Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 12, 2015 at 15:26 #295333

      rätt bra med det gamla sprutet!
      jag låg på 1.0-1.1 med min när jag körde halmstad-> gävle. låg på konstant i 140 knyck ungefär, var 30 grader varmt ute. motsvarar typ 4000-4250 RPM ungefär.
      detta med 630cc och Trionic då och E85 :) men var landsväg med mkt omkörningar första 10 milen så konstant motorvägskörning i laglig hastighet så drar den nog strax under litern – ännu mindre nu när jag monterat nya lådan med rätt diff så den varvar ännu mindre.
      MEN det mest imponerande är att den drar runt 1,6 vid total jävla buskörning på kurvig landsväg. DET är imponerande.

      Dom går ju lite snålare med trionic verkar det som och det är nog inte så himla konstigt heller 🙂
      Blir lite nyfiken på vad det är för växellåda du monterar, är det en 4-växlad med den äldre diffen?
      Vad får du för varvtal på den?

      antonn! Fina bilar, och vill du sälja så köper jag kanske ? Lovar att inte skrota den!

      Det låter ju bra. Jag hör med dig ifall det blir så att jag bestämmer mig för att sälja den. Det kan också bli så att den blir kvar precis som den är, eller så gör jag i ordning den… 🙂

      Just nu tänker jag försöka undvika all bilskruvning utom just T5-projektet, vill få bilen bes så snart som möjligt. Det som är kvar är i stora drag: modifiera kabelhärvan, byta turbo (läckage), ena bakljuset och montera lite inredning. Sen kan man boka en bes på den! Ska bara få tummen ur!

        maj 12, 2015 at 15:39 #295350

        alltså den GAMLA diffen är den som satt i dom Nyare 5-pet 😛 4 pet va först med att ha den sedan ändrade man 84-88 nån gång till den du kallar “gamla” och sen ändrade man tillbaka

        detta är en 4 växlad av sista årsmodellen, samma oljesticka som 5-pet och dessutom bulthålen till downpipens upphängning. mycket lyx helt enkelt

        har inte pallat räkna på det. men det skiller typ 0,8 primär. så en med “gamla” diffen och 6ans primär varvar drygt som en med” nya” och 7ans primär fast lite mer då.

        jag kommer ha 7ans och den diffen. lägst varv som går att nå med 7ans primär

          maj 12, 2015 at 16:28 #295391

          alltså den GAMLA diffen är den som satt i dom Nyare 5-pet ? 4 pet va först med att ha den sedan ändrade man 84-88 nån gång till den du kallar ”gamla” och sen ändrade man tillbaka
          detta är en 4 växlad av sista årsmodellen, samma oljesticka som 5-pet och dessutom bulthålen till downpipens upphängning. mycket lyx helt enkelt
          har inte pallat räkna på det. men det skiller typ 0,8 primär. så en med ”gamla” diffen och 6ans primär varvar drygt som en med” nya” och 7ans primär fast lite mer då.
          jag kommer ha 7ans och den diffen. lägst varv som går att nå med 7ans primär

          Det var längesen jag forskade i diffar osv för att försöka få ner varvtalen men jag misstänker att du har samma diff som jag har i min 5-växlade låda med sjuans primär. Kommer ha samma varvtal som mig med andra ord fast en växel mindre att leka med, vilket jag är avis på.
          Har ett par kompisar som tycker det är så jävla nice att deras bilar är 6-växlade, jag brukar säga till dom att jag inte förstår grejen med att ha en 6-växlad låda när den ändå har högre varvtal på sexan i en viss hastighet än vad jag har i min 5-växlade 9000 i samma hastighet.. Det blir ju bara en växel till man måste ta hänsyn till utan fördelarna med lägre varvtal men dom fattar inte vad jag pratar om :mrgreen:

            maj 12, 2015 at 21:25 #295884

            håller med!

            en 4-växlad låda med overdrive-växel, alltså en 5a hade vart fint.

            gillar 4 växlat när jag har lite mer effekt, går att glida längre på växlarna och eftersom det e mkt ladd som ska byggas upp så är det gött o slippa växla hela tiden.

