Håkan och Karls mekarhörna

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Håkan och Karls mekarhörna

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 88 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 6, 2012 kl. 13:00 #43231

      Tänkte göra en liten uppdate vad som hänt det senaste…

      Först 99an.

      För någon vecka sedan gick den igenom bes UA. Kommentaren jag fick var att ännu en dinosaurie bes UA…

      Sedan lyckades Håkan springa över reservdäck till bilen. Som kommer från en provbil…

      Detta skulle visa sig vara bra att göra…

      För igår morse så fick jag punka… Jippi. Men det hände när jag hade bult i och dessutom ett bra däck. 😀

      Sedan slutade det inte bättre än att växellänkaget gick av i bussningen. Helt plötsligt gick det inte att växla. Men kunde få i 1 och 2an och ibland 4an. Och det vara bara tur för den hade hakat fast sig i den andra delen. Allt på samma dag.

      Inte så fint kanske.
      Så här skall det se ut. Tack Mattias för hjälpen och länkaget.

      Tack Martin för hjälpen (och maten)
      Idag blev det lite efterjustering av växlarna. Och så här kan det se ut på en gårdsplan i Gråbo…

      Nästa bil. Saab 95
      Den skulle väckas från sin vinterdvala och lite småfix. EN baklampa hade lossnat mm. Den startade så snällt, trots att jag hade dragit ut en reglage till värmen och inte choken… Jobbigt att byta bil hela tiden. Fyllde ladan efter en stund dock.

      Dörrlåset hade gått i baklås. Ner med allt. Jippi.

      Sedan fick den en polering innan den skulle vara med i Chalmers cortege. Vilket är stort i Göteborg.

      Innan avfärd

      Min bror och en kompis drack vin i spyfällan och vinkade till många många tusen Göteborgare.

      Nu är en Saab tvåtaktare betydligt mer kändare i Göteborg, vilket är kul. Jag fick vara med för att hedra Saab.

      Sedan eftersom jag inte har något att göra så har jag köpte en bil till… En 93-59

      Tack Ted och Ola för att ni körde ner den från Umeå. Med en 900 EMS desutom. De är inte vanliga idag.

        maj 6, 2012 kl. 16:43 #43237

        Kul med Kortegen där! Blev dom höga av tvåtakts-avgaser, brorsan och hans kompis? 😉

        Hoppas femman ligger fint nu i 99an? Synd på fååården där på fotot, vi hade ju lätt kunnat rigga den bilden så mkt roligare? Nästa gång….

          maj 9, 2012 kl. 19:07 #43388

          @Turbocab wrote:

          Kul med Kortegen där! Blev dom höga av tvåtakts-avgaser, brorsan och hans kompis? 😉

          Hoppas femman ligger fint nu i 99an? Synd på fååården där på fotot, vi hade ju lätt kunnat rigga den bilden så mkt roligare? Nästa gång….

          Äähhh! Här e de väl ingen som ser en Ford… 😉

            augusti 25, 2012 kl. 16:37 #46788

            Bara för att det inte skrivs något så betyder det inte att det inte händer något. Har i sommar skrotat 4 bilar… Det gör jag inte igen.

            Först två 9000 och sedan denna. Mer bilder kommer i nästa nummer av bakrutan.

            Före

            Några timmar senare var vi klara.

            Den sista bilen var min jubbe. Den har stått ute i över 1,5år och utan huv sedan i vintras. Det enda jag gjort är att riva ut panelen och delar av elen och lossa batteripolen.
            Tog 1,5 varv på starten så small den igång. Spottade lite löv och la sig fint på tomgång…. Fantastiskt bra bil verkligen. Det enda som hänt var att kopplingen rasat.

            Visste inte om bilen skulle starta när det såg ut så här. Men det var inget problem.

            Jag upptäckte att min och Håkans motorlyft var inlåst där jag inte kom åt det…. Men det löser man med en balk och en snäll kompis som man lockar dit. Han visste inte att vi skulle lyfta ut motorn själva…

            Men det gick, med lite hjälp av en vinsch.

            Sedan gick åter ännu en jubbe till saabhimlen.

            Min bror har också köpt en 99a, lyckades få tag i rätt grill och en hel dessutom. Gött! Och inte tänker jag lägga mig under hans bil, det får han själv göra.

            Som att det var ett baksäte i fel färg… Hur gör man då? 😛

            Efter, ljuset i rummet gör att det ser lite mörkt ut. Det blir bättre i caben sedan.

            Eller kan man göra något roligt av sin tråkiga tygstol…

            Håkan har inte latat sig med sin cab heller.
            Vänster framskärmskant är bytt.

            Men jag har inte latat mig med min 99a heller.
            Den fick ett nytt tyg från Saabklubbens lager. Men förstår itne varför folk klagar på att det är jobbigt att ta ut tak. I 4d sedan (900) så är det bara att ta ut den genom takluckan. och 99an behöver man inte ta loss en stol och ratten. Det är bara att ta ut den genom passagerardörren, gjort det 6ggr nu och det har gått bra alla gånger.
            När taket är ute skall det bli rent från all gammal skit.

            Sådär ja

            Sedan spackel för att laga alla ojämnheter.

            Sedan börja limma.

            Jag passade på att ge bilen en snygg överdragskläder.

            Det blev betydligt bekvämare att sitta med förstärkningen.

            Inte varje dag man öppnar en sådan här påse…

            Har sedan bytt bromsar på den och den har fått ett jalusi också.
            Dock satt beläggen som tusan. Det var inget annat att göra än att såga av monteringssatsen… Håkan kom till undsättning och arbetar i finkläder när han skall på bio med familjen sedan… Kanske inte uppskattades, men det förtäljer inte historien.

              augusti 25, 2012 kl. 18:28 #46793

              Va?? Inte göra om fyrabilsskrotningen?! Och vi som hade så roligt! Vad ska jag nu skriva om i Bakrutan? 😉
              Jaja, det kan nog bli en utflykt till GDS-skroten i alla fall… :wrench

              96 V4 1975 ”Bollen”

                oktober 14, 2012 kl. 19:06 #48565

                Ja, det har hänt lite tidigare. Men det uppdaterar jag senare.

                Men idag tog Håkan och jag mig an min 9000. Den som inte går som den skall.
                Den hade ett ormbo av kablar och tänkte reda ut det. Det visade sig att den hade en ebersprächer som var urkopplad. Och då menar jag att man klippt vissa kablar bara, med ström på. Eller ett gammalt larm som hade ström från tändspolen på. Eller en batteriladdare som satt ihopkopplad med motorvärmaren. Här och var var det avklippta kablar som vi var tvungna att leta reda på. Och de konstiga slangarna fick sin förklaring, de som Martin och jag funderade över… Det var till bensinvärmaren. Den åkte dock inte bort idag, den kommer vid ett senare tillfälle. Sedan hittade vi massor av klippta kablar under instrumentpanelen också. En hel del gick att reda bort, men det finns några kvar för nästa kväll med detektivarbete…
                Sedan kommer det en ny grill och nya lampor fram. Det kommer höja bilen mycket.

                  oktober 16, 2012 kl. 19:32 #48639

                  Lite mer är rivet.
                  Nu är bensinpumpen, laddaren och bensinvärmaren borta. Det blev några kilo till som bilen är lättare…
                  Tyckte ljuddämparen till bensinvärmaren var väldigt söt.

                    oktober 17, 2012 kl. 10:45 #48661

                    Lite nytt godis som är redo att monteras.

                      oktober 18, 2012 kl. 07:55 #48690

                      Oj vad trevligt! Kan nåt av alla grejor haft med gången att göra, nån kabel för mkt som klippts möjligen? Eller kvarstår problemet? Kommer bli fin med nya lampor och grill i alla fall.

                        oktober 18, 2012 kl. 18:59 #48707

                        @Turbocab wrote:

                        Oj vad trevligt! Kan nåt av alla grejor haft med gången att göra, nån kabel för mkt som klippts möjligen? Eller kvarstår problemet? Kommer bli fin med nya lampor och grill i alla fall.

                        Vi får se… Jag måste få på allt för att testa bilen. Jag hoppas på det. Men det kan i alla fall inte blivit sämre.

                          oktober 21, 2012 kl. 09:00 #48759

                          Håkan tyckte jag gått för långt i mitt samlande och för att inte bli inlagd så behövdes det en rensning.

                          En bil skall skrotas… En 99 cab
                          Och ett antal ton delar.

                            oktober 21, 2012 kl. 11:12 #48764

                            Jag tror Karl kann bli rik när han säljer allt till stena.

                            M

                              oktober 21, 2012 kl. 16:55 #48770

                              Annars kan jag rekommendera en stunds hospitalisering för att sedan kunna komma igen och samla ännu mer! :duck

                              96 V4 1975 ”Bollen”

                                oktober 21, 2012 kl. 18:08 #48778

                                99an kommer skrotas i veckan. Den går fortfarande att rädda om någon är intresserad? Skicka ett PM till mig.
                                Svetsen är gjord och bra gjort. Det går att öppnar dörrarna och samtidigt hissa upp bilen med tre personer i och stänga och öppna dörrarna.

                                  oktober 28, 2012 kl. 17:54 #48963

                                  Har man inte mer jobb så får man mer…

                                  Min bror krockade på motorvägen i torsdags med 99an…

                                  Sedan har jag fått ihop fram på 9000 och testkört. Nu går den mycket bättre. Men inte perfekt så jag måste leta upp en bränslebox som inte är chippad.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 88 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.