En klassisk fråga om olja

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / En klassisk fråga om olja

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / En klassisk fråga om olja

Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 26, 2011 at 07:37 #185624

      @MJ1965 wrote:

      Vi pratar 126 hästar här!!!! Inte 1260, då har oljan en något större betydelse.
      En fråga i tråden lyder -” Märker du skillnad mellan den oljan och den oljan”- Jag har skruvat med bilar i 30 år och Saab i 15 år och jag märker
      ingen skillnad om det är Mobil1 5-50 eller Valvoline mineral i bilen.Det finns det ingen som gör. Stig Blomqvist,Per Eklund,Per Gillbrandt hade inte märkt någon skillnad.
      Det är en vansinnig hysteri kring olja, om man skall bedöma olika oljor så skall man ta två fabriksnya motorer och köra dem under samma förutsättningar i tex bänk i 5000 mil, byta olja efter intervall och därefter dissikera dem totalt och mäta upp slitage.
      Tagga ner med hysteri kring olja, byt var 500:e så är allt lugnt!
      Det som däremot är viktigt och värt att lägga ner tid på är att se till så att motorn jobbar med rätt temp,både olja och vatten och framförallt under rätt tryck.

      Låt folk använda högkvalitétsoljor om de vill skämma bort sina bilar. Är ju inget fel att använda en olja med bättre egenskaper eller? Håller dock med om att byta ofta är viktigare än märke på oljan, bara klassningen är rätt, men det är nog de flesta här införstådda med 🙂

        juni 26, 2011 at 14:57 #185652

        Helt klart skall man använda det bästa och dyraste om det känns bäst för den enskilde ägaren.
        Det är bara så att oljans betydelse i en bruksbil är oerhört överskattad och skicklig marknadsföring från tillverkarna gör
        att man tror blint på att om man inte har absolut “rätt” olja så är det haveri som gäller.
        Vänd på steken och säg såhär, vad var SAAB`s rekommendation för Turbobilar för 30 år sedan? Ja naturligtvis en olja som
        fanns på den tiden, inte Mobil 1 5-50 för att ta ett exempel på bra olja som är populär nu.
        Låt säga att rekommendationen var en högkvalitativ mineralolja från tiden, kanske Castrol,QS eller Valvoline för att nämna några.
        Vem kör sin Turbobil på Mineralolja idag? Förmodligen bara någon promille.
        Då betyder det konkret att vi inte följer SAAB`s rekommenderade olja och vad är det då som säger att oljan är livsviktig?
        Alltså, vi emotsäger oss själva.

          juni 26, 2011 at 15:32 #185655

          Jag kör på mineral oja 😉

          Mvh Nisse

            augusti 13, 2011 at 21:06 #186829

            jag har alltid kör med hel syntet i motor å växel låda fungerar utmärckt å tycker lådorna blivigt mycket finare i gången med det.
            mvh niklas

              augusti 14, 2011 at 13:48 #186849

              Jag märker ingen skillnad på motorolja. Men oljan i växellådan har jag märkt skillnad på.

              Blir helt klart en skillnad på kalla vintrar. Med bra / dålig olja.
              Växellådan blir seg som sirap med dålig olja.

                augusti 20, 2011 at 08:05 #187049

                När Ana Trollhättan sålde Mobil1 0W-40 så köpte jag den och hällde i mina bilar. Vid det tillfället ägde jag en 9000 CD 2.0i, sen blev det 9000 Aero.

                Nu använder jag 5W-30 då Ana inte säljer Mobil1 längre. Sen så byter jag var 1000.e mil på min 9-5:a, 9000 Aeron byter jag varje år då den bara rullar på sommaren.

                Jag lägger hellre en låg kostnad på olja och filter lite oftare än en stor summa för att renovera en motor. 😉

                  augusti 20, 2011 at 08:24 #187050

                  @Turbo4 wrote:

                  Sen så byter jag var 1000.e mil på min 9-5:a

                  Jag lägger hellre en låg kostnad på olja och filter lite oftare än en stor summa för att renovera en motor. 😉

                  hade gjort samma sak om det inte vore så satans drygt att skifta olja 3 ggr per år. 😆 bättre lägga pengarna på dyr olja och skifta 3 ggr/2 år ungefär 🙂

                    augusti 20, 2011 at 20:24 #187053

                    @M.broberg wrote:

                    @Turbo4 wrote:

                    Sen så byter jag var 1000.e mil på min 9-5:a

                    Jag lägger hellre en låg kostnad på olja och filter lite oftare än en stor summa för att renovera en motor. 😉

                    hade gjort samma sak om det inte vore så satans drygt att skifta olja 3 ggr per år. 😆 bättre lägga pengarna på dyr olja och skifta 3 ggr/2 år ungefär 🙂

                    Hur lyckas man med att köra 3000mil på 1år!! 😯 Inget är ju omöjligt men är nyfiken.

                      augusti 20, 2011 at 22:23 #187056

                      @Turbo4 wrote:

                      Hur lyckas man med att köra 3000mil på 1år!! 😯 Inget är ju omöjligt men är nyfiken.

                      körde till Gävle på gävleträffen och tog long distance – 73 mil enkel resa så blev la 150 mil den helgen. bilade med farsan en tur till Paris ->Champagne -> Al sace o hem på några hundra mil. ja det tickar på rätt lätt 🙄 beta av mil i en 9-5 aero automat är ju bara njutning 🙂 massa småturer på 16-20 mil med, idag tex körde jag 32 mil varav 20 med släp o hjälpte hämta en 900s motor i Olsfors.

                      Det tickar på rätt lätt faktiskt. och jag är ju ändå inte i närheten av vissa :ugeek:

                        augusti 21, 2011 at 07:47 #186126

                        @M.broberg wrote:

                        körde till Gävle på gävleträffen och tog long distance – 73 mil enkel resa så blev la 150 mil den helgen. bilade med farsan en tur till Paris ->Champagne -> Al sace o hem på några hundra mil. ja det tickar på rätt lätt 🙄 beta av mil i en 9-5 aero automat är ju bara njutning 🙂 massa småturer på 16-20 mil med, idag tex körde jag 32 mil varav 20 med släp o hjälpte hämta en 900s motor i Olsfors.

                        Det tickar på rätt lätt faktiskt. och jag är ju ändå inte i närheten av vissa :ugeek:

                        Okey. Men en Europa resa gör man ju inte varje år. Men ju oftare du byter oljan desto bättre är det för motorn. Men visst långa bilturer sliter inte så på oljan som korta bilturer där oljan inte hinner bli varm. 😉

                        Själv så kör man mestadels stadstrafik därav att jag byter så ofta.

                          augusti 21, 2011 at 08:57 #187063

                          @Turbo4 wrote:

                          Okey. Men en Europa resa gör man ju inte varje år.

                          jo :mrgreen:

                            augusti 21, 2011 at 09:44 #187064

                            Jag har sett hur motorer ser ut med långe serviceintervall och det avskräcker mig! Jag byter olja vad 750-1000mil på min bruksbil som jag averkar typ 2500-3000mil per år med.
                            Och mina turbobilar byter jag oljan väldigt ofta.
                            Jag kanske är lite nojjig men jag är nogrann 😀

                          Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.