Håkan och Karls mekarhörna

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Håkan och Karls mekarhörna

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 88 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 10, 2011 kl. 14:22 #36067

      Ok gott folk, myten om 9000 som lättmeckad är BUSTED mao. Jag håller mig till og900 i fortsättningen. Nu är i alla fall Karls 9000 provkörd igen, med fungerande dump, fastsatt AC, ny rem mm. Men nånting är inte riktigt 100 ändå. To be continued….

        december 10, 2011 kl. 22:14 #36086

        Svårmekadheten ( tungt ord…) ökar väl exponentiellt ju nyare bilen är, oavsett märke? Vill man ha något man kan riva isär på fem minuter blankt utan att vara MacGyver är det väl 2CV eller 4Laban som gäller? :ID

        96 V4 1975 ”Bollen”

          december 11, 2011 kl. 18:07 #36122

          Lite teknisk hjälp med Karls 9000 Behöver vi. Kolla bilden – är detta en original BTR för 9000T 1985? Den är vänd åt fel håll så jag ser inte siffrorna på den alls tyvärr.

          Det är alltså den integrerade varianten som sitter med en oring rakt ner i en Fuel-rail av fyrkantsmetall. Jag fick för mig att det satt den ”vanliga” varianten ala og900T16 på dessa tidigare årsmodeller. Nån som har koll?

          Problemet med bilen är alltså: När man gasar iväg lite fint och man går över från Vakum till Tryck så ballar det ur. Svåra misständningar och effekt-tapp, man får liksom inget laddtryck. Men den varvar ändå hyfsat fint, ökar man varvet långsamt utan att bygga tryck så går det bra. Mao – det verkar som att när trycket kommer så ballar allt ur. Vad påverkas av tryck – BTR Såklart, även fördelaren, men nåt mer? Jag har blåst i fördelaren men det låter ”rätt” och är stopp i klockan. Jag funderar om det sitter en annan BTR, typ 3 bar eller värre på denna bilen och det blir fel med bränslet vid ladd.
          EDIT: Tändning är för övrigt kollad, 16 grader. Rätt stift, original NGK, är monterade, nytt lock och rotor också.Vi har kollat över det mesta i slangar och sånt, verkar normalt allting så långt. (det var det inte först, vi har löst en del småproblem men problemen kvarstår! )

          Nästa problem. Från Vänster hjulhus främre del kommer denna rätt stora slang. Den är helt avklippt, vi ser slutet på den precis bakom luftburken. Den verkar ha fästen i plast som tyder på att den gått upp mot insuget? Nån som har koll? Vad för stor slang går från Vänster hjulhus nånstans och upp mot insuget?

            december 14, 2011 kl. 19:13 #36198

            Hej på er!
            Hade en 86a en gång som strulade hela tiden den betedde sig som du beskriver här, då va det luftmassemätaren som var kass sen gick den inte bra med 16 graders tändning mins inte vad det blev men det var ju Sigge Johanssons gamla bil… För övrigt tycker jag det är lättare att skruva 9-5 än 9000 det är väl bara handbroms och växellådsarbeten som är smidig
            are på 9000 än 9-5 bilarna borde ju bli mer genomtänkta…
            Men 9000 är nog lite roligare… 😀
            Kämpa på!
            mvh Andreas

              december 14, 2011 kl. 22:06 #36340

              @Andreas Hermansson wrote:

              Hej på er!
              Hade en 86a en gång som strulade hela tiden den betedde sig som du beskriver här, då va det luftmassemätaren som var kass sen gick den inte bra med 16 graders tändning mins inte vad det blev men det var ju Sigge Johanssons gamla bil… För övrigt tycker jag det är lättare att skruva 9-5 än 9000 det är väl bara handbroms och växellådsarbeten som är smidig
              are på 9000 än 9-5 bilarna borde ju bli mer genomtänkta…
              Men 9000 är nog lite roligare… 😀
              Kämpa på!
              mvh Andreas

              Hmm, man skulle haft någon att byta med…
              Annars har jag fått tips på bränslepumpen också, att den kan ha för lågt tryck och då ger BTR fel signal…. Får börja byta grejer. Frågan är vart man börjar… Ingen bra start på 9000T ägandet.

                december 14, 2011 kl. 22:39 #36343

                Låna en mätare och mät trycket, 2,8 bar är det väl de skall ha.

                //MH

                  december 15, 2011 kl. 07:20 #36354

                  @Turbocab wrote:

                  Lite teknisk hjälp med Karls 9000 Behöver vi. Kolla bilden – är detta en original BTR för 9000T 1985? Den är vänd åt fel håll så jag ser inte siffrorna på den alls tyvärr.

                  Det är alltså den integrerade varianten som sitter med en oring rakt ner i en Fuel-rail av fyrkantsmetall. Jag fick för mig att det satt den ”vanliga” varianten ala og900T16 på dessa tidigare årsmodeller. Nån som har koll?

                  Problemet med bilen är alltså: När man gasar iväg lite fint och man går över från Vakum till Tryck så ballar det ur. Svåra misständningar och effekt-tapp, man får liksom inget laddtryck. Men den varvar ändå hyfsat fint, ökar man varvet långsamt utan att bygga tryck så går det bra. Mao – det verkar som att när trycket kommer så ballar allt ur. Vad påverkas av tryck – BTR Såklart, även fördelaren, men nåt mer? Jag har blåst i fördelaren men det låter ”rätt” och är stopp i klockan. Jag funderar om det sitter en annan BTR, typ 3 bar eller värre på denna bilen och det blir fel med bränslet vid ladd.
                  EDIT: Tändning är för övrigt kollad, 16 grader. Rätt stift, original NGK, är monterade, nytt lock och rotor också.Vi har kollat över det mesta i slangar och sånt, verkar normalt allting så långt. (det var det inte först, vi har löst en del småproblem men problemen kvarstår! )

                  Nästa problem. Från Vänster hjulhus främre del kommer denna rätt stora slang. Den är helt avklippt, vi ser slutet på den precis bakom luftburken. Den verkar ha fästen i plast som tyder på att den gått upp mot insuget? Nån som har koll? Vad för stor slang går från Vänster hjulhus nånstans och upp mot insuget?

                  Hmm, kanske ett felspår, men symptomet låter inte helt olikt det jag upplevt när slangar/slangklämmor lossnat mellan turbo och insug. Spricka i IC, IC-slang eller liknande?

                  /Olle

                    december 16, 2011 kl. 09:45 #36409

                    Humm det hängde ju en lös slang som borde sitta någonstans där det nu gissningsvis är ”hål”… kan det vara vevhusvent eller något… ❓
                    mvh
                    andreas

                      februari 16, 2012 kl. 22:11 #39670

                      Äntligen har jag internet så jag kan uppdatera min tråd. Några bilder från mobilen andra från systemkameran.

                      Börjar med bruksisen som fick en ny huvudkoplingscylinder. Den började bli väldigt jobbig då. Tack Martin för hjälpen.
                      Cylindern kom från donator T8an.

                      Martin i full gång. 😀

                      Håkan har mekat lite med sin cab. Har inte tagit bilder det senaste.
                      Borta är högergrejerna. De ser lite roligt ut…

                      Instrument på vänster sida.

                      Mer kommer snart.

                        februari 17, 2012 kl. 06:19 #39678

                        Kul att ni är igång igen!

                        Martin har ett par väldigt fina handskar, kommer han direkt från trägården? :ID

                          februari 17, 2012 kl. 08:46 #39681

                          :ROLF

                          Mvh Nisse

                            februari 17, 2012 kl. 10:06 #39682

                            @Beeos wrote:

                            Martin har ett par väldigt fina handskar, kommer han direkt från trägården? :ID

                            +1 hahahahahah xD :ROLF

                            Bilar:
                            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                              februari 17, 2012 kl. 11:28 #39690

                              @Beeos wrote:

                              Kul att ni är igång igen!

                              Martin har ett par väldigt fina handskar, kommer han direkt från trägården? :ID

                              Bilar som är på väg tillbaka till naturen har man ju sett men natur som är på väg tillbaka till en bil..? :ID :ROLF

                              96 V4 1975 ”Bollen”

                                februari 18, 2012 kl. 09:24 #39725

                                Haha, det är gummihandskar. Jag har faktiskt förstört händerna rätt bra av Bromsvätska så nu är det Latex på som gäller vid all dylikt meck!

                                Får se till att rulla över och inspektera Cabben snart, gött att det flyter på!

                                  mars 17, 2012 kl. 20:55 #37968

                                  Håkan och jag har länge pratat om att vi skall ta tag i våra bilar. Vi har båda haft mycket på annat håll. Så vi bokade in idag för en heldag. Det började med att vi pratade bort flera timmar…. Sedan tog det några timmar till av dålig logistik. Så då hade halva dagen gått innan vi började med dagens två projekt. Att ta ut min Monte och byta avgassystem och byta innertak i Håkans turbo.


                                  Ladan tömd på några bilar.


                                  Sunkigt gammalt tak skall bort.

                                  Men de a5 minuter som det tog att ta ut taket och de ytterligare fem minuterna det tog att sätta in det nya gick bra. Tills vi upptäckte att innertaket var till en combicupe och inte en sedan som vi blivit lovade… Trött man blir… :WH

                                  Då fick pennan komma fram.

                                  Och sax och lim.

                                  Men till slut kom det in i alla fall. Efter lite svett pillande och nästan tårar.. :bh

                                  Och bra blev det, inte perfekt. Men bilen är inte perfekt, snart kommer det på nya lackade detaljer dock. Gissa vilka? 😛

                                  Sedan började dagens andra jobb.
                                  Det var inte jättelätt att få till det. Och självklart hade avgaspackningen gått sönder… Och någon ny hade jag inte med mig.
                                  Men upp kom det.

                                  Nu ser det mycket bättre, nu tror inte alla att jag håller på att tappa systemet.

                                  Den svarade dessutom snabbare, men hade inte lika mycket effekt på höga varv. (vilket är bra för mitt körkort…) Dock fick jag lite resonansljud vid 2800 varv.

                                  Gamla skroten. Jag undrar varför jag satte på detta över huvudtaget…

                                  Upptäckte att jag inte hade underredsbehandlat efter svetsningen. Men rostar gör det inte.

                                  Nu har jag i alla fall kört tio mil med monten. Och det är en fantastiskt rolig bil och man sitter verkligen bra i den.

                                  Håkan och jag fick till slut gjort allt vi skulle, även om det krånglade.

                                  Nu blir det :DR med vänner från Umeå. 😀

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 88 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.