Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 266 totalt)
  • Författare

glömma att lossa växelföraren (resultat: man får en bananformad växelförare) och glömma koppla ur och låsa tryckplattan (om man ska dela på motor o låda) är dom två stora felen man kan göra

jag har såklart gjort bäggedera :ID det GÅR att få bort lådan från motorn utan att ta bort kopplingen, men det kräver rätt jävla mycket våld.

augusti 19, 2014 kl. 22:11 #187319

Jag kan instämma om att man sätter sig i ett jobbigt läge om man inte frigör slaven innan man tar ur motorn, fick tipset att bara ta bort kopplingsröret första gången jag skulle lyfta ur en motor för lådbyte… som sagt så krävdes det en hel del våld innan slaven var lös 😆

Jag är precis hemkommen efter att ha ”kikat på något Saab-relaterat” och jag kan nog säga att nu är nästa års projekt säkrat, en liten ledtråd finns i min signatur för dem som har koll på vilka bilar jag har 🙂
        Återkommer med en bättre uppdatering imorgon med lite bilder!

augusti 22, 2014 kl. 19:54 #184844

Ikväll så blev bilen äntligen bogserad till svetsning! Eventuellt hade han tid att svetsa imorgon.. Kanske blir den klar innan augusti är över?

Bjuder på en bild:

Det är kanske svårt att tro men jag är riktigt nöjd med den här bilen! Den enda rosten är just på ena länkarmen annars är den extremt fin i karossen.
          Tror inte jag kommer hitta en og900 i det här skicket till samma pris igen så den här får jag fan inte sälja när den är ”klar” :ID

Blir svetsningen klar imorgon och jag har en jävla tur att inget strular och att inga delar saknas så blir det provstart senast söndagkväll!

/Anton

september 8, 2014 kl. 11:25 #198765

Har en liten historia till er som utspelade sig för 3 veckor sedan.

Det började med att en saabtok jag känner ringde mig och berättade om en bil han köpt för att han ville ha 16″ aero fälgarna och frågade om jag var intresserad av bilen, en körsbärsröd 3D og900s -92.
            ”Kanske det!” sa jag och eftersom han håller till i grannbyn men jobbar och bor i Stockholm på veckorna så erbjöd jag mig att möta honom halvvägs, i Gävle och köra hem bilen åt honom och samtidigt själv få känna på den.
            Tog tåget ner till Gävle på tisdag-kvällen, när jag kom fram så slängde jag ett öga på bilen som stod på parkeringen vid stationen innan vi satte oss och pratade lite och jag blev bjuden på mat (säljknep?).
            Efter maten så satte jag mig i bilen för att köra hem den till honom och när jag stannade vid ett rödljus på väg ut från Gävle så hade jag redan bestämt mig: Den här ville jag ha!
            Allt med bilen var ju rätt: Motor och växellåda kändes kanon, jag satt skönt i 9000-stolarna, den mörka instrumentpanelen samt det gurglande motorljudet som förstärktes av det kassa avgassystemet..

Stannade på Statoil i Bollnäs och granskade den lite till innan jag ringde honom och sa att jag ville ha den. Han gav mig ett riktigt bra pris så jag kunde inte säga nej.
            Körde den till hans gård och tog sedan min 9000 därifrån och där är vi idag, den står fortfarande kvar där och väntar på att jag ska hämta den.

Bilen fick dessa 2:or på bes utförd samma dag jag tog emot bilen:
            *Bromsen ligger på höger fram – Det släppte dock första kilometrarna han körde med bilen efter bes.
            *Rost länkarmsinfästning – inget jättehål men ändå lite svetsning
            *Rostigt fäste till styrväxel
            *Kass bakre ljuddämpare
            Förutom dessa tvåor så vill den inte varva ur ordentligt, den dör efter cirka 3000rpm. Troligen är det slangen som går till bränslefiltret eftersom den är ”snurrad” så ska prova byta den.

