Denna gång 900i 16 88b.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 215 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 3, 2021 at 01:31 #482180

      Klippen funkar ej

        mars 3, 2021 at 06:10 #482181

        Nu blev det lättare att hitta dom hoppas jag.

          mars 3, 2021 at 19:22 #482210

          I em fick jag ny gas och svetsningen kunde fortsätta.
          Men usch vad dåligt gjort främre röret var och blev…
          Såhär trångt var det när jag öppnade röret.
          Marginellt större än ett av utloppsrören…

          IMG_20210303_191253

          Jag har målat tusch på kanterna på utloppsrören för att det ska synas bättre hur smalt det var.

          IMG_20210303_191333

          Efter mitt snickrande ser det ut såhär.

          IMG_20210303_185246

          Inte så snyggt men jag gör nog om det i framtiden när allt sitter på plats och alla parametrar är med.

          Övriga svetsar blev ok.

          IMG_20210303_185254

          IMG_20210303_185240

          Såhär gjorde jag för att få vinklarna rätt.

          Tuschsträck mot vinkelhaken före demontering av kass kona.

          Som vid inpassning fungerar som referens.

          IMG_20210303_185343

          Sträcket är lite slitet efter all svetsning.

            mars 3, 2021 at 22:00 #482229

            Vaddå ”inte så snyggt”??????

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              mars 3, 2021 at 22:40 #482236

              Vaddå ”inte så snyggt”??????

              Nja, rören ska nog vara mer avstämda och lika. Nu blev det som det blev för att dom var så klumpigt tillverkade.

                mars 4, 2021 at 06:47 #482237

                Hej Andreas!

                Tack för att du delar med dig av alla fina jobb ?!

                Mvh

                Mathias

                  mars 4, 2021 at 09:17 #482240

                  Kul uppdatering. Ska bli intressant att se finalen med avgaset under arbetet och installation. Sedan trötta sladdriga blinkerspakar är ju nästan en paradgren för en og900. Bra jobbat med o få till det och dokumenterat.

                    mars 4, 2021 at 20:05 #482255

                    Lite pyssel med att få fixat ingången i främre röret.
                    Här är tillverkarens svetskant bortslipad.

                    IMG_20210304_155431

                    Dags att demontera orginalröret.
                    Dessa verktyg brukar funka.

                    IMG_20210304_162242

                    Den korta förlängaren är flexibel mot hylsan vilket är guld värt när man skruvar loss främre rör på dessa bilar.

                    IMG_20210304_162237

                    Att det var dags för byte syns rätt väl när man fått ner röret.

                    Läckage.
                    IMG_20210304_151436

                    Sprickbildning.
                    IMG_20210304_151433

                    Dit med det nya, här syns oxå den provisoriska pluggen för oljestickans rör i växellådan.

                    IMG_20210304_162327

                    Då är det dags för katen.

                    IMG_20210304_163440

                    Då är den på plats men endast lätt draget då det måste gå att justera.
                    Första röret är framplockat.

                    IMG_20210304_163943

                    Nya skruvar och packning.

                    IMG_20210304_164341

                    Då är även det på plats!

                    IMG_20210304_164949

                    Nu börjar strulet…

                      mars 4, 2021 at 20:18 #482267

                      Efter att ha hängt dit ljuddämparen så visar det sig att det är usel passning på Simons systemet.
                      Den linjerar dåligt med röret och trots att den hänger så långt ner det går (justerbara fästkrokar) så är det väldigt trångt mot karossen över bakaxeln.

                      IMG_20210304_183544

                      IMG_20210304_183553

                      Såhär ser det ut där jag tycker det hänger lågt.

                      IMG_20210304_183617

                      Typ tio cm från karossen vilket gör att hela röret syns från sidan.

                      Här hänger det också för lågt, och väldigt nära stötfångaren och bogseröglan som är fastsvetsad i fästet för stötfångaren.

                      IMG_20210304_183645

                      Det blir nog skrotlådan för dom bakersta bitarna…

                        mars 5, 2021 at 22:16 #482290

                        Kul uppdatering, det sägs göra skillnad med turboavgas även på en insprutare.
                        //B

                          mars 6, 2021 at 01:49 #482291

                          Du måste ha 2 ljuddämpare om det inte ä turbo annars blir det outhärdligt å köra ..ja har byggt så många avgas både på insprutning å turbo bilar så ja har lärt mig den hårda vägen mvh

                            mars 6, 2021 at 07:06 #482292

                            Du måste ha 2 ljuddämpare om det inte ä turbo annars blir det outhärdligt å köra ..ja har byggt så många avgas både på insprutning å turbo bilar så ja har lärt mig den hårda vägen mvh

                            Jag har kört med “turbo-halvsats” förr och det gick fint. Men efter att ha provstartat blir jag misstänksam. Jag tror att flödet genom Simonsdämparen är annorlunda mot “turbo-orginal”.

                            Idag blir det iaf provkörning…
                            Ja, det jag har snickrat ihop det men det är lite provisoriskt än…

                              mars 6, 2021 at 07:18 #482294

                              Den böjen jag har över bakaxeln, det är är en kopia på ett original hagelbössa är tillplattad för att just inte slå i genomslagsgummit/panhardstaget. Jag hade iofs problem med att mitt avgas ville slå i bakaxel rätt ofta mkt irriterande. Men problemet var gummiupphängingen hade slappat till sig så pass och det orsakade islaget. Så nu har jag moddat dem med slangklämmor (Nej de kan inte lossna).

                              Ett turboavgas låter mera på en insprutare, tror det beror på att just turbon/turbinen slår sönder avgasljudet en hel del. Keep up the good work

                                mars 6, 2021 at 10:24 #482299

                                typ alla mina bakaxelböjjar har jag modifierat medelst mekanisk bearbetning för att det ska bli mer plats.

                                jag har alltså bankat på skiten med en slägga tills det passade.

                                  mars 6, 2021 at 11:06 #482300

                                  typ alla mina bakaxelböjjar har jag modifierat medelst mekanisk bearbetning för att det ska bli mer plats.
                                  jag har alltså bankat på skiten med en slägga tills det passade.

                                  Du vet hur man ska formulera sig i en vetenskaplig rapport!???
                                  Själv brukar jag köra empiriska utmattningsstudier, mao köra tills skiten rasar!?

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 215 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.