Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum Övrigt Projekt / Min bil Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

  • Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #198460
    antonn
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Har du inget schema? Borde framgå tydligt där var kablarna går.
    Saknar du schema tycker jag absolut du ska lägga lite tid på att hitta det.

    Hade inte tänkt på att Googla det.. Hittade denna länken ganska snabbt: http://files.doda.se/CU14/
    Svarar på mina egna frågor här nedan:

    1: Följde den Blå/Röda kabeln från lambdasäkringen och den går till ”271 Förvärming lambdasond” & ”136 Lambdasond” så jag drar ner den till kabeln för ”O2 Heater” på NG900-härvan, fungerar nog skitbra!

    2: Brun/Vita kabeln stjäl ström från spridarna och går till ”144: Tryckvakt” och sen till ”86: Bränslerelä” för att klippa strömmen ifall tryckvakten slår ifrån?
    Tror jag tänker rätt där. Och tryckvakten behöver jag ju inte eftersom T5 har en egen funktion för det så jag struntar nog i att koppla tillbaka den.

    3: Den Grå/Vita kabeln går till kolkanistern! Den kan jag nog också ta bort för det har ju NG900 kabelhärvan en egen kontakt för.

    Att jag är så korkad så jag inte sökt på det här tidigare… 😳 Det tog ju bara några minuter att leta upp vad det var nu :wacko
    Tack för tipset! 😆

    #198469
    antonn
    Deltagare

    Nu känner jag att jag är klar med hur jag ska koppla in Trionic i bilen. Känns skönt!

    Idag modifierade jag ett spjällhus från en 9000, såhär blev det:

    Den uppmärksamme ser att det sitter en del brickor vid gasreglaget, eftersom det är dubbla vajrar osv på 9000 så blir gängen på axeln för kort, ska fixa en distans istället för brickorna innan montering.
    Till höger om spjällhuset så syns axeln från en og900, tyvärr så hamnar spjällägesgivaren i fel läge om man använder den.

    /Anton

    #198470
    saabaero
    Deltagare

    Känner inte igen det problemet från det 9000 spjällhus jag använder.
    Kommer ditt spjällhus från en automat ?

    Skönt att det löste sig med kablarna

    #198472
    M.Broberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Känner inte igen det problemet från det 9000 spjällhus jag använder.
    Kommer ditt spjällhus från en automat ?

    Skönt att det löste sig med kablarna

    Säkert ett TCS spjällhus?

    #198473
    antonn
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Känner inte igen det problemet från det 9000 spjällhus jag använder.
    Kommer ditt spjällhus från en automat ?

    Skönt att det löste sig med kablarna

    Hm, inte vad jag vet iaf. Killen jag köpte det av har högvis med saabprylar och jag skruvade bort det från en topp komplett med insug. Det sitter ju både gasvajer och en farthållarvajer på dom.
    Rätt säker att det såg lika ut på min A50 som är manuell, men det borde gå bra med en distans där och sen loctite på muttern.

    @M.Broberg wrote:

    Säkert ett TCS spjällhus?

    Nejnej, ett sånt är det inte, dom ser ju helt annorlunda ut!

    /Anton

    #198477
    joh900
    Deltagare

    Annars är väl spjällhus från B212 bolt on och har rätt infästning för spjällägesgivaren, om man inte orkar bygga om och pyssla

    #198479
    M.Broberg
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Annars är väl spjällhus från B212 bolt on och har rätt infästning för spjällägesgivaren, om man inte orkar bygga om och pyssla

    behövde inte bygga om mitt 9000 spjällhus alls.

    dessutom så hamnar tomgångsmotorn under insuget /spjällhuset så den blir osynlig. snyggt och funktionellt.

    #198481
    antonn
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    @joH900 wrote:

    Annars är väl spjällhus från B212 bolt on och har rätt infästning för spjällägesgivaren, om man inte orkar bygga om och pyssla

    behövde inte bygga om mitt 9000 spjällhus alls.

    dessutom så hamnar tomgångsmotorn under insuget /spjällhuset så den blir osynlig. snyggt och funktionellt.

    Mitt 9000-spjällhus hade en spjällägesgivare med annan kontakt (och art-nummer) än den givaren jag tog från NG900-spjällhuset men det var samma fäste för givare på båda husen, dom bytte nog givaren någon gång på 9000.
    Det enda jag gjorde va att plocka isär spjället och rengjorde, monterade gasvajer-fästet och fjädern från og900-huset och provade med og900-axeln men när den var monterad så hamnade inte spjällägesgivaren i nolläge.
    Sen slog jag ut en plugg ur huset och limmade på en nippel så jag kan montera dit slangen som går till bypassventilen.

    Jag gör nog så här: Jag plockar av 9000-axeln igen och gängar den en bit till, då är ju det problemet ut världen sen :smile

    #198482
    joh900
    Deltagare

    9000 1997-1998 har annan spjällägesgivare, antagligen bara kontakten som skiljer så vilken givare man ska ha beror på vilken årsmodell på elhärvan man har. Den senare spjällägesgivaren sitter även på vissa tidigare og9-3 (gissar på att det är de med T5) och ng900 1997-1998.

    #198483
    antonn
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    9000 1997-1998 har annan spjällägesgivare, antagligen bara kontakten som skiljer så vilken givare man ska ha beror på vilken årsmodell på elhärvan man har. Den senare spjällägesgivaren sitter även på vissa tidigare og9-3 (gissar på att det är de med T5) och ng900 1997-1998.

    Ja, det stämmer nog det. Har givare med båda kontakterna så det blir nog bra :smile

    Off Topic:
    Idag på lunchen så var jag och hämtade Kadetten jag skrev om tidigare, hade med mig ett fulladdat batteri och satte i den, lite choke och så startade den på en gång.
    Parkerade den vid jobbet och när jag slutade 3 timmar senare så hade den dragit ur batteriet…

    Jävla Opel jävel :wacko Tro på fan att alla Oplar har elfel, tur att jag är i en ”elkabel-period” just nu 😆

    #198494
    antonn
    Deltagare

    Idag beställde jag bländarskiva från Saab och vevaxelgivare från Volvo, åker och hämtar det i Hudiksvall på fredag efter jobbet.
    Blir det bra väder i helgen så planerar jag att ta motorn ur den svarta, byta lite grejer på den och även flytta över fjädrar och dämpare till den röda.
    Fråga: Är det dumt att klippa i en Lucashärva, kan det vara något att spara på? Tänkte nämligen klippa lite i den härvan som sitter i den svarta.

    Angående Opeln så glappar startläget på tändningslåset, därför har dom monterat en startknapp på bilen som jag till slut hittade, sportigt!
    Kan också meddela att låsmekanismen från og900 handskfacket passar rakt av på en Opel Kadett D ifall ni någonsin kommer behöva den informationen 😆

    /Anton

    #198499
    joh900
    Deltagare

    Vad är det du ska ha från Lucas-härvan? Jag brukar inte gilla å klippa i elsystem utan bygger adaptrar med kontakter som jag har klippt till mig på skroten, har en hel banankartong med ”bra och ha” kabel/kontakter.

    #198500
    morsole
    Deltagare

    @antonn wrote:

    Idag beställde jag bländarskiva från Saab och vevaxelgivare från Volvo, åker och hämtar det i Hudiksvall på fredag efter jobbet.
    Blir det bra väder i helgen så planerar jag att ta motorn ur den svarta, byta lite grejer på den och även flytta över fjädrar och dämpare till den röda.
    Fråga: Är det dumt att klippa i en Lucashärva, kan det vara något att spara på? Tänkte nämligen klippa lite i den härvan som sitter i den svarta.

    Angående Opeln så glappar startläget på tändningslåset, därför har dom monterat en startknapp på bilen som jag till slut hittade, sportigt!
    Kan också meddela att låsmekanismen från og900 handskfacket passar rakt av på en Opel Kadett D ifall ni någonsin kommer behöva den informationen 😆

    /Anton

    Vad gäller Opel så var det vanligt på dem att man fick gå ”förbi” tändlåset vid starten; det var så stor spänningsförlust på vägen att bilen inte startade annars!

    Relaterar här till modellen innan med bakhjulsdrift!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #198502
    antonn
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Vad är det du ska ha