Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 28, 2015 at 13:51 #376186

      både konrad, jag och glader kör med ng900/og9-3 härva utan o förlänga så..

      blir inte gävle i år.

        juli 1, 2015 at 21:46 #376329

        både konrad, jag och glader kör med ng900/og9-3 härva utan o förlänga så..
        blir inte gävle i år.

        Har ni skruvat fast boxen i samma fäste som lucasboxen sitter i? Det gjorde jag och det blir tight för mig! 🙂
        Du har ju en bit att åka på gott och ont, jag hoppas att kunna åka ner i år men tror inte jag hinner få ihop bilen!

        Var upp till en skrot i Örnsköldsvik idag, hämtade en motorhuv till brorsans NG9-3 Aero och bytte den på plats. Såg ett par og900or på skroten men det enda jag hittade av intresse var två stycken skärmkantslister till framskärmarna, den breda modellen som kom MY92 – SKITFINA. Jag plockade lös dom och frågade vad han ville ha så sa han “Du får dom, dom rostar ändå sönder inuti”.. Jag höll med och tackade så mycket 🙂

        När jag kom hem så ringde min Saabkontakt i grannbyn och sa att jag kunde hämta mitt turboagg nu. Hade nästan glömt att jag köpt en TD04-15T från en av hans 9000 som han nu plockar ner i delar. Sweet.
        Får se om jag mekar dit det på min 9000 och klämmer ut 20 hästar till eller om jag bara säljer det och mekar med 900an istället.

        Detta har jag samlat på mig till mitt T5-projekt sen i vintras:
        TD04-16T #7 – Volvosnurra.
        Adapterplatta för att få dit turbon på grenröret och packningar för att det ska bli tätt.
        Volvo-fläns till utblåset på turbon, 3″ rör och lambdamuttrar för att bygga ny downpipe m dubbla lambdauttag.
        Lite 2.5″ rör till IC bygge – Ska beställa IC imorgon från KL-racing om inte plånboken säger stopp.
        Aeropaket – Kommer förmodligen bara använda de främre och bakre sidosköldarna.
        Fälgar: 17″ Azev typ A . Sitter på min 9000 just nu.
        Samt en uppsjö av prylar som jag glömt bort att jag köpt.

        Rätt mycket godis ändå! Jag ska försöka få igång bilen på riktigt i sommar. Det värsta är ju redan gjort men det är mycket finputsning kvar.

          juli 3, 2015 at 19:37 #376407

          Beställde en IC i onsdags men hann inte få den innan helgen. Jag var osäker på om 450*300*76 skulle passa med sidoanslutningarna längst ner så jag beställde en med mittanslutningar istället.
          Såklart så läste jag att man får plats med 500*300*76 med anslutningarna nere utan att kapa öglorna när jag gick in på Peter T16:s sida på garaget.. Får se om jag skickar tillbaka den här eller om jag kör på den ändå!

          Jag har bestämt mig nu för att sälja min 3-dörrars LTT, vill “bara” ha 2 bilar och min 9000 är given och eftersom jag plöjt ner så mycket jobb i mitt T5 projekt så vill jag inte sälja det heller.
          Har eventuellt en köpare på den men han kommer förmodligen skicka den ner till Polen vilket är synd, kommer ångra mig något enormt känns det som… 🙁
          I dagsläget så är en 900 S inte värd mycket känns det som men om ett par år så är nog läget ganska annorlunda, jag tror inte att det finns så överdrivet många kvar som är i OK skick redan idag faktiskt.
          Kanske provar lägga ut en annons här lite senare ikväll, hade ju helt klart varit roligare om den stannar i landet och helst hos någon som kan ta hand om den.