            5 växlat är ju egentligen en 4-växlad med en lågväxel (1an) för den är totalt värdelös i allt annat än start.

              maj 21, 2015 at 21:56 #374254

              Nu har jag bes och ställt på min A50, blev ombes pga glapp spindelled samt avgasupphängningen som jag fixat provisoriskt en timme innan med hjälp av en bit nylontråd i brist på avgasgummin.. Skämmes!
              Jag har redan nya delar till de främre länkarmarna som jag hade tänkt bytt förra sommaren, det blev dock aldrig av men nu fick jag ju en anledning att ta tag i det 🙂

              Bruks 900an är avställd och i helgen ska jag återställa den till original motorsetup med bensin som drivmedel, samt att jag ska fixa centrallåset och meka dit en ny låssats. Sen åker den ut till försäljning. Vad kan man begära för en sån? Den har gått strax över 19000 mil och ser hygglig ut men det finns ju någon blemma på den då den trots allt är 23 år gammal. Avställd men besiktad till feb 2016? 6000kr borde man väl få?

              Blir kanske lite bilder i helgen om jag kommer ihåg att ta några.. 😛

                juni 2, 2015 at 22:03 #374909

                Köpte en ny turbo till T5-projektet idag, det blev en TD04HL-16T med 7:ans vinklade avgashus från en Volvo S70.
                Detta innebär bland annat omsvets av batteriböj samt lite pill med vatten&oljeslangarna men jag tror att det är värt jobbet när det är klart och det rör sig inte om några höga summor pengar heller så det blir nog bra effekthöjning per krona vilket snåljåpen i mig gillar :mrgreen:
                Latsäcken i mig tror att det blir bäst att skruva bort befintliga rör till turbon och ta med dom till Hydroscand tillsammans med det nya turboagget så kan nog dom lösa den biten.
                Batteriböjen ska en kompis svetsa om åt mig som betalning för lite delar jag gett till honom, jag tror att jag ska försöka lära mig svetsa själv snart! 🙂

                Annars är det samma grejer kvar att göra fortfarande:
                *Förlänga och snygga till kabelhärvan
                *Skruva ihop inredningen
                *Fylla på styrservon
                *Byta låssats
                *Snygga till exteriört: byta stårkastare, bakljus, sidosköldar, motorhuv, grill och lite annat
                *Få dit nya turbon

                Sen är nog betaversionen färdig för test 🙂

                  juni 10, 2015 at 23:11 #375317

                  Ser att du har Trionic 5.
                  Jag söker förtvivlat efter ett kopplingsschema till systemer,
                  Men det verkar vara lögn att få tag i…

                  Är det någon av herrarna här som kan tipsa mej om var jag kan finna det?

                    juni 11, 2015 at 11:56 #375332

                    Ser att du har Trionic 5. Jag söker förtvivlat efter ett kopplingsschema till systemer, Men det verkar vara lögn att få tag i…
                    Är det någon av herrarna här som kan tipsa mej om var jag kan finna det?

                    Beroende på vad du tar kabelhärvan från för bil så är det olika kontakter och olika färger på kablarna. Jag tog från en ng900 – det finns 2 olika kopplingsscheman till ng900 beroende på årsmodell. Googlade fram en lathund där det står vad kablarna i kontaktstycket går till original så jag kopierade det efter bästa förmåga 🙂

                      juni 26, 2015 at 11:52 #376060

                      Har precis beställt adapterplatta, fläns till downpipe, packningar osv och imorgon ska jag åka och köpa 3″ rör och lite annat kul för att få till en downpipe (får hjälp med svetsningen). Sen är det bara slangar och rör till olja/vatten kvar att köpa. Det kostar en slant att byta turbo med andra ord.

