Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum Övrigt Projekt / Min bil Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

  • Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26469
    antonn
    Deltagare

    Äntligen så har jag fått hem bilen! Stort tack till Kenth i Häggenås som hittade bilen och körde ner den till mig :king (Tur att han åker hit och hämtar bilar lite då och då)
    Eftersom jag börjar med en ny bil så startar jag en helt ny tråd också, skönt att börja på ny kula! 🙂

    Jag har hunnit syna bilen rejält nu och har hittat en hel del som jag missade förra gången jag kollade pga snön, här nedanför så kommer en sån här bra/dåligt-lista mest för skojs skull!

    Bra:
    *Riktigt fin i plåten tycker jag, inte mycket rost!
    *Sitter en motor som jag kan plocka ut och renovera upp i vinter.
    *Fin grön mossa
    *Sen var det inte så mycket mer bra..

    Dåligt:
    *Inredningen är så rätt vidrig efter att ha stått i 4år
    *Motorhuv är rostfri men blästrad längst fram – Har redan hittat en annan jag ska kika på imorgon.
    *Framdörrar har stöldskador runt låsen – Har redan hittat nya jag är säker på att jag vill ha.
    *Motor är enligt uppgift ”körd” och det fattas saker på den, jag har en annan så jag kastbyter utan att ens testa den som sitter i.
    *Styrservo-behållaren tom, styrväxeln är så kladdig så lär byta den med, har ju en annan..
    *Bromsservo-behållaren är bortplockat och rören avklippta – Borde inte va så svårt att fixa.
    *En bula vid det högra baklyset som jag visste om och några småbulor på taket.
    *ETT BILTEMALARM MED STARTSPÄRR – Jag saknar både nycklar och larmdosa så det ska jag försöka riva bort.

    Ett skepp kommer lastat från Jämtland:

    På marken med donatorn i bakgrunden:



    Här är den värsta bulan, lite dålig under den smala midjelisten också.

    En i mina ögon klart godkänd länkarmsinfästning samt fin övrelänkarm, detta är den sämre av de två.

    Summa summarum så är jag helnöjd med denna, fick den till ett hyggligt pris som inkluderade hemkörning och den är riktigt fin rostmässigt tycker jag.
    Dock så är det en hel del jobb på den så vette tusan hur lång tid det kommer ta att göra i ordning den.

    Mål just nu: Få den bes och kunna köra ner till Saabträffen i Gävle den 27:e Juli, det hade varit roligt även om den knappast lär vara i utställningsskick då eller någonsin i framtiden!

    /Anton

    #198246
    turbocab
    Deltagare

    Lagom projekt. Se till att tvätta rent länkarminfästningen rejält, och på med rostskydd så kommer det nog hålla länge. Min gamla Röda 1992 lovade jag mig själv att göra det också på, två vintrar senare var det fortfarande inte gjort och rosten tog som fan. Så undvik det, dom är som du säger mkt fina enligt bilden i alla fall.

    #198251
    antonn
    Deltagare

    Idag så var iväg och köpte två rätt fina dörrar, det är lite ytrost på insidan nere vid listen men inget farligt.
    Fick ge 100kr styck, kommer från en bil med fönsterhissar så om jag har tur fungerar motorerna – dörrarna har stått utomhus i vinter.

    Lite skrap under den tjocka listen som är borta men det löser sig nog.

    Köpte även två uppsättningar takräcken vad jag nu ska med det till och fick lite mer fästen till jalusit!
    Kollade på en motorhuv, den var inte superfin men den var bättre än den som sitter på och jag får kastbyta utan kostnad så jag gör nog det.

    Tänkte börja imorgon med att demontera i motorutrymmet! :wacko

    #198252
    antonn
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Lagom projekt. Se till att tvätta rent länkarminfästningen rejält, och på med rostskydd så kommer det nog hålla länge. Min gamla Röda 1992 lovade jag mig själv att göra det också på, två vintrar senare var det fortfarande inte gjort och rosten tog som fan. Så undvik det, dom är som du säger mkt fina enligt bilden i alla fall.

    Känns ganska lagom i och med att jag inte hittat någonstans där det behöver rostlagas.. än 😆
    Har kommit på att meka är rätt okej, men att fixa rost klarar jag inte av själv!

    Tänkte tvätta rent i hjulhus och länkarmsinfästningen och rostskydda rikligt med underredsmassa, borde hålla ett tag? Kanske ta loss och hammarlacka länkarmarna också?
    Ska ju lös med det mesta under huven ändå så kanske är smart att rostskydda ordentligt.

    #198261
    antonn
    Deltagare

    Då var larmet väck! Gick väl rätt bra ändå måste jag säga. Jag upptäckte också att någon tidigare ägare har dragit en av/på-knapp till tändspolen som något slags stöldskydd.

    Bara för att larmet är borta så betyder inte det att bilen startar, det klickar bara i startmotorn när man vrider på nyckeln så något är tokigt. Har provat knacka lite på startmotorn men det hjälpte inte!
    Ska fräscha upp jordpunkten i kylarbalken imorgon, den såg rätt vissen ut men förmodligen så är det nog startmotorn som är död..

    PS. Det är rätt skoj att meka bil även fast den bråkar lite :mrgreen:

    #198262
    Ståhlbom
    Deltagare

    @antonn wrote:

    …Bara för att larmet är borta så betyder inte det att bilen startar, det klickar bara i startmotorn när man vrider på nyckeln så något är tokigt. Har provat knacka lite på startmotorn men det hjälpte inte!

    Ska fräscha upp jordpunkten i kylarbalken imorgon, den såg rätt vissen ut men förmodligen så är det nog startmotorn som är död…

    Min erfarenhet av två og900 med trilskande larm är att larminstallatörer brukar koppla in kablar från bränslepumpsrelä till larmet, på det vis funkar detta som startspärr dvs. vid larm spärrar larmet bränslepumpen med att spärra ström till relät.

    Snurrar startmotorn men startar bilen inte så kolla om du får fram bränsle till bränsleröret vid spridarna, gör det inte det så är pumpen förmodligen spärrad.
    Kolla då bränslepumpsrelä som sitter nära styrboxen för spridarna på höger sida inne i kupén under mattan framför höger dörr.

    Återställ allt till som det var original innan larminstallationen så bör det bli bra! 🙂

    #198265
    antonn
    Deltagare

    Tack för bra beskrivning, följde kablarna från larmet igår men det verkar inte varit ikopplat mer än till låset och någon diod i instrumentpanelen.

    Jag tror faktiskt att motorn är stum.. Han sa att den var ”blåst” men visste inte mer om det.

    Startmotorn klickar bara, men om jag försöker rulla bilen med växel i så rör sig startmotorn liiiite mer vid nästa försök, den blir varm med.
    Jag kan inte få bilen att rulla med tvåan i men det går utan problem med min 9000 så den är nog stum..

    #198267
    antonn
    Deltagare

    Statusrapport: Kunde dra runt motorn på remhjulet, bytte startmotor: Samma fel, klick klick!

    Nu kan jag byta startmotor med..
    Får leta i elen imorgon, är väl något med larmet som bråkar fortfarande, vet att startmotorn jag satte dit är bra..

    #198274
    saabaero
    Deltagare

    Kolla jordflätan fram på växellådan (primärhuset) och även batteripolerna

    #198276
    antonn
    Deltagare

    Ska kika på det imorgon, det kommer även en gnista i tändningslåset där alla kablarna är kopplade, när jag släpper nyckeln efter det klickat till, mysko!

    Men jag borde veta att dålig jordning ger mysko symptom, min stereo gick bara när jag dimmade ner instrumentbelysningen på den svarta 900an.. Haha!

    #198277
    turbolamko
    Deltagare

    Jordpunkten på kylarbalken kanske? Mycket vanligt ställe där man får göra rent på OG900. Gjorde rent litegrann på min gråa även om det inte blev som jag ville men den blev en aning bättre vid start.

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #198283
    antonn
    Deltagare

    Gjorde rent jordpunkten till växellådan idag – alltså är alla fina nu men ändå samma fel: klick!
    Blev fundersam om startmotorn verkligen fick ström så jag testade på det högst vetenskapliga viset genom att jorda 13:s nyckel mot plåten när jag skruvade bort strömkabeln från startmotorn – jag hade alltså glömt rycka batteripolerna..
    Kan försöka skylla på att jag var trött, och bakis men jag var nog bara stressad och slarvig 😳

    Alltså fick den ström och då tänkte jag plocka stiften för att se om den gick runt med lägre komp, skulle kollat stiften tidigare:

    Vad tror ni, har jag hittat felet? 😆 Jag hade fel när jag sa att motorn va stum men det är då inte långt ifrån!

    #198284
    saabaero
    Deltagare

    Ser ut som risiga jordpunkter är ett av dina mindre problem 🙂

    #198286
    antonn
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Ser ut som risiga jordpunkter är ett av dina mindre problem 🙂

    Hahaha, förmodligen så var det inte jordpunkternas fel att det här hände 😆
    Någon som har en gissning vad det är som kan ha hänt?

    Börjar riva inför motorbytet imorgon ifall att det är bra väder, har tillgång till motorlyft nästa helg och tills dess bör den vara redo att lyftas ur!

    #198320
    antonn
    Deltagare

    Jag har varit sjuk sen i måndags men idag efter jobbet så började jag lite smått att plocka bort allt för att lyfta ur motorn!
    Det tog inte lång tid innan jag insåg att jag nästan var färdig och då slutade jag, ska ju ha något att göra imorgon med 😆

    Får jag ur motorn imorgon så ligger jag ändå rätt bra till Gävleträffen som jag hoppas kunna åka på.
    Är det någon här som ska dit? Har velat åka dit och kika i flera år utan att det blivit av..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 266 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng