Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum Övrigt Projekt / Min bil Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

• Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av .
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 266 totalt)
  • Författare
    M.Broberg
    Deltagare

en multimeter är oftast bara avsäkrad med 10A. 10A på 230v är 2300W. men på 12v är det bara 120W. det är rätt lite, och sätter du multimetern i serie och har en billig multimeter kan den tom smälta.

antonn
    Deltagare

Hej och tack för tipsen!
    Jag satte multimetern på 10A och mätte mellan pluskabel och plus på batteriet och fick 0.14 på mätaren med tändningen avslagen. Med innerbelysningen på var det 1.12 (testade bara). Nu vet jag inte om stereon kan ha varit en bov då säkringen till den gick igår och jag har inte en passande säkring liggandes hemma.
    0.14 kan ju inte vara allt för mycket? Min og900 med T5 visade dock 0.00-0.01med samma mätningsmetod.

M.Broberg
    Deltagare

med ett 60AH batteri kan du dra 0,14A i evigheter

antonn
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

med ett 60AH batteri kan du dra 0,14A i evigheter

Då kan det ju varit stereon som drog.. Någon tidigare ägare har kopplat ett brutalt mesigt slutsteg också men det drog jag ur strömmen till samtidigt som jag tog bort strömmatningen till larmet, ska ta och städa upp efter både larm och slutsteg när jag har någon dag ledigt och det är bra väder.
    Imorgon så ska jag prova om jag hitter en mini-säkring till stereon så gör jag en ny mätning och ser om det var den som spökade, bilen startar och går nu i alla fall vilket är ett stort plus i min bok :mrgreen:

svartvit
    Deltagare

0.14 A och 60 Ah ger 18 dagar – och då är batteriet helt tomt. Med den förbrukningen måste du ju köra ganska ofta för att inte få problem. Jag skulle söka vidare efter vad som drar (1.7 W)

antonn
    Deltagare

@svartvit wrote:

0.14 A och 60 Ah ger 18 dagar – och då är batteriet helt tomt. Med den förbrukningen måste du ju köra ganska ofta för att inte få problem. Jag skulle söka vidare efter vad som drar (1.7 W)

Ska man sträva efter att ”strömförbrukningen” ska ligga väldigt nära 0.00 på en gammal bil utan larm? Det borde väl bara vara klockan som tar ström när en gammal og900 inte är igång?
    På T5-projektet har jag ju gått igenom varenda kabel känns det som och tagit bort larm så på den borde det endast vara klockan som tar ström nu när den pendlar mellan 0.00-0.01 avstängd.
    Jag tar fram multimetern igen efter jobbet! Det är faktiskt lite roligt att leka med den :wrench

svartvit
    Deltagare

@antonn wrote:

Ska man sträva efter att ”strömförbrukningen” ska ligga väldigt nära 0.00 på en gammal bil utan larm? Det borde väl bara vara klockan som tar ström när en gammal og900 inte är igång?
    På T5-projektet har jag ju gått igenom varenda kabel känns det som och tagit bort larm så på den borde det endast vara klockan som tar ström nu när den pendlar mellan 0.00-0.01 avstängd.
    Jag tar fram multimetern igen efter jobbet! Det är faktiskt lite roligt att leka med den :wrench

Ja det är rätt. Eventuellt då om du har en radio med minne kan det väl dra lite ström, men inte så mycket. Utan larm har du definitivt något fel om det drar 140 mA. Klockan kan du se på multimetern genom att den flippar till varje sekund, men den ligger på ett fåtal mA om jag minns rätt.

antonn
    Deltagare

Har hunnit mäta lite nu och blivit lite klokare i alla fall.
    Kollade igenom alla säkringar jag hittade men det var ingen av säkringarna som var boven, varken i stora boxen, den under baksätet eller till ABS:en.
    Jag gick då vidare till att lossa kablarna på fördelningsblocket på högerskärmen och med dom borta så låg belastningen på 0.01-0.02 A. Kom fram till att ena kabeln som får ström från fördelningsblocket och går in genom torpeden under lådan för luftintaget belastas med 0.04-0.05 A – UTAN stereon i kopplad. Denna kabel verkar förse instrumenteringen med ström för stereon får sin ström från denna märkte jag. Letade vidare och hittade 3 säkringar under knäpanelen som verkar gå till larmet så jag drog ur dom och jag tror det hjälpte!
    Nu ligger belastningen på 0.12 A i cirka 10 sekunder när jag börjar att mäta och efter det så pendlar den mellan 0.02-0.05 A, detta med stereon kopplad och den vill ju ha lite för minnet.

Detta är väl godkänt eller?

/Anton

svartvit
    Deltagare

Ja, med 20 mA får du ju 3000 timmar – 125 dagar och det borde inte innebära några problem. Jag hade ett defa-larm tidigare och känner igen de där 100-200 mA. Det var helt hopplöst om man inte körde ett par gånger i veckan. Inte minst sliter det på batteriet att starta när det är nästan urladdat, så jag fick ju byta stup i kvarten.

antonn
    Deltagare

@svartvit wrote:

Ja, med 20 mA får du ju 3000 timmar – 125 dagar och det borde inte innebära några problem. Jag hade ett defa-larm tidigare och känner igen de där 100-200 mA. Det var helt hopplöst om man inte körde ett par gånger i veckan. Inte minst sliter det på batteriet att starta när det är nästan urladdat, så jag fick ju byta stup i kvarten.

Larm är en riktig plåga när det bråkar.. Jag ska riva ut allt som har med larmet att göra vid tillfälle men just nu så är jag nöjd över att fått kontroll på strömförbrukningen, sen om det fungerar i praktiken märks ju snart 🙄

Det börjar bli vår här och är det bra väder till helgen så har jag en lång lista med saker jag ska gå igenom på den här bilen.
    Annars så är jag sugen på att montera ”rödisar” och köra på E85 nu när det är lite varmare. Tyckte det blev väldigt bra när jag gjorde det sist på den svarta och jag tror att jag sparade runt en krona per liter då.

antonn
    Deltagare

Skulle ut och handla – tvärdöd och batteriet mäter 10.40 V…. Blir så förbannad över att jag inte får ordning på det där så nu lägger jag ner försöken.
    Det har varit en billig vinterbil i alla fall, jag får försöka trösta mig med det när jag sitter här och är hungrig 😆

svartvit
    Deltagare

..eller gör du som jag körde länge, har minuspolen lite lagom åtskruvad, så du bara lyfter den varje gång du ställer bilen. Du kommer åt den bara genom att lyfta huven i framkant.

Anledningen var att det tog ett tag innan jag hittade var felet låg eftersom det inte drog någon ström när jag mätte – men säkerligen när jag inte mätte. De här felen kan ju vara sådana att de kommer och går.

antonn
    Deltagare

Luftade koppling i det härliga vädret igår, snöblandat regn… Det var verkligen på tiden med tanke på i vilket skick bromsvätskan var. Smörjde även upp axeln och bussningen nere vid kopplingspedalen så jag slipper höra gnisslet varje gång jag trampar ner kopplingspedalen.
    Tänkte även ge mig på att byta tryckackumulatorn till ABS-pumpen eftersom jag tycker pumpen går igång för ofta men insexnyckeln gav med sig så det får vänta ett tag till.
    Nu kopplar och växlar bilen riktigt fint så nu kan jag i alla fall stryka en punkt på krångel-listan :read

Tog en bild, 16″ aero agerar luftkälla till min luftman.

@svartvit wrote:

..eller gör du som jag körde länge, har minuspolen lite lagom åtskruvad, så du bara lyfter den varje gång du ställer bilen.

Jag funderade på att göra så men tyckte det skulle bli för jobbigt att skruva varje gång men det är riktigt smidigt att bara lägga på minuspolen och trycka till den lite, lyfter av den igen när jag ställer bilen för dagen. Tack för tips 🙂
    Smidigt är kanske fel ordval.. smidigt vore ju om man slapp ta bort minuspolen men man kan ju inte få allt :mrgreen:

berra_bus
    Deltagare
    antonn
    Deltagare

@berra_bus wrote:

Finns ju bla dessa http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Huvudstrombrytare-100-A-80512/

Haha, det är sant men känns bättre att lösa problemet istället, jag är bara lat just nu :ID

Idag har jag fått tips/erbjudande om två bilar som jag tänkte kika på under påsken:
    #1 Ljusgrå og900 5D LTT MY91. Stått i 7 år PGA misstänkt lagerras. Den är förmodligen helt gratis men förmodligen ganska sunkig också.
    #2 Rosenkvarts (tror jag) og900 5D T16 MY85: Trimmad, går inte som den ska. Jag kollade på den för 7-8år sedan på samma ställe så den är säkert billig.

Jag är ju inte precis i behov av en till bil men det är både gratis och roligt att kolla på gamla og900or, någon av dom är kanske ett ”lättare” projekt.
    Har inte bestämt mig om jag ska behålla vinterbrukisen (MY92:an) men jag vet att jag kommer sakna den om jag säljer.

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 266 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng