Denna gång 900i 16 88b.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Denna gång 900i 16 88b.
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
januari 22, 2020 at 15:37 #466665
Humm förr sålde HaraldNyborg dessa.
Biltema har oxå haft liknade det är viktigt med justerbar hastighet.Jag har iaf börjat med att plocka ner lyktorna på bagageluckan.
Och vänster.
Här var det skitigt.Insidan av bagageluckans glas.
Reflektionerna.
Urk…
Attachments:
januari 22, 2020 at 21:23 #466683Jag började med att polera (efter att jag torkat bort allt lös smuts) där lycktan suttit.
Det är svårt att komma åt ordentligt när dom sitter på plats.Sedan var jag tvungen att bättra lite där lycktan skavt genom lacken.
Efter att jag gjort rent insatserna så bättrade jag på den silvriga färgen som försvinner där det samlas smuts. När det hade härdat så monterade jag dit insatsen och justerade så den skulle sitta snyggt.
Jag monterade en tunn bricka mellan luckan och insatsen vid varje övre skruvförband. Detta för att få en tunn glipa så att det inte ska skava hål i färgen mer.
Såhär ser ena sidan ut med monterat glas.
Har naturligtvis plockat fram snygga skruvar osv.
Ser oxå att den svarta dekorfolien måste åtgärdas…- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
Så snyggt det blir!
Jag får sikta på en stor roterande sak senare när jag ska polera upp den matta sidan på 900an..
{content}tog mig 5 minuter med dubbeloscilliserande 95 rondeller och grövsta rubbingen jag hade på fullt fräs för att få fram lite glans. ska jag stå med den så blir jag tokig.
januari 23, 2020 at 14:46 #466696Så snyggt det blir!
Jag får sikta på en stor roterande sak senare när jag ska polera upp den matta sidan på 900an..{content}tog mig 5 minuter med dubbeloscilliserande 95 rondeller och grövsta rubbingen jag hade på fullt fräs för att få fram lite glans. ska jag stå med den så blir jag tokig.
Man måste ha en roterade om man ska få ett rejält tag i en lack. Det är mycket smidigare.
Dubbelhätta är ju kanon till polish efter tex rubbning.januari 23, 2020 at 14:50 #466697Nu är även höger sida klar.
Ordnade med nya lås/tätningar för “glasskruvarna” (glömde fota det på andra sidan).
Nu är det hörnlycktornas tur!
Attachments:
januari 24, 2020 at 15:36 #466722Josåatte!
Nu är vi på “g”!
Här såg det inte roligt ut.
Felmonterad tätlist mot glaset och dessutom ett klämt dammskydd.Svårt att se men den nedre vänstra halvan av listen hänger utanför.
Insidan av glaset och reflektorn ser inte så kul ut…
Attachments:
januari 25, 2020 at 14:25 #466742Vi “rullar” vidare!
Efter rengöring men för polering så ser glasen ut såhär.
Det är väldigt mycket stenskott på undersidan.Här är då glasen polerade.
Dessa glas är lite lättare att få upp glanstalet på än dom på luckan.
För att spara på glasen så “folierade” jag undersidan på ett enkelt sätt.
Såhär ser det ut när reflektorerna är lite bättrade och det är polerat runt insatsen eftersom man kommer åt allt lättare.
Polerade även den svarta kanten för hand.Attachments:
januari 25, 2020 at 15:06 #466752Ja, det brukar vara tydligt sämre glans på bakluckeglasen på de flesta og900 man ser.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”januari 25, 2020 at 18:37 #466758Ok!
Lite tjatigt med bakljus så därför går jag emellan med stötfångare.
Om man kikar noga på bilden ser man att stötfångaren liksom ligger högt och att glaset ligger innanför men emot.Jag trodde att det var en stukad skena eller fäste. Men det visar sig att höljet krupit ur skåran i skenan som ska hålla linjen på höljet.
Detta kläms ihop längst ut med hjälp av skruvförbandet till fästena för stötfångaren.Här ska man se att höljet “reser” sig ju längre ut mot hörnet man kommer.
När jag hade nere allt så passade jag även på att ta loss fästena och måla upp dom.
En sak man måste tänka på. Man måste lossa stötfångaren från sina fästen och skruvarna längst ner i bakkant på sköldar nä för att få loss stötfångaren, det är ju frestande att lossa fästena men då får man inte loss stötfångaren utan våld för dessa sitter snett i förhållande till “demonteringsrikningen” så dom “kilar”. När man ska ha loss dessa muttrar som håller stötfångaren så måste man ha tålamod, det är väldigt lätt att dra av bultarna. Dessa sitter fast i stötfångarprofilen med “spliens” som är svåra att ersätta. Så mycket smörja lång tid före och “väckning”.
Men jag fick faktiskt snitta en mutter som inte ville ge sig. Det går att komma åt med en liten “peppekakemaskin” med liten trissa.Som ni nog förstår så spårade ju detta ur.
Jag har här polerat lacken under listen samt gjort rent och smörjt listen.- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
januari 25, 2020 at 18:47 #466767En detalj som jag lagt märke till på alla 900or genom åren.
Det samlas gärna grus ovanpå/mellan mittstödet för stötfångaren och karossen.
Jag bättrade och satte dit en folie som ska skydda lacken.Åter till bakljus.
Här är allt monterat och jag tycker det duger.
Men med nya/nos-grejer hade det nog blivit några snäpp bättre…
Och en bild före.
Tyvärr utan ljus…- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
januari 26, 2020 at 09:56 #466831Nu är stötfångaren justerad och monterad igen.
Nymålade fästen på plats och förrådet inventerade på fräschare muttrar.Passade även på att rostskydda lite.
Såhär blev passningen med lite pill och “trycka ner” höljet samtidigt som muttrar a för stötfångaren drogs åt. (Nya muttrar även här.)
Noterade att bulan i för sänkningen på höljet är borta. Så jag är nöjd med resultatet.
Det går att skönja att linjen gör en knyck även ovanför sänkningen. (Hade ingen bra bild före.) Hittade en bild till i profil.Oj! Vad solkig stötfångaren är! Putsa!…Eller lacka… ?
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
februari 16, 2020 at 18:58 #467310Främre stötdämpare är ganska nya. Men dom bakre är lite “trötta” så jag har haft ögonen efter möjliga alternativ.
När skruvat hade upp till 70% rabatt passade jag på.Döm av min förvåning när dessa dyger upp för 249:- inkl frakt!? Dom borde duga på en 900i.
Nu en annan fråga…
Dessa låg visst på hyllan.
Någon som känner igen artikelnr?
Båda är till 99/900 med ögla nertill.Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.