Håkan och Karls mekarhörna

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Håkan och Karls mekarhörna

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 88 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 8, 2011 kl. 18:32 #4697

      Håkan och jag har för många bilar så vi orkar inte göra flera projekttrådar. Så här kommer uppdateringar från massor av bilar. Tillsammans har vi 18 saabar. Varav 12 är mina. Just nu jobbar vi med Håkans aerocab från 89.

      Den köptes med framvagnen nerplockad. Så det är lite jobb på den. Men inte farligt. Den skall samtidigt bli vänsterstyrd. Det är en bil från England. Men den är typad och klar, utan kat. 🙂

      Bilderna kommer tyvärr från min mobil.

      Bilder från ikväll.



        december 8, 2011 kl. 18:35 #35973

        En bild försvann. Den som visade vad vi gjorde…

          december 8, 2011 kl. 20:18 #35805

          kul Karl med en projekt tråd. Snart blir det förhoppningsvis cab meck även för dig.

          //MH

            december 8, 2011 kl. 21:48 #35981

            Först blir det 9000 meck! Jag och Karl har just meckat hans nya Kiruna-importade 9000 Turbo 1985 i mitt garage. Två nybörjare på modellen, och vi skall nog inte skryta med hur fort det gick. Nån sade hur lättmeckad modellen är – vardå nånstans??? Jag menar, hur svårt skall det vara att byta det förbannade luftfiltret? Förra ägaren tyckte nog också det var svårt, för jösses det var dags alltså. Men vi hittade nog problemet med laddet – det glappade i Tändspolens ena kontakt, samt att dumpen (avlastningsventilen) läcker. Dom två enskilt borde skapa rätt mkt fenomen, bägge samtidigt ännu värre. LMM satt inte fast i luftfilterburken alls, löst istucken bara, så det har sugit rätt mkt lufta utanför filtret, inte bra. En del andra smågrejor också, men ska ta lite bilder till helgen. Galet blankt och rostfritt är det i alla fall, men lite mer med det mekaniska än vi gissade tror jag.

              december 9, 2011 kl. 05:01 #35989

              Ohh vad trött jag är idag. Blev en sen kväll igår i garaget, i alla fall för mig som börjar jobba halv sex…
              Men mycket blev gjort.
              Tack för garageplatsen och hjälpen Martin.
              Luftfiltret var inte att leka med. Det var inte heller drivremmen. Mening är nog att man skall ta den från hjulhuset, men det gjorde vi inte. Den remmen som satt på var verkligen inte ny… Ritkigt sprucken.

              Nu skall AC kompresson skruvas fast och en ny rem dit och en ny dump så hoppas jag att den går bättre.

              Startmotorn verkar inte bra. Hur byter man den? Är det jobbigt?

              Såklart dog mobilen så några bilder blev det inte.

                december 9, 2011 kl. 05:48 #35991

                startmotorn sitter mot torpedväggen och du tar den enklast underifrån. -fick du inte med en startmotor eller var det i aron det låg en sådan?

                //MH

                  december 9, 2011 kl. 08:23 #35996

                  @cabmange wrote:

                  startmotorn sitter mot torpedväggen och du tar den enklast underifrån. -fick du inte med en startmotor eller var det i aron det låg en sådan?

                  //MH

                  Den hittade jag, men trodde man var tvungen att lossa insuget för att få bort den.
                  Jo det fick jag, men den hamnade i din bil… Är det samma startmotor på alla CC?

                    december 9, 2011 kl. 08:33 #35997

                    Longshot, men ett djäng WD40 rakt in mot kuggen där i startmotorn skulle kanske kunna göra situationen lite bättre? Ska försöka komma åt litegrand. Den funkar ju, bara gnisslar för djävligt!

                      december 9, 2011 kl. 17:32 #33534

                      @Karl wrote:

                      Ohh vad trött jag är idag. Blev en sen kväll igår i garaget, i alla fall för mig som börjar jobba halv sex…
                      Men mycket blev gjort.
                      Tack för garageplatsen och hjälpen Martin.
                      Luftfiltret var inte att leka med. Det var inte heller drivremmen. Mening är nog att man skall ta den från hjulhuset, men det gjorde vi inte. Den remmen som satt på var verkligen inte ny… Ritkigt sprucken.

                      Nu skall AC kompresson skruvas fast och en ny rem dit och en ny dump så hoppas jag att den går bättre.

                      Startmotorn verkar inte bra. Hur byter man den? Är det jobbigt?

                      Såklart dog mobilen så några bilder blev det inte.

                      Byta multiremmen är en hur enkel sak som helst om man gör på rätt sätt. Av med höger framhjul och ner med den delade innerskärmen så har du varenda hjul framför ögonen. Spännaren är halvlurig om man inte har verktyget men med ett litet koben/krafit mejsel uppifrån är det ingen match att trycka tillbaka den. Byt brythjulen när du ändå är där, det är inte helt ovanligt att de skär och då blir det sallad och ett jäkla virrvarr av remresterna. Minns att en mutter/bult är baklängesgängad på spännaren eller brythjulen? så håll koll.
                      Starmotorn är sådär kul att få bort men går om man ”kramar” motorn, långa smala armar är ett plus.
                      Ps/ Var jätte glad så länge inte värmefläktmotorbyte står på arbetsordern, just detta jobb på 9000 är riktigt bajs att göra.

                        december 9, 2011 kl. 17:48 #36020

                        Ehrrm, jooo man kan ju göra så också. Men det går att byta multiremmen ändå, utan att riva innerskärmen. 😳 Jag visste det egentligen från min og9-3 att man gjorde så, men vi började rakt framifrån och det höll hela vägen. Men sjukt mkt svårare är det. 😆 Jag lovar, vi kör på det andra sättet nästa gång.

                        Jag vågar inte öppna dörren, det blåser så djävlar i mig här nu utanför Göttlaburg, men om det mojnar går jag nog ut en stund och meckar lite 9000 sen. Man får ju passa på. 😛 Inte min tråd detta, men just nu är ju bilen gisslan.

                          december 10, 2011 kl. 05:37 #36052

                          @Hotrodder wrote:

                          @Karl wrote:

                          Ohh vad trött jag är idag. Blev en sen kväll igår i garaget, i alla fall för mig som börjar jobba halv sex…
                          Men mycket blev gjort.
                          Tack för garageplatsen och hjälpen Martin.
                          Luftfiltret var inte att leka med. Det var inte heller drivremmen. Mening är nog att man skall ta den från hjulhuset, men det gjorde vi inte. Den remmen som satt på var verkligen inte ny… Ritkigt sprucken.

                          Nu skall AC kompresson skruvas fast och en ny rem dit och en ny dump så hoppas jag att den går bättre.

                          Startmotorn verkar inte bra. Hur byter man den? Är det jobbigt?

                          Såklart dog mobilen så några bilder blev det inte.

                          Byta multiremmen är en hur enkel sak som helst om man gör på rätt sätt. Av med höger framhjul och ner med den delade innerskärmen så har du varenda hjul framför ögonen. Spännaren är halvlurig om man inte har verktyget men med ett litet koben/krafit mejsel uppifrån är det ingen match att trycka tillbaka den. Byt brythjulen när du ändå är där, det är inte helt ovanligt att de skär och då blir det sallad och ett jäkla virrvarr av remresterna. Minns att en mutter/bult är baklängesgängad på spännaren eller brythjulen? så håll koll.
                          Starmotorn är sådär kul att få bort men går om man ”kramar” motorn, långa smala armar är ett plus.
                          Ps/ Var jätte glad så länge inte värmefläktmotorbyte står på arbetsordern, just detta jobb på 9000 är riktigt bajs att göra.

                          Det gick att göra det uppifrån ändå. Men det är ingen automatisk spännare på de tidigare bilarna så det ser lite annorlunda ut. Men spännrullen byttes såklart.

                          Sitter fläkten som på 900an? Under panelen?

                          @Turbocab wrote:

                          Jag vågar inte öppna dörren, det blåser så djävlar i mig här nu utanför Göttlaburg, men om det mojnar går jag nog ut en stund och meckar lite 9000 sen. Man får ju passa på. 😛 Inte min tråd detta, men just nu är ju bilen gisslan.

                          Ja, det blåste igår…
                          Haha du kanske vill ha kvar bilen i några veckor. 😛 Så mer hinner bli klart.

                            december 10, 2011 kl. 08:14 #36053

                            Fläkten på 9000 sitter i akvariet, alltså under plasten i utrymmet framför vindrutan och motorutrymmet. Ingen match att se den men att att få den därifrån…

                              december 10, 2011 kl. 08:15 #36054

                              hmm, lät kul. precis som luftfiltret då..
                              vart sitter kupéfiltret?

                                december 10, 2011 kl. 08:30 #36055

                                Har bilen ingen ac så finns det inget kupefilter vill jag minnas annars sitter det oxå i akvariet. På tidiga 2.0 bilar går det skapligt att få ur fläkten men på 2.3i är det vansinne, annat insug som är kraftigt ivägen turbo varianter är lättare (det underlättar att ta loss plåten mot insugsidan).
                                Lycka till!

                                  december 10, 2011 kl. 11:15 #36059

                                  Jag har ingen AC men kupefilter har jag allt. CS visserligen, kanske skiljer? Appropå bajs så kvalar generatorbyte in där. Generatorn går NÄÄÄÄSTAN att få ut utan att lossa servopumpen, men den måste alltså hängas ner och att få loss innersta fästskruven till den är 😡 . Min pump sitter numera bara med tre skruvar… 😎

                                  96 V4 1975 ”Bollen”

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 88 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.