Dålig förbränning B202i -92

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Dålig förbränning B202i -92

• Detta ämne är tomt.
  • Författare

Jag har kört med tändstift 1,1mm elektrodavstånd, i mer än ett år, istället för anvisade 0,6..0,7 mm. De var sotiga och bensinluktande vid byte till Beru-stift 0,7mm igår, men fortfarande ojämn gång efter montering. Har även bytt tändfördelarlock, rotor, tändkablar och tändspole.
      Någon som har erfarenhet av liknande misstag och åtgärdat det lyckosamt?

februari 2, 2021 kl. 15:38 #481398

Har lite av samma problem. Den vill inte starta och tändstiften slår igen.
        Vad ska det vara för tändstift enligt saab.
        Gäller 900 i 8 v 1989

saab900cc@icloud.com

februari 2, 2021 kl. 15:42 #481399

Ja det var ju en liten miss. Nu är det nog dags att du använder lite högre varv och blåser ut dyngan i toppen. Gubbkörningen får vara över för den här gången. Lek lite racing i 50mil. Ta sedan ur stiften igen och gör ren stiften ordentligt. Du får nog upprepa proceduren ett antal gånger, så kanske det blir bättre. En motor mår betydligt bättre att gå på lite högre varv än att pina motorn på låga varv. För låga varv bygger sot och förstör lager på både vevaxel och kamaxlarna.

februari 2, 2021 kl. 18:40 #481400

Jag har kört med tändstift 1,1mm elektrodavstånd, i mer än ett år, istället för anvisade 0,6..0,7 mm. De var sotiga och bensinluktande vid byte till Beru-stift 0,7mm igår, men fortfarande ojämn gång efter montering. Har även bytt tändfördelarlock, rotor, tändkablar och tändspole. Någon som har erfarenhet av liknande misstag och åtgärdat det lyckosamt?

1. Kolla alla vacumslangar så dom är hela och sitter på plats
            2. Lossa kabeln från luftmassemätaren och provkör. Går den lika dåligt då är din LMM kass

februari 2, 2021 kl. 20:52 #481402

Hej,

Jag har använt NGK BCP6ES i min 900i B202 från1991
              Jag tror NGK BP6ES kan vara lämpligt till 900i B201 (8 ventils)

Värmetal på tändstift får ju anpassas till körstil.
              Farmorskörning – lägre värmetal
              ”Normalt” – orginal värmetal
              Blyfot – högre värmetal

Ha de gött 🙂

februari 9, 2021 kl. 08:28 #481549

Lossade O2(lambda)-sensorn igår. Skall den rengöras i bensin, i annat, bytas ut, eller vad tyder dess utseende på? Reflekterar spännande mycket ljus.

februari 9, 2021 kl. 22:32 #481561

Lossade O2(lambda)-sensorn igår. Skall den rengöras i bensin, i annat, bytas ut, eller vad tyder dess utseende på? Reflekterar spännande mycket ljus.

Hej,

Det är normalt utseende på lambda sensorn. Av utseendet att döma är det inget fel på den. Tvätta inte den i bensin eller annat, det kan försämra den.
                  Även om den har en sot-liknande beläggning, är den ren för sitt syfte.
                  Om du har felkoder på dålig lambda, behöver du kanske byta den.

februari 11, 2021 kl. 00:47 #481595

Jag har kört med tändstift 1,1mm elektrodavstånd, i mer än ett år, istället för anvisade 0,6..0,7 mm. De var sotiga och bensinluktande vid byte till Beru-stift 0,7mm igår, men fortfarande ojämn gång efter montering. Har även bytt tändfördelarlock, rotor, tändkablar och tändspole. Någon som har erfarenhet av liknande misstag och åtgärdat det lyckosamt?

Ska vara ngk absolut inga andra skit stift har vart ute för detta massa gånger när ja servat bilar från kunder som gått dåligt å ojämt då har det suttit beru stift eller biltema å sån skit.. ngk Ska det vara inget annat i stift väg.. mvh niklas

februari 11, 2021 kl. 00:49 #481596

Har lite av samma problem. Den vill inte starta och tändstiften slår igen. Vad ska det vara för tändstift enligt saab. Gäller 900 i 8 v 1989

Bp6es ngk Ska du ha om det är 8v mvh niklas

mars 7, 2021 kl. 17:13 #482355

Har bytt till NGK BCP5ES. Har bytt lambdasensor och idag luftmassemätare. Fortfarande dålig förbränning. Tändstift blöta av bensin tyder på dålig lufttillförsel av någon anledning gissar jag, då jag kontrollerat att alla fyra tändstiftens kablar transporterar ström flera gånger i sekunden då jag mätt deras magnetfält.

mars 7, 2021 kl. 19:41 #482358

Kolla bränsletrycket.

mars 8, 2021 kl. 11:20 #482361

Jag har tittat igenom Haynes VHB.
                            I kapitel 0 ger men tips på vad man bör kolla först innan man ger sig på att plocka isär allt för mycket.
                            Bland tipsen som passar på din bil är bland annat
                            (slangar, tätningar)

Under kapitel 4B finns en rad värden som kan vara bra att mäta upp om man har rätt grejer.

saab900cc@icloud.com

Attachments:
                              mars 8, 2021 kl. 14:51 #482371

Sitter det inte en kallstartsgivare/temp sensor på dom där?

mars 8, 2021 kl. 22:56 #482428

Sitter det inte en kallstartsgivare/temp sensor på dom där?

Borde vara en givare med blått kontakthus i som är monterad i flänsen av insuget.
                                Ovan har Göran Carlsen bifogat utdrag ur Haynes, med värden på resistans (BOSCH givare)
                                Får hoppas på 0-gradigt väder, om du inte har 20 gradigt varmgarage 🙂

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.