Felsökning APC system

Forum Modellspecifika forum OG900 Felsökning APC system

  • Detta ämne har 33 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 12:31 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25862
    prostreet
    Deltagare

    Mitt APC systemet krånglar. Börjar känna mig mer och mer stressad då bilen ska besiktas på Fredag. Och då jag aldrig grejat med APC förut.

    Magnetventilen säger inte klick när man vrider om tändningen. Inte heller om man drar ur kontakter, och sätter in den igen, så händer inget.
    Har använt Popeys felsökningsguide. Det som jag kan komma på, är att jag får byta APC box och prova.

    Har kontrollerat alla kablar. Allting stämmer, kopplat rätt. Och inget kabelbrott.
    APC:n har 12v och jord. Blåsa genom ”R” på Magnetventilen går inte.
    Motståndet genom Magnetventilen är ca 30 ohm. Har gjort rent anslutningarna med.

    Så frågan är, ni som kan. Kan det vara fel på APC boxen, eller Magnetventilen? De är, de två sakerna jag kan få fram ur popeys felsöknings guide.
    Snabba svar uppskattas.

    Tack!

    #191223
    sebbo
    Deltagare

    Bilen kommer gå att besiktiga utan ett fungerande APC system så det är ingen fara 🙂
    Ar du möjlighet att låna en MV och testa med?

    #191226
    turbocab
    Deltagare

    Testa boxen, jag har haft lite strul faktiskt. Vattenintrång är inte helt ovanligt, och det kan få konsekvenser. Och som redan nämnts, bilprovningen struntar fullständigt i detta, möjligen kommer bilprovaren bli lite besviken när din Turbo går på GLT bara. 😛 (fast dom bessar nog fler bilar på GLT än med fullt tryck gissar jag…)

    #191227
    prostreet
    Deltagare

    Tack. Om nån har Apc Tillsalu samt Mv. Hör av er via Pm så köper jag det.

    #191229
    saabaero
    Deltagare

    Har du kollat så du har spänning fram till MV ?
    Ganska vanligt att kablaget är skadat precis vid MV

    #191234
    prostreet
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Har du kollat så du har spänning fram till MV ?
    Ganska vanligt att kablaget är skadat precis vid MV

    Jag har kontakt mellan Mv och kabelhandsken i alla fall.

    #191242
    prostreet
    Deltagare

    @Sc24 wrote:

    @Glader9991 wrote:

    @SaabAero wrote:

    Har du kollat så du har spänning fram till MV ?
    Ganska vanligt att kablaget är skadat precis vid MV

    Jag har kontakt mellan Mv och kabelhandsken i alla fall.

    Och jordningen är okey ?

    Japp. Den är bra.

    #191253
    prostreet
    Deltagare

    Ska MV har +12v på sig?
    Det finns inget sådant. Och ändå kontakt med APC boxen.

    Om den nu ska ha +12v, så bör ju felet antingen vara att jag kopplat fel.
    Eller något är helknasigt i APC:n(omlödd sådan).

    #191255
    joh900
    Deltagare

    Hur långt har du mätt att du har kontakt, i handsken eller inne i ledningsbanorna på boxen?

    Den gula/vita kablen ska gå till pin12 i APC-handsken/boxen och ska ha +12v när du har tändningen på, då klickar ventilen.

    Nu kommer jag inte ihåg exakt men jag är ganska säker på att MV har separat jord och inte gemensam med själva boxen (pin 5). Se till så att boxen har jord på de pinnar som den vill, annars lär du nog inte få ut spänning på pinne 12.

    MVH

    #191259
    prostreet
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Hur långt har du mätt att du har kontakt, i handsken eller inne i ledningsbanorna på boxen?

    Den gula/vita kablen ska gå till pin12 i APC-handsken/boxen och ska ha +12v när du har tändningen på, då klickar ventilen.

    Nu kommer jag inte ihåg exakt men jag är ganska säker på att MV har separat jord och inte gemensam med själva boxen (pin 5). Se till så att boxen har jord på de pinnar som den vill, annars lär du nog inte få ut spänning på pinne 12.

    MVH

    Bara handsken.
    Jag har jordat min MV på kylarbalken.

    Det finns ingen ”snabblista” över vilka PIN som ska var?
    Så ska jag göra en riktigt noggran översyn.

    #191231
    saab putte
    Deltagare

    Använd dem fina felsökningsguiderna som finns på faq på våra saabforum. Väldans bra att gå efter.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #191275
    prostreet
    Deltagare

    Nu ska vi se här.

    Jag tog loss MV och kopplade direkt på batteriet. Då klickar den så fint så.
    Tillbaka till anslutningarna. Jorden funkar säger multimetern.
    9 volt till MV säger den också.

    Okej. Så gjorde rent anslutningarna och grejade. Hjälpte inte.
    Då bytte jag kontakt, och lödde på en ny. Nehe, hjälpte inte.

    Lät strömmen sitta kvar och drog en ny provisorisk jord.
    Inget.

    Satte i jorden, tog bort strömmen, och drog en provisorisk kabel till startmotorn.
    KLICK! Då funkar det.
    Fram med multimetern igen. 9 volt via kabeln i APC:n till MV.
    Vid startmotorn ger den 10-11 volt.

    Så nu är frågan, va f*n är fel?
    Jag är ingen elektriker, så just nu är jag bara confused.
    Är det för lite volt på strömkabeln?

    #191284
    anderslindh
    Deltagare

    Skulle säga att 9V är för lite. Är det med motorn igång eller inte? Utan motorn igång har jag 11V fram till MV

    #191292
    prostreet
    Deltagare

    10,8 har jag nu. Ändå inget.
    Drog en ny +12v kabel provosoriskt.
    10,8 fram, men inget händer.

    Byta APC box känns som nästa grej?
    Om någon har APC box liggandes, och vill göra snabb affär. Bara höra av sig.

    #191294
    saabaero
    Deltagare

    Öppna boxen och kolla om du har några dåliga lödningar.
    Öppna även handsken och leta oxiderade (gröna) stift

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng