Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
- Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
@antonn wrote:
Jag har varit sjuk sen i måndags men idag efter jobbet så började jag lite smått att plocka bort allt för att lyfta ur motorn!
Det tog inte lång tid innan jag insåg att jag nästan var färdig och då slutade jag, ska ju ha något att göra imorgon med 😆Får jag ur motorn imorgon så ligger jag ändå rätt bra till Gävleträffen som jag hoppas kunna åka på.
Är det någon här som ska dit? Har velat åka dit och kika i flera år utan att det blivit av..Hade vart kul och åka till gävle, men får se vad som händer.
@M.Broberg wrote:
Hade vart kul och åka till gävle, men får se vad som händer.
Vore kul om du kunde ta dig dit med din svarta! Hur går det med den förresten?
Jag har inte lyft ur motorn än, var och hämtade motorlyft idag i grannbyn och bilen står uppallad och klar.
Inspekterade de främre hjulhusen idag och blev positivt överraskad även fast jag hittade lite tråkig rost framför den högra länkarmsinfästningen, tror ni bes släpper igenom det här?
Ska såklart få det fixat men kan jag skjuta upp det till nästa år så vore det bra – Den här ska ändå inte gå som vinterbil.Lyfter ur motorn imorgon och senare i veckan blir det tvätt och rostskyddning av motorutrymmet, främre hjulhus samt länkarmsinfästning.
Återkommer kanske med någon slags uppdatering imorgon./Anton
@antonn wrote:
@M.Broberg wrote:
Hade vart kul och åka till gävle, men får se vad som händer.
Vore kul om du kunde ta dig dit med din svarta! Hur går det med den förresten?
Startade den för några dagar sen. går som tre tunnor skit när den är kall men annars så.
massa olika småjobb kvar innan den är körbar och motivationen ligger på minus sidan.
@SaabAero wrote:
Det där ska inte gå igenom bes.
Passa på att fixa när motorn är ur bilenMisstänkte nästan det 🙄
Bilen står på mammas garageuppfart där det varken finns tillgång till svets eller kunskap hos undertecknad 😆
Jag vet en kille som svetsar det där billigt men då lär jag fara med bilen till honom, får se hur vi löser den biten, jag tror nästan man kan svetsa det där med motorn i också men jag har ingen erfarenhet så jag lär vara ute och cykla som vanligt :wacko@M.Broberg wrote:
Startade den för några dagar sen. går som tre tunnor skit när den är kall men annars så.
massa olika småjobb kvar innan den är körbar och motivationen ligger på minus sidan.
Blir ju sådär ibland, att man tappar motivation!
Jag har rätt bra med motivation just nu men det kommer snart dala av 🙄Skulle lyfta ur motorn ikväll men fastnade när jag försökte ta lös den nedre länkarmen.
Ena bulten sitter som satan själv och till slut gav jag upp, ska fortsätta banka på den imorgon.
Här är bild på den jävulen också:
För att ta lös nämnda bult provade jag med att avlasta den undre länkarmen och då vek sig plåten som sitter mellan länkarmarna… 👿
Samt det här som jag hittade sist:
Känner att jag vill fixa det här seriöst, lite osäker på vilka ekonomiplåtar jag behöver bara..
Vilka tror ni att jag behöver baserat på bilderna? Hittade bara dessa tre i saabklubbens butikhttp://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=4404&category_id=30
http://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=4425&category_id=30
http://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=4427&category_id=30 <– Slut i lager just nuKom gärna med synpunkter, är lite fundersam på hur jag ska göra just nu 🙁
/Anton
juni 23, 2014 kl. 19:55 #198347Finns repplåt till detta på Mekonomen dock kostar det en bra slant
Mvh Nisse
Ta med vinkelslip och slipa bort då du kan ta ut länkarmen; sen får du pilla med att få loss skruven.
När du sätter skruv så ta gärna, antingen lite fett, eller nån gucka som alufett eller kopparfett; bara lite, så slipper man detta värdelösa jobbet med att rätta till andras misslyckanden…
Fast med luft går det mesta; men INTE ALLT.
Lycka till!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@longjohn61 wrote:
Finns repplåt till detta på Mekonomen dock kostar det en bra slant
Mvh Nisse
Den här är ”komplett” från mekonomen:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/karosseridelar/karosseridelar-fram/invandig-framskarm-ho-ps1115a90460svSvenska Saabklubbens två ekonomiplåtar är båda är slut i laget, den ”tredje” jag hittade var ju till Saab 90/99 såg jag 😳 :
http://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=4425&category_id=30
http://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=4427&category_id=30Det ser ut som att den plåten Mekonomen säljer är samma som de två plåtarna som finns på Svenska Saabklubbens hemsida bara att den redan sitter ihop. Samt att den kostar 325kr mer.
Har kontaktat Svenska Saabklubben med förfrågan ifall dom kommer få in dessa grejer på nytt.@morsole wrote:
Ta med vinkelslip och slipa bort då du kan ta ut länkarmen; sen får du pilla med att få loss skruven.
När du sätter skruv så ta gärna, antingen lite fett, eller nån gucka som alufett eller kopparfett; bara lite, så slipper man detta värdelösa jobbet med att rätta till andras misslyckanden…
Har för mig att jag fastnade på samma bult förra året när jag gjorde operationen på den svarta 900an 😆
Jag tror och hoppas att jag får ut den imorgon, jag misstänker att den har belastning på sig och det är därför den jävlas lite.
Går det inte så kör jag på ditt förslag, tack! 🙂EDIT: Kom precis på att man kan ju lossa bulten till den nedre spindelleden också, lite jobbig att komma åt men kanske det vore något, tål att sovas på 😆
/Anton
juni 24, 2014 kl. 08:29 #198359@M.Broberg wrote:
jag har fått tipset att inte köpa den kompletta plåten utan köpa dom varförsig då den kompletta inte alltid stämmer överens med hur bilen är byggd.
Samma tips har jag fått när jag köpte mina plåtar! 🙂
juni 24, 2014 kl. 09:32 #198360Nej den är inte roligt att få på plats 😆 dålig passform,fick den med en gång när jag skulle hjälpa till att laga en 900 åt nån 😉
Mvh Nisse
Sånt här gör mig glad, ni är eniga om någonting och jag får bra råd! 😆
Väntar på svar från Svenska Saabklubben innan jag lägger beställning från Mekonomen som är 400 spänn dyrare på delarna.Jag har lovat mig själv att inte spendera mer än 10papp på den här bilen i år och jag har en bit dit än så länge :smile
Även fast det är rätt billigt att köpa delar och skruva med og900 så bär det ju lätt iväg och jag hoppas på att ha en fullt fungerande bil i Juli/Augusti, det bör gå ihop både tidsmässigt och ekonomiskt :wackoTjena bloggen!
Det har regnat hela veckan men idag tog jag nya tag och fick lös den nedre länkarmen från spindeln, då kom nästa problem..
Drivaxeln kläms fast mot ”golvet” i länkarmsinfästningen eftersom den övre länkarmen inte har något att vila på, den plåten böjde sig när jag hade klossar där..
Detta gör så jag inte orkar dra ur drivaxeln ur klockan PGA fjädertrycket håller fast axeln mot botten på hålet den går igenom.Så här ser plåten mellan övre länkarm och drivaxeln ut:
Frågan är bara: Vad ersätter man den lilla plåten som böjt sig med? Ekonomiplåten täcker ju inte dit upp..Ska ta lös fjädern imorgon, får man lös den så lär man orka dra ur axeln.
/Anton
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.