Karossbyte, flytta över allt till ny kaross!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Karossbyte, flytta över allt till ny kaross!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Karossbyte, flytta över allt till ny kaross!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 24, 2015 at 11:29 #26716

      Tänkte höra med er angående att flytta över allt från min 900 till en ny kaross.
      Har tänkt regbesikta och allt på nytt enligt konstens regler men vad för kaross kan jag leta efter?

      Bilen är från början en -81;a som sedan är ombyggt fordon med motor från -85;a och fram- samt bakaxel från -90.

      Vad säger motoråldern om vilken kaross jag kan sätta den i?
      Motorn har ingen katalysator och är en B202 (T16)

      Regnr: BOR536

        mars 24, 2015 at 11:58 #202666

        Idealet vore väl att hitta en fräsch kaross med papper från en T16 t.o.m 86, lättare sagt än gjort dock.
        Men då har du inget krav på katalysator samt skattebefriad.

          mars 24, 2015 at 22:16 #202688

          Den är alltså reggad med T16 och som årsm 1981 ?
          Finns det något intyg från den omreggningen ?

          Kan ju vara en idé att flytta identiteten till den nya karossen

            mars 25, 2015 at 10:44 #202697

            Är det inte mkt svårt omregga en icke-kat bil idag? Man har ju ändrat lite och det allra bästa vore väl att plocka ner grejorna i en 900 T16 med Kat? Det är ju gjort så här för att det skall finna kat på nya/Ombyggda bilar. Jag hade nog kolla med lite myndigheter om du överhuvudtaget kan omregga en bil idag som inte har kat, efter karossbyte. Jag skulle gissa det är i princip omöjligt. Men kan ha fel! Prata med bilprovningen, så får du rätt info direkt vad som är möjligt och inte.

              mars 25, 2015 at 11:06 #202699

              har du en bill tagen i trafik före 75 får du regga den med motor utan kat

              ananrs får du inte det.

                mars 25, 2015 at 16:20 #202706

                @Turbocab wrote:

                Är det inte mkt svårt omregga en icke-kat bil idag? Man har ju ändrat lite och det allra bästa vore väl att plocka ner grejorna i en 900 T16 med Kat? Det är ju gjort så här för att det skall finna kat på nya/Ombyggda bilar. Jag hade nog kolla med lite myndigheter om du överhuvudtaget kan omregga en bil idag som inte har kat, efter karossbyte. Jag skulle gissa det är i princip omöjligt. Men kan ha fel! Prata med bilprovningen, så får du rätt info direkt vad som är möjligt och inte.

                Kan vara ute å cykla nu 🙂
                Är det inte så att det i teorin är möjligt att regga utan kat, men det förutsätter ett intyg från tillverkaren och ett sådant brukar inte vara lätt att få loss. Från Saab är det ju i praktiken helt omöjligt idag. Utvägen är därför att regga med kat-motor istället.

                Har ju själv en 900 T16 -83 som är omreggad med T16 UTAN kat, dvs 175hk.
                Min bil är omreggad -91 om jag minns rätt så det kan ju hänt lite med reglerna sedan dess…. För denna omreggning finns det ett intyg från Saab som säger något i stil med att motor och avgasrening är MY 1984 och även avgasetiketten är utbytt till T16 -84
                (avkodar man motornumret ser man att det är en motor från -89 som anges på intyget vilket även art nr på motorstyrningen visade)
                Det jag själv funderat på är om detta intyg kan användas fler ggr, t.ex. vid ett karossbyte.

                Sen kan man ju alltid spekulera i vad besiktningen egentligen anser om ett motorbyte i en gammal 900
                Det brukar ju spekuleras i att en effektökning med 10% är tillåten (sant eller inte??).
                Ta som exempel en T8. 10% effektökning ger ca 15hk, dvs 155-170hk och hyffsat inom marginalen för en T16 fulltryckare med kat.
                Väljer man att stoppa i en T16 lättryckare i en T8 eller en 2,1 har man ju inte ändrat effekten alls. Att bara montera turbo utan att ändra effekten borde väl tillåtet ?
                Att bara byta styrsystem eller ett topplock brukar ju inte bilprovaren bry sig så mycket om och vid en koll kan ju faktiskt original motorblock vara kvar.

                  mars 25, 2015 at 16:26 #202707

                  Reglerna har ändrats, så mkt vet jag…. Det är nog som Broberg säger.

                  I detta aktuella fallet så hade jag nog skaffat en ny karross och behållt identiteten. Dvs flytta över chassiplåten och svetsa loss balken baktill med chassinr och flytta in i nya karrossen. Men på nåt vis känns det ju mkt lättare att bara köpa en ny bil och låta den gamla dö, kanske mkt enklare att köpa en annan T16 kort och gott och bygga en bra bil av dom bästa delarna, tex motorn då kan ju lätt hoppa över utan att nån bryr sig. Ett komplett byte känns ju oerhört stort på nåt vis.

                    mars 26, 2015 at 06:25 #202723

                    @SaabAero wrote:

                    Det brukar ju spekuleras i att en effektökning med 10% är tillåten (sant eller inte??).
                    Ta som exempel en T8. 10% effektökning ger ca 15hk, dvs 155-170hk och hyffsat inom marginalen för en T16 fulltryckare med kat.
                    Väljer man att stoppa i en T16 lättryckare i en T8 eller en 2,1 har man ju inte ändrat effekten alls. Att bara montera turbo utan att ändra effekten borde väl tillåtet ?
                    Att bara byta styrsystem eller ett topplock brukar ju inte bilprovaren bry sig så mycket om och vid en koll kan ju faktiskt original motorblock vara kvar.

                    gammal myt. det är tillåtet med effektökning VID MOTORBYTE du får aldrig trimma en bil dock. så höjja effekten i befintlig motor är inte tillåtet

                      mars 26, 2015 at 07:03 #202725

                      Men om man byter motor så gäller enligt sfro (detta gäller map effekt och vrid, avgasregler är ytterligare en punkt):

                      Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max
                      Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
                      Pär

                        mars 26, 2015 at 07:10 #202726

                        Fast byter du kaross så får du vara medveten om att det inte är tillåtet. Då får du göra det snyggt och inte säga nåt.

                          mars 26, 2015 at 21:55 #201280

                          Bytt karosser har man väl gjort så länge som man kört rally utan att fråga någon om lov!
                          Idag får man väl byta 2ggr på en identitet när det gäller rallybilar, men nu besiktigas ju inte dessa
                          av det som förr var SBP utan vid varje tävlingstillfälle.

                            mars 27, 2015 at 07:06 #202749

                            @porsche944 wrote:

                            Bytt karosser har man väl gjort så länge som man kört rally utan att fråga någon om lov!
                            Idag får man väl byta 2ggr på en identitet när det gäller rallybilar, men nu besiktigas ju inte dessa
                            av det som förr var SBP utan vid varje tävlingstillfälle.

                            ja men det är för att det ligger en dispens för just detta. På en vanlig bil är det fortfarande otillåtet.

                              mars 27, 2015 at 19:23 #202763

                              Verkar ha införstått att detta kan bli svårt därför jag tar upp frågan här.

                              Men om jag får tag i en kaross som icke har kat, och tar allt från min.
                              Då borde jag väl kunna regga den som ombyggt fordon även med nya karossen?

                              Byter ju motor, låda, fram/bakvagn, bromsar etc. allt som nu sitter på min -81.

                              Men behöver väl troligtvis även avgasintyg även där? är det verkligen helt omöjligt att få fram i dagsläget?

                                mars 27, 2015 at 19:49 #202765

                                Räknas inte som ombyggt fordon om du monterar bolt on saker. måste vara ombyggt. tex om du monterar bmw eller volvo drivlina och kapar och svetsar om hela bilen – DÅ är det ombyggt. En 318 med M3 bakvagn blir inte ombyggt fordon tex

                                och även ombyggt fordon måste ha en kat-motor inkl org motorstyrning och kolkanister.

                                  mars 27, 2015 at 20:53 #202768

                                  @ToP wrote:

                                  Men om jag får tag i en kaross som icke har kat, och tar allt från min.
                                  Då borde jag väl kunna regga den som ombyggt fordon även med nya karossen?

                                  Byter ju motor, låda, fram/bakvagn, bromsar etc. allt som nu sitter på min -81.

                                  Men behöver väl troligtvis även avgasintyg även där? är det verkligen helt omöjligt att få fram i dagsläget?

                                  Om du hittar en Kaross utan kat (TOM MY88A om jag minns rätt) som är reggad för T16 så behöver du bara lägga i din motor och se glad ut, då behöver du inte regbes.
                                  Jag tror inte ens att besiktningen märker ifall du byter till nya bromsarna och om dom märker så är det väl inte förbjudet så länge bromsar osv fungerar? og900 är ju inte helbilsgodkänd.

                                  Köper du en 900i eller liknande och vill ha T16 så är nog enda möjligheten att som de andra säger regbes den med kat, det ska tydligen inte vara så speciellt svårt då det är många som gjort det. Då kan du ju passa på att köpa en 900i från MY88 och framåt så har du automatiskt de nya bromsarna så slipper du bråka med det.

                                  Bara en fråga: Varför är det så stor grej om bilen har katalysator? 😕

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.