Utanför Statoil i Bollnäs på väg hem:

Så här ser den ut just nu på 3st äckliga SvF-fälgar + 1 Saab-fälg:

För 2000kr så köpte jag min första 3-dörrars og900s med 18000 mil på mätaren, drivlinan känns supertight, går kanonskönt efter vägen, inredning i bra skick och bilen ser riktigt hel och fin ut!
            Planerna just nu är att fixa tvåorna och sen försöka hyra in mig i hans lada så jag kan skruva ihop en trevlig vagn där under vintern.

september 8, 2014 kl. 11:58 #198766

är dessa två på samma sida kommer du ha o göra!

för att avgöra hur mycket rost det är så ta håldiametern gånga den med typ 2-3 nånstans och den ytan kommer du vara tvungen att kapa bort. rost är lömskt.

lycka till 😉

jag hade bara ett litet hål och lite vid styrväxelinfästningen fick bygga 90% av golvet i motorrummet inkl hela länkarmsinfästningens undersida.

funkar betydligt bättre o säga så än o säga ”bö” för o skrämma nån 😉

man vet ALDRIG hur mycket som är sjukt innan allt är renslipat.

september 8, 2014 kl. 12:03 #198768

@M.Broberg wrote:

är dessa två på samma sida kommer du ha o göra!

för att avgöra hur mycket rost det är så ta håldiametern gånga den med typ 2-3 nånstans och den ytan kommer du vara tvungen att kapa bort. rost är lömskt.

lycka till 😉

Precis när jag läste det du skrev så kom på att jag har sett att de två brukar hänga ihop så det är säkert lite rolig svetsning… men det lämnar jag bort till en svetsglad finne så det slipper ju jag 😆
                Skulle det skita sig totalt så har jag ju köpt en kanonmotor och växellåda, utsläppskåpor och mycket annat fint till ett bra pris men jag tror det går att göra bil av den här 🙂

EDIT: Hann inte med att läsa din skräckhistoria innan jag svarade men hua, sluta skrämmas :mrgreen:

september 13, 2014 kl. 23:42 #198908

Jag har alltid misstänkt att jag var helt från vettet men idag bevisade jag det genom att åka till MrTurbo (cirka 57mil enkel resa) för att hämta ett avgasystem 🙄
                  Så nu har man ett 3″ system från turbon till 900an samt att jag hann med att gå på Saabmuseet, det sista rekommenderas stark ifall ni inte varit dit.
                  Har hört att Trollhättan är Saab-land och detta stämmer verkligen! Såg sjukt många Saabar idag på E45:an på väg ner till MrTurbo.
                  Tre stycken stack ut extra mycket förutom Pelles 9-3sc: En montecarlo gul 3D 9-3, en svart 9-3 Turbo X (?) och en Röd 3D og900 med ankbad.

Kompisen har kommit hem från Norge så nu kan jag äntligen få tillbaka min lånade motorlyft som han lånat av mig!
                  Imorgon plockar jag bort batterihyllan, blästrar rost och lackar lite till i motorutrymmet och sen ska äntligen motorn få hitta ner!

/Anton

september 14, 2014 kl. 07:11 #198913

Instämmer livligt om Trollhättan – i alla fall ett par år till är det så här! I övriga Sverige så vet jag inte, og900 börjar bli sällan-vara alltså. Tom 9000 är ovanliga och första årens 9-5or börjar se risiga ut många.
                    Känner igen mig i din historia om att åka långt – när jag höll på med og900 som värst så var 50 mil inga pix för en ball pryl…. Haha, dyrt som fasen blev det ibland. :CE

september 14, 2014 kl. 14:46 #177148

@Turbocab wrote:

Instämmer livligt om Trollhättan – i alla fall ett par år till är det så här! I övriga Sverige så vet jag inte, og900 börjar bli sällan-vara alltså. Tom 9000 är ovanliga och första årens 9-5or börjar se risiga ut många.
                      Känner igen mig i din historia om att åka långt – när jag höll på med og900 som värst så var 50 mil inga pix för en ball pryl…. Haha, dyrt som fasen blev det ibland. :CE

Ja, det blir väl färre med åren men det kommer nog alltid vara Saabstaden!
                      Skönt att man inte är ensam om det :mrgreen: Dom på jobbet gav mig rätt konstiga blickar när jag svarade på frågan ”vad ska du göra i helgen?” 😆
                      Dock så tyckte jag att det var värt det den här gången, gav mindre än hälften vad ett nytt 3″ kostar tillsammans med batteriböj och racekat. Dessutom så är det svårt att hitta batteriböjen nu och är man som mig – inte svetskunnig så känns det värt att åka en bit om man hittar allt.

Kan fortfarande inte släppa den imola-röda Turbo S som stod på Saabmuseet: 77mil på mätaren! Helt sjukt! 🙂

Dagens jobb:
                      Tog bort batterihylla & avgasystem (som är skitfint, det hamnar på 3-dörrarn snart istället).
                      Slipade även bort ytrosten på 3″ systemet jag köpte och lackade mattsvart. Ska väl hålla för några års sommarkörning! 🙂

september 20, 2014 kl. 18:56 #175070

Fick äntligen tillbaka motorlyften igårkväll så idag har jag fått skruva lite.
                        Började med att tvätta rent länkarmsinfästningarna och hittade cirka 2 ton grus samt en totalt ihoprostad skiftnyckel i den som inte blev lagad!
                        Lackade så gott jag kunde inne där drivaxlarna går (ska oljespruta sen) och stoppade dit drivaxlarna efter jag gjort ren dom.
                        Bytte vajern till hastighetsmätare och lite annat småpul, gjorde rent medbringarna och sprutade i fett där samt i damasken för de inre drivknutarna, ungefär här börjar det skita sig..

Jag är alltid själv när jag skruvar och att lägga ner motorn själv är fan inte det lättaste, speciellt inte när det är kolsvart ute..
                        Lysa med ficklampan på mobilen samtidigt som man leker med lyften och försöker få motorn rätt: omöjligt!
                        Hur gör man för att sänka ner motorn om man är ensam? Fick ett tips att hissa bilen snett, ska göra det och ta bort drivaxlarna.
                        Några fler tips?

Enda bilden jag tog idag, vill ha ner en motor här nu:

september 22, 2014 kl. 18:22 #177279

Jag är ju stammis hos en kille i grannbyn och ska hyra in mig i hans garage i vinter och han ville ha hjälp med städning så jag åkte dit och hjälpte till.
                          Tro på fasen att man hittar lite bra-att-ha grejer när man är där och rotar 🙂
                          Ett bra batteri, en batterikabel (bara 21mm dock) och en mittkonsol med fönsterhisspanel, pris: Gratis som tack för städhjälp! 😀

Får se hur man kan lösa batteriflytten på ett snyggt sätt.

september 22, 2014 kl. 19:10 #177024

När man själv har grejer som ligger ivägen, att någon blir glad att få dem är kul. :CH

96 V4 1975 ”Bollen”

september 22, 2014 kl. 19:49 #167754

@Janne Hagnell wrote:

När man själv har grejer som ligger ivägen, att någon blir glad att få dem är kul. :CH

Absolut, det gör mig väldigt glad då det är meningen att detta ska bli lite av ett budgetbygge!
                              Sen har jag ju köpt sjukt mycket saker av honom; fälgar, aero-inredning till 9000, tre stycken bilar och tokmycket småprylar, så ibland får man lite skrot han inte behöver och som sagt: det är värt mycket för en annan 🙂

september 26, 2014 kl. 08:05 #164386

Igår var jag och plockade en till huvudcylinder eftersom jag hade av ”kopplingsnippeln” på kärlet när jag försökte sätta ner motorn i mörkret.
                                Dock så var själva cylindern inte lika fräsch på den jag plockade igår, kan man flytta över kärlet från ena cylindern till den den andra?

Så här ser agendan för helgen ut:
                                Motorn sitter på plats men allt runtomkring ska skruvas dit
                                Lufta bromsar och koppling
                                Montera Avgassystemet
                                Montera Instrumentpanel & tändningslås
                                Lösa kablage och fastsättning av batteriet som ska flyttas bak.
                                Montera Elhärvan – Och be till gud att jag gjort rätt med härva och triggerhjul, tror dock att det är OK 😆
                                Dra runt motorn några varv för hand för att bygga upp oljetryck innan provstart!

Hinner säkert med det mesta bara jag inte umgås med kompisar, dricker öl, kollar på film, tar sovmorgon, äter middag osv.. 😀

september 26, 2014 kl. 19:34 #163397

Bara dra loss bromsvätskebehållaren.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 266 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.