Denna gång 900i 16 88b.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 215 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 25, 2021 at 22:28 #481876

      Jaha!? Snön har smält bort och vintern är snart slut!
      Jag som skulle fixat en massa på bilen i vinter…
      Hämtade hem bilen från vintergaraget. Oj, vad trög den blivit i ratten! Den har alltid varit lite seg i vissa lägen…
      Jag har hela tiden trott att det var någon av lederna i hjulupphängningen eftersom att knuten på rattstången såg fin ut. Ingen rost och lite fet.
      Men så fel jag hade. Alla leder gick “som smort” i framvagnen.
      Jag var tvungen att plocka ner knuten, den var svintrög.

      Nedre skruvförbandet.

      IMG_20210225_172722

      Och övre.

      IMG_20210225_172729

      Efter en hel del smörj och joxande så blev den lagom seg och kunde återmonteras.

      Bara resten med åtgärder kvar att fixa.

        februari 26, 2021 at 08:29 #481893

        Känner igen det där… Sköldpaddan står i garaget och trampar otåligt.?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          februari 26, 2021 at 17:01 #481916

          Jag tycker att växellägena varit väldigt “flexibla”.
          Därför har jag planerat att byta “spakstället”.

          Eftersom att konsolen och knäskyddet redan var nerplackat så var det bara att ta loss konsolen mellan stolarna.
          Fotar kabelkopplingen.

          IMG_20210226_110230

          Därefter lossas gummidamasken runt stången genom torpeden.
          Där sitter klämfattningen på bussningen mellan stång och stången på växellådan. Muttern lossas och klämman bänds isär försiktigt med en mejsel.

          IMG_20210226_114812

          IMG_20210226_171104

          Sedan är det specialmuttrarna som håller själva spakstället som ska lossas.
          Därefter drar jag ut hela härligheten.

          IMG_20210226_120720

          Med allt på bänken visar det sig att en förklaring till sladdret är en trasig bussning.

          IMG_20210226_170600

          Det visar sig även att damasken är paj.

          IMG_20210226_120308

          Jag byter hela stången inkl bussning, mot en med chrome i ena änden…

          IMG_20210226_120103

          På med ett mindre slitet bottenlock. Därefter träs allt in på plats igen. Allt i omvänd ordning.

          IMG_20210226_120751
          Jag monterar den senare typen av spak som passar till den “nya” stången.
          Dags för ljustering av växellägena. I med “3an” i lådan och spärra spaken. Där av en mejsel i hålet framför spaken vidare ner i hålet genom stången.

          IMG_20210226_121746

          Därefter dras muttern på klämman runt stången.
          Arbetet under mattan avslutas med att trycka den nya damasken på plats.

          IMG_20210226_165946

          Avslutar med en bild med konsol och lite annat på plats.

          IMG_20210226_151330

            februari 27, 2021 at 17:39 #481973

            Snyggt dokumenterat och utfört!

            Dessutom påmindes jag om att min damask är helt förstörd och jag måste skaffa en ny…

            bättre att komma på det nu än när inredning är ihop

            du har inte en extra över ? 😉

              februari 27, 2021 at 20:06 #481989

              Snyggt dokumenterat och utfört!
              Dessutom påmindes jag om att min damask är helt förstörd och jag måste skaffa en ny…
              bättre att komma på det nu än när inredning är ihop
              du har inte en extra över ? ?

              Om sanningen ska fram är det lättare att få dit den från motorrummet liggandes under bilen…
              Ja, jo, det finns extra…

                februari 28, 2021 at 11:16 #481990

                Hej,

                Mycket välgjort inlägg!
                Bättre än Haynes verkstadshanbok hur du förklarar och visar alla steg 🙂
                -Guldtråd om hur man byter spakställ…?

                  februari 28, 2021 at 12:22 #481994

                  Hej,
                  Mycket välgjort inlägg! Bättre än Haynes verkstadshanbok hur du förklarar och visar alla steg ? -Guldtråd om hur man byter spakställ…?

                  …och till Bakrutan!

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    februari 28, 2021 at 18:43 #482009

                    Kom av en händelse över ett Simons avgassystem till 900 turbo /S. Detta borde passa rakt av om man byter främre avgasrör och kat. Dessa delar införskaffades och i helgen skulle det monteras. Dessutom har jag lite svårt för lösningen med deras “hagelbössa” med att det dels hänger lite lågt och att den fula avgasklämman vid skarven längst bak syns. En “kopia” på det senare Saaborginal sportsystemet inhandlades.
                    I helgen skulle allt monteras.
                    Meeeeen, det var en väldigt dålig fläns på katen. Dessutom var det främre röret fullt med “strypningar”…

                    Såhär såg katen ut. Inte lätt att få tätt.

                    IMG_20210225_153309

                    Av med den dåliga flänsen.

                    IMG_20210228_090413

                    Men, den flänsen som följde med det nya främre röret passar utmärkt. Allt slipas sedan rent och innan det är färdigt för inpassning.

                    Nu har flänsen funnit sin plats och är ditnäst men gasen tog slut så svetsning får bli i veckan.

                    IMG_20210228_102519

                    Men det främre röret då?
                    Jo, såhär strypt är det mot katen.

                    IMG_20210228_085523

                    Såhär vid “samlingsplatsen”.

                    IMG_20210228_100339

                    IMG_20210228_100342

                    Men, en fläns och änden på röret från ett kasserat turborör blir fint.

                    IMG_20210228_090345

                    Innan kapning har jag vinkelmätt noga, se det svarta sträcket på bild fyra.

                    Nu är i mätt och även ditnäst i väntan på helsvets.

                    IMG_20210228_100321

                    En återstod är även “samlingsplatsen”, blir nog att öppna vid mina ritsträck för att sedan göra nytt.
                    Upptäckte även att min “sportkopia” inte passar på Simonsdämparen… ?‍♂️

                      februari 28, 2021 at 20:10 #482029

                      Snyggt plåtarbete!????

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        februari 28, 2021 at 20:40 #482030

                        Snyggt plåtarbete!????

                        Men kanske inte av tillverkaren av röret… ?

                          mars 1, 2021 at 08:29 #482040

                          Snyggt plåtarbete!????

                          Men kanske inte av tillverkaren av röret… ?

                          Nej, jag menade FÖRSTÅS ditt!☺️

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            mars 2, 2021 at 22:22 #482145

                            I väntan på gas pillas det med annat.
                            Efter den lyckade fixningen med blinkerspaken på fruns cab tänkte jag göra samma sak här.
                            Rattstångskåpan är redan demontera så första bilden visar var fästskruvarna för hållaren sitter. En på varje sida.

                            IMG_20210302_215111

                            Sedan lossas båda skruvarna som håller blinkerspaken.

                            Övre…

                            IMG_20210228_100640

                            Nedre…

                            IMG_20210228_100656

                            Bild på kabelordningen.
                            Kontakten för farthållarfunktionen kopplas bort också.

                            IMG_20210228_100735

                            Nu är spaken på bänken och sitter fast i skruvstädet och urborrning av dom två nitarna är påbörjad.

                            IMG_20210302_215014

                            Nu är nitningen så gott som borta.

                            IMG_20210228_220811

                            Här syns en skada i hörnet närmast i bild men det klarar sig ändå.

                            IMG_20210228_221725

                            Då är det dags att vicka loss “locket”.
                            Observera detta lilla “bleck”.

                            IMG_20210302_214845

                            Med locket av är det lätt att ta loss själva spaken.

                            IMG_20210301_184327

                            Och här krokas fjädrarna av för att få loss “returmekanismen”.

                            IMG_20210302_214553

                              mars 2, 2021 at 22:38 #482157

                              Vidare måste nitarna filas ner.
                              Här har jag sparat precis så mycket att konturerna är kvar så jag ser var jag ska borra.

                              IMG_20210302_214643

                              Nu borras det och jag använder T-röd för att det inte ska klibba i borret.

                              IMG_20210301_181924

                              Första skruven provas ut av självborrande plåtskruvstyp.

                              IMG_20210301_181601

                              När båda hålen är klara ger jag mig på lägena för spaken.
                              Lägena låser spaken lilla fjäderbelastade hjul. När kanterna slits vill spaken “rulla” över.

                              IMG_20210302_214807

                              Här är filningen påbörjad.

                              IMG_20210301_182316

                              Filningen avslutas med att graderna på sidorna av spåren putsas bort.

                              IMG_20210301_183130

                              Sedan är det dags för nytt fett och montering.

                              Allt i omvänd ordning och observera hur detta lilla blek ska sitta.

                              IMG_20210302_224005

                              Sedan krokas locket i lägen.

                              IMG_20210302_214501

                              Innan det trycks ner och skruvas fast, varsamt.

                              IMG_20210301_184614

                              Montering i bil är också i omvänd ordning mot demontering.

                                mars 2, 2021 at 23:00 #482177

                                Ett klipp som visar resultatet efter “renovering”. https://youtu.be/6sT6rw8ABpg

                                  mars 2, 2021 at 23:01 #482178

                                  Såhär såg det ut innan. Ganska sladdrig.

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 215 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.