Denna gång 900i 16 88b.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 215 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 15, 2019 at 05:26 #462235

      Här kommer bild på årets minsta matbord.

      IMG_20190703_205447

      Som synes används även “mugghållaren”.
      Hade tänkt mig att montera en förhöjning, typ ring av ett rör för att mugghållarna även ska funka under färd. Men hur bra är det att åka omkring med handfacksluckan nedfäll ur säkerhetssynpunkt? Dessutom sabbar jag bordet…
      Skaffa en og med AC kanske…Då ju behövs ingen dricka!

        augusti 15, 2019 at 10:22 #462242

        Du får väl skaffa en sån där burkhållare till ytterbackspegeln som lastbilschaffisarna har.?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          augusti 15, 2019 at 10:34 #462243

          limma fast en liten plåt-platta och bygg en ny mugghållare som har en magnet i botten.

          problem solved

            augusti 16, 2019 at 05:57 #462330

            Janne:
            Jo… Jag har en… Det står Ford på den. Den kan ju du få å skriva dit “Power by”
            ?

              augusti 16, 2019 at 08:00 #462334

              M.Broberg:
              Nja, det känns krångligare att montera in en AC så jag inte blir törstig så jag satar nog på det ist… ?

                augusti 16, 2019 at 09:33 #462339

                Janne: Jo… Jag har en… Det står Ford på den. Den kan ju du få å skriva dit ”Power by” ?

                ???

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  september 3, 2019 at 09:17 #462681

                  Jo det har rullat på fint! Men plötsligt har jag fått väldiga startproblem. Christer hade bytt backventilen på trycksidan och fått bort startbekymren som varit tidigare. Det krävdes lång tid på starten. Nu fick jag symptomet att den startar snällt och efter ca 20 sek så går ner i varv för att stanna helt. Sedan kravs det minutlångt gnagande med starten innan den startar.
                  Jag gjorde samma som Christer, bytte backventilen igen… Men jag konstaterade oxå att anslutningen på returen lossade själv pga tryck. Bensin överallt…
                  Efter montering startade bilen mycket lättare men efter bara några starter blev det som innan.
                  Då kollar jag in filtret som ser fabriksnytt ut.
                  Ut med bagageskivor och ut med pumpen.

                  IMG_20190823_172548-2

                  Detta är nog tredje gången jag ser detta på en sådan här repsats. Dom verkar inte tåla bensin….?
                  Jag konstaterade oxå att returen var tät. Det va därför ledningen trycktes loss av trycket i ledningen.
                  Jag tog en nyare typ av armaturbotten som har ett ”T” på trycksidan som oxå är ”returutrustad”. Returen från spridarbryggan går rakt ner i ”skvalpskyddet” istället.

                  IMG_20190823_181154-3

                  ”t” – stycket. Jag tog bort plastslangen från ”T” där 6mm slang monterades mellan den och pumpen.

                  IMG_20190823_184637-2

                  Samtidigt lät jag slangen vara kvar där
                  8mm slangen ansluten är mellan locket och ”T”.

                  IMG_20190823_184647-2

                  Nu verkar allt funka och utan skav…och alla bagageklädsel är tvättad.

                  Det här svaret redigerades 6 dagar, 23 timmar sedan av .
                  Det här svaret redigerades 6 dagar, 23 timmar sedan av .
                  Bilagor:

                    september 3, 2019 at 09:22 #462686

                    ___

                      september 3, 2019 at 09:40 #462705

                      Lite utvärdering efter en ordentlig provkörning då.
                      Bilen startar mycket lättare och har ett helt annat drag när man vispat sig upp till ”trean”.
                      Jag passade på att tvätta all bagagklädsel när jag ändå hade ur allt i bagage.
                      IMG_20190822_175602
                      Före.

                      IMG_20190822_181941
                      På tork.

                      IMG_20190822_211930
                      Nytvättad och monterad.

                      IMG_20190824_175104

                      När jag tvättade bagage klädseln tvättade jag även hatthyllan.

                      IMG_20190824_230203

                      Jag tycker att den fick tillbaka ”orginalludenhet” (hittepåord). Den fick mer färg efter tvätten oxå.

                        september 3, 2019 at 09:55 #462712

                        Det rullar på!
                        Igår bytte jag oljutryckskontakt + lampan som lagt av. Men jag fick även ge mig på att byta kylfläkt då den gamla nypigt? Den gick inte runt och säkringen var skjuten.
                        När jag gjorde detta upptäckte jag…

                        IMG_20190829_181126
                        Någon som ser loggorna….?

                        Reperationerna fortsatte med en av kontakterna till H4-lamporna.

                        IMG_20190829_184311
                        Som ni ser är originalet demolerat av varmgång pga att kabelskorna glappa lite på lampans flatstift.

                        IMG_20190829_184425

                        När jag brutit isär det befintliga kontaktstycket nöp jag till kabelskorna för bättre kontakt. Här gäller det att inte nypa ihop dom för mycket. Man vill ju inte trycka reflektorn ur sina fästen när man monterar dit kontaktstycket på lampan.

                        IMG_20190829_185135-1

                        Ja då återstår bara att montera dit det på lampan!
                        Hepp!

                          november 12, 2019 at 22:24 #465059

                          Parallellt med parallellprojektet 900S inredningsjobbet, jobbas det även med inredningen i min 900i.
                          Här har passagerarstolen bytts mot en rengjord i bättre skick än den som var. Dessutom är mattan rengjord tillsammans med baksätet.

                          IMG_20191112_191509

                            november 16, 2019 at 12:27 #465192

                            Lite “tyngre” arbete.
                            Det har knirkat i bak änden.
                            Här har vi felet!

                            IMG_20191116_121412

                            Slitena bussningar i båda momentstagen!
                            Den ena har släppt helt.
                            Dags att byta alltså!

                            IMG_20191116_101502

                            Det gick väldigt smidigt att plocka loss dessa.
                            Ingen rost i infästning heller. Ont om puts är det dessvärre gott om…

                            IMG_20191116_112447

                            Då sitter en NOS monterad!
                            Men skruvarna är endast dragna tills dom börjar nypa om hylsan i bussningen.

                            IMG_20191116_113142

                            Detta för att kunna släppa ner karossen över axeln så att bussningarna nyps fast i körläget för att undvika onödigt vrid i gummit som ökar påfrestning och därmed slitaget.
                            Ni ser att det är ganska stor skillnad på vinkeln.
                            Allt för nu!

                              november 17, 2019 at 01:10 #465233

                              Smart!??

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                november 19, 2019 at 21:31 #465346

                                Josåatte!
                                Nu har Förarstolen repareras med bla skum å värme från passagerarstolen som var mindre slitet (från en annan bil).

                                IMG_20191118_123744

                                Obs! Brickan är ett måsten med vikbar stol.

                                IMG_20191118_123749

                                Här döljs det övre skruv förbandet.

                                IMG_20191118_124125

                                Det gäller att vara försiktig när man ska ta av skummet så att dom inte rivs sönder. Limet går att dra loss från metallen om man är försiktig, typ som tejp.

                                IMG_20191118_124436

                                Naket skelett.
                                “Montering sker i omvänd ordning” heter det ju…

                                  november 19, 2019 at 21:39 #465352

                                  Här har det sytts i nya kanaler helt egenhändigt av dottern, frun och jag själv…

                                  IMG_20191118_125548

                                  IMG_20191118_125914

                                  Nu ska alltså dessa ståltrådar monteras i kanalerna. Tillsammans med krokarna.

                                  IMG_20191118_125238

                                  Denna tråd som håller in baksidan är lätt att glömma, sitter egentligen med metallmärla men jag har använt buntband i många år och det funkar fint.

                                  IMG_20191118_130622

                                  Lite pill med krokarna är det men är man försiktig och “vränger med” påsen varsamt blir det bra.

                                  IMG_20191118_130219

                                  Taadaaa!
                                  Nu ska bara tyget “sätt sig” så blir det nästan som nytt.

                                  IMG_20191118_214140

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 215 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.