Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
- Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
Har gjort absolut noll och ingenting sen sist vilket är både skönt och oskönt, att downpipen inte passade nå vidare satte käppar i hjulet och jag har insett att det är ett stort problem att jag sitter fast så jävligt för en sån liten sak så jag siktar på att köpa en svets innan våren.
Rödingen kommer att få stå ute i år, är det en bra idé att köpa någon presenning och lägga på backen (gräs) och sen ställa bilen på den? Har sett någon göra så men jag vet inte om det är till någon nytta.
Har även ställt av min 9000 för i år, den får stå på asfalterad parkering här utanför min lägenhet i vinter.Var sugen på något bakhjulsdrivet i vinter eftersom alla mina bilar jag ägt varit fwd (5st og900, 2 st 9000, 1 fiat 128 & 1 opel kadett d) så jag tänkte ta farmors gubbes gamla 240 som stått utomhus sedan slutet på 90-talet och göra i ordning den men det var minst sagt mycket jobb.
Precis när jag tänkte göra slag i saken och hämta den så fick jag ett erbjudande om en gratis bil som en bekant gubbes tant tänkte skrota, jag får erbjudanden om att ta hand om skrotbilar ibland så jag tänkte ”jaja, jag åker väl och kollar vad det är för skrot”. Sagt och gjort så kollade jag på den och nu har jag en grön bmw e36 att fara runt med i vinter. Skattad och bes december ut, ganska mycket småjobb men inget farligt, lite ytrost på något bromsrör men annars helt ok. Går nog igenom nästa bes med bara jag byter bromsrören, kostade 60kr st på mekonomen.Har haft bilen i en månad nu och när det är lite frostigt ute så behöver man inte ens försöka lägga ut den i kurvorna, bilen fixar det helt själv i varenda sväng! Den är rent av livsfarlig att köra när det är halt ute och då är detta en 316!!! Alltså 1.6 liter och 102hk, undra hur slirig en 328 blir utan antispin?
Ska försöka att inte bli en bmw nörd nu bara 🙂
november 14, 2015 kl. 09:08 #381719”Har haft bilen i en månad nu och när det är lite frostigt ute så behöver man inte ens försöka lägga ut den i kurvorna, bilen fixar det helt själv i varenda sväng! Den är rent av livsfarlig att köra när det är halt ute och då är detta en 316!!! Alltså 1.6 liter och 102hk, undra hur slirig en 328 blir utan antispin?”
???
”Har haft bilen i en månad nu och när det är lite frostigt ute så behöver man inte ens försöka lägga ut den i kurvorna, bilen fixar det helt själv i varenda sväng! Den är rent av livsfarlig att köra när det är halt ute och då är detta en 316!!! Alltså 1.6 liter och 102hk, undra hur slirig en 328 blir utan antispin?”
Det kan ha lite att göra med trött bakvagnsupphängning och att de typ oanvända vinterdäcken har runt 8 år på nacken 😀
Plastfarsan har en e39 528 och den är betydligt tryggare på vägen!Det var ett tag sen jag var in här så här kommer en update:
Sålde BMW:n jag fick i slutet av Januari. Att kunna sladda övervägde inte att ha en pålitlig bil med värme och diverse andra saker under vintern så jag sålde den och ställde på min 9000 igen, har bytt några bussningar och den går riktigt gött.Tillbaka till bilen som tråden handlar om:
Tappade intresset när det blev skit med avgassystemet i Augusti i fjol men förra månaden ställde jag upp den på garageuppfarten igen och sen dess har jag hunnit med en hel del, bland annat:
*Downpipen som blev skit förra året är nu omsvetsad, den är inte jättesnygg men den är tät.
*Nya generatorremmar
*Ny lambda
*Kopplat i mätarhuset och monterat instrumentpanelen
*Fixat kabeldragningen till stereo och högtalare bak
*Fixat kablaget till centrallåset som var avklippt -det har varit mycket klippta kablar på denna bil
*Bytt dörrlås så det matchar tändningslåset
*Fixat vindrutespolning och massa andra småjobb som inte är värda att nämna här.Har en besiktningstid nu på fredag men det är lite jobb kvar, bland annat:
*Förlänga några kontakter på motorns kabelhärva
*Hjulinställning – högerhjulet svänger lite åt höger när det vänstra är rakt
*Polera upp bilen och fälgarna lite
*Städa ur den ordentligt, bilen är proppfull med reservdelar och dylikt
*Eventuellt byta ventilkåpa – har för mig att skenan i kåpan förde ett jäkla liv när motorn är igång.Jag ska försöka göra allt jobb ikväll utom hjulinställningen som ska göras på verkstad och poleringen som ska göras av mig i en rekondhall där en kompis jobbar.
Tanken är att kunna köra ner bilen till Gävle på lördagskvällen och gå på Saabträffen som är där på söndag, bilen kommer att vara långt ifrån fin men jag vill gärna ta en tur i alla fall bara för att se om den håller ihop.Jag har även lyckats paja huven som jag med stor möda lyckades spara från min 3-dörrars og900 genom att stänga den på en lyftögla som någon monterat på toppen innan jag fick bilen, har haft 3 motorhuvar med samma jack och ändå kunde jag inte komma ihåg att ta bort lyftöglan…..
Så om någon vet om en körsbärsröd motorhuv till og900 i fint skick så söker jag en!
/Anton
Har förlängt alla nödvändiga kontakter på motorns kabelhärva nu, boxen har jag placerat på originalplats – både på gott och ont gissar jag, snyggt men opraktiskt när man ska göra något med boxen.
Startade upp bilen för att kolla att jag inte gjort nå fel och den gick igång så snällt, går superfint.Imorgon ska jag bara plocka ur allt skit ut bilen och montera inredning och stålkastare osv innan jag kör den till verkstad för framvagnsinställning på torsdagen.
Gruvar mig lite inför bes, bilen har inte varit där på 7 år så det kan gå lite hur som helt känns det som just nu.Hoppas att jag hinner klart till helgen så jag får åka på Gävleträffen!
Då var bilen besiktad!
Förväntningarna när jag stod utanför och väntade på att bli insläppt var inte höga, jag hade ju åkt till bilen 2 timmar innan jag skulle åka dit och tur var det. Behövde montera om downpipen med lite avgaspasta, flasha en ny ECU eftersom motorn helt plötsligt inte tände på 4:e cylindern ( tog lite felsökning innan jag testade en ny ECU) och diverse städning och ihopskruvning.Jag hade en väldigt bra besiktningsman som lät mig skruva åt nedre spindelled på höger sida, jag hade tydligen missat det eftersom jag hade många bollar i luften samtidigt på den här bilen. Annars var tyckte han att allt var bra och att den såg fin ut under för en gammal 900 och sedan fick jag till min stora förvånad ett blankt papper!
Tog en liten tur och för att vara en bil med blankt papper så är den inte så rolig att köra. Motorn går kanon (bara grundladd än så länge) men väghållningen är rätt gungig även fast jag har Monroe dämpare och kilenfjädrar som satt på min svarta og900 och den gick som gjutet på vägen. Antar att jag har lite byten av bussningar framför mig.
Läcker också lite olja från ventilkåpans packning. Har en ny packning och en annan kåpa jag ska slänga dit imorgon, ikväll blir det polering för hela slanten, det känns faktiskt som att bilen är värd det!
Slänger in en bild jag tog igår när jag och en kompis tvättade bilen och fick bort allt det svarta från lacken:
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 9 månader sedan av
antonn.
Anonymjuli 29, 2016 kl. 20:41 #400313Tog en liten tur och för att vara en bil med blankt papper så är den inte så rolig att köra. väghållningen är rätt gungig även fast jag har Monroe dämpare och kilenfjädrar som satt på min svarta og900 och den gick som gjutet på vägen. Antar att jag har lite byten av bussningar framför mig.
Åh ja du –
fjädra och dämpare gör inte allt ibland 😉Nej, det krävs lite mer än bara dämpare och fjädrar såklart! 😉
Det känns bra att den går men det är en bit till hamn om man säger så, hittar nya fel hela tiden men det är bra att den nu mer är ett rullande projekt!Idag har jag:
Bytt bromskontakten vid pedalen, jag hade sönder den förra när jag ”justerade” den genom att dra allt jag orkade i pedalen.
Bytt termostat till 82 grader – att ha en snudd på 7cm tjock intercooler framför kylaren påverkar tydligen kylförmågan 😉
Monterat stereo och en hatthylla med 6*9:or – blev ganska bra ljud faktiskt.
Kopplat upp mig med datorn i bilens nya motorstyr: Trionic 5. Bilen går lite magert men vet ej varför än.Igår så polerade en kompis upp bilen och jag fixade kjolarna och vaxade den efteråt. Blev riktigt bra även om bilen är långt ifrån nyskick, den har lite bulor och skavanker men jag är ändå nöjd med hur det blev.
Före:
Efter:
Min vagn bredvid min förra 900 S som kompisen köpte av mig, suddig bild:
Imorgon ska jag försöka vakna tidigt och åtgärda luftläckage på trycksidan, slangen till dumpen är dålig. Förhoppningsvis åtgärdas då även den ryckiga gången vid låga varvtal och den ibland orolig tomgången.
Jag ska också testa att byta lambda och byta ventilkåpan och packningen till den som jag fortfarande inte gjort, det läcker olja där.
Detta behöver jag alltså göra INNAN jag ens funderar på att starta upp bilen och köra den till Saabträffen i Gävle, jag tänkte åka mellan 08.00-09.00 och ändå sitter jag här 01.30 och skrivet det här inlägget…Godnatt! 🙂
juli 31, 2016 kl. 12:14 #400350Det är så kul med före och efter poleringsbilder.
Blev ju bra!
Jag brukar plocka bort den övre sidolisten när solen ligger på då är dom mjukare, ger ett renare utseende (tyckar jag iaf). Lite pyssel att få bort limrester bara men det funkar med nafta/avfettning å trasa.Angående Saabträffen i söndags:
Jag vaknade tidigt och lyckades åtgärda luftläckaget, limmade på den nippel som slangen till dumpen sitter fast på för det hade släppt.
Bytte även ventilkåpa och ventilkåpspackningen och lite annat småpill innan jag for iväg.Jag körde Ljusdal-Hudiksvall-Gävle och hann åka cirka 2 mil innan bilen började gå orent när jag höll jämn gas.
När jag hade passerat Söderhamn så svängde jag av E4:an och tog kustvägen mot Gävle istället och det visade sig vara en bra idé för efter 2-3mil så tvärdog bilen.. Tur att jag inte stannade på E4:an.
Jag misstänkte direkt pumpen så jag skruvade av anslutningen och körde pumpen men ingen bensin kom, tog lös pumpen och där hade en slang som jag bytt tidigare hoppat av, tur som man har ibland så hade jag en klämma som passade perfekt i facket uppe på instrumentpanelen. Skruvade ihop allt och bilen gick som en dröm, nu gick den rent på jämn gas igen!Lyckan varar dock inte länge och efter 2 mil igen (återkommande tema) så började bilen hacka, jag misstänkte direkt att slangen till pumpen redan börjat lossna men fortsatte köra tills jag kom fram till Engeltofta där träffen var!
Ringde en bekant som skulle ner mot stockholm som skulle ta med pump i armatur till mig, det visade sig när jag tog ur pumpen att slangen inte hade trillat av och att en 9000-armatur inte är så himla lätt att trycka ner i en og900.Startade och körde hem till brorsan i Gävle men först ett stopp på ICA och efter det så var det knappt så bilen gick igång för batteriet var så dåligt, bilen laddade inte ett skit när jag mätte med multimetern och då parkerade jag den utanför lägenheten där brorsan bor och gick och la mig.
Morgonen efter:
Vaknade tidigt och tog lös laddningsregulatorn, kolen såg bra ut men ändå. For till Biltema och köpte nytt, bytte men ingen förbättrning.
Efter tips om att kolla jordkabeln till generatorn så upptäckte jag att denne satt lös i generatorfästet (skruven längst ner såklart) så jag tog loss generatorn och fästet, gjorde rent och skruvade ihop allt ordentligt, kablade igång bilen igen och då laddade den batteriet!Tvättade av mig och körde sedan hemåt, utanför Valbo – Igen, efter cirka 2 mil så började bilen hacka och gå orent, jag hann köra till Ockelbo innan jag tröttnade och provböt mapsensorn. Efter det har den skitfint i 20 mil så antagligen var det mapsensorn som började spöka när bilen hade adapterat sig som orsakade rycken vid jämngas.
Jag körde lite ”sportigt” på småvägarna eftersom bilen gick så fint och det verkar som att fjädringen satt sig en del för den ligger rätt bra på vägen nu jämfört med tidigare!Gävleresan var nog nödvändig för jag fick i ordning på några skitfel på vägen samt träffa Broberg som förövrigt hade minst lika mycket strul som mig! 😉 Fick se många fina bilar och träffa annat folk man sett på Saabklubben så det var trevligt.
Idag blir det en tvätt av tomgångsmotor och en koll så att allt med motorn lirar dugligt.
Om allt är OK så blir det kanske att koppla in magnetventilen ikväll, har kört på grundladd eftersom jag inte vill utsätta motorn för påfrestningar innan jag vet att allt lirar som det ska, vilket det verkar göra nu!Det blev ett långt inlägg, hoppas någon orkar läsa! 🙂
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av
antonn.
Gävleresan var nog nödvändig för jag fick i ordning på några skitfel på vägen..
precis så jag kände! 😛
…samt träffa Broberg som förövrigt hade minst lika mycket strul som mig!
Jag är inte helt värdelös! jag kan användas som ett dåligt exempel 😉
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av
M.Broberg.
-
Det här svaret redigerades för 8 år, 9 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.