Denna gång 900i 16 88b.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Denna gång 900i 16 88b.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 198 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #481876

    Jaha!? Snön har smält bort och vintern är snart slut!
    Jag som skulle fixat en massa på bilen i vinter…
    Hämtade hem bilen från vintergaraget. Oj, vad trög den blivit i ratten! Den har alltid varit lite seg i vissa lägen…
    Jag har hela tiden trott att det var någon av lederna i hjulupphängningen eftersom att knuten på rattstången såg fin ut. Ingen rost och lite fet.
    Men så fel jag hade. Alla leder gick ”som smort” i framvagnen.
    Jag var tvungen att plocka ner knuten, den var svintrög.

    Nedre skruvförbandet.

    IMG_20210225_172722

    Och övre.

    IMG_20210225_172729

    Efter en hel del smörj och joxande så blev den lagom seg och kunde återmonteras.

    Bara resten med åtgärder kvar att fixa.

    • Det här svaret redigerades för 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #481893
    Janne Hagnell
    Moderator

    Känner igen det där… Sköldpaddan står i garaget och trampar otåligt.😬

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #481916

    Jag tycker att växellägena varit väldigt ”flexibla”.
    Därför har jag planerat att byta ”spakstället”.

    Eftersom att konsolen och knäskyddet redan var nerplackat så var det bara att ta loss konsolen mellan stolarna.
    Fotar kabelkopplingen.

    IMG_20210226_110230

    Därefter lossas gummidamasken runt stången genom torpeden.
    Där sitter klämfattningen på bussningen mellan stång och stången på växellådan. Muttern lossas och klämman bänds isär försiktigt med en mejsel.

    IMG_20210226_114812

    IMG_20210226_171104

    Sedan är det specialmuttrarna som håller själva spakstället som ska lossas.
    Därefter drar jag ut hela härligheten.

    IMG_20210226_120720

    Med allt på bänken visar det sig att en förklaring till sladdret är en trasig bussning.

    IMG_20210226_170600

    Det visar sig även att damasken är paj.

    IMG_20210226_120308

    Jag byter hela stången inkl bussning, mot en med chrome i ena änden…

    IMG_20210226_120103

    På med ett mindre slitet bottenlock. Därefter träs allt in på plats igen. Allt i omvänd ordning.

    IMG_20210226_120751
    Jag monterar den senare typen av spak som passar till den ”nya” stången.
    Dags för ljustering av växellägena. I med ”3an” i lådan och spärra spaken. Där av en mejsel i hålet framför spaken vidare ner i hålet genom stången.

    IMG_20210226_121746

    Därefter dras muttern på klämman runt stången.
    Arbetet under mattan avslutas med att trycka den nya damasken på plats.

    IMG_20210226_165946

    Avslutar med en bild med konsol och lite annat på plats.

    IMG_20210226_151330

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 6 dagar sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #481973
    M.Broberg
    Deltagare

    Snyggt dokumenterat och utfört!

    Dessutom påmindes jag om att min damask är helt förstörd och jag måste skaffa en ny…

    bättre att komma på det nu än när inredning är ihop

    du har inte en extra över ? 😉

    #481989

    Snyggt dokumenterat och utfört!
    Dessutom påmindes jag om att min damask är helt förstörd och jag måste skaffa en ny…
    bättre att komma på det nu än när inredning är ihop
    du har inte en extra över ? 😉

    Om sanningen ska fram är det lättare att få dit den från motorrummet liggandes under bilen…
    Ja, jo, det finns extra…

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #481990
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Mycket välgjort inlägg!
    Bättre än Haynes verkstadshanbok hur du förklarar och visar alla steg 🙂
    -Guldtråd om hur man byter spakställ…?

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #481994
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hej,
    Mycket välgjort inlägg! Bättre än Haynes verkstadshanbok hur du förklarar och visar alla steg 🙂 -Guldtråd om hur man byter spakställ…?

    …och till Bakrutan!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #482009

    Kom av en händelse över ett Simons avgassystem till 900 turbo /S. Detta borde passa rakt av om man byter främre avgasrör och kat. Dessa delar införskaffades och i helgen skulle det monteras. Dessutom har jag lite svårt för lösningen med deras ”hagelbössa” med att det dels hänger lite lågt och att den fula avgasklämman vid skarven längst bak syns. En ”kopia” på det senare Saaborginal sportsystemet inhandlades.
    I helgen skulle allt monteras.
    Meeeeen, det var en väldigt dålig fläns på katen. Dessutom var det främre röret fullt med ”strypningar”…

    Såhär såg katen ut. Inte lätt att få tätt.

    IMG_20210225_153309

    Av med den dåliga flänsen.

    IMG_20210228_090413

    Men, den flänsen som följde med det nya främre röret passar utmärkt. Allt slipas sedan rent och innan det är färdigt för inpassning.

    Nu har flänsen funnit sin plats och är ditnäst men gasen tog slut så svetsning får bli i veckan.

    IMG_20210228_102519

    Men det främre röret då?
    Jo, såhär strypt är det mot katen.

    IMG_20210228_085523

    Såhär vid ”samlingsplatsen”.

    IMG_20210228_100339

    IMG_20210228_100342

    Men, en fläns och änden på röret från ett kasserat turborör blir fint.

    IMG_20210228_090345

    Innan kapning har jag vinkelmätt noga, se det svarta sträcket på bild fyra.

    Nu är i mätt och även ditnäst i väntan på helsvets.

    IMG_20210228_100321

    En återstod är även ”samlingsplatsen”, blir nog att öppna vid mina ritsträck för att sedan göra nytt.
    Upptäckte även att min ”sportkopia” inte passar på Simonsdämparen… 🤦‍♂️

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #482029
    Janne Hagnell
    Moderator

    Snyggt plåtarbete!👍🏻💪🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #482030

    Snyggt plåtarbete!👍🏻💪🏻

    Men kanske inte av tillverkaren av röret… 😜

    #482040
    Janne Hagnell
    Moderator

    Snyggt plåtarbete!👍🏻💪🏻

    Men kanske inte av tillverkaren av röret… 😜

    Nej, jag menade FÖRSTÅS ditt!☺️

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #482145

    I väntan på gas pillas det med annat.
    Efter den lyckade fixningen med blinkerspaken på fruns cab tänkte jag göra samma sak här.
    Rattstångskåpan är redan demontera så första bilden visar var fästskruvarna för hållaren sitter. En på varje sida.

    IMG_20210302_215111

    Sedan lossas båda skruvarna som håller blinkerspaken.

    Övre…

    IMG_20210228_100640

    Nedre…

    IMG_20210228_100656

    Bild på kabelordningen.
    Kontakten för farthållarfunktionen kopplas bort också.

    IMG_20210228_100735

    Nu är spaken på bänken och sitter fast i skruvstädet och urborrning av dom två nitarna är påbörjad.

    IMG_20210302_215014

    Nu är nitningen så gott som borta.

    IMG_20210228_220811

    Här syns en skada i hörnet närmast i bild men det klarar sig ändå.

    IMG_20210228_221725

    Då är det dags att vicka loss ”locket”.
    Observera detta lilla ”bleck”.

    IMG_20210302_214845

    Med locket av är det lätt att ta loss själva spaken.

    IMG_20210301_184327

    Och här krokas fjädrarna av för att få loss ”returmekanismen”.

    IMG_20210302_214553

    Bilagor:
    #482157

    Vidare måste nitarna filas ner.
    Här har jag sparat precis så mycket att konturerna är kvar så jag ser var jag ska borra.

    IMG_20210302_214643

    Nu borras det och jag använder T-röd för att det inte ska klibba i borret.

    IMG_20210301_181924

    Första skruven provas ut av självborrande plåtskruvstyp.

    IMG_20210301_181601

    När båda hålen är klara ger jag mig på lägena för spaken.
    Lägena låser spaken lilla fjäderbelastade hjul. När kanterna slits vill spaken ”rulla” över.

    IMG_20210302_214807

    Här är filningen påbörjad.

    IMG_20210301_182316

    Filningen avslutas med att graderna på sidorna av spåren putsas bort.

    IMG_20210301_183130

    Sedan är det dags för nytt fett och montering.

    Allt i omvänd ordning och observera hur detta lilla blek ska sitta.

    IMG_20210302_224005

    Sedan krokas locket i lägen.

    IMG_20210302_214501

    Innan det trycks ner och skruvas fast, varsamt.

    IMG_20210301_184614

    Montering i bil är också i omvänd ordning mot demontering.

    Bilagor:
    #482177

    Ett klipp som visar resultatet efter ”renovering”. https://youtu.be/6sT6rw8ABpg

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    #482178

    Såhär såg det ut innan. Ganska sladdrig.

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 198 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng