Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum Övrigt Projekt / Min bil Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

• Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av .
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 266 totalt)
  • Författare
    johannes h
    Deltagare

@antonn wrote:

Idag har jag varit och oljesprutat min 3D og900 med motorsågsolja, lite rostskydd inför vintern.
    Rutorna är alldeles dimmiga av olja just nu så det blir ingen bild innan den fått sin efterlängtade tvätt.

Hej.
    Hur gjorde du när du sprutade på oljan?
    //Johannes.

morsole
    Deltagare

Man kan ha en ”oljeduschspruta” med klibbig sågkedjeolja stående som man sprutar med när man har bilar inne som är lite i rödaste laget under; det funkar fint med den oljan då den trängar genom skiten och du behöver knappt göra rent innan du gör behandlingen.

OM du sen vill kan du lägga ytterligare ett lager med nån lämplig produkt över, det finns MASSOR av preparat här att välja på.

Rutorna får man ta sen, kör inte ut i låg sol med en bil du nyligen oljesprutat under!

Och – har du möjligheten – värm gärna upp oljan lite innan du sprutar, det gör susen!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Janne Hagnell
    Moderator

Jag brukar också köra sågkedjeolja, och blanda den med underredsmassa eller trätjära för tjockare applicering. Tjäran luktar ju mumma, dessutom. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

antonn
    Deltagare

@Johannes H wrote:

Hur gjorde du när du sprutade på oljan?

Precis som Morsole beskriver, sågkedjeolja i en duschspruta kopplad till kompressor.
    Min -92a hade tidigare blivit sprutad med linolja men jag tror inte att det spelar så stor roll vad man väljer, allt är ju bättre än att köra plåtrent.

@Janne Hagnell wrote:

Jag har problem med att givarna hänger sig. Då kopplar jag ur och bromsar, sedan funkar det igen.

Tror inte det är mitt problem, jag bromsar och kopplar ju hela tiden men farthållaren fungerar sällan.
    När den väl fungerar så fungerar den tills jag väljer att slå av den, jag kan trycka ner pedalerna cirka en halv centimeter innan den slår ifrån och jag tycker därför att givarna borde sitta som dom ska.
    Jag börjar misstänka att det är nå glapp i spaken.. 👿

joh900
    Deltagare

ECUn för farthållaren som sitter 1992-1993 på 900 är riktig jävla skit, antagligen där felet ligger om systemet håller vacuum och fungerar ibland. Man kan såklart prova byta spak först eftersom den är lite enklare att komma åt. ECUn för farthållaren sitter vid blinkersrelä m.m så det är ner med knäpanelen som gäller.

I ditt fall kan man nog rädda ECUn genom att löda om den, eller så går det att bygga om lite så man kan köra med den äldre modellen ECU som är mycket bättre.

http://www.users.qwest.net/~carrieosborne/Cruise%20Control%20Adapter%20Plug.pdf

Hör av dig om du vill köpa ECU, jag har både nya och gamla modellen. De av nya modellen jag har tror jag inte fungerar, kan gå att laga som sagt men inget jag har provat och nu äger jag ingen bil som de passar på heller.

antonn
    Deltagare

@joH900 wrote:

ECUn för farthållaren som sitter 1992-1993 på 900 är riktig jävla skit, antagligen där felet ligger om systemet håller vacuum och fungerar ibland. Man kan såklart prova byta spak först eftersom den är lite enklare att komma åt. ECUn för farthållaren sitter vid blinkersrelä m.m så det är ner med knäpanelen som gäller.

I ditt fall kan man nog rädda ECUn genom att löda om den, eller så går det att bygga om lite så man kan köra med den äldre modellen ECU som är mycket bättre.

http://www.users.qwest.net/~carrieosborne/Cruise%20Control%20Adapter%20Plug.pdf

Hör av dig om du vill köpa ECU, jag har både nya och gamla modellen. De av nya modellen jag har tror jag inte fungerar, kan gå att laga som sagt men inget jag har provat och nu äger jag ingen bil som de passar på heller.

Det där tror jag på!
    Jag ska prova ta ut och löda om ECU:n först, sen har jag en till från min svarta 92:a som jag kan prova med men den farthållaren fungerade aldrig så den är väl körd den också förmodligen.
    Fungerar inte någon av de boxarna så provar jag att bygga en adapter och ta den äldre typen av ECU. Jag ska rensa en blivande ”rallybil” från lite godis och jag tror att den har den gamla typen av ECU till farthållaren, annars hör jag av mig till dig om jag behöver en box och 8-pins kontakt 🙂

antonn
    Deltagare

Liten lägesrapport:

Min 3D körsbärs-brukis fortsätter att gå, den jävlas numer även med att ladda ur batteriet om den står ett par dagar och jag har löst detta genom att alltid ha ett fulladdat batteri + startkablar i bakluckan och därmed läggs ytterligare en sak på listan med grejer jag inte orkar fixa innan det blir vår på riktigt:
    *Lufta koppling
    *Koppla ur larm
    *Fixa så startmotorn går igång när man vrider på nyckeln (jävlas fortfarande från och till, eventuellt larmet som spökar)
    *Fixa dörrlåset
    *Fixa centrallåset
    *Fixa farthållaren
    *Kolla upp vad som drar tjuvström

Det blir alltså lite jobb med den till våren men det gör inget. Det är säkert fixat på en helg bara man får tummen ur arslet och slutar lata sig 😳

Har äntligen köpt ett Aeropaket. Tyvärr utan skenor för bitarna mellan hjulen och utan skärmbreddare så jag tror att jag sätter främre och bakre sidosköldarna på min 5D körsbärs-trionicbuse till våren om jag inte hittar på delarna som fattas. Blir ju lite snyggare i alla fall.

/Anton

antonn
    Deltagare

Idag startar inte ens bilen med fulladdat batteri.. Motorn går runt men trots laddat batteri så drar den runt toksegt ändå.
    Såg även att kylvätskenivån var under MIN och hittade det klassiska läckaget på ventilen till värmepaketet och det verkar ha droppat ner på generatorn en längre tid för den ser unken ut. Jag skulle behövt putsa upp kontaktpunkterna och gå igenom alla de andra jordpunkterna igen men det är långt till verktygen..

Funderar på att sätta det laddade batteriet i min 9000 istället så jag vet att jag kan ta mig från A till B när det behövs, så ställer jag undan den här och fixar upp den när tiden och lusten infinner sig. Har jag ”skruvtid” över så prioriterar jag mitt T5-projekt över de andra bilarna just nu, jag vill gärna ha igång den till Saabfestivalen. Egentligen var ju målet att få igång den till festivalen förra året men sen fick jag ju för mig att jag skulle göra mer och mer hela tiden så det blev aldrig klart 🙄

Bokar nog bes till min 9000 nu 👿

antonn
    Deltagare

@antonn wrote:

Idag startar inte ens bilen med fulladdat batteri.. Motorn går runt men trots laddat batteri så drar den runt toksegt ändå.
    Såg även att kylvätskenivån var under MIN och hittade det klassiska läckaget på ventilen till värmepaketet och det verkar ha droppat ner på generatorn en längre tid för den ser unken ut. Jag skulle behövt putsa upp kontaktpunkterna och gå igenom alla de andra jordpunkterna igen men det är långt till verktygen..

Funderar på att sätta det laddade batteriet i min 9000 istället så jag vet att jag kan ta mig från A till B när det behövs, så ställer jag undan den här och fixar upp den när tiden och lusten infinner sig. Har jag ”skruvtid” över så prioriterar jag mitt T5-projekt över de andra bilarna just nu, jag vill gärna ha igång den till Saabfestivalen. Egentligen var ju målet att få igång den till festivalen förra året men sen fick jag ju för mig att jag skulle göra mer och mer hela tiden så det blev aldrig klart 🙄

Bokar nog bes till min 9000 nu 👿

Vad precis ut med ett annat batteri, spänningen låg på 12.8 volt när jag mätte upp det. Går lika trögt med det batteriet med.
    Måste ju vara någon jordpunkt som spökar?

Antar att du kollat den under kylaren redan? Den, i min erfarenhet, brukar vara roten till den mesta el-ondskan i en 900’a!

morsole
    Deltagare

Utöver de under kylet finns det ett par viktiga på främre lyftöglan; glöm inte dem, och blanda dem inte heller med varandra!

Mvh Johannes

antonn
    Deltagare

Tack för tipsen! Jag trodde jag hade kollat på den under kylen men det var nog på den andra 900an 🙄

Jag testade ett batteri som jag vet är okej, nyligen laddat och mätte 13.7 Volt och då drog bilen igång hur lätt som helst.. PÅ NYCKELN dessutom som den inte alltid vill.. Mätte plus och minus på batteri när bilen var igång och fick 14.4 Volt så generatorn är nog frisk.
    Jag tror inte jag kan skylla på larm och jordpunkter längre? Det är nog helt enkelt så att den tjuvdrar när den står men hur mäter jag det lättast? Sätter multimetern mellan batteri och pluskabel och börjar rycka säkringar? Vad ska jag ställa multimetern på?

När jag ändå hade ett bra batteri så åkte jag och provstartade T5-projektet också, den startade på en gång! Tokstabil tomgång och världens goaste 3″ turbogurgel! 😈
    I år så har jag 10 veckor semester att plocka ut så jag tycker att jag bör hinna med att få hyfsad ordning på mina bilar :mrgreen:

morsole
    Deltagare

Nu är jordpunkter roliga, det kan funka ena dan, dan efter nada…

Du får helt enkelt ”gå över” de jordpunkterna du känner till, och ta gärna några till, så är du SÄKRARE…

Helt säker blir man ju aldrig så…

Men lycka till!

Och berätta för oss andra hur det går för dig!

Mvh

antonn
    Deltagare

@Morsole wrote:

Nu är jordpunkter roliga, det kan funka ena dan, dan efter nada…

Du får helt enkelt ”gå över” de jordpunkterna du känner till, och ta gärna några till, så är du SÄKRARE…

Helt säker blir man ju aldrig så…

Men lycka till!

Och berätta för oss andra hur det går för dig!

Mvh

Du har helt rätt angående jordpunkterna. Jag brukar faktiskt putsa upp dom ganska snart när jag köper en og900, det här är ju trots allt den femte i min ägo och jag lovar och svär på att imorgon ska jag göra det på den här också!
    Tror ändå på att något käkar batteri, fortsätter forska imorgon efter jobbet och var så säker att jag skriver av mig här. Antingen för att skryta lite om hur bra det gick eller för att svära av mig lite :mrgreen:

Tack för erat stöd 😉

svartvit
    Deltagare

@antonn wrote:

Det är nog helt enkelt så att den tjuvdrar när den står men hur mäter jag det lättast? Sätter multimetern mellan batteri och pluskabel och börjar rycka säkringar? Vad ska jag ställa multimetern på?

Jag har sabbat en multimeter genom att sätta den i serie med batteriet, så den kan inte mäta ström längre. Det kan ha varit för att det går en strömspik precis när man ansluter. Kanske speciellt när du har tjuvström eftersom den i sig laddar ur kondensatorer så fort du kopplar från polen. Jag kan istället rekommendera ett motstånd på ca 10 ohm i serie, som du sedan mäter spänningen över. 1V motsvarar 100 mA vilket teoretiskt drar ur batteriet på en månad – i praktiken förmodligen snabbare.

Glöm inte säkringarna under baksätet. Hos mig var det radions kanalminne som drog kopiösa mängder.

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 266 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng