Erfarenheter av sena 9000 Aero?

Forum Modellspecifika forum 9000 Erfarenheter av sena 9000 Aero?

• Detta ämne har 40 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2010-04-25 16:58 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Martin
    Deltagare

Intressant läsning att ta del av! Tack!!
    Ser fram emot fortsatt läsning.
    Mitt uttryck ”sena årsmodell” betyder i praktiken i storleksordningen 95 och framåt.
    Det var en automatare på Blocket i Närke, men det var inte läge just nu, utan jag vill veta mer innan jag jagar mer aktivt

porsche944
    Deltagare

POS är le mans blå, min son hade den under ca 1,5 år, köptes med rasad topp.

Martin
    Deltagare

Skulle matchat min LeMansblå cabbe med andra ord… 😉

emlo
    Deltagare

Hej!
    Jag har kollat nu och 15GK har max luftflöde vid tryckförhållande 2,5 som är c:a 3,5% lägre än 15T. Ingen större praktisk skillnad.
    Max tryckförhållande skiljer 6,5% till 15GK fördel men det har inte heller någon betydelse i praktiken eftersom man som regel ligger på en momentbegränsad platå vid de flöden som man kan nå dessa tryckförhållanden på. Skulle man ”ta ut” max laddtryck vid varje givet varvtal skulle man få en motor som hade mycket egendomlig momentkaraktär, dessutom är man ju knackbegränsad i de flesta fall.
    Överlag bedömer jag att det är skillnaden i verkningsgrad som är av avgörande betydelse i jämförelsen mellan de två.
    Ett TD04HL aggregat med 19T-kompressor och 6cm2 turbinhus tycker jag för övrigt är det lämpligaste turbovalet för 9000 2,3T som man vill ha lite bättre fart på.
    Mvh,
    Emil

Martin
    Deltagare

Som sagt, bra information att ta del av. 🙂
    Lite ”gubborienterad” fråga:
    Hur pass mycket extra drar automaterna i jämförelse med manuella dito?
    Då tänker jag mest på körning i praktiken snarare än fabrikens siffror

Jag antar dessutom att man bör vara försiktig med att trimma en automat mer än kanske steg 1. Min 900T Automat-92 har cirka 205 kusar och det ansåg Speedparts som ganska lagom mtp hållbarhet

saabaero
    Deltagare
    Emil Å wrote:
    Ah, helt rätt ang. 5.2. Man glömmer när man inte håller på med grejorna.
    Men momentbegränsningsfunktionen finns i koden så det är relativt lätt att aktivera om man vill. Jag har t o m för mig att jag såg att det fanns en tabell för momentbegränsning för varje växel. I ärlighetens namn visste jag inte att senare Aero hade aktiv momentbegränsningen, annat än på backen. Det finns flera andra funktioner som stöds i T5 som inte används.

Momentbegränsningen (mappar) som finns i T5.2 används i kombination med automatlåda.
    Det kanske räcker med att aktivera drive-signalen till Trionic för att få den funktionen även på manuella?
    För manuella T5.2 är momentbegränsningen endast i form av GLT (grundladdtryck) vid broms, back och hastighet över 240kmh.

T5.5 har momentbegränsning på växel 1-2 som styrs via mappar där alltså laddtrycket kan varieras utifrån varvtal och vald växel. Även T5.5 har funktionen med GLT vid broms, back och hög hastighet.

Brytpunkten för den stora uppgraderingen av lådorna ligger mitt i årsm -96, alltså styrt av växellådsnummer. En possitiv sak med kortlådorna är att en stor del av innehållet kan ersättas med 9-5 delar vilket innebär att uppgraderingen fortsatt även in på 2000-talet. Det finns t.ex. en prisvärd renoveringssats till 9-5 som även kan användas till 9000 😉

emlo
    Deltagare

Hej SaabAero,
    Intressant info! Är det alltså så att långlådans inkrom skiljer sig helt från kortlådan/9-5? Jag har ju en långlåda i min bil och har (hade?) tänkt använda renoveringssatsen för 9-5. Vet du om det finns någon eller några delar som är samma?
    /E

anders dackemyr
    Deltagare

Hej Martin !

Klart du skall ha en 9000 Aero !
    Har haft en 97:a själv och det är den i särklass bekvämaste Saab jag haft, nyare 9-5 & 9-3 inkluderat.

Njut främst av inredningen och det sköna draget vid acceleration.

Lär dig leva med en hög utväxling som kräver en del växlande ner till 2:an ”runt gathörn” och ett baksäte som stretar emot (pg.a skålningen) när du vill fälla ner det plant.
    Om jag inte minns fel gör bilen över 100 knyck på tvåan 🙂

Lycka till att hitta ett fint oförstört ex som garanterat kommer bli en framtida klassiker.

saabaero
    Deltagare
    Emil Å wrote:
    Hej SaabAero,
    Intressant info! Är det alltså så att långlådans inkrom skiljer sig helt från kortlådan/9-5? Jag har ju en långlåda i min bil och har (hade?) tänkt använda renoveringssatsen för 9-5. Vet du om det finns någon eller några delar som är samma?
    /E

Det mesta skiljer mellan lång och kort -lådorna. Det är nog bara någon enstaka detalj från 9-5 satsen som funkar i långlådan så det är inte lönt. Bättre att köpa rätt delar direkt.
    Exakt svar får man från en djupdykning i EPC :lecture:

Ang utväxlingen stämmer det att man når dryga 100 på tvåan med ”45-lådan” (gäller även den långa 45-lådan i 2,3T 1993). Kortlådan i 9000 har dessutom en riktigt tung trea, man når drygt 175 på trean (motsvarande för långlådan är 165).
    Någon skrev tidigare att man med fördel växlar ner vid omkörning för att spara lådan och visst är det så, men nerväxling till trean sliter desto mer på smilbanden 😮 och körkortet lever farligt. 3000rpm på trean – då bär det iväg ordentligt :racesmile:

Ett annat sätt att öka livslängden på lådan är att byta olja ibland 😉

Man kan sammafatta de olika utväxlingarna med att 45-lådan vinner på landsvägen medan 40-lådan vinner vid stadskörning.

samppo
    Deltagare

Vi har i familjen 3 st 9000 Aero med både manual och automatlåda. En -94, -95 och -97, -95:an med automatlåda.

Automatvarianten tar ca. 1 liter mer bränsle på 100km i blandad körning, landsväg en aning mindre. Lådan har bra hållbarhet, minst lika bra som den vanliga växellådan, bara den är någorlunda servad med oljebyte.

Visst, med manuell växellåda känns bilen sportigare och kraften är mera påtaglig. Men..automataren är skön att köra den med och accelerationen fattar man först när man kollar hastighetsmätaren. Så lat är den inte. Själv skulle jag ha svårt att välja vilken som är ”bättre”.

Det som är att se upp med är rosten i skärmkanter, plåten bakom bakre hjul innanför stötfångaren, domkraftsfästen och kanten runt vindrutan, den är lömsk.

gudmund
    Deltagare

Själv åker jag 9000 2.3t A50 -97. Kan bara instämma i att dessa sena 9000 är mycket komfortabla bilar. Och även lågtrycksturbon ger hyfsad knuff. Och så är det ju en halvkombi, något jag verkligen saknar i dagens modellutbud.

Utväxlingen är dock irriterande hög vid körning i tätort. Precis som tidigare inlägg berättar är det tvåan som gäller runt gathörn. På landsväg är dock utväxlingen en fördel, och omkörningar på femman är ändå inga problem.

En sak som jag funderat på är skillnaden på chassit mellan Aero och A50. Utseendemässigt har ju A50 samma kjolpaket, men vilka detaljer är ”häftigare” på Aero?

Jag skulle själv gärna vilja ha ett lite styvare chassi på vår A50, och undrar om det går att montera standard Aero-prylar med lyckat resultat. Bilen närmare sig 15 000-milagränsen.

Jag skulle heller inte säga nej till snabbare styrning. Är styrutväxlingen densamma på Aero och standard 9000?

berra_bus
    Deltagare

Hur mkt förbrukar era 9000 per mil då?

saabaero
    Deltagare
    Micke Granberg wrote:
    En sak som jag funderat på är skillnaden på chassit mellan Aero och A50. Utseendemässigt har ju A50 samma kjolpaket, men vilka detaljer är ”häftigare” på Aero?

Inga andra skillnader än fjädrar + dämpare

Micke Granberg wrote:
    Jag skulle själv gärna vilja ha ett lite styvare chassi på vår A50, och undrar om det går att montera standard Aero-prylar med lyckat resultat. Bilen närmare sig 15 000-milagränsen.

Standard Aeroprylar är ett mycket förnuftigt val som ger lite fastare fjädring.
    En nackdel är att bilen blir lite stötigare över vägskarvar i låg fart. Prylarna finns dessutom till ett hyssat pris hos Speedparts http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_ch_sportchassi_9000_8598.shtml
    Sachs sportchassie är identiskt med std Aero.
    Ev kan satsen även finns på Saab som ”Saab väghållningssats”
    Med 15k på mätaren börjar originalprylarna bli lite trötta. Den ovannämnda satsen + nya bussningar ger ett ordentligt lyft för chassit. Har man tänkt sig att trimma är det lämpligt att skaffa lite bättre doningar till ”flyplansbussningen” i framvagn. Går man över 400Nm brukar det behövas värre doningar för att behålla körkänslan. Styvare bussningar gör gott för körkänslan men är mindre bra för komforten – en kompromiss alltså.

Alla 9000 har samma styrväxel

gudmund
    Deltagare

Senaste tankningen gav ett snitt på knappt 1,1 l/mil. Det är väl där det brukar ligga när det mest handlar om korta sträckor i stan mellan hem-dagis-arbete.

När det blir mer landsvägsåkning kryper förbrukning direkt under litern. Har dock inga exakta siffror.

saabaero
    Deltagare
    hasselgren wrote:
    Hur mkt förbrukar era 9000 per mil då?

Allt mellan 0,7 (snålkörning) och 2,36 (bana) :racesmile:

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng