Hur vårdar du din bil?

Forums Övrigt Off Topic Hur vårdar du din bil?

This topic contains 24 replies, has 17 voices, and was last updated by 2011-12-04 18:33.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #24976

    jesprut
    Deltagare

    Finns ju en hel del fina Saabar där ut i er ägo. Tänkte det kan vara kul att visa och diskutera hur ni gör för att hålla dessa i bra skick, utseendemässigt alltså. D.v.s allt från tvätt och städning till rekond av lack osv.

    Jag kan väl börja med lite hur jag brukar göra.

    Tvätt
    Brukar börja med att spruta Sanego Sanesolv Extra (Kallavfettning) med en lågtrycksspruta runt bilen under den breda plastlisten, brukar också spruta på Sanego Wheelcleaner A på fälgarna samtidigt.
    Brukar låta detta stå ett tag medan jag fixar med tvätt schampot (Allbrite Cherryfoam schampo). Här använder jag två stycken tvätthinkar, en med schampot i och en med vanligt vatten. Den med vanligt vatten kramar jag ur tvättsvampen i efter jag gått en vända på bilen, detta för att all skit ska hamna där i och inte i den med schampot.
    Brukar börja uppifrån och gå nedåt till en breda plastlisten, allt under den + kofångare tillsammans med fälgarna brukar jag ta sist.

    Högtryckstvätt är att föredra vid tvätt av bil tycker jag, tyvärr så har vår gått sönder nu så jag får använda trädgårdsslangen vilket inte fungerar lika bra.

    Efter avslutad tvätt torkar jag av med en Waffle Weave som typ är en duk som absorberar fukt, som ett sämsskinn fast bättre enligt min mening.

    Invändig städning
    Damsugare och en wettexduk brukar lösa det mesta.

    Lack recond
    (Har bara gjort detta en gång än så länge)
    Börjar med en tvätt på samma sätt som ovan.
    Sen lät jag bilen torka över natten alt kan man blåsa över bilen med tryckluft för att få bort vatten från alla springor osv.

    Började med att gå över bilen med Menzerna Power Finish med lila polerhättor och biltemas cyklokopia för att få bort repor osv. Där det var mycket repor så tog jag lite försiktigt med biltemas polermaskin med enkel trissa, trissan som användes här av en lammull som avverkade väldigt bra . Man får dock vara försiktig med en sån och hålla koll på temperaturen så man inte bränner igenom och vara försiktig vid kanter osv där lacken är tunnare.

    Efter att ha gått över bilen med Menzerna Power Finish och kände mig nöjd så gick jag över till Menzerna Super Finish och orange polerhättor och körde över bilen igen på samma sätt tills jag var nöjd.

    Brukar också krama ur polerhättorna allt eftersom de blir mättade på färg. Också här med tvåhinksmetoden, en där jag försöker krama ur så mycket som möjligt av färgen och en med rent vatten.

    Efter detta är det dags att sprita bilen så man blir av med alla poler rester inför lackskyddet detta gjorde jag med Sanego Final Touch.

    Nu var det dags för lackskyddet det jag använde här var Fireglaze, här började jag med svarta polerhättor polera med det som ett polermedel för att sedan lägga på ett jämt lager över hela bilen. Och lät detta sedan torka enligt angiven tid. När denna tid gått var det bara att torka av det hela med en microfiberduk och njuta av resultatet 🙂

    Sen lät jag bilen stå inomhus för att undvika väta under 24timmar.

    Övrigt
    Till vindrutan använde jag Res-Bona Glasbehandling, går givetvis att använda till alla rutor men jag har bara tagit vindrutan än så länge.

    Till all plast har jag använt Concept Vista vilket fungerar bra, har haft lite svårt att komma överense med detta ibland men överlag har det fungerat bra och det håller länge 🙂

    Utrustning
    Detta är vad jag har hittills.
    Biltema Polermaskin med 2st huvuden.
    Biltema Polermaskin med 1st huvud.
    4st Lila polerhättor
    4st Orange polerhättor
    4st Svarta polerhättor
    Ett antal microfiberdukar.
    1st Wafle Weave
    1st Lågtryckspruta
    Sanego Final Touch (Sprit)
    Sanego Solvynol Green (Alkadiskavfettning)
    Sanego Sanesolv Extra (Kallavfettning)
    Sanego Wheelcleaner A (Fälgrengöring)
    Allbrite Cherryfoam (Schampo)
    Menzerna Power Finish (Polermedel)
    Menzerna Super Finish (Polermedel)
    Fireglaze (Lackskydd)
    Res-Bona Glasbehandling
    Concept Vista

    Jag är inget proffs på detta med polering osv men detta var hur jag gjorde och det fungerade utmärkt för mig.

    Så kom igen nu och berätta vad ni har för grejer när ni gör detta och gärna tips och idéer så vi kan vårda våra bilar bättre 🙂

    Bilder på begäran 🙂
    Var ute och tog lite fina/häftiga foton ca en vecka och en tvätt efter polering, vid fototilfället har jag inte gjort något med plastlisterna än.


    #179423

    anderslindh
    Deltagare

    Vill gärna se resultat också! 😀 BILDER.

    Själv är jag inte lika noga som du i ditt tvättande. Använder högtryck för att få bort all medellös skit för att slippa repa lacken med detta i onödan. Sedan tvätt, lack cleaner, flytande hårdvax. Fälgarna får avfettning, autosol och samma flytande hårdvax (funkar skitbra). Har tyvärr inga bilder jag heller… 😳

    Har dock sett resultat på OKQ8s vax polish på hela bilen, inkl plastlister etc och det är ruggigt fint måste jag säga. För er som såg den röda OG900 T16 92a på knutstorp med stora vingen lackad med rött där det ska vara svart och vice versa har sett resultatet på den produkten. 🙂

    #179426

    Beeos
    Deltagare

    Stålborste och sandpapper brukar funka bra! 🙂

    Men dom gångerna jag är seriös så är det faktiskt tvätt i GDS hall som gäller. Då jag bor i lägenhet så är det bristvara med plats för tvätt.

    #179437

    turbocab
    Deltagare

    Herregud vad seriösa ni är. Jag är inte ens i närheten. Biltemas engångssvampar, kallvatten och en vaxning 1x per år….? 🙄 Ungefär det jag hunnit med i år på hela parken.

    När vi ändå är inne på detta – Jesprut, du verkar vara erfarn av polermaskiner? Jag har en bra maskin från verktygsboden, hättor och hela klabbet. Men helt ärligt – jag har fan ingen aning hur man får det bra. När jag försökt vettesjutton om det blivit så bra. Kan du beskriva lite enkelt hur man använder maskinen för att polera upp en huv tex? Thanks…. Vem som helst som känner sig manad kan ju komma med sina tips. Jag har 3x förbannat läckra og900 nu som alla behvöer en rejäl polering, det är mkt tvättrepor och ganska matt över hela linjen.

    #179439

    peter
    Deltagare

    Gillar dit koncept Jesprut, menzerna är mina favoriter sen länge nu. När jag orkar å har tid kan jag lägga upp mitt koncept. rekondat en bil varannan vecka nu senaste halvåret typ:) Men är ju väldigt olika på vad som funkar från lack till lack.

    @turbocab wrote:

    Herregud vad seriösa ni är. Jag är inte ens i närheten. Biltemas engångssvampar, kallvatten och en vaxning 1x per år….? 🙄 Ungefär det jag hunnit med i år på hela parken.

    När vi ändå är inne på detta – Jesprut, du verkar vara erfarn av polermaskiner? Jag har en bra maskin från verktygsboden, hättor och hela klabbet. Men helt ärligt – jag har fan ingen aning hur man får det bra. När jag försökt vettesjutton om det blivit så bra. Kan du beskriva lite enkelt hur man använder maskinen för att polera upp en huv tex? Thanks…. Vem som helst som känner sig manad kan ju komma med sina tips. Jag har 3x förbannat läckra og900 nu som alla behvöer en rejäl polering, det är mkt tvättrepor och ganska matt över hela linjen.

    Martin! Ärligt talat så tycker jag dina finbilar är fel att exprimetera/lära sig på. Det kan snabbt hända tråkiga grejer. Men iaf så är det lite svårt å säga hur man gör exakt. Är mycket olika på vilka medel/trissa som fungerar på vad osv. har den grova repor så får man ibland börja med ett grovt medel med bra klipp i å sen en finare å till sist en riktigt fin polish för att få blänkan och sen ett vax eller lacksskydd på det. Vissa medel ska köras med värme å andra inte. Vissa är fetare än andra å jobba med.Ofta är problemet att många matar på med för mycket medel. kör på en liten yta i taget. Noggrannhet är a och o, det gäller å ha tålamod å ingen tidspress! Att det tar 9timmar å göra en bil är inte ovanligt.

    Vet inte om det hjälpte dig:) Men tycker som sagt att du ska inte börja testa på dina finbilar.

    Lycka till!

    mvh.Peter

    #179440

    saab putte
    Deltagare

    +Vid grov smuts kör jag avfettning av dem sorter som behövs,dock sällan den blir så skitig.
    +Tvätt efter var annan tur typ 🙂 svart bil…
    +Tvättar med något trevligt schampo.
    +Endast vattenslang normalt sett…
    +En gång på våren och en gång på hösten dammsuges länkarmsinfästningarna, schampotvättar hjulhusen och chassit och sedan vax it wet på det,blir kanon.
    Fälgar kör jag bara med schampo och svamp, vaxar dem med turtle ice och även hela bilen vaxar jag med det,riktigt bra faktiskt.
    +Däckglans med jämna mellanrum.
    +Städning inv ibland med,även insmörjning av allt skinn å dyligt.
    +Motorutrymmet spolas av med vatten och schamponeras lite,sen är det microfibern som gäller för att ta damm..
    +Gummit på vingen smörjer jag in med läderbalsam,fungerar klockrent,vattnet pärlar sig istället för att man ska ha en inbyggd tvättsvamp på luckan 🙂
    +Efter den blev riktigt polerad så har jag bara kört över den med Menzerna final finnish två gånger per säsong ungefär,just för att ta bort hologram och tvättrosor,satans lättanvänt medel,fort går det med.Körs med dubbel maskin från biltema.
    +sen blir det lite kromputs imellanåt på typ fälgbanor ådyligt.
    +sen lite glasputs blir det med..
    +Och det kommer aldrig in en doftgran i mina bilar så länge jag har dem,en väl städad bil får doften automatiskt..
    +tygmattor om dem är sunkiga dem görs rent med avfettning,borste,schampo och högtryck…
    +Wd 40 tvätt innuti hagelbössan vid nästan varje tvätt,det rödmålade måste ju synas…
    +Wd 40 smörjer jag även in dem aludelar som är glasblästrade, då står det sig mot oxidation..
    +Polerar mestadels med Menzernas produkter,klockrena. kan stå mitt i sommarsolen å polera en svart bil utan nån som hellst tendens på problem,dem medlena torkar aldrig…även turtle ice kan läggas i direkt solljus..
    +Alla gummislangar går jag över med ibland med nått lämpligt medel.
    +kylaren spolas ordentligt med vatten i bland med,så den håller sin nyglans och inte ergar.
    +Lampglasen i plast körs med samma polish som ja kör på bilen,är det sunkiga blir det autosol och vinkelslipsmaskinen med ganska hård trissa,sen vanlig polish och vax.
    + Spolar även bilen undertill i den mån det går vid varje tvätt..

    Hehe! blev lite grötigt men det är det när man fixar med gamla bilar 😀 säker nått jag glömt men detta är det som jag gör för att försöka hålla saaben fin…oj! nu när man listat upp vad som görs känner man sig lite konstig,att man orkar hålla på 😯

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #179466

    prostreet
    Deltagare

    Tvättar bilen i högperioder 2 gånger iveckan.

    Ut med alla mattor, och dammsuga hela bilen inkl. mattorna.
    Sen torka av instrumentbräda, dörrsidor etc. med interiörtvätt. Glömt bort vad jag har där 😀
    Sen putsa av alla rutor.

    Sen högtryckstvätt. Smartabs gröna schampo och microfiber svamp till det.
    Tvättar av bilen. Delar upp den i 5 delar. Tak-Front-Vänstersida-Högersida-Bak.
    Fälgtvätt på fälgarna.
    Sen torka av hela bilen med microfiberduken med så det inte blir vattenfläckar.
    Däckglans på däcken. Kollar sedan över alla vätskor och fyller på om det är nödvändigt.

    #179700

    jesprut
    Deltagare

    @peter wrote:

    Gillar dit koncept Jesprut, menzerna är mina favoriter sen länge nu. När jag orkar å har tid kan jag lägga upp mitt koncept. rekondat en bil varannan vecka nu senaste halvåret typ:) Men är ju väldigt olika på vad som funkar från lack till lack.

    Tycker att detta koncept fungerar riktigt bra, i alla fall tvätten eftersom det är de jag gjord mest hittills. Har bara polerat en bil seriöst än så länge, men nästa helg är det dags för en till sen har jag nog några på G efter det. Ska bli intressant detta 🙂
    Ditt koncept är jag sugen på att få veta, vad du kör med för maskiner och trissor osv. har sett vilken go glans du fått på de bilar du polerat det senaste 🙂 Det var en väldig skillnad med menzernas produkter och till exempel Sonax hårdvax, helt underbara att jobba med.

    @peter wrote:

    @turbocab wrote:

    Herregud vad seriösa ni är. Jag är inte ens i närheten. Biltemas engångssvampar, kallvatten och en vaxning 1x per år….? 🙄 Ungefär det jag hunnit med i år på hela parken.

    När vi ändå är inne på detta – Jesprut, du verkar vara erfarn av polermaskiner? Jag har en bra maskin från verktygsboden, hättor och hela klabbet. Men helt ärligt – jag har fan ingen aning hur man får det bra. När jag försökt vettesjutton om det blivit så bra. Kan du beskriva lite enkelt hur man använder maskinen för att polera upp en huv tex? Thanks…. Vem som helst som känner sig manad kan ju komma med sina tips. Jag har 3x förbannat läckra og900 nu som alla behvöer en rejäl polering, det är mkt tvättrepor och ganska matt över hela linjen.

    Martin! Ärligt talat så tycker jag dina finbilar är fel att exprimetera/lära sig på. Det kan snabbt hända tråkiga grejer. Men iaf så är det lite svårt å säga hur man gör exakt. Är mycket olika på vilka medel/trissa som fungerar på vad osv. har den grova repor så får man ibland börja med ett grovt medel med bra klipp i å sen en finare å till sist en riktigt fin polish för att få blänkan och sen ett vax eller lacksskydd på det. Vissa medel ska köras med värme å andra inte. Vissa är fetare än andra å jobba med.Ofta är problemet att många matar på med för mycket medel. kör på en liten yta i taget. Noggrannhet är a och o, det gäller å ha tålamod å ingen tidspress! Att det tar 9timmar å göra en bil är inte ovanligt.

    Vet inte om det hjälpte dig:) Men tycker som sagt att du ska inte börja testa på dina finbilar.

    Lycka till!

    mvh.Peter

    Så mycket erfarenhet har jag inte än så länge, har som sagt bara kört en bil 😛 Men jag har läst på en hel del. Håller med Peter dina bilar är alldeles för fina att “prova” på, kanske är bättre att prova lite lätt på nyförvärvet ? 😉 För det kan gå riktigt illa, det gjorde det för mig när jag körde min bil. Är en massa stenskott på huven och tänkte att jag skulle gå lite hårdare där så jag tog fram enkel rondellen och någon ullrondell man fick med från biltema och visst fan tog det mer, jag var försiktigt och kände på lacken emellanåt och den var varm så jag väntade lite. Sen gick jag över ett av pressvecken på huven lite försiktigt eftersom jag vet att lacken är tunnare på såna ställen när jag gick över andra gången så var jag igenom till den fina vita grundfärgen :/ Som tur är så är huven lite dålig så den ska ändå bytas framöver.

    Lite tips till dig Martin skaffa nått bra polermedel och lackskydd med rätt trissor till dessa medel sen är det bara att avsätta en helg till detta. För tid tar det, tror nog att jag la ner 12-14 timmar på min bil 😛

    Kan rekommendera http://www.prorecond.se” onclick=”window.open(this.href);return false; för allt som har med polering att göra. Dom har en webbutik med bl.a. Menzernas produkter som verkar ganska populära här 🙂 Finns även ett forum kopplat till det hela med väldigt kunnigt folk 🙂

    #179719

    turbocab
    Deltagare

    Ok, tack för tipsen. Jag har ju löst problemet med övningsbil nu – min matt ljusröda Cherry 900 T16 är perfekt!!! Till Nyår så är Garaget igång, och då får jag väl dra in pärlan för en långhelg med polermaskinen. Har även en motorhuv i Grått som jag kan öva på kanske, Grålles gamla. Jag har funderat och jag tror jag midjelisterna åker väck för att kunna göra ett bättre jobb. Kanske tom får riva väck vingen bak och byta den för bättre åtkomst. 😛 Men det är en annan historia.

    #180076

    jesprut
    Deltagare

    Lite bilder på föräldrarnas Peugeot 407SW -05 jag fixade med i helgen 🙂

    Körd med Power Finish och lila trissa med en roterande maskin.
    Fireglaze lackskydd och svarta trissor med cyklokopia
    Vista på listerna och vindrutan blev resbonad.











    //Jesper

    #178534

    9k94
    Deltagare

    När jag hade garage att stå i så fick jag polerat 6 bilar. Både metallic och solida färger.

    Det jag har använt då jag började var Smartabs Amaze Tuff, Mirror Image och Platinum. Funkade fin fint men sen ville jag prova på ett annat märke och de blev det 3M. Fast Cut Plus(grön kork), Polervätska(blå kork) och Polervax Rosa. Maskinen som jag använde var Biltemas dubbelhuvade polermaskin. Efter fyra bilar så var det dags för att byta kolen i maskinen!

    Har inga bilder att visa just nu. Men skall ha på en bil jag gjorde i ordning till en arbetskamrat.

    När det gäller tvätt så är det på med Smartabs Power avfettning. Löser tjära, salt mm. Funkar superbra. Innan jag börjar spola så sprayar jag på fälgarna med Sonax Fälgrengörning. Låter de båda medlen verka sen spolar jag av. Har dock bara tillgång till vanlig trädgårsslang funkar väl men skulle haft en högtryckstvätt.
    Schampot jag använder är Smartabs Wash & Wax. Enligt han som rekondade min ena bil innan jag gjorde det själv sa att det schampot är bra. Och jag håller med honom. Tvättade en bil som jag aldrig polerade och det pärlade sig på den lacken när det regnade. Så det schampot återvaxar varje gång man tvättar.

    Alla svarta lister tar jag Vinyl Shield från Smartab funkar som sagt bra för mig.

    Måste erkänna att jag är väldigt slarvig med att göra rent invändigt. Men oftast så är det inte så skitigt. Är mest på hösten och våren de är som värst. Måste köpa Smartabs Leather Cleaner. Har deras Leather Feed men måste har Clenern för att rengöra och mjuka upp skinnet. Men är så förvånad över att “proffs grejerna” är så dryga om man jämnför med grejerna som vanliga Svensson köper. Men man får ju vad man betalar. 😉

    Mvh
    Turbo4

    #183425

    sebbo
    Deltagare

    Jag skulle vilja testa att få bort tvättrepor och sånt, men man är ju livrädd att bränna lacken :S
    Hur gör man för att undvika det? Är det mkt vatten och lätt på handen som gäller lr?

    #183717

    jolin
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Herregud vad seriösa ni är. Jag är inte ens i närheten. Biltemas engångssvampar, kallvatten och en vaxning 1x per år….? 🙄 Ungefär det jag hunnit med i år på hela parken.

    Me-too-inlägg…Tvättar med engångssvamp eller schampo o hink, lägger ner c:a 10 minuter. Framförallt spolar jag av hjulhus och underrede.
    Men jag gör det i gengäld 2-3 gånger per vecka (bor på landet så då är det lätt). Är det saltblaskigt, kan det bli en avspolning varje dag. Man ska bara komma ihåg att tömma slangen efteråt så det inte blir en ispropp.. Tycker det duger bra för en bruksbil.

    Men det ser j-t sunkigt ut när kromlisterna fattas på stötfångaren. Borde fixa det där nån gång…

    #186500

    jesprut
    Deltagare

    Så här ser årets tvättprogram ut för min del. Bilen är för året skyddad med Collinite 915 även fälgarna är skyddade, fast där testar jag lite olika för att hitta nått som funkar bra 🙂

    *Förtvätt med foamlance laddad med VP Snowfoam pH Natural
    *Låta ligga ca 10min
    *Noggrann avsköljning med HT
    *Handtvätt med lammullshandske och tvåhinksmetoden med något trevligt schampo
    *Även dörrgångar osv tvättas
    *Fälgarna rengörs med schampo och lite olika fälgborstar och penslar.
    *Noggrann avsköljning med HT (även hjulhusen)
    *Torkning med någon trevlig woffla
    *Sprayar på lite Dodo Juice Red Mist ibland för lite extra glans.
    *Putsar fönsterna med Strovels glasrent.
    *Torkar av inredningen med Concept HD Fabric + lite olika penslar för luftgaller osv.
    *Dammsusning av hela bilen

    Här har snowfoam legat på ca 1 min

    Detta görs varje söndag om det går 🙂

    #186507

    longjohn61
    Deltagare

    Och hur lång tid tar det ser ut att ta hela dan 😆

    Mvh Nisse

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng