Denna gång 900i 16 88b.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 216 totalt)
  • Författare

Ja, jag fick efter en ful lösning dit ”sportkopian” nu låter bilen rätt mullrigt men i färd brölar det mer från maskinrummet! Så Jag är nöjd än sålänge.

mars 6, 2021 kl. 17:58 #482313

Var i Trollhättan å köpte lite delar igen å köpte detta slutrör till 900 turbo ..kommer från motortekniska i Södertälje..tror inte det finns mer än detta i omlopp.
        Det ä 2,5 tum mvh

mars 6, 2021 kl. 18:51 #482318

Jo det där hör nog till de ovanligare delarna nuförtiden.
          Vet inte om jag nån gång ens sett ”Made in Sweden” på nåt avgasrör på de Saabar jag haft. Troligen bortrostat isf. 😀

De e ju nästan för fint för att hamna under bilen. Lite extra zink-spray för att förlänga livslängden på hantverket…?

mars 6, 2021 kl. 19:49 #482320

Jo det där hör nog till de ovanligare delarna nuförtiden. Vet inte om jag nån gång ens sett ”Made in Sweden” på nåt avgasrör på de Saabar jag haft. Troligen bortrostat isf. ?
            De e ju nästan för fint för att hamna under bilen. Lite extra zink-spray för att förlänga livslängden på hantverket…?

Ska pulverlacka det med struktur färg svart..
            PS Förlåt för oviktiga saker i din tråd Andreas.

mars 6, 2021 kl. 20:41 #482321

Jo det där hör nog till de ovanligare delarna nuförtiden. Vet inte om jag nån gång ens sett ”Made in Sweden” på nåt avgasrör på de Saabar jag haft. Troligen bortrostat isf. ? De e ju nästan för fint för att hamna under bilen. Lite extra zink-spray för att förlänga livslängden på hantverket…?

Ska pulverlacka det med struktur färg svart.. PS Förlåt för oviktiga saker i din tråd Andreas.

Detta va ju askul att få del av! Minns inte att jag sett detta tidigare men jag vet att det var diskussion om hur man skulle dämpa ljudet mer när man fick katalysatorer monterade (främre ljuddämparen försvann ju då). Kan detta varit något man testat innan det stod klart att bilarna klarade decibelnivån..?

För övrigt så har jag gasat runt lite idag. Det mullrar en del vid lugn körning och 70 är inte kul på femman…
              Men i 80 är det tystare än innan bytet då skallert i främre röret är borta.

mars 6, 2021 kl. 22:31 #482331

Kanada bilarna (T16) hade dämpare på slutröret, jag har tittat på ett sånt en gång.

dock var det bara 2.25 som övriga systemet

sen dämpar ju katalysatorn mer än vad den lilla ljuddämparen dämpar… sate vad katalysator stjäl effekt och ljud.

• Det här svaret redigerades för 5 år, 4 månader sedan av M.Broberg.
                  mars 6, 2021 kl. 23:12 #482334

Kanada bilarna (T16) hade dämpare på slutröret, jag har tittat på ett sånt en gång.
                  dock var det bara 2.25 som övriga systemet
                  sen dämpar ju katalysatorn mer än vad den lilla ljuddämparen dämpar… sate vad katalysator stjäl effekt och ljud.

Här finns ju killen med koll!
                  Tack för den info’n! Dom var rädda om fotgängarnas öron i Kanada…

mars 7, 2021 kl. 09:39 #482338

..sen dämpar ju katalysatorn mer än vad den lilla ljuddämparen dämpar… sate vad katalysator stjäl effekt och ljud.

Jag tog bort katten på den gröne ngn säsong hade ett ersättningsrör. Visst låter bilen mkt roligare utan att låta epa-korvkisok-raggare sen kanske den gick lite bättre med. Kollade inte så noga, Men fasiken vad bilar utan katt luktar blä från avgaserna. Behöver dock justera längden på röret nu efter jag monterade ett nytt avas för ett par år sedan. 😛

Björn
                    Västerås
                    Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                    Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                    Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

mars 7, 2021 kl. 13:41 #482343

Bilar utan kat luktar som bilar ska, säger Janne, aka grinig gammal besserwisser.

96 V4 1975 ”Bollen”

mars 7, 2021 kl. 17:41 #482356

Bilar utan kat luktar som bilar ska, säger Janne, aka grinig gammal besserwisser.

Fel Janne… Det ska lukta som det gjorde förr, dvs ”blyat”… ?
                        Några minns nog…

mars 7, 2021 kl. 18:53 #482357

Fel Janne… Det ska lukta som det gjorde förr, dvs ”blyat”… ? Några minns nog…

Ja, det förstås… ?

96 V4 1975 ”Bollen”

mars 8, 2021 kl. 22:36 #482426

Lukta som det ska eller inte, grinig eller inte, tänk på att vi bara har en planet jorden som vi än så länge kan bo och köra våra Saabar på.
                            Vänligen ha kvar katalysatorn. Finns sport/race katalysator för hyfsat pris som renar ungefär likvärdigt som en gammal orginal katalysator.

(skriver han som ska köra tvåtakt sen ? )

mars 8, 2021 kl. 22:40 #482427

Finns ingen plan av mig att ta bort katen eller att ersätta den!

mars 9, 2021 kl. 16:25 #482436

Sä här blev slutröret pulverlackat med svart struktur Andreas

mars 9, 2021 kl. 19:45 #482445

Sä här blev slutröret pulverlackat med svart struktur Andreas

Läckert!

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 216 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.