Denna gång 900i 16 88b.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Denna gång 900i 16 88b.

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 198 totalt)
  • Författare

Ja, jag fick efter en ful lösning dit ”sportkopian” nu låter bilen rätt mullrigt men i färd brölar det mer från maskinrummet! Så Jag är nöjd än sålänge.

• Det här svaret redigerades för 15 timmar, 11 minuter sedan av .
    wallero
    Deltagare

Var i Trollhättan å köpte lite delar igen å köpte detta slutrör till 900 turbo ..kommer från motortekniska i Södertälje..tror inte det finns mer än detta i omlopp.
    Det ä 2,5 tum mvh

Bilagor:
    Saab_ahed
    Deltagare

Jo det där hör nog till de ovanligare delarna nuförtiden.
    Vet inte om jag nån gång ens sett ”Made in Sweden” på nåt avgasrör på de Saabar jag haft. Troligen bortrostat isf. 😀

De e ju nästan för fint för att hamna under bilen. Lite extra zink-spray för att förlänga livslängden på hantverket…?

wallero
    Deltagare

Jo det där hör nog till de ovanligare delarna nuförtiden. Vet inte om jag nån gång ens sett ”Made in Sweden” på nåt avgasrör på de Saabar jag haft. Troligen bortrostat isf. 😀
    De e ju nästan för fint för att hamna under bilen. Lite extra zink-spray för att förlänga livslängden på hantverket…?

Ska pulverlacka det med struktur färg svart..
    PS Förlåt för oviktiga saker i din tråd Andreas.

Jo det där hör nog till de ovanligare delarna nuförtiden. Vet inte om jag nån gång ens sett ”Made in Sweden” på nåt avgasrör på de Saabar jag haft. Troligen bortrostat isf. 😀 De e ju nästan för fint för att hamna under bilen. Lite extra zink-spray för att förlänga livslängden på hantverket…?

Ska pulverlacka det med struktur färg svart.. PS Förlåt för oviktiga saker i din tråd Andreas.

Detta va ju askul att få del av! Minns inte att jag sett detta tidigare men jag vet att det var diskussion om hur man skulle dämpa ljudet mer när man fick katalysatorer monterade (främre ljuddämparen försvann ju då). Kan detta varit något man testat innan det stod klart att bilarna klarade decibelnivån..?

För övrigt så har jag gasat runt lite idag. Det mullrar en del vid lugn körning och 70 är inte kul på femman…
    Men i 80 är det tystare än innan bytet då skallert i främre röret är borta.

• Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    M.Broberg
    Deltagare

Kanada bilarna (T16) hade dämpare på slutröret, jag har tittat på ett sånt en gång.

dock var det bara 2.25 som övriga systemet

sen dämpar ju katalysatorn mer än vad den lilla ljuddämparen dämpar… sate vad katalysator stjäl effekt och ljud.

• Det här svaret redigerades för 2 veckor, 5 dagar sedan av .

Kanada bilarna (T16) hade dämpare på slutröret, jag har tittat på ett sånt en gång.
    dock var det bara 2.25 som övriga systemet
    sen dämpar ju katalysatorn mer än vad den lilla ljuddämparen dämpar… sate vad katalysator stjäl effekt och ljud.

Här finns ju killen med koll!
    Tack för den info’n! Dom var rädda om fotgängarnas öron i Kanada…

• Det här svaret redigerades för 15 timmar, 10 minuter sedan av .
    Mr_SunBear
    Deltagare

..sen dämpar ju katalysatorn mer än vad den lilla ljuddämparen dämpar… sate vad katalysator stjäl effekt och ljud.

Jag tog bort katten på den gröne ngn säsong hade ett ersättningsrör. Visst låter bilen mkt roligare utan att låta epa-korvkisok-raggare sen kanske den gick lite bättre med. Kollade inte så noga, Men fasiken vad bilar utan katt luktar blä från avgaserna. Behöver dock justera längden på röret nu efter jag monterade ett nytt avas för ett par år sedan. 😛

Janne Hagnell
    Moderator

Bilar utan kat luktar som bilar ska, säger Janne, aka grinig gammal besserwisser.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Bilar utan kat luktar som bilar ska, säger Janne, aka grinig gammal besserwisser.

Fel Janne… Det ska lukta som det gjorde förr, dvs ”blyat”… 😜
    Några minns nog…

Janne Hagnell
    Moderator

Fel Janne… Det ska lukta som det gjorde förr, dvs ”blyat”… 😜 Några minns nog…

Ja, det förstås… 🤔

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Saab_ahed
    Deltagare

Lukta som det ska eller inte, grinig eller inte, tänk på att vi bara har en planet jorden som vi än så länge kan bo och köra våra Saabar på.
    Vänligen ha kvar katalysatorn. Finns sport/race katalysator för hyfsat pris som renar ungefär likvärdigt som en gammal orginal katalysator.

(skriver han som ska köra tvåtakt sen 😜 )

Finns ingen plan av mig att ta bort katen eller att ersätta den!

wallero
    Deltagare

Sä här blev slutröret pulverlackat med svart struktur Andreas

Bilagor:

Sä här blev slutröret pulverlackat med svart struktur Andreas

Läckert!

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 198 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng