En klassisk fråga om olja

Forum Modellspecifika forum OG900 En klassisk fråga om olja

Detta ämne innehåller 56 svar, har 20 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-21 09:44.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24943

    grizzlybear
    Deltagare

    Vilken typ av motorolja och växellådsolja ska jag använda?

    Jag frågar bara för att jag får olika svar från olika webbplatser.

    Bil spec:

    Typ SAAB 900 126 HK
    ÅR fran Prod. Period: 1989-1901 – 1992-1908
    Effekt hk 126
    Volym cm3 1985
    Cylindrar 4
    Drivmedel Bensin
    Karosstyp Halvkombi
    Motorkod B202I
    TecDoc ID 2927

    och här är en bild på bilen för skojs skull

    #178894

    longjohn61
    Deltagare

    tjena till din bil räcker det med vanlig mineral olja av skaplig kvalitet 10w30 eller 10w40 duger nog bra du kan även använda 10w30 till växellådan.Tilllådan behöver du 3 liter vet du inte vad för olja du har inu så skulle jag skölja ur den med nån liter extra.
    Du kommer dock även här få olika förslag skulle jag tro 😉

    Mvh Nisse

    #178896

    grizzlybear
    Deltagare

    ja jag tänkte mineral också. Jävla Q8 sidan hade jag nästan fylla den med hela syntetiska. 🙂 Men jag trodde att det var fel. Jag tror att jag kommer att kör med 10W30 och bara köp en extra liter til växellåda.

    #178898

    plankan
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Du kommer dock även här få olika förslag skulle jag tro 😉
    Mvh Nisse

    Ja jag bara väntade på den frågan skulle dyka upp igen 😆

    Det lär bli en hel del svar här eftersom det är med smaken som med baken……..

    Men jag vill ändå gärna slå ett slag för Quaker state och deras Quakerstate 75w Quadralobe 😛

    #178903

    icecream
    Deltagare

    Det viktigste är ändå att den följer rätt klassning typ API/CF-CJ eller bättre i motorn. 10W-40 säger inte mer än att motorn kan bli lite trögstartad vid rejäla köldknäppar.
    Försök hitta en 5W-40 delsyntet.
    Trögflytande 75W-olja i lådan är ingen hit, utom på sommaren ibland.

    Skiljer det något mellan olika årsmodeller/lådor? Den ”förbättrade” lådan som kom -88 är inte lika kinkig har jag förstått.

    #178914

    michelle
    Deltagare

    Det finns en väldigt bra tråd på stcs om olja, där en insatt
    man verkligen går på djupet om olika oljor.
    En av de nyttigaste grejerna man får veta där är att den
    olja man ska undvika är den som kallas delsyntet, vilket säger
    absolut ingenting om kvaliten, utan bara är ett sätt att
    lura folk som har förstått så mycket att syntetolja är
    bättre. Men eftersom det tydligen inte finns några krav på hur
    mycket syntetolja blandningen ska innehålla för att få använda
    beteckningen ”delsyntet” , så kan det vara allt från 1 % till 99 %.
    Och troligen lutar det nog åt en låg procentsats förstås.
    Så antingen ska man köra ren mineralolja eller helsyntet.
    Jag är övertygad om syntetoljans fördelar och använder
    5W-50 eller 5W-40 och byter varje år, oavsett om det behövs
    eller inte.:) Kör ofta biltemas olja.
    Ju oftare man byte desto mindre betydelse har kvaliten
    på olja, så länge den uppfyller API-klassning.
    Kan också nämna att jag prövade CRC invändig motortvätt och
    fick en lite tystare motor faktiskt. Men framförallt så
    fick jag ner avgasvärdena hos bilprovningen rejält.
    Förra besiktningen låg alla värden oroväckande nära gränsen,
    men efter oljebytet o crc-behandlingen var värdena så bra att
    man fick bläddra tillbaka 11 år av besiktningsprotokoll för att
    hitta motsvarande värden.

    #178917

    grizzlybear
    Deltagare

    Jag visste att detta skulle vara en bra debatt! tack för alla svar.

    Michelle, jag har läst en bra bit över motorn spolar, jag sugen att göra en, men jag är orolig att det skulle ta bort skit som innehav packningar ihop och sånt. Tydligen det är inte ovanligt.

    Jag tänkte använda delsyntet, men nu är jag inte säker. 🙂 Kanske bara mineral istället. Jag avser att byta olja och tändstift med varje vinter / sommar däckbyte. Bara för att hon börjar bli gammal nu:)

    Du kan inte ändra för mycket? Förmodligen kommer pop till mekanoman ikväll och ta oljan. Har någon här faktiskt använder Helsynet? är det en bara en myt att det kan börja läcka?

    #178989

    michelle
    Deltagare

    När jag hade ”flushat” 🙂 motorn så bytte jag olja två gånger bara
    för att vara säker på att få ut det mesta av flushmedlet som väl
    mest består av fotogen. Första gången använde jag biltemas
    billigaste mineralolja, den som kostar 25 kr litern.
    Har inte fått nåt ökat oljeläckage/oljeförbrukning.
    Kollar ofta oljenivån, då jag har hört att det idealiska
    är att hålla oljan vid det översta strecket hela tiden,
    och inte vänta tills det börjar närma sig det nedre.
    På vissa bilar kan det skilja nästan en liter mellan markeringarna.
    Det lär vara bättre både för oljetryck och oljetemperatur
    att ha maximalt med olja hela tiden.
    Jag hade ett litet oljeläckage sen förut, vid oljestickans
    rörs anslutning nere vid motorblocket. Det läckaget är liksom
    inte mätbart, bara estetiskt deprimerande. Ska väl ta loss
    det nån gång och se om det går att fixa. Tillsvidare har jag
    tejpat dit lite skumgummi som suger upp dom där förargliga dropparna
    längst ner runt röret för att slippa se dom där oljefläckarna på
    garagetgolvet.
    I en annan bil så fick jag oljeläckage när jag prövade en
    tunnare syntetolja i växellådan. Det sipprade då ut via
    inre drivknutarna. Bytte tillbaka till SAE 75 och då slutade
    det läcka.

    #178995

    plankan
    Deltagare

    @michelle wrote:

    En av de nyttigaste grejerna man får veta där är attden
    olja man ska undvika är den som kallas delsyntet,
    vilket säger
    absolut ingenting om kvaliten, utan bara är ett sätt att
    lura folk som har förstått så mycket att syntetolja är
    bättre. Men eftersom det tydligen inte finns några krav på hur
    mycket syntetolja blandningen ska innehålla för att få använda
    beteckningen ”delsyntet” , så kan det vara allt från 1 % till 99 %.
    Och troligen lutar det nog åt en låg procentsats förstås.
    Så antingen ska man köra ren mineralolja eller helsyntet.

    Bullshit..

    Nu får detta oljeprat väl snart ha ett slut –
    Verkar jo inte bättre än att man lika bra kan hälla vatten i motorn 😕
    I min familj har vi alltid kört på Vavoline duralblend – en delsyntet också kallat halvsyntet
    och när man tar en titt under ventilkåpan på dom bilarna efter 20-25K mil –
    så är dom i det närmsta kliniska rena,det skall ingen inbilla mig att mineraloljan hade klarat av.

    För en del år sedan gjorde bl.a Walker en undersökning där man konstaterade att bilar med katalysator INTE borde köra med mineralolja.
    Detta grundat att mineraloljan inte har samma bindningsförmåga på partikelsidan och därför släpper ut mera genom motorn som i sin tur förkortar livet på katalysatorn.

    @michelle wrote:

    Det finns en väldigt bra tråd på stcs om olja, där en insatt
    man verkligen går på djupet om olika oljor..

    Den dagen någon kan lägga fram bevis svart på vitt som varje svensson kan förstå tror jag på det –
    fram till dess kommer detta vara ”the never ending story” 🙄

    #179000

    michelle
    Deltagare

    Tjaa, jag hörde igår att även Sverker ”Plus” Olofson gjorde ett program om motorolja
    och drog tydligen också samma slutsats att delsyntet bara är ett sätt ta ut ett högre pris på
    en sämre olja. Visserligen är delsyntet bättre än mineral, men hur mycket bättre vet man
    ju inte, ifall man inte har nån kontroll över blandningsförhållandet syntet/mineral.
    Och det verkar ju logiskt för mig i alla fall.

    #179002

    M.Broberg
    Deltagare

    bästa är att köra helsyntet av många anlednignar, framförallt så är den helt syntetisk och det drar ner förbrukningen av råolja o det e ju miljövänligt och bra 😉

    #179004

    michelle
    Deltagare

    Apropå oljebyten, är det någon som köpt oljefilter på Saab nyligen?
    Jag slutade köpa oljefilter där när det blev fula svarta filter,
    som det bara stod GM på. 🙁
    För att ändå få ett märkesfilter så gick jag över till Bosch, mest
    på grund av att det filtret också var blått. 🙂
    Det var trevligt att se den där fräscha blå färgklicken på
    motorn. Men nu har också Bosch gått över till dystert svart…
    Kanske Saab har gått tillbaka till blåa filter som det står Saab på nu?

    #179009

    M.Broberg
    Deltagare

    Speedsparts filter är lite ljusare men ändå blått 🙂 SJ kommer jag köra medd filter lackat i samma färg som motorblocket. :ugeek:

    #179021

    anderslindh
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    bästa är att köra helsyntet av många anlednignar, framförallt så är den helt syntetisk och det drar ner förbrukningen av råolja o det e ju miljövänligt och bra 😉

    Hm, säker på detta? Jag trodde man använde de finaste delarna av råoljans basoljor och sammansatte dessa på kemiskt/syntetiskt vis. Har för mig jag läst det någonstans, någon gång :p

    #179051

    M.Broberg
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    @M.broberg wrote:

    bästa är att köra helsyntet av många anlednignar, framförallt så är den helt syntetisk och det drar ner förbrukningen av råolja o det e ju miljövänligt och bra 😉

    Hm, säker på detta? Jag trodde man använde de finaste delarna av råoljans basoljor och sammansatte dessa på kemiskt/syntetiskt vis. Har för mig jag läst det någonstans, någon gång :p

    nope, jag gissar bara 🙂 men eftersom man kan framställa syntetiska smörjmedel så 😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng