Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 266 totalt)
  • Författare

Fick ett litet ryck idag och bytte avgasgummin, spände upp generatorremmarna och putsade jordpunkter. Jag får krypa till korset och meddela att jag hade INTE putsat upp den vid kylarbalken på den här bilen fast jag trodde det, blandar ihop bilarna nu så jag vet inte vad jag gjort på vilken og900 snart…
      Med det sagt så såg jordpunkten på kylarbalken helt okej ut tyckte jag men jag putsade upp den ändå och även kablarna till den anslutningen, växellådans jordpunkt samt jordpunkterna i toppen. Får se om det gör någon skillnad.

Är det någon som kör E85 och 431:or den här tiden på året?
      Jag funderar på att montera spridarna imorgon men ibland så kryper det ner nära nollan på nätterna här i Hälsingland, blir det ett problem?
      När jag körde det konceptet sist så var det sommar och lådan gav upp innan det började bli kallt på nätterna.

april 10, 2015 kl. 20:46 #227571

Vad menar du med denna tiden på året? Vi kör året om med en S och en I, 89 och 91 års modeller.

Men vi har konverterat, så det innebär att vi använder motorvärmaren flitigt, för ekonomins skull; bilarna startat utan mankemang med kalltstartknappen; var bil har sin manuella kallstatsknapp…

Motorvärmare på 2000W och pump, är varm på väl 15min när det är som nu i Skåne. Runt 12 plus mitt på dan. Med motorvärmaren på så har du i princip samma förbrukning som på sommaren; du slipper kallstarterna.

Men kleggproblemen kvarstår; får rensa efter var 3 mån ungefär, spridarna får rengöras.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

april 10, 2015 kl. 22:42 #227632

Vad menar du med denna tiden på året? Vi kör året om med en S och en I, 89 och 91 års modeller.
          Men vi har konverterat, så det innebär att vi använder motorvärmaren flitigt, för ekonomins skull; bilarna startat utan mankemang med kalltstartknappen; var bil har sin manuella kallstatsknapp…
          Motorvärmare på 2000W och pump, är varm på väl 15min när det är som nu i Skåne. Runt 12 plus mitt på dan. Med motorvärmaren på så har du i princip samma förbrukning som på sommaren; du slipper kallstarterna.
          Men kleggproblemen kvarstår; får rensa efter var 3 mån ungefär, spridarna får rengöras.
          Mvh Johannes

Det jag menade var att det är tidig vår här uppe och det kanske innebär problem med kallstart i 2-3 varmgrader om man kör e85 med röda spridare utan kallstartsanordning på en LTT?
          Jag planerar inte att bygga någon kallstartsanordning men jag blev nyfiken på hur du löst det? Vad händer när du trycker på knappen? 🙂
          Behöver du kallstartsknappen för att bilen ska starta i vårvädret i skåne eller använder du alltid den vid kallstart just för att det fungerar bättre?

april 11, 2015 kl. 10:28 #228289

Når jag startar använder jag ALLTID motorvärmaren hemmavid; det sparar motor och soppa. Annars är det en synnerligen enkel konstruktion; man tar bort lilla locket som sitter där kallstartventilen sitter, kopplar in, genom att ta nippeln från en vanlig I. Drar en kabel, relä om du vill, och sen en knapp i kupén så du kan aktivera kallstarten.
            Den behövs långt upp i temperatur, då slipper du köra startmotorn så länge.

Etanol kärvar i starten upp till 15 grader utomhus; tänk på om bilen står i skugga så är det KALLT under huven!

Det är så enkelt att vem som helst kan göra det, samt ta bort det om/när det inte behövs längre.

Du har ju kallstarten inbyggd i Lucas system redan. Dock behövs detta, tro mig!

Har kört nu i 6 år enbart på etanol. Sommar som vinter.

Mvh Johannes

april 16, 2015 kl. 23:25 #237334

Har fullt med små skärsår på händerna sen i lördags då jag rev ur larmet ur bilen. Det tog 2 timmar inklusive att montera och koppla in laddtrycksmätare.
              En tjock gul kabel som går mellan säkringsboxen och bakom panelen var klippt och bägge ändarna var skarvade ner till larmboxen, jag klippte lös bägge ändarna från larmboxen och när jag tvinnade ihop dom så startade bilen på nyckeln, när jag tog lös dom från varandra så gjorde den inte det!
              Larmboxen tillät mig alltså att starta bilen lite när den kände för det av någon anledning, lödde ihop kabeln som den är från fabrik med två lager krympslang över så nu är det OK! Kollade även förbrukningen med multimeter och den ligger på stadiga 0.02 A med dörrarna stängda och stereon ikopplad. Batteriet bör dock bytas eftersom 4-5 urladdningar senare så håller det inte som det brukade…
              Så skönt att larmet är väck och bilen går igång på nyckeln hela tiden! Var ute och körde den ikväll och fan vilken bra bil jag tycker att det är helt plötsligt :mrgreen:

Funderar på om jag ska åka ner på Saabfestivalen men är osäker på vilken bil jag ska köra ner i så fall.. Antingen mitt FD hatobjekt 3D brukisen eller 5D T5-projektet.
              Största hindret för att få T5 projektet åkbart i tid är att turbon läcker mellan grenrör/turbo och i avgashuset där en bult gått av men jag vägrar skruva bort turbon bara för att sätta dit en annan tråkig TE05-12B6.. När jag ändå gör jobbet så vill jag skruva dit något roligare.
              Risken finns också att det blir en del skruvning efter vägen om jag tar T5-projektet ner eftersom det innebär 50-60 mil enkel resa med en bil som jag aldrig kört men sånt kan vara ”karaktärsbyggande” 🙂

Ska fundera lite på saken!

april 17, 2015 kl. 07:45 #237525

Larm är helvetets påfund när det strular!

org te05 är rätt trevlig turbo annars. bra respons osv. med org topp och insug och T5 kan du få en riktigt snabb bil även om topp hk är lågt.

april 17, 2015 kl. 14:46 #238522

När jag använder motorvärmaren så behövs inget kallstarstillskott, utöver det som finns. Utan motorvärmare använder jag kallstartknappen, men om bilen varit i gång och fortfarande är ”småvarm” behövs den inte.

Men man lär sig småningom när det behövs och inte, det är onödigt fresta batteriet genom att tugga på startmotorn.

Vårväder eller sommarväder; är tempen under 12 grader så måste du använda kallstartsknappen. Har kört etanol nu så länge så jag tänker inte på det längre, det går på ”automatik” nu!

Mvh Johannes

april 17, 2015 kl. 18:21 #239133

m.broberg: Ja, dom är rätt trevliga men jag har haft 4st og900 med det agget och det vore kul att prova något annat. Bra mellanregister men fattas lite på toppen tycker jag själv i alla fall.
                    Får se om jag biter i suräpplet och köper en 16t med 7:ans vinklade som många andra, tråkigt att behöva svetsa om DP man precis köpt 🙂 Annars funderar jag på att köpa TD05-16G core komplett med kompressorhus och wastegate. Det blir bolt-on i en og900s, återanvänder gamla avgashuset (som kanske är lite i minsta laget).

morsole: Ska kolla lite på hur det ser ut med kallstartsnippeln på en sugis (har aldrig kollat riktigt) så kanske jag förstår hur jag ska sätta ihop en liknande pryl 🙂

april 17, 2015 kl. 22:26 #240881

Ja det är ju inte precis raketforskning så det klarar du nog; om du sen gitter är ju en helt annan sak.
                      Jag anser att det är ett måste om du sätter på röda spridare och kör etanol; det hör ihop så att säga…

Trevlig helg på er!

Mvh Johannes

april 18, 2015 kl. 00:06 #241626

Ja det är ju inte precis raketforskning så det klarar du nog; om du sen gitter är ju en helt annan sak. Jag anser att det är ett måste om du sätter på röda spridare och kör etanol; det hör ihop så att säga…
                        Trevlig helg på er!
                        Mvh Johannes

Hittade en bild på en i16 och det verkar som att det går en bränsleslang från kallstartsventilen till kopplingen på spridarrampen så den är nog busenkel att flytta över och sätta en knapp i kupén för att slå av och på. Tack för tipset! Jag ska hjälpa en bekant att skrota ner två 9000 och som tack så har jag blivit lovad att plocka lite delar jag kan tänkas vilja ha men får jag tid över ska jag testa ditt knep 🙂

Trevlig helg!

april 18, 2015 kl. 12:57 #242429

Tänk på att kör du trionic tillkommer det en del jobb för att få en 16t bättre än en org turbo

april 20, 2015 kl. 20:07 #251361

Bytt till 16″ superaero utan kåpa och kört bilen i en OKQ8 ”renast” program men inte hjälpte det när bilen stått flera år under en björk, det behövs gnuggas en hel del till innan den blir bra.
                            Jag har hunnit med att plocka lite delar från ett par skrotbilar också, de mest spännande sakerna var:
                            *Trionichärva från en 9000 – Ska användas för att förlänga och ersätta lite i min härva på T5-projektet.
                            *Kallstartsventil från en i16 till E85 konvertering av 3D-brukisen
                            *Fönsterhissmotorer, kablage, mekanism och panel till 3D-brukisen
                            *Farthållarstyrbox av gamla typen m kablage för tillverkning av adapter från ny/gammal styrbox till 3D-brukisen
                            *Lite olika givare och småplock.

Det är kul att plocka när det finns några bilar att ta ifrån, jag var helt bombsäker på att 3-dörrarn jag tog fönsterhissarna ifrån hade farthållare men tji fick jag.. men då var det bara att knata runt lite tills man hittade en og900 med farthållare att plocka av 🙂

Tänk på att kör du trionic tillkommer det en del jobb för att få en 16t bättre än en org turbo

TE05 eller 16T, det är väl lika mycket jobb om man vill att dom ska gå optimalt ändå? Inget av dessa agg satt ju på någon trionicbil original..
                            Tror det blir en 16T/18T på mitt T5-projekt, en bekant kunde hjälpa till att bygga om DP så det löser sig nog känns det som.

Jag tror nog att jag tar min brukis900 till saabfestivalen om jag åker ner. Men först vill jag montera 7:ans primär, e85-konvertera, lite puts samt montera lite tillbehörsgodis så är den nog rätt trevlig sen!
                            Har svurit så mycket åt 3D-brukisen i vinter men nu när värmen kommer och jag orkar göra något åt alla fel så börjar den bli en favorit faktiskt! 🙂

maj 11, 2015 kl. 14:55 #294314

Det blev en sthlms-resa med brukisen i helgen. Den gick fint men det är lite trist att ligga på E4:an i 120-130km/h med 6:ans primär, bilen varvar nära 4000rpm…
                              Ett tag innan resan så ”E85-konverterade” jag med röda 431:or, og900 IC, 20° tändning samt ställde upp laddet till 0.7 bar, bilen går kanon med denna setup!
                              Jag gjorde en mellanlandning i Gävle/Valbo på vägen ner samt en sväng till Järna och Södertälje så resan landade på iaf 90 mil, har hunnit med 3st fulltankningar på E85 och förbrukningen har legat på 1.15-1.17 liter/milen de två gångerna jag mätt vid pumpen. Det bör vara godkänt med tanke på att jag inte snålkört någonting, det kanske går att få ner förbrukningen till runt 1 liter/mil om man kör landsväg?

Så här ser den ut nu, ganska skitig men ändå ganska fin.

Meningen med brukisen var att det skulle vara en vinterbrukis, jag oljesprutade och körde den över vintern och tänkte då sälja den till våren men den har blivit kvar. Den är ju rätt fin utom just i hjulhusen där den behöver lite svets, länkarmarna fram blev uppsvetsade i höstas och den är bes till Mars 2016.
                              Vill ju helst fokusera på T5-projektet nu så säljtankarna smyger sig fram och tillbaka hela tiden men det känns ovärt att sälja den för cirka 5000:- (som verkar vara pengen man får för dessa) till någon som missköter den så den blir skrot om något år 🙁

Jag ställer nog undan den ett tag, känns dock onödigt med tanke på att den är bes nästan ett år framöver men nu kliar det verkligen i hela kroppen efter min 9000 och Trionic-900! 🙂

maj 12, 2015 kl. 08:53 #295165

rätt bra med det gamla sprutet!

jag låg på 1.0-1.1 med min när jag körde halmstad-> gävle. låg på konstant i 140 knyck ungefär, var 30 grader varmt ute. motsvarar typ 4000-4250 RPM ungefär.

detta med 630cc och Trionic då och E85 🙂 men var landsväg med mkt omkörningar första 10 milen så konstant motorvägskörning i laglig hastighet så drar den nog strax under litern – ännu mindre nu när jag monterat nya lådan med rätt diff så den varvar ännu mindre.

MEN det mest imponerande är att den drar runt 1,6 vid total jävla buskörning på kurvig landsväg. DET är imponerande.

maj 12, 2015 kl. 10:12 #295186

antonn! Fina bilar, och vill du sälja så köper jag kanske 😉 Lovar att inte skrota den!

99 -77 luftfjädring och förgasare
                                  900i 8v -88 finbil
                                  9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 266 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.