Denna gång 900i 16 88b.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
mars 3, 2021 at 06:10 #482181
Nu blev det lättare att hitta dom hoppas jag.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
mars 3, 2021 at 19:22 #482210I em fick jag ny gas och svetsningen kunde fortsätta.
Men usch vad dåligt gjort främre röret var och blev…
Såhär trångt var det när jag öppnade röret.
Marginellt större än ett av utloppsrören…Jag har målat tusch på kanterna på utloppsrören för att det ska synas bättre hur smalt det var.
Efter mitt snickrande ser det ut såhär.
Inte så snyggt men jag gör nog om det i framtiden när allt sitter på plats och alla parametrar är med.
Övriga svetsar blev ok.
Såhär gjorde jag för att få vinklarna rätt.
Tuschsträck mot vinkelhaken före demontering av kass kona.
Som vid inpassning fungerar som referens.
Sträcket är lite slitet efter all svetsning.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
mars 3, 2021 at 22:00 #482229Vaddå ”inte så snyggt”??????
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”mars 3, 2021 at 22:40 #482236Vaddå ”inte så snyggt”??????
Nja, rören ska nog vara mer avstämda och lika. Nu blev det som det blev för att dom var så klumpigt tillverkade.
mars 4, 2021 at 09:17 #482240Kul uppdatering. Ska bli intressant att se finalen med avgaset under arbetet och installation. Sedan trötta sladdriga blinkerspakar är ju nästan en paradgren för en og900. Bra jobbat med o få till det och dokumenterat.
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetmars 4, 2021 at 20:05 #482255Lite pyssel med att få fixat ingången i främre röret.
Här är tillverkarens svetskant bortslipad.Dags att demontera orginalröret.
Dessa verktyg brukar funka.Den korta förlängaren är flexibel mot hylsan vilket är guld värt när man skruvar loss främre rör på dessa bilar.
Att det var dags för byte syns rätt väl när man fått ner röret.
Dit med det nya, här syns oxå den provisoriska pluggen för oljestickans rör i växellådan.
Då är det dags för katen.
Då är den på plats men endast lätt draget då det måste gå att justera.
Första röret är framplockat.Nya skruvar och packning.
Då är även det på plats!
Nu börjar strulet…
Attachments:
mars 4, 2021 at 20:18 #482267Efter att ha hängt dit ljuddämparen så visar det sig att det är usel passning på Simons systemet.
Den linjerar dåligt med röret och trots att den hänger så långt ner det går (justerbara fästkrokar) så är det väldigt trångt mot karossen över bakaxeln.Såhär ser det ut där jag tycker det hänger lågt.
Typ tio cm från karossen vilket gör att hela röret syns från sidan.
Här hänger det också för lågt, och väldigt nära stötfångaren och bogseröglan som är fastsvetsad i fästet för stötfångaren.
Det blir nog skrotlådan för dom bakersta bitarna…
Attachments:
mars 5, 2021 at 22:16 #482290Kul uppdatering, det sägs göra skillnad med turboavgas även på en insprutare.
//B//Björn
Mr_SunBear @ Garagetmars 6, 2021 at 07:06 #482292Du måste ha 2 ljuddämpare om det inte ä turbo annars blir det outhärdligt å köra ..ja har byggt så många avgas både på insprutning å turbo bilar så ja har lärt mig den hårda vägen mvh
Jag har kört med “turbo-halvsats” förr och det gick fint. Men efter att ha provstartat blir jag misstänksam. Jag tror att flödet genom Simonsdämparen är annorlunda mot “turbo-orginal”.
Idag blir det iaf provkörning…
Ja, det jag har snickrat ihop det men det är lite provisoriskt än…- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
mars 6, 2021 at 07:18 #482294Den böjen jag har över bakaxeln, det är är en kopia på ett original hagelbössa är tillplattad för att just inte slå i genomslagsgummit/panhardstaget. Jag hade iofs problem med att mitt avgas ville slå i bakaxel rätt ofta mkt irriterande. Men problemet var gummiupphängingen hade slappat till sig så pass och det orsakade islaget. Så nu har jag moddat dem med slangklämmor (Nej de kan inte lossna).
Ett turboavgas låter mera på en insprutare, tror det beror på att just turbon/turbinen slår sönder avgasljudet en hel del. Keep up the good work
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetmars 6, 2021 at 11:06 #482300typ alla mina bakaxelböjjar har jag modifierat medelst mekanisk bearbetning för att det ska bli mer plats.
jag har alltså bankat på skiten med en slägga tills det passade.Du vet hur man ska formulera sig i en vetenskaplig rapport!???
Själv brukar jag köra empiriska utmattningsstudier, mao köra tills skiten rasar!?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.