Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
- Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
Haha, jag LOVAR att sätta dit en röd kassett, provstarter med en svart ska nog inte vara någon fara 🙂
Ska försöka hitta tag i bilden, tror jag har den på andra datorn men om inte så ligger det på min gamla telefon!Jag fick inte med några nycklar till bilen så idag har jag bytt låskista till en som backlåset fungerar på och med ett tändningslås jag har nycklar till, även dörrar och baklucka finns det lås till så jag byter allt snart.
Har även hunnit med att koppla stereo, städat ur bilen rejält i framsätet samt bytt till en ratt i bra skick.Problem just nu: Jag får inte varvräknaren att fungera, jag är väldigt säker på att den är kopplad riktigt och tror till och med att den har fungerat men är inte säker på det heller.
När jag drar på tändningen så hoppar den till men den är helt stilla under startsekvensen samt under gång, när jag slår av bilen så hoppar den till igen.
Har följt kabeln med multimeter när bilen är av från nere vid original lucas-box till instrumenthuset, på pin 1 & 3 på 3-pinskontakten bredvid hastighetswiren så får jag värde mellan 6-700 (0 = inget motstånd?)
I kontakten som går in i varvräknaren så får jag 6-700 i några pinnar och 0 på en kabel som jag glömt färgen på, den är inte blå som den som går vid lucas-boxen iaf.Har provat två olika mätarhus och den är död i bägge, kanske har jag kopplat tokigt ändå? Eller är det något jordningsfel?
Trodde jag skulle hinna få bilen besiktningsbar idag men jag har tagit ett rejält steg bakåt när jag kom på att jag måste rätta till avgassystemet PGA downpipen, killen som svetsade den märkte nog inte att systemet rörde sig under tiden han passa ihop alla bitar så katten låg en bra bit utanför tunneln där den normalt ska ligga. Jag påpekade detta när vi svetsade men han sa att det gick att trycka in avgassystemet en bit till mot downpipen och att det skulle lägga sig på plats då men det gjorde det inte 🙂
Eftersom jag inte har svets och inte kan svetsa så blir jag illa tvungen att försöka kapa till några rör och märka upp dom och åka till lokal firma som svetsar rören för fika-pengar. Ganska tråkigt med tanke på att jag bytte till mig jobbet mot delar jag köpt och ändå är det inte klart. Downpipen blir nog därför dyrast på hela bilen innan det är klart!Varvräknaren får jag inte heller någon ordning på: Pin 58 från T5-boxens kabelhandske är RPM UT och jag kan följa den hela vägen till bilens original 3-pin kontakt som sitter vid lucas-boxen innan den försvinner in bakom instrumentpanelen, jag har alltså kopplat rätt.
Jag har testat två mätarhus varav inget ger signal, även testat en annan tändkassett för jag läste en teori att T5 tog varvsignalen därifrån vilket den inte gör men jag testade ändå.
Jag tror nu att det antingen är fel på boxen jag har, vevaxelgivaren (bilen går skitbra så det är väl inte så troligt) eller att någon lekt med elen bakom instrumentpanelen (inte otänkbart med tanke på resten av elen i bilen).Det enda jag gjort idag är att svära över att downpipen inte passar och kapat av den på hälften samt svära över att jag inte får igång varvräknaren.
Jag är lite trött på att aldrig komma i mål men gör ett försök med downpipen imorgon så löser jag resten sig, varvräknare är ju inte ett måste för att kunna besikta bilen 🙂har du kollat kabeln hela vägen till varvräknaren? kan ju vara nått brott eller skit nånstans.
tycker det går skitfort för dig 🙂 tog mig bara ett år att bygga T5 och sen 3 år roslagning samt 2 år till motor och chassi samt avgas. och avgaset måste göras om (för 6te gången)
har du kollat kabeln hela vägen till varvräknaren? kan ju vara nått brott eller skit nånstans.
tycker det går skitfort för digtog mig bara ett år att bygga T5 och sen 3 år roslagning samt 2 år till motor och chassi samt avgas. och avgaset måste göras om (för 6te gången)
Jadå, multimeterns ena sladd på den blåa kabeln på 3-PINskontakten och sen den andra sladden så får jag utslag lite hejvilt på kontakterna i mätarhuset, de flesta ger motstånd på 6-700 i multimetern men en kabel där ger 0 så det är direkt signal, den är dock inte blå utan jag TROR att den är vit/gul. Kan ju vara jord fel, har testat en annan box med ett annat program och det hjälpte ej!
Har lagt upp en tråd på STCS-forumet, någon där kanske kan hjälpa mig, annars blir det att ta ner panelen helt.. jippie… kan ju montera en sprickfri efteråt så känns det i alla fall lite värt.Det går nog i ganska bra tempo med tanke på att jag inte har så stor erfarenhet av att skruva men jag vet att jag hade kunnat jobba snabbare om jag inte varit så lat och det inte varit så många motgångar!
Du har gjort ett riktigt hästjobb med din bil och det ska du vara stolt över, den bilen hade nog inte varit så fin som den är idag om den kommit till någon annan ägare! 🙂Ptja.. om man hade jobbat 8 timmar per dag och haft alla verktyg man behövde samt ett komplett lager delar så hade det gått skitfort.
men så går det inte tänka…
jag pillar med bilen för att det är kul = en hobby. så då får det ta den tiden det tar. har testat att pressa mig att försöka bli klar” för att bli klar” men det blir aldrig bra.
Ska ta tag i avgaset och varvräknaren snart, har inte haft något ork och ingen verkar veta varför varvräknaren inte går heller. Blir väl att plocka ner instrumentbrädan antar jag
Måste försöka göra i ordning bilen så jag kan ställa undan den under tak inför vintern, vill helst inte ha den utomhus igen!Jag bytte tankbandet på min 9000 i fredags. Hittade ett tankband som måste varit nybytt på en 9000 som skulle skrotas så jag skruvade av det, borstade bort ytrosten som fanns med stålborste och sprayade på dintrol på bandet innan jag monterade det på min bil. Blev kanonbra och det var helt gratis!
Var på samma ställe igen på söndagen vid precis rätt tillfälle vilket resulterade i en gratis växellåda från en T8-special med fjädrat länkage samt 7:ans primär. Den var extremt oljig och äcklig men den var gratis 🙂Behöver hitta någonstans där jag kan ställa allt skrot som jag har samlat på mig den senaste tiden, det börjar bli mycket nu! 🙂
Ang varvräknaren
Har du helt kopplat bort org tändsystem ?Har något minne av problem med varvräknaren på en bil där gamla tändsystemet fick sitta kvar.
På nuvarande bil har jag letat fram varvräknarkabeln på kontaktdonet till instrumenthuset, klippt av original kabeln och istället kopplat in kabeln från Trionic.Det kontaktdon du kopplat in dig på, är du säker att den kabeln går vidare till instrumenthuset ?
Original är det tändsystemet som ger varvtalssignalen och den signalen går sen till varvräknare, insprutning och APC. Det finns alltså ingen varvtalssignal från org insprutningAng varvräknaren Har du helt kopplat bort org tändsystem ?
Har något minne av problem med varvräknaren på en bil där gamla tändsystemet fick sitta kvar. På nuvarande bil har jag letat fram varvräknarkabeln på kontaktdonet till instrumenthuset, klippt av original kabeln och istället kopplat in kabeln från Trionic.
Det kontaktdon du kopplat in dig på, är du säker att den kabeln går vidare till instrumenthuset ? Original är det tändsystemet som ger varvtalssignalen och den signalen går sen till varvräknare, insprutning och APC. Det finns alltså ingen varvtalssignal från org insprutningHmm, nu skrev du något som jag egentligen vet…Den kabel jag kopplat trionics utgående varvräknarsignal på bör ju vara kabeln Lucas FÅR sin varvtalssignal ifrån och då är det inte så konstigt att det inte fungerar…. Klantarsle 😛
Jag har kvar lite kablar från tändsystemet och jag antar att signalen till varvräknaren kommer från hallgivaren eller är jag ute och cyklar?Nu känns det som att polletten trillat ner, jag var så inställd på att signalen skulle in i den kontakten jag kopplat på att jag totalt glömde att Lucas inte har något som känner av tändningen och rimligtvis inte kan säga till varvräknaren vad den ska visa!
Tack för sparken mot huvudet! Nu känns det som att jag bör kunna hitta hem 🙂Direkt efter jobbet så tog jag en sväng till bilen och kikade, satte en kabel mellan RPM ut på trionic boxen och kontakten till hallgivaren och då hoppade varvräknaren igång direkt! Tog inte ens 5 minuter…
Jag känner mig ganska korkad med tanke på att informationen redan fanns i huvudet men det krävdes en tankeställare för att det skulle släppa, tack Urban! 🙂Nu fick jag lite motivation igen så ska ta tag i downpipen innan det går över! Haha!
Känns bra att ha det ur världen, verkligen ”hjärnsläpp deluxe”! Även om varvräknaren inte behövs på bes så känns det fel när den inte fungerar 🙂
Sen ska det bli väldigt intressant att se vad varvtalen hamnar på med den här lådan, det är den äldre slutväxeln och 7:ans primär och jag hoppas på sköna varvtal vid långkörning, tyvärr så saknar de äldre lådorna den ”inbyggda” länkagefjädringen eftersom länkaget är fjädrat i stången med ett par fjädrar på de äldre bilarna om jag förstått det riktigt?
Det är alltså ganska trist spakkänsla just nu och bilen kommer aldrig att kännas ”tight” med denna låda men det blir ju byte förr eller senare.Det blir en testversion först så får man ta det därifrån, till slut så har man kanske en ganska skön og900.
Nu hoppas jag på att få ihop bilen inför en besiktning innan hösten är slut, fixar jag det så jag får köra lite så är jag nöjd ett tag sen 🙂Någon gång kring -87 flyttades spakcentreringen till lådan. Tror det är slutsiffra -10 på de första med spakcentrering i lådan.
Är ju inte mycket jobb att montera spakcentrering heller men man behöver växelförarstången och centreringsmojängen.. tidigare har den som kom senare. Nej inte förvirrande alls.
Riktigt så enkelt är det inte heller 😀
Dom tidiga har M8 skruv till kronhjulet
Dom sena 9:35 och 9,33 har M10 skruv till kronhjuletSkulle sparat lådan från min gamla femväxlade 900C, den har slutsiffra -10 och 9:33 enligt 900aero.com. Sen om den hade fjädrat centrum bara för att det är 10 i slutsiffra är kanske inte säkert?
Jag är inte duktig på hur växellådor fungerar men jag antar att det är kronhjulet som agerar slutväxel? Det står ju 9:33/9:35 på det hjulet. Är det ”enkelt” att flytta över kronhjulet till en nyare låda?Jag har ju ”rätt” kronhjul (9:33) och nästan rätt primär (7:ans) i den lådan som sitter i bilen idag. Primären är ju enkel att byta när man har bägge lådorna löst och det skulle ju vara smidigt om man kunde flytta över kronhjulet på samma gång 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.