Dålig förbränning B202i -92

Forum Modellspecifika forum 9000 Dålig förbränning B202i -92

• Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    saabcc
    Deltagare

Jag har kört med tändstift 1,1mm elektrodavstånd, i mer än ett år, istället för anvisade 0,6..0,7 mm. De var sotiga och bensinluktande vid byte till Beru-stift 0,7mm igår, men fortfarande ojämn gång efter montering. Har även bytt tändfördelarlock, rotor, tändkablar och tändspole.
    Någon som har erfarenhet av liknande misstag och åtgärdat det lyckosamt?

Bilagor:
    Göran Carlsen
    Deltagare

Har lite av samma problem. Den vill inte starta och tändstiften slår igen.
    Vad ska det vara för tändstift enligt saab.
    Gäller 900 i 8 v 1989

Lars Evertsson
    Deltagare

Ja det var ju en liten miss. Nu är det nog dags att du använder lite högre varv och blåser ut dyngan i toppen. Gubbkörningen får vara över för den här gången. Lek lite racing i 50mil. Ta sedan ur stiften igen och gör ren stiften ordentligt. Du får nog upprepa proceduren ett antal gånger, så kanske det blir bättre. En motor mår betydligt bättre att gå på lite högre varv än att pina motorn på låga varv. För låga varv bygger sot och förstör lager på både vevaxel och kamaxlarna.

saabaero
    Deltagare

Jag har kört med tändstift 1,1mm elektrodavstånd, i mer än ett år, istället för anvisade 0,6..0,7 mm. De var sotiga och bensinluktande vid byte till Beru-stift 0,7mm igår, men fortfarande ojämn gång efter montering. Har även bytt tändfördelarlock, rotor, tändkablar och tändspole. Någon som har erfarenhet av liknande misstag och åtgärdat det lyckosamt?

1. Kolla alla vacumslangar så dom är hela och sitter på plats
    2. Lossa kabeln från luftmassemätaren och provkör. Går den lika dåligt då är din LMM kass

Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Jag har använt NGK BCP6ES i min 900i B202 från1991
    Jag tror NGK BP6ES kan vara lämpligt till 900i B201 (8 ventils)

Värmetal på tändstift får ju anpassas till körstil.
    Farmorskörning – lägre värmetal
    ”Normalt” – orginal värmetal
    Blyfot – högre värmetal

Ha de gött 🙂

saabcc
    Deltagare

Lossade O2(lambda)-sensorn igår. Skall den rengöras i bensin, i annat, bytas ut, eller vad tyder dess utseende på? Reflekterar spännande mycket ljus.

Bilagor:
    Saab_ahed
    Deltagare

Lossade O2(lambda)-sensorn igår. Skall den rengöras i bensin, i annat, bytas ut, eller vad tyder dess utseende på? Reflekterar spännande mycket ljus.

Hej,

Det är normalt utseende på lambda sensorn. Av utseendet att döma är det inget fel på den. Tvätta inte den i bensin eller annat, det kan försämra den.
    Även om den har en sot-liknande beläggning, är den ren för sitt syfte.
    Om du har felkoder på dålig lambda, behöver du kanske byta den.

wallero
    Deltagare

Jag har kört med tändstift 1,1mm elektrodavstånd, i mer än ett år, istället för anvisade 0,6..0,7 mm. De var sotiga och bensinluktande vid byte till Beru-stift 0,7mm igår, men fortfarande ojämn gång efter montering. Har även bytt tändfördelarlock, rotor, tändkablar och tändspole. Någon som har erfarenhet av liknande misstag och åtgärdat det lyckosamt?

Ska vara ngk absolut inga andra skit stift har vart ute för detta massa gånger när ja servat bilar från kunder som gått dåligt å ojämt då har det suttit beru stift eller biltema å sån skit.. ngk Ska det vara inget annat i stift väg.. mvh niklas

wallero
    Deltagare

Har lite av samma problem. Den vill inte starta och tändstiften slår igen. Vad ska det vara för tändstift enligt saab. Gäller 900 i 8 v 1989

Bp6es ngk Ska du ha om det är 8v mvh niklas

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.