                      Låt oss prata lite intercooler: jag har hittat denna på KL-Racing som jag funderar på att beställa:
                      http://shop.klracing.se/sv/artiklar/63cm-bred-450x300x76-25-anslutn.html

                      Jag är rätt säker på att den får plats mellan lyktorna men den är 76mm djup. Blir det för stort eller går det?
                      Har för mig att det finns en modell från KL som ett par monterat på sina og900, undrar om det inte är den jag länkade 🙂

                        juni 26, 2015 at 12:06 #376061

                        Jag har en 76mm på min trubb. trubben är inte lika gott om plats men det går. Med lite våld.

                          juni 26, 2015 at 13:18 #376064

                          Jag har en 76mm på min trubb. trubben är inte lika gott om plats men det går. Med lite våld.

                          Då bör det fungera bra för mig också, har du liknande mått på ditt cellpaket tror du? 450*300?

                          Visst kör du med ng900 härva förresten? Har läst att man inte ska behöva förlänga den men jag ser ingen annan utväg? Har du dragit din härva genom torpeden vid “rattstångsluckan” i så fall?

                            juni 26, 2015 at 18:19 #376072

                            Jag har en 76mm på min trubb. trubben är inte lika gott om plats men det går. Med lite våld.

                            Då bör det fungera bra för mig också, har du liknande mått på ditt cellpaket tror du? 450*300?
                            Visst kör du med ng900 härva förresten? Har läst att man inte ska behöva förlänga den men jag ser ingen annan utväg? Har du dragit din härva genom torpeden vid ”rattstångsluckan” i så fall?

                            köpte min intercooler 2009 tror jag “begagnad” av en kille som köpt den men aldrig använt den. så minns inte redigt hur stor den är.

                            har en 9-3 härva som sitter i hålet för RHD styrväxel – yes.

                              juni 27, 2015 at 01:01 #376087

                              köpte min intercooler 2009 tror jag ”begagnad” av en kille som köpt den men aldrig använt den. så minns inte redigt hur stor den är.
                              har en 9-3 härva som sitter i hålet för RHD styrväxel – yes.

                              Behövde du inte förlänga härvan något? Vill minnas att jag inte tyckte att min räckte hela vägen.

                              Ikväll har jag hjälpt en karl att byta motor i sin og900 2.1. Bilen var oljesprutad i flera omgångar så den var kladdig men inget var fastrostat så det var rätt enkelt.
                              Bilen hade gått runt 40 tusen mil innan lådan gav upp och då köpte den här gubben bilen och ett motorpaket från en lågmilad 2.1a. Blev lite avis när allt var klart, bilen är riktigt fin och går kanon i motor och lådan är supertight! 🙂

                                juni 27, 2015 at 12:41 #376114

                                enda som är förlängt är kabeln till tomgångsmotorn eftersom jag kör 9000 så den sitter under insuget och kabeln till MV som det sitter en förlängning på.

                                kan behöva förlänga kabeln till lufttempgivare och TPS med.

                                i övrigt, nej inte om man drar genom styrväxelhålet.

                                  juni 27, 2015 at 19:22 #376131

                                  enda som är förlängt är kabeln till tomgångsmotorn eftersom jag kör 9000 så den sitter under insuget och kabeln till MV som det sitter en förlängning på.
                                  kan behöva förlänga kabeln till lufttempgivare och TPS med.
                                  i övrigt, nej inte om man drar genom styrväxelhålet.

                                  Jag vet att jag redan förlängt till tomgångsmotorn och TPS, säkert något mer också. Min ligger dragen genom hålet för styrväxeln redan men jag har för mig att jag inte tyckte härvan var lång nog.
                                  Har ju kört bilen med T5 innan jag rev isär härvan för att snygga till den förra året men det blev inte av och sen dess har den bara stått. Ska kolla imorgon om härvan räcker till, den bör ju vara lika lång som en og9-3-härva tycker man 🙂

                                  Tänker du ta dig upp på Gävleträffen i år?

                                Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 266 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.