Denna gång 900i 16 88b.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
februari 25, 2021 at 22:28 #481876
Jaha!? Snön har smält bort och vintern är snart slut!
Jag som skulle fixat en massa på bilen i vinter…
Hämtade hem bilen från vintergaraget. Oj, vad trög den blivit i ratten! Den har alltid varit lite seg i vissa lägen…
Jag har hela tiden trott att det var någon av lederna i hjulupphängningen eftersom att knuten på rattstången såg fin ut. Ingen rost och lite fet.
Men så fel jag hade. Alla leder gick “som smort” i framvagnen.
Jag var tvungen att plocka ner knuten, den var svintrög.Nedre skruvförbandet.
Och övre.
Efter en hel del smörj och joxande så blev den lagom seg och kunde återmonteras.
Bara resten med åtgärder kvar att fixa.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
februari 26, 2021 at 08:29 #481893Känner igen det där… Sköldpaddan står i garaget och trampar otåligt.?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”februari 26, 2021 at 17:01 #481916Jag tycker att växellägena varit väldigt “flexibla”.
Därför har jag planerat att byta “spakstället”.Eftersom att konsolen och knäskyddet redan var nerplackat så var det bara att ta loss konsolen mellan stolarna.
Fotar kabelkopplingen.Därefter lossas gummidamasken runt stången genom torpeden.
Där sitter klämfattningen på bussningen mellan stång och stången på växellådan. Muttern lossas och klämman bänds isär försiktigt med en mejsel.Sedan är det specialmuttrarna som håller själva spakstället som ska lossas.
Därefter drar jag ut hela härligheten.Med allt på bänken visar det sig att en förklaring till sladdret är en trasig bussning.
Det visar sig även att damasken är paj.
Jag byter hela stången inkl bussning, mot en med chrome i ena änden…
På med ett mindre slitet bottenlock. Därefter träs allt in på plats igen. Allt i omvänd ordning.
Jag monterar den senare typen av spak som passar till den “nya” stången.
Dags för ljustering av växellägena. I med “3an” i lådan och spärra spaken. Där av en mejsel i hålet framför spaken vidare ner i hålet genom stången.Därefter dras muttern på klämman runt stången.
Arbetet under mattan avslutas med att trycka den nya damasken på plats.Avslutar med en bild med konsol och lite annat på plats.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
februari 27, 2021 at 20:06 #481989Snyggt dokumenterat och utfört!
Dessutom påmindes jag om att min damask är helt förstörd och jag måste skaffa en ny…
bättre att komma på det nu än när inredning är ihop
du har inte en extra över ? ?Om sanningen ska fram är det lättare att få dit den från motorrummet liggandes under bilen…
Ja, jo, det finns extra…februari 28, 2021 at 12:22 #481994Hej,
Mycket välgjort inlägg! Bättre än Haynes verkstadshanbok hur du förklarar och visar alla steg ? -Guldtråd om hur man byter spakställ…?…och till Bakrutan!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”februari 28, 2021 at 18:43 #482009Kom av en händelse över ett Simons avgassystem till 900 turbo /S. Detta borde passa rakt av om man byter främre avgasrör och kat. Dessa delar införskaffades och i helgen skulle det monteras. Dessutom har jag lite svårt för lösningen med deras “hagelbössa” med att det dels hänger lite lågt och att den fula avgasklämman vid skarven längst bak syns. En “kopia” på det senare Saaborginal sportsystemet inhandlades.
I helgen skulle allt monteras.
Meeeeen, det var en väldigt dålig fläns på katen. Dessutom var det främre röret fullt med “strypningar”…Såhär såg katen ut. Inte lätt att få tätt.
Av med den dåliga flänsen.
Men, den flänsen som följde med det nya främre röret passar utmärkt. Allt slipas sedan rent och innan det är färdigt för inpassning.
Nu har flänsen funnit sin plats och är ditnäst men gasen tog slut så svetsning får bli i veckan.
Men det främre röret då?
Jo, såhär strypt är det mot katen.Såhär vid “samlingsplatsen”.
Men, en fläns och änden på röret från ett kasserat turborör blir fint.
Innan kapning har jag vinkelmätt noga, se det svarta sträcket på bild fyra.
Nu är i mätt och även ditnäst i väntan på helsvets.
En återstod är även “samlingsplatsen”, blir nog att öppna vid mina ritsträck för att sedan göra nytt.
Upptäckte även att min “sportkopia” inte passar på Simonsdämparen… ?♂️- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
februari 28, 2021 at 20:10 #482029Snyggt plåtarbete!????
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”februari 28, 2021 at 20:40 #482030Snyggt plåtarbete!????
Men kanske inte av tillverkaren av röret… ?
mars 1, 2021 at 08:29 #482040Snyggt plåtarbete!????
Men kanske inte av tillverkaren av röret… ?
Nej, jag menade FÖRSTÅS ditt!☺️
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”mars 2, 2021 at 22:22 #482145I väntan på gas pillas det med annat.
Efter den lyckade fixningen med blinkerspaken på fruns cab tänkte jag göra samma sak här.
Rattstångskåpan är redan demontera så första bilden visar var fästskruvarna för hållaren sitter. En på varje sida.Sedan lossas båda skruvarna som håller blinkerspaken.
Övre…
Nedre…
Bild på kabelordningen.
Kontakten för farthållarfunktionen kopplas bort också.Nu är spaken på bänken och sitter fast i skruvstädet och urborrning av dom två nitarna är påbörjad.
Nu är nitningen så gott som borta.
Här syns en skada i hörnet närmast i bild men det klarar sig ändå.
Då är det dags att vicka loss “locket”.
Observera detta lilla “bleck”.Med locket av är det lätt att ta loss själva spaken.
Och här krokas fjädrarna av för att få loss “returmekanismen”.
Attachments:
mars 2, 2021 at 22:38 #482157Vidare måste nitarna filas ner.
Här har jag sparat precis så mycket att konturerna är kvar så jag ser var jag ska borra.Nu borras det och jag använder T-röd för att det inte ska klibba i borret.
Första skruven provas ut av självborrande plåtskruvstyp.
När båda hålen är klara ger jag mig på lägena för spaken.
Lägena låser spaken lilla fjäderbelastade hjul. När kanterna slits vill spaken “rulla” över.Här är filningen påbörjad.
Filningen avslutas med att graderna på sidorna av spåren putsas bort.
Sedan är det dags för nytt fett och montering.
Allt i omvänd ordning och observera hur detta lilla blek ska sitta.
Sedan krokas locket i lägen.
Innan det trycks ner och skruvas fast, varsamt.
Montering i bil är också i omvänd ordning mot demontering.
Attachments:
mars 2, 2021 at 23:00 #482177Ett klipp som visar resultatet efter “renovering”. https://youtu.be/6sT6rw8ABpg
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
mars 2, 2021 at 23:01 #482178Såhär såg det ut innan. Ganska sladdrig.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.