Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 266 totalt)
  • Författare

@joH900 wrote:

@antonn wrote:

@joH900 wrote:

Vad är det du ska ha från Lucas-härvan? Jag brukar inte gilla å klippa i elsystem utan bygger adaptrar med kontakter som jag har klippt till mig på skroten, har en hel banankartong med ”bra och ha” kabel/kontakter.

Tänkte ta säkringslådan i högerskärmen på den svarta som ska på skroten, annars hade jag eventuellt tänkt spara Lucas-härvan för framtida bruk. Fast nu har jag kanske löst det på annat sätt!

Det är reläer/säkringar för ABS, har inget med Lucas och göra

Jaha, har för mig att det står main och fuel relay där? Trodde det va samma relän bara att dom flyttat upp dom till den där säkringslådan.
      Jag fick veta av en som jobbar på Miljö här i kommunen att det stod en 900i MY92 som ska till skroten imorgon PGA miljöbrott. Jag fick plocka vad jag ville från den ikväll så ska dit och kika efter jobbet.
      Är det en 2.1i så tar jag insuget med spjällhus.

/Anton

juli 10, 2014 kl. 12:35 #198505

MAIN och PUMP står det nog. Huvudrelä och bränslepumpsrelä för LH 2.2/2.4/2.4.1/2.4.2 och Lucas CU14/CU14.1 sitter precis ovanför ECU på passagerarsidan, två reläsocklar som sitter fast i lucashärvan.

1992 bör endast finnas 2,1i så det lär nog va en 2,1. Du kan ju passa på och plocka toppen också då 2,1 och 2,3 topp är samma topp, eller så lyfter du ur hela motor å låda 😉

juli 10, 2014 kl. 12:52 #198506

@joH900 wrote:

MAIN och PUMP står det nog. Huvudrelä och bränslepumpsrelä för LH 2.2/2.4/2.4.1/2.4.2 och Lucas CU14/CU14.1 sitter precis ovanför ECU på passagerarsidan, två reläsocklar som sitter fast i lucashärvan.

1992 bör endast finnas 2,1i så det lär nog va en 2,1. Du kan ju passa på och plocka toppen också då 2,1 och 2,3 topp är samma topp, eller så lyfter du ur hela motor å låda 😉

Haha, du ser: PUMP! Kanske därför jag tänkte på bränslepumpen 😆
          Jag kollade upp reg och det var en AC55E och E ska stå för b212, sen är jag också rätt säker på att det är som du säger att dom bytte från 2.0i till 2.1i mot ”slutet”!
          Insuget går ju rätt snabbt att skruva bort, toppen har jag ingen större lust att ta väck eftersom bilen står rätt dumt till.. alldeles vid den lokala motionsslingan 😀

juli 10, 2014 kl. 18:50 #198507

Gick dit och skulle plocka lite prylar men skroten hade hunnit före, bilen var borta!

juli 15, 2014 kl. 17:52 #198528

Update: Jag har precis lött lite kablar så nu ska allt vara färdigt för att koppla in T5-sprutet.. Eller ja, krympslangen tog slut så har två trådar kvar att löda ihop imorgon med.
              Som några vet så kan man ta lös NG900-kabelhärvan från bilens el via en kontakt, det är den kontakten jag lött ihop med elen till min og900 nu så det är färdigt.
              Jag har inte rört NG900-härvan som sitter i motorutrymmet än men är det något man behöver göra med den egentligen?

Jag har insett att jag blir tvungen att förlänga kablarna till kolkanistern, antar att man bör ha kvar den för besiktningens skull? 🙄

juli 15, 2014 kl. 21:54 #198529

Kolkanistern är en del av avgasreningen egentligen, så vill du va helt säker så är väl det bäst att koppla in den ventilen.

Vet inte om T5 sätter check engine om inte den är inkopplad, i så fall lär du va tvungen och koppla in den om det inte går att avaktivera i programmet.

juli 15, 2014 kl. 22:36 #198530

@joH900 wrote:

Kolkanistern är en del av avgasreningen egentligen, så vill du va helt säker så är väl det bäst att koppla in den ventilen.

Vet inte om T5 sätter check engine om inte den är inkopplad, i så fall lär du va tvungen och koppla in den om det inte går att avaktivera i programmet.

Har ett minne att jag läst att någon tagit bort kolkanistern i T5-suite men jag tror det blir bättre att bara löda dit lite extra kabel så fungerar det som det är tänkt.

Borde nog fixa en spikdiod när jag ändå håller på med härvan, har för mig att ”plankan” satte en i varvräknaren så jag härmar nog honom.
                  Ska kika med Saab om man fortfarande kan köpa de små stiften till handsken så borde det bli enkelt :smile

/Anton

juli 16, 2014 kl. 06:25 #198531

det finns en kryssruta till ”purge valve” man kan kryssa ur om man saknar det.

har man INTE kryssat ur den men inte har en inkopplad går bilen Skräp

Jag som har en 84 behöver knappt bry mig om avgaskrav så 🙂

juli 16, 2014 kl. 17:15 #198536

Har bilen kolkanister org monterad är det klokt att koppla in den. Den sköter ju om tankurluftningen 😉

juli 16, 2014 kl. 18:25 #198538

Hade inte planerat att riva bort den egentligen, var mest nyfiken :smile
                        Nu har jag lött klart allt och när/om jag säljer bilen så får det nog bli lucas igen, är inte samma färg på kablarna överallt och alla vet hur kul det är att köpa en sån bil 🙄
                        Denna härva får bli en ”beta” version :mrgreen: Gör nog om den senare (när mina kallödningar släppt) 😆

Angående triggerskivan:
                        Om jag uppfattat det rätt så ställer jag motorn i ÖD och monterar skivan så att första ribban efter dubbelhålet sprungit förbi givaren 117 grader?
                        Visst bör man lacka skivan med? Mattsvart tror jag blir snyggt isåfall.. Mest för att jag har en sån burk hemma!

juli 16, 2014 kl. 21:02 #198540

Ja den rostar nog ganska fort utan färg på sig, den är ju helt obehandlad då den normalt sett sitter inuti blocket och där är det ju inte så stor risk för rost

juli 16, 2014 kl. 22:38 #198541

Jag har lackat min med silvermetallic värmefärg och bakat i ugn. allt blev så fint att jag nästan grät när jag satte det där långt nere

juli 16, 2014 kl. 23:14 #198542

@joH900 wrote:

Ja den rostar nog ganska fort utan färg på sig, den är ju helt obehandlad då den normalt sett sitter inuti blocket och där är det ju inte så stor risk för rost

Även fast den badar i olja så känns det nästan som att skruvarna rostar fast, försökte ta lös en skiva från en vevaxel för någon månad sen men ingen torx-bit höll :tssk
                              Köpte en ny istället, kostade 248:- på Saab!

@M.Broberg wrote:

Jag har lackat min med silvermetallic värmefärg och bakat i ugn. allt blev så fint att jag nästan grät när jag satte det där långt nere

Det var seriöst! Jag kör nog på mattsvart, rengör den med lite t-röd innan så sitter nog färgen dugligt ändå!

Är jag rätt ute med hur jag monterar bländarskivan tror ni?
                              @antonn wrote:

Om jag uppfattat det rätt så ställer jag motorn i ÖD och monterar skivan så att första ribban efter dubbelhålet sprungit förbi givaren 117 grader?

juli 19, 2014 kl. 08:44 #198556

Gårdagens ”fynd”:

T5-kabelhandske och ett par kontakter jag hittade på jobbet.
                                En halvsliten talladegaratt.. fick den billigt och tänkte att den går väl att rädda. Har inte kollat under tejpen men det ska vara en reva där.
                                Den har rattnav passande 9000 så när jag fixat lädret och köpt nytt nav så är ratten helt plötsligt inte så billig längre :mrgreen:

Nu ska jag hem och bråka med att lyfta ur en till motor:

juli 19, 2014 kl. 18:56 #198558

Då var motorn ute, det går bara snabbare och snabbare att lyfta ut dom här nu!
                                  Rev även ur Lucas-härvan, stötdämpare & fjädrar fram, drivaxlar med knutar.

”Bildbevis” och en gullig liten opel i bakgrunden.

Imorgon ska jag flytta över de bästa delarna från bägge motorerna till den till höger på bild, plocka bort fördelare, byta spjällhus, montera bländarskivan och byta ventilkåpa!
                                  Jag är lite osäker med montering av bländarskivan men jag tror att det blir rätt om jag nollar motorn och monterar skivan så att första ribban efter dubbelhålet sprungit förbi givaren 117 grader.
                                  Kan någon bekräfta om det är rätt eller fel?

/Anton

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 266 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.