Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
- Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
@M.Broberg wrote:
Kul att det tar sig
jag har fuskat o snott ett färdigt program en kompis gjorde till en annan kompis och moddat det lite lite.
Löda om till T7 MV.. HERREJÄVLAR vad pilligt det är..
Väntar ju fortfarande på att få länkarmsinfästningen rostlagad men efter det så är det bara att ställa om spärrskaftet till att dra åt och börja skruva!
Din bil går väl bra nu va? Jag tänkte ta program ifrån en 9000 2.0t och köra autotune på tändningen samt lite andra småsaker jag läst ska vara bra. Det blir nog bra.
Kör du med T7-MV? Kan tänka mig att det är lite pill men jag har några boxar så det är inte hela världen om jag misslyckas, dock har jag blivit helt okej med lödstationen så det bör nog gå.@antonn wrote:
Väntar ju fortfarande på att få länkarmsinfästningen rostlagad men efter det så är det bara att ställa om spärrskaftet till att dra åt och börja skruva!
Din bil går väl bra nu va? Jag tänkte ta program ifrån en 9000 2.0t och köra autotune på tändningen samt lite andra småsaker jag läst ska vara bra. Det blir nog bra.
Kör du med T7-MV? Kan tänka mig att det är lite pill men jag har några boxar så det är inte hela världen om jag misslyckas, dock har jag blivit helt okej med lödstationen så det bör nog gå.jo den går bra som fan. Förrutom att den skjuter ut olja genom oljepåfyllningen.
men finns o hämta, mappen jag har är inte så vass på tändningen. bara ett b204 t5suite steg X med NM begränsning som är finetunat på lambdan och lite snällare laddtrycksuppbyggnad.
@M.Broberg wrote:
jo den går bra som fan. Förrutom att den skjuter ut olja genom oljepåfyllningen.
men finns o hämta, mappen jag har är inte så vass på tändningen. bara ett b204 t5suite steg X med NM begränsning som är finetunat på lambdan och lite snällare laddtrycksuppbyggnad.
Roligt att den går och att det finns mer att hämta! Tråkigt med oljeproblemet dock men det löser du nog snart.
Som några andra redan gissat på så misstänker man ju vevhusvent, annars vette tusan vad det kan vara.. Borde ju vara övertryck som gör att oljan får sån skjuts att den åker ut där?Intressant angående programvaran, då borde jag vara inne på rätt spår! Jag missade jag gävleträffen pga att jag hjälpte kompisen som köpte min gamla 900 att ta lös en motor som han ska ha från en låda en annan snubbe skulle ha.
Hade varit kul att språkat lite men det kommer fler chanser, kanske åker jag neröver på en saabträff – tar isf med mig soppapump, tändkassett & en växellåda i bakluckan 😆/Anton
Vevhusvent – javisst, men vad? fin kompression (mycket fin) så…
ska borra upp hålet i 9-5/9-3 oljefällan till större än rekomenderat. Sen sög det inget ur slangen innan turbo, var läckage där så det ska åtgärdas.
ska även ha tag på en Riktig oljesticka med rör så jag kan slänga min hybrid. verkar dock AS svårt att få tag på. letade hela vintern utan framgång.
går ju riktigt fin med. önskar jag hade en tidtagningsgrejj så jag kunde få lite tider, och slipper jag oljeläckage blir det att bänka.
@M.Broberg wrote:
Vevhusvent – javisst, men vad? fin kompression (mycket fin) så…
ska borra upp hålet i 9-5/9-3 oljefällan till större än rekomenderat. Sen sög det inget ur slangen innan turbo, var läckage där så det ska åtgärdas.
ska även ha tag på en Riktig oljesticka med rör så jag kan slänga min hybrid. verkar dock AS svårt att få tag på. letade hela vintern utan framgång.
går ju riktigt fin med. önskar jag hade en tidtagningsgrejj så jag kunde få lite tider, och slipper jag oljeläckage blir det att bänka.
Är backventilen hel och sitter rätt (ska flöda mot insuget, inte in i ventilkåpan) så ska det lira. Fast kanske är ”fel” att testa att den är helt 100% genom att blåsa i slangen för turbon flåsar nog lite mer 😆
Du får ordna oljeläckaget snart då, vore kul att se lite siffror på pappret 🙂@antonn wrote:
Är backventilen hel och sitter rätt (ska flöda mot insuget, inte in i ventilkåpan) så ska det lira. Fast kanske är ”fel” att testa att den är helt 100% genom att blåsa i slangen för turbon flåsar nog lite mer 😆
den sitter åt rätt håll. (pilen mot insuget)
testade högst vetenskapligt med tryckluften. den höll soptätt upp till 4 bar sen slutade jag.
@antonn wrote:
Du får ordna oljeläckaget snart då, vore kul att se lite siffror på pappret 🙂
ja alla med 900or verkar ha en sjuk rädsla för bromsbänkar och riktiga siffror.. såvitt jag vet är det bara Peter och Schwartz som har bänkat sina. Schwartz resultat var ju mycket intresant, visar att man kan köra org motor med bara bytt turbo och plocka lagom HK för en standard låda.
@M.Broberg wrote:
ja alla med 900or verkar ha en sjuk rädsla för bromsbänkar och riktiga siffror.. såvitt jag vet är det bara Peter och Schwartz som har bänkat sina. Schwartz resultat var ju mycket intresant, visar att man kan köra org motor med bara bytt turbo och plocka lagom HK för en standard låda.
Då bör ju ventilen vara okej, kan ju vara täppt i någon slang som orsakar det men jag har dålig koll! Verkar som du satt dit en oljefälla så kan ju vara något där som spökar med.
Du hittar det nog! 😆Jag blev riktigt impad av Schwartz resultat faktiskt! Tror jag läste 274hk i motorn med FMIC, 3″ avgas och 16T!
Får jag jobba kvar där jag jobbar nu så ska jag leta tag i en TD04, byta lager i motorn och förhoppningsvis få ett hyggligt resultat!jag T5-konverterar är i första hand för att det är ett roligt projekt men jag vill även få ner förbrukningen lite, få en jämnare gång och bredare register i motorn som jag hoppas T5 ger.
Min 9000 har enligt T5-suite ca: 240hästar och den går riktigt fint, vore kul om man fick sin og900 att dra lika fint! 😉http://www.ladda-upp.se/files/2014/b111839.png
när man pillar mer själv blir den lite knäpp kan man ju säga 😛
mitt program.
hoppas på över 280 iaf.
@M.Broberg wrote:
http://www.ladda-upp.se/files/2014/b111839.png
när man pillar mer själv blir den lite knäpp kan man ju säga 😛
mitt program.
hoppas på över 280 iaf.
Det ser ju lite roligt ut när man börjar leka lite
Du kör fortfarande med Trim60 va? Vet inte om jag har sett någon annan köra en T5ad og900 med det agget, 280-300 är väl det dom är specad till så det borde ju gå 🙂@antonn wrote:
Det ser ju lite roligt ut när man börjar leka lite
Du kör fortfarande med Trim60 va? Vet inte om jag har sett någon annan köra en T5ad og900 med det agget, 280-300 är väl det dom är specad till så det borde ju gå 🙂jo precis.
dom är speccade till 300, men det är ”gamla” siffror. räknar man lite på storlek av turbinblad så borde min turbo palla 305-350 hk om man pressar den.
den levererar fint nu iaf med låg avgastemp, har fått upp den i 850 grader som absolut max. och det var 33 grader ute då och jag pressade länge
Bilen har i princip stått i en månad i väntan på svetsning, ska lämna bort den imorgon.
Igår hämtade jag en huvudcylinder och bromsrör i bra skick som jag gjorde rent och monterade, fyllde upp och luftade så har förhoppningsvis bromsar nu. När jag fick bilen så saknades huvudcylindern och bromsrören var avklippt.
Bytte till 16″ aero i förskräckligt dåligt skick (legat ute i vinter) och ställde ner den på backen, skruvade bort drivaxlarna och spände upp avgassystemet.Nere på backen igen. Snuskigt hög fram trots att den är sänkt men det saknas ju något under presenningen (det som ligger under plasten närmast i bild) 😆
Bara en liten teaserbild. Hela fronten byts ut efter bes och förhoppningsvis får bilen en rejäl polering och vaxning med.Ikväll ska jag iväg och kika på något annat Saab-relaterat, Det kommer förmodligen en uppdatering om det lite senare i veckan 🙂
/Anton
augusti 19, 2014 kl. 09:02 #186990Ja, man märker hur mycket motorn väger när bilen tar ett ”glädjeskutt” när man plockar bort den. När jag lyfter motorer kan jag komma på mig själv att längta efter en tvåtaktare eller varför inte en 2CV där du kan skippa det där med motorlyft… :duck
96 V4 1975 ”Bollen”
@Janne Hagnell wrote:
Ja, man märker hur mycket motorn väger när bilen tar ett ”glädjeskutt” när man plockar bort den. När jag lyfter motorer kan jag komma på mig själv att längta efter en tvåtaktare eller varför inte en 2CV där du kan skippa det där med motorlyft… :duck
Har aldrig mekat med tvåtaktarna eller ens kört någon men jag kan tänka mig att de är väldigt lättskruvade bilar och som du säger så väger inte 2-taktsmotorer flera hundra kilo heller vilket är en klar fördel om man saknar motorlyft!
Men jag tycker faktiskt att det är relativt lätt att lyfta ur motorn på og900, har gjort det 4-5 gånger nu och det är ingenting jag gruvar mig för att göra, lyfter säkert ur den här motorn redan nästa sommar igen. :haugusti 19, 2014 kl. 10:19 #182195Jag kan tänka mig att og900:an också är lättbytt jämfört med många andra bilar. Även V4:an gick bättre än jag hade vågat hoppas, efter att ha hört skräckhistorier om att få ihop den med lådan i bilen. Men det är ändå ingen motor man tar under armen, precis… :h
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.