          Imorgon börjar jag att riva ur turbo, front osv på T5-projektet, nu ska ny turbo, downpipe och avgas hitta dit förhoppningsvis!

            augusti 5, 2015 at 21:40 #377650

            Detta är en historia om en bra dag på en bilskrot i Norrland:

            Det hela började med att brorsans fläkt hade gett upp igen på hans ng9-3 Aero och han var på skroten och letade ett motstånd som sitter under fläkten.
            Han ringde mig när han var på skroten för att beklaga sig och efter några minuter så sa han plötsligt: “Men där är en sån där vinge du letar efter!”. Jag tvekade på att han skulle klara av att se skillnad på vingen eftersom han inte är någon og900-nörd men jag bad honom att skicka en bild bara för att vara säker, efter några minuter så kom bilden tillsammans med ett pris som skroten begärde men eftersom min bror inte är den skickligaste skruvmejselfäktaren så han fick inte bort skruvarna och skroten stängde.
            När han inte fick loss den så fick jag en sten i mitt bröst: Skulle jag gå miste om vingen när den var så nära så jag nästan kunde ta på den?! Jag tog mig en seriös funderare på två-tre sekunder innan jag lånade min styvfars snåldiesel: Hyundai i30, packade den full med verktyg och åkte hem och sov. Klockan 04.30 steg jag upp och for iväg mot Umeå, en resa på cirka 40 mil enkel väg bara för att skruva bort en vinge men det visade sig att det skulle bli en rätt bra resa i Saabens tecken!

            Väl framme i Umeå så plockade jag upp brorsan och eftersom jag for så tidigt så kunde jag hänga på låset på skroten som öppnar 10.00. Dom släppte in oss och 10 minuter senare så var de “fastrostade” skruvarna som höll fast vingen borta och den var fri från det charmiga vrak den satt fast på: En 5-dörrars 900 av de allra första årsmodellerna med härlig brun inredning och fräna ord som “turbo” och roliga symboler sprejburks-lackade över hela den odoardogrå (!) bilen i härliga gröna och blåa kulörer!
            Det visade sig snabbt att det fanns även annat godis på denna bil som utsläppskåpor, tidig turboratt, hygglig grill och halvdana bakre stänklappar. Hittade massa andra trevliga prylar också innan det var dags för mig att betala för mig och påbörja hemfärden mot Ljusdal igen.

            Första stoppet på väg hem var i Nordmaling där en tjej köpte en TD04 från brorsans og9-3 som står och skräpar på min mors gård här i Ljusdal, eftersom han inte kan skruva så bra så sa han att om jag tog lös agget så delade vi på pengen och det gick jag med på.
            Sålde agget som var i mycket gott skick tillsammans med rör, bultar och allt som hör till och när jag lämnade av det fick jag även soppapengar som tack för besväret,

            Andra stoppet var ett hus som jag haft span på ett tag där det står en ljusblå 5-dörrars T16 årsmodell 84. Jag såg att han var ute i garaget så jag svängde in.
            Det visade sig vara en väldigt trevlig kille och han visade upp bilen, berättade om den och mitt i pratet och däcksparkarna så kom en kille som köpt hans V4:a. Det här är alltså även historien om första gången jag såg en V4:a med T16-motor! En smått uppställd fulltryckare huserade i motorutrymmet och det var snudd på att den skulle få plats ÖHT, i bakluckan så bodde kylare med fläktar och på backluckans nederkant så satt ett turboemblem!
            Ett väldigt tufft bygge och när jag tackade för mig så tog killen som köpt den sin första provtur, jag vevade ner rutan, lyssnade spänt och mycket riktigt så neg bilen till och försvann längs E4:an till soundtracket av en gurglande T16 som brände genom växlarna! Supertufft!

            Nästa paus blev på en OKQ8-mack längs vägen där jag lagt märke till att det alltid står gamla OG900 parkerade på personalparkeringen, gick in och köpte en flaska vatten och nog hittade jag en Saab-tok inne på macken. En väldigt fin mörkblå 900 S var dagens bil på parkeringen som han glatt visade upp och vi pratade i säkert en timma över hans andra fina bilar jag sett där tidigare innan jag åkte vidare.

            I det stora hela en bra semesterdag, det visade sig ännu en gång att mitt OG900-beroende inte har några gränser när det kommer avstånd för att köpa skrot.
            Rekordet ligger dock fortfarande på 60 mil enkel väg för att köpa ett beg avgassystem (och gå på Saabmuseet) så det var inte riktigt lika illa den här gången.
            Någon som kan gissa vad jag fick slanta upp för vingen?

            Det mesta av prylarna. Några reglage, knappar samt en T7-magnetventil saknas på bild.

              augusti 7, 2015 at 09:59 #377725

              🙂 vilken story. Det var värt de extra milen ser jag. Vingen,hhmm…200kr?

              http://www.garaget.org/shinyhead
              Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
              I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                augusti 7, 2015 at 19:37 #377768

                Ja, det blev en ganska bra liten tur, hade jag inte åkt så hade jag bara legat i soffan ändå säkert så det var bra att jag for iväg.
                Nära! Vingen fick jag ge hela 100kr för och det var ju mycket på grund av det som jag åkte upp till Umeå. Pengen jag fick när jag sålde brorsans turbo täckte nästan hela resan med bränsle, mat och delar, så jag offrade bara lite tid på att skruva bort turbon och sen köra upp i princip. Helt klart värt det med tanke på att jag letat ett tag.

                Det är dock en spricka i vingens nederkant men det bör inte vara några problem att få den bra igen, lite lim och spackel innan lack tror jag ska räcka. Gummit är tack och lov i rätt bra skick! 🙂

                  Anonym
                  augusti 7, 2015 at 23:43 #377776

                  Är det möjligen 129H Rosenkvarts på det ena paret luftsläpskåpor 😛

                    augusti 17, 2015 at 23:51 #378121

                    Är det möjligen 129H Rosenkvarts på det ena paret luftsläpskåpor ?

                    Jag vill minnas att de är i samma kulör som grillen på bilden och att det förmodligen är fotografen som tagit lite slarviga bilder 😉 Odoardogrå är färgen tror jag 🙂

                      augusti 17, 2015 at 23:51 #378122

                      Hänt sen sist:
                      *TD04-16T #7 med stålomspunna slangar och hemmabyggd oljeretur.
                      *Nybyggd 3″ downpipe, dubbla lambdauttag.
                      *Stor intercooler från KLracing, dragöglorna kvar.
                      *Nytillverkade 2.5″ tryckrör.
                      *Bytt strålkastare och grill
                      *Bytt ventilkåpa, dock för plastskenan i kåpan oväsen så jag lär byta igen.
                      *Bytt till växelspak med stålkula.
                      *Bytt till bättre högtalare fram.

                      Jag är nu inne på min sista vecka semester, det har inte blivit så mycket skruva hittills men jag försöker få tummen ur nu.
                      De senaste dagarna har jag gjort klart turbobytet och monterat min nya intercooler, jag valde att svetsa tryckrören så risken för läckage minimeras så det är totalt två rör lackarade i mattsvart för att inte sticka i ögon på besiktningen.
                      Har endast kört bilen lite på tomgång sen turbobytet och märkte att ventilkåpan läckte olja så jag bytte mot en T16-kåpa (hade en nyare 9000-kåpa innan) och tätade med lite silikon så blev det tätt, dock uppstod det lite kedjeljud med den här kåpan så jag lär byta igen.
                      Det är en bit kvar men jag börjar se ljuset i tunneln… sen såg jag bromsolja på golvmattan på förarsidan, måste lappa ihop kopplingscylindern men efter det så är alla kopplingsprylar bytt så det är ju ett plus.

                      Kvar att göra:
                      *Renovera huvudkopplingscylinder, lufta bromsar och koppling
                      *Löda om ECU för T7-magnetventil, montera boxen och snygga upp kabelhärvan
                      *Montera golv i bagaget
                      *Få fast batterilåda och batteri i bakluckan
                      *Byta motorhuv
                      *Byta bakljus
                      *Byta innertak, tvätta golvmattan och en rejäl uppfräschning innuti bilen
                      *Tvätta bilen 10 gånger så den blir ren, polera upp och vaxa den
                      *Byta till superaero
                      *Byta ratt och lite annat

                      Med andra ord så är det en hel del kvar att göra och listan fylls på hela tiden. Jag hoppas att kunna få den bes och köra Siljan runt på Saab-träffen i Leksand.
                      Har även sålt min röda 3D och den svarta 5D är skrotad, många delar från dessa lever vidare i T5-projektet!

                      Färdigt IC-bygge:

                      Börjar se ut som en bil igen, 9000 i bakgrunden:

                      Imorgon ska jag kliva upp tidigt och hämta renoveringssatsen till huvudkopplingscylindern, hoppas det går smidigt.
                      Ska även försöka beta av det mesta andra punkterna på listan så kanske, kanske… kanske man kan boka bes sen! 😀

                        augusti 18, 2015 at 13:23 #378129

                        Återigen, är otroligt imponerad av ditt arbete här. Är även spännande att se hur det går med T5-konverteringen. Har funderat på en sådan själv, men det verkar inte helt lätt. Så heja heja! 🙂

                          augusti 18, 2015 at 14:16 #378134

                          har du bogserögglorna kvar är intercoolern för liten 😉

                          det tar sig!

                          löda styrboxen är riktigt trist.

                          sitter en kamkedjesläpa i ventilkåpan så du vet, rätt billig med 🙂

                          men har du svart tändkasett?

                            augusti 19, 2015 at 11:51 #378159

                            Återigen, är otroligt imponerad av ditt arbete här. Är även spännande att se hur det går med T5-konverteringen. Har funderat på en sådan själv, men det verkar inte helt lätt. Så heja heja! :)

                            Tack, det är bra för motivationen att höra 😀
                            T5-konverteringen är klar, provkörde lite förra sommaren, det ska bara snyggas till 🙂
                            Jag inte hade någon erfarenhet om bil-el eller trionic innan jag gjorde det här, jag måttade ut och lödde ihop en ett litet adapterkablage som innehåller säkringar och reläer och sen kopplas härvan som ska ut i motorn in i adapterhärvan. Det jag har kvar nu av konverteringen är att snygga upp och rensa ur motorhärvan! Kan försöka hitta en bild på “adapterhärvan” om du vill? Tror det hjälper lite om du förstår hur det ska/kan se ut!

                            Annars blev det inte mycket gjort igår. Det tog bara en kvar att skruva loss huvudkopplingscylindern men jag insåg att den var dålig så jag for till grannbyn för att hämta en beg på “og900-kyrkogården” och på vägen hem så small tankebandet av på min 9000.. Efter isärskruvning så tvättade jag rent cylindern och fettade in packningarna innan jag skruvade tillbaka den och luftade systemet.. Kors i taket, den fungerar!
                            Jag använde grejer från båda cylindrarna som var av olika märken så det blev en riktig bastard så den passar som handen i handsken i denna bastard till bil som innehåller delar från olika modeller och årtal!

                            Fick även dit ett golv i bakluckan, bytte ena baklyset, skruvade fast batteriet i en batterilåda samt skruvade bort ett väldigt sletet tankband från min 9000, måste fixa ett nytt!

                              augusti 19, 2015 at 12:09 #378161

                              har du bogserögglorna kvar är intercoolern för liten ?
                              det tar sig!
                              löda styrboxen är riktigt trist.
                              sitter en kamkedjesläpa i ventilkåpan så du vet, rätt billig med :)
                              men har du svart tändkasett?

                              Den är inte lika hög som din men ser ut att vara liknande i bredd 🙂 Det var ganska precis så jag fick dit den utan att huvlåset tar i intercoolern och då är jag nöjd!
                              Löda styrboxen är lite pillrigt men det blev både snyggt och snabbt avklarat på andra försöket på boxen i min 9000. Dock klagade någon såklart på att jag hade använt kabel istället för att löda en brygga, får se hur jag gör den här gången.
                              Kamkedjesläpan i kåpan är jag medveten om, går den att byta menar du? I så fall har jag en beg släpa som jag kan trixa dit (kom ihåg att det är ett budgetbygge)
                              Japp, det är svart kassett! Jag kommer väl byta till en röd när bilen tas i bruk, Har sett så många T5-bilar köras med svart kassett så för provstarter och små testrundor är det nog inga problem 🙂

                                augusti 19, 2015 at 12:18 #378162

                                använd inte svart kasett på en T5 bil.

                                knackavkänningen är inte likadan..

                                  augusti 19, 2015 at 15:42 #378172

                                  Kan försöka hitta en bild på ”adapterhärvan” om du vill? Tror det hjälper lite om du förstår hur det ska/kan se ut!

                                  Gärna! Jag samlar på mig så mycket länkar, guider, info och bilder som möjligt inför en egen konvertering. Så det skulle uppskattas.

                                Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 266 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.