Kaross byte eller inte.

Forum Modellspecifika forum OG900 Kaross byte eller inte.

  • Detta ämne har 86 svar, 38 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-23 06:52 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 87 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23312
    900lyx-82
    Deltagare

    Hej på er.
    Har en 900 turbo-82 som jag nu tänker göra i ordning men bilen
    är hårt gången när det gäller ROST.

    Jag är ingen data expert så bilder får jag inte till.
    Så ni får allt tänka er till hur det kan se ut.
    När jag menar hårda angrepp av rost så menar jag följande:

    trösklar finns ej, inner/ytter skärmar är frasiga, bagage rums
    golv kan man se igenom, länkarms infästena är även de dåliga.

    Även sidorna är angripna. Plåt har jag så det är inget
    problem utan tiden allt kommer att ta.

    Frågan jag ställer till er är då följande: svetsa eller göra
    ett kaross byte.

    Vill ni veta vad för bil jag menar så titta i boken:
    Saab, bilarna de första 40 åren, slå upp sidan 172 och ta en
    titt upp i vänstra hörnet.

    Så hjälp mig att bestämma mig om vilket att göra innan jag
    öppnar en projekt tråd.

    Mh Fredrik.

    #166608
    exceller8
    Moderator

    Liknande denna då!? Grymt snygg och ovanlig bil i alla fall!!!

    http://www.garaget.org/?car=172523&image=1963277

    #166609
    Melwin
    Deltagare

    Inte karossbyte! :welder:

    #166610
    900lyx-82
    Deltagare

    Mats, den lyxen har jag haft äran att köra.

    Otroligt vacker bil.

    #166611
    vinkel4
    Deltagare

    Har du en frisk kaross stående är det väl inget att tveka på. Få saker är tråkigare än att svetsa rost….

    #166612
    metanolic
    Deltagare

    karossbyte.. den är ju ingen lamborghini det handlar om utan en gammal 900’a..
    det är inte försvarbart att lägga ner så mycket arbete på rostlagning av en sådan tycker jag..

    #166613
    cabmange
    Deltagare
    Metanolic wrote:
    karossbyte.. den är ju ingen lamborghini det handlar om utan en gammal 900’a..
    det är inte försvarbart att lägga ner så mycket arbete på rostlagning av en sådan tycker jag..

    Upp till var och en att bestämma vad de vill göa, och en Lamoghini är en dussinbil i jämförelse

    //MH

    #166614
    porsche944
    Deltagare

    Karossbyte!

    #166615
    saab putte
    Deltagare

    Jag skulle nog göra ett karossbyte tror jag…
    Sitter själv i samma sits med en 900 jag har. Jag har en äkta 2dr sedan t16 -89a ståendes,en ordarogrå med full utrustning förutom taklucka.

    Men tyvärr är den rostig som bara den, förmodligen som din ungefär, den är visserligen skaplig att se på men undertill är den riktigt dålig..

    Tror jag kommer göra karossbyte på den för att slippa laga rost i flera år, vissa gör ju karossbyte i ekonomiplåt så då är det ju bättre å byta hela karossen i en del Mindre svetsning lättare å hålla rosten borta i framtiden.

    Så länge man bygger ihop med dem rätta grejerna tycker jag inte det spelar nån roll att göra karossbyte, bara flytta över balken där bak med chassie nr på ett snyggt sätt och plåten i motorrummet.

    Så tycker jag, och för min del lutar det åt karossbyte.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #166616
    Molte
    Deltagare

    kanske upprör en del men byter du kaross så blir det ju inte samma bil som på bilden? Det är min åsikt i alla fall. Men sen känns det inte kul att laga upp en riktigt sönderrostad kaross heller. Slutresultatet ska ju likna något också.
    Frågan är väl om det är viktigt att det är samma bil eller om det räcker med en ”klon”?

    MVH och lycka till med projektet!

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #166619
    Lollo
    Deltagare

    Bättrqe byta kaross än det inte ska bli ngt av bilen.

    #166620
    mattias_hansson
    Deltagare

    Tja, det kan väl vara ok att byta kaross för att rädda bilen.

    Dock anser jag att det då inte är en ”Lyx”, om du tex. använder en kaross från en GL, så är det en ombyggd GL och inget annat oavsett vilken identitet du använder på bilen.

    Tycker också att det inte borde gå att MHRF- försäkra en karossbytt bil som något annat än vad bilen var när den lämnade fabriken.

    Jag var och tittade på en Saab Sport en gång, bilen var ett hyfsat renoveringsobjekt men mitt intresse svalnade dock när jag fick reda på att bilen var karossbytt (inget ovanligt på en gammal sport,jag vet) men för mig så var det bara en vanlig 96:a med sportutrustning.

    #166621
    rallysaaben
    Deltagare

    Karossbyte, absolut.
    Det är ju roligare att ha en fin och hel bil än en lappad och lagad, ju mer rostlagning det är desto större risk att rosten kommer tillbaka, det är ju lättare att hålla en rostfri kaross rostfri fortsättningsvis, och vem vet att det är ett karossbyte gjort? om du åker på en träff!

    Mattias, om du inte hade fått reda på att det var ett karossbyte gjort, hade du haft något emot bilen då? tror knappast det va! Det du inte vet har du inte ont av!

    #166623
    Melwin
    Deltagare

    Lyx-själen försvinner vid ett karossbyte! :duck:

    #166624
    Molte
    Deltagare

    Håller helt klart med Mattias Hansson. Efter karossbytet står det ju faktiskt en äkta lyx brevid, om än väldigt rostig. Finns det två lyxar då?
    Lappa och laga upp en sönderrostad kaross känns inte spec roligt så jag hade nog gjort karossbytet även om jag känt efteråt att jag faktiskt inte har en äkta lyx mer än den rostiga karossen som är plockad på alla delar.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 87 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng