Kaross byte eller inte.

Forum Modellspecifika forum OG900 Kaross byte eller inte.

Detta ämne innehåller 86 svar, har 38 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-23 06:52.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 87 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #166677

    turboande
    Deltagare

    Här kommer en bild.

    Som sagt det är upp till dig, men just att det är den första lyxen gör att jag tycker det skulle vara tråkigt med byte. Samtidigt tar ju ett sådant här projekt en enorm tid så klart, är ju bara kolla på mina egna projekt.

    Själv skulle jag nog bli lika glad om du körde en rullande renovering och visade upp GGF421 med original-kaross. Den har väl inte rullat på några år? Fixa den värsta rosten, och börja sedan beta av det sämsta på den i övrigt. Under tiden du samlar på dig bättre delar så kanske du kommer på hur du vill göra med den senare. Och vill du byta kaross då så är det ju bara att flytta över de renoverade/nya delarna.

    Hur du än gör så blir det kul att följa tråden.

    /Andreas

    900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -04
    9-5 Arc -05

    #166678

    aero16v
    Deltagare

    Eftersom objektet har en intressant historia och att det dessutom bryter mot lagen att byta identitet så återstår det enligt min mening. Börja renovera!

    Om man skulle göra ett karossbyte så skulle ju också ytterligare en og900 försvinna från våra vägar…

    #166679

    turboande
    Deltagare

    Hittade en till bild på din bil.

    900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -04
    9-5 Arc -05

    #166680

    Visst kan man byta kaross. Men då ska man inte komma när bilen är ”renoverad” och påstå att det är den första turbolyxen. Det är väl snarare en turbolyxreplica byggd på en gubbkörd GL isåfall?

    #166683

    lucasaxman
    Deltagare

    Så här tänker jag.
    Delar på en bil slits det är därför den finns reservdelar.
    En tom kaross är en reservdel, om en den största.
    Vad säger att själen sitter i just karossen(om det nu finns nån bil själ) , enligt min mening sitter ”själen” i just det som
    skiljer det unika objektet ifrån massupplagan.

    Någon gång i tiden så stod väl karosser sida vid sida innan det vart bestämmt vad det skulle bli av dem,vilken modell menar jag,då kan inte jag säga att den ena var värd mer en den andra,en kaross är för mig en väsentlig del att hänga upp delar på, som tillsammans utgör bilens själ.

    För mig är det slutresultatet som räknas,och att det verkligen blir ett resultat,att man ror ett projekt i hamn,att det blir färdigt,något man nyttjar och gläds åt.
    En rosthög som står i ett hörn, som man bara mår dåligt av gläder ingen.

    Nu vet jag att det finns andra som inte tycker som jag,så jag skulle vara väldigt tydlig vid en eventuell försäljning av ett sådant objekt att tala om att den största reservdelen är bytt och att det med största sannolikhet inte skulle finnas någon fin bil att köpa om den inte blivit bytt.
    Sedan är det upp till köparen att avgöra hur viktigt det är
    om en komponent är bytt(ursprunglig)eller inte.

    Jag som köpare skulle hellre köpa en bil som är fin och aldrig rostlagad än en som är som sagt är lappad och lagad.
    Sedan beror det givetvis på hur väl utförd denna korsning
    är utförd,det får ju var och en värdera.

    Byt du kaross (resrvdel) med gott samvete.

    Detta är mina tankar.
    / Lucas

    #166685

    Morten S.
    Moderator

    :thumbup:

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #166687

    berra_bus
    Deltagare

    Om det nu är ok att laga originalkarossen med repplåt, hur mkt av bilen kan man byta ut innan det räknas som karossbyte? Kan man byta en skärm, taket, kapa bakom hjulhusen, kapa framför hjulhusen, byta allt framför vindrutan……?
    Om man drar det till yttersta gränserna så är ena ändläget svetsa ett hål på 3mm eller liknande och andra ändläget byta ut alllt utom minsta möjliga plåtbit med ramnr.

    För er som absolut inte tyckr att ett karossbyte är ok, var går gränsen?

    #166690

    William
    Deltagare

    enligt mig gör det desamma. Måste den liks genomgå en storrenovering och omlack så har ändå ”originalmystiken” försvunnit enligt mig.

    Menar liksom att det bästa vore om nån kört med den 3000mil i början sen ställt den i ett varmgarage i 25 år. Nu när det inte är så och den ändå måste geomgå en renovering så gör det väl desamma om man lagar mer eller mindre/byte mer eller mindre under den nya ytan som blir i vilket fall?

    Men jag är ändå lite kluven, är förstående för allas åsikter och synvinklar.

    Är liksom en avvägning, tex om ändå halva karossen måste bytas så får man avgöra om det kanske inte är bäst att byta hela. Jag tex skulle ju inte duga till att göra en sån operation och få det vettigt liksom…. Så det måste ju avvägas med var mans tid, resurer och kunskap också.

    #166691

    Per-Erik
    Deltagare

    …om man har en bil, smäller den fram och byter fronten och framskärmarna… sen får ett garagetak som rasar in på den så den blir mos uppepå, så man byter tak och dörrar… sedan backar någon idiot på en baki så man måste byta baklucka och bakskärmar (för att inte tala om alla lyktor, lister osv…) – Fråga: Har man nu samma bil som från början? Vilken plåtbit sitter ”själen” i?

    Tycker personligen att det blir liiiite på den märkliga sidan att prata om en bils själ. Visst, jag kan förstå tänket lite om ifall en viss bil har en mycket speciell historia, typ en äkta rallybil körd av Carlsson själv – då skulle jag nog dra mig för att byta kaross – men vänta nu lite, det byttes ju rallykarosser på löpande band… Eller en förseriebil (som i detta fall), att det kan vara intressant att behålla just denna, men… Om man tar alla emblem, lister, motor växellåda hjulupphäng, inredning, rutor, plåtar med chassienummer osv och faktiskt ”bara” byter ut stommen, mot en frisk, tillverkad på samma fabrik, i princip samtidigt, är inte detta i längden att föredra? Det blir faktiskt en bättre bil än en som är lappad och spacklad, och seanre rostar bort igen – typ, vem bryr sig om hundra år?!

    #166692

    saab putte
    Deltagare

    Själen sitter i reg pappret enligt mig, och i rosten kanske 🙂
    Visst är det nog lite extra kul att laga upp karossen, men ibland måste man använda sunt förnuft med.

    Hur ska man tänka om man eventuellt ska göra ett motorbyte? Säg att en vevstake har tittat ut genom blocket,inte fasen lappar man i hop det och sätter i tillbaka. Och ett block från en vanlig turbo kan ju inte gå att sätta i för då är ju lyx själen i den motorn borta. Då måste ju en annan lyx skrotas för att ta motorn från.

    Är det så att jag skulle rostlaga min kaross så skulle jag definitivt köpa en fräsh komplett bil att kapa delar från, bättre passform än all jäkla ekonomiplåt. Och då försvinner likförbannat en 900. om man nu inte kan köpa lös nån fräsh kaross på skroten då, det är ju ett alternativ.

    Men då står man där med en fin kaross och som ska slaktas igentligen helt i onödan.

    Hur som hellst en kul tråd, trevligt att höra hur andra tänker kring detta.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #166696

    900lyx-82
    Deltagare

    Så här ser det ut.

    #166697

    900lyx-82
    Deltagare
    turboande wrote:
    Hittade en till bild på din bil.

    Ja se där är den ju.

    #166698

    Anonym

    Kaross byte helt klart

    Lars

    #166699

    Melwin
    Deltagare

    Så jäkla dålig! Karossbyte är nog enda vägen att gå!

    #166703

    900lyx-82
    Deltagare

    Mer att titta på.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 87 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng