av medbringarna/klockorna

                      november 5, 2022 at 12:53 #498289

                      Hej,

                      Enligt denna bild, så är oljenivån precis vid differentiallagrens periferi, så det kommer nog att läcka ut olja om du lossar flänsen till drivklockan.
                      Exakt hur mycket olja som i så fall rinner ut vet jag inte.

                      Saab 900og fr.o.m. 1989 - Manuell växellåda oljenivå

                      Om du skall byta olja, så skall det vara 3 liter olja i växellådan. Kom ihåg att hälla 0,3 liter olja in i primärhuset, och resterande 2,7 liter olja i själva växellådshuset.
                      Detta för att primärutväxlingen (kedjor) skall få tillräcklig smörjning direkt efter oljebytet.

                      Vilken olja som skall användas, – ja, därom tvista de lärda, så jag anger helt enkelt bara att du bör använda växellådsolja.

                        november 16, 2022 at 09:25 #498846

                        Jag propagerar alltid för Quadralube oljan klubben säljer. den är riktigt bra helt enkelt.

                          november 16, 2022 at 22:24 #498859

                          Hittar ingen sån för automat.

                          Jag köpte Speedparts (står eurol på flaskan) ATF olja.

                            november 16, 2022 at 22:33 #498860

                            Jag har undvikit automat rätt dukigt ändå då jag aldrig rört en bil som har det 😛

                            ja autmat vettefan.

                              november 19, 2022 at 11:29 #498938

                              Ja jusst ja, du hade ju en automatlåda.
                              Jag hittade inget om oljenivån i en automatlåda, endast volymen.

                              Håller totalt 8 liter olja, men endast ca. 3 liter rinner ut ur bottenpluggen.
                              Skall vara 1,25 liter olja i slutväxeln. Inte samma olja som i växellådshuset.
                              Du kan nog använda “manuell växellådsolja” för slutväxeln/differentialen.
                              Dock såg jag inget om olja i primärutväxlingen för en automatlåda.
                              Vet ej om det är ett separat utrymme, eller om automatlådsoljan kan ta sig dit…

                              Saab 900og fr.o.m. 1986-1992 - Automat växellåda genomskärning
                              Ovanstående uppgifter från servicehandbok.

                              För byte av automatlådsoljan, kan kanske nedanstående länk vara till nytta.
                              https://www.saabce.com/transflush.html

                              Hoppas detta kan vara till nytta.

                                februari 27, 2023 at 17:26 #500876

                                Fortsätter lite på min gamla tråd här.

                                Nu när bilen hämtades efter att ha stått sedan jul upplever jag att bilen vibrerar rätt kraftigt även stillastående så fort jag lägger i DRIVE.

                                Och även vid gaspådrag, speciellt från stillastående.

                                Tycker den känns lite tröttare också.

                                Helt plötsligt så känns det ju kanske inte nödvändigtvis som drivaknutarna.

                                Kan det vara något startrelaterat?

                                Det ända jag bytt där är ju tändstift

                                  mars 1, 2023 at 09:09 #500901

                                  Har en ambition om att göra bilen lite mer normal i drift innan helgen.

                                  Det finns ju en del komponenter i butik som jag hinner byta.

                                  Fördelarlock och tändkablar ex. Skulle det kunna vara ett bra steg att ta eller kan någon rekommendera en mer trolig komponent ?

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 68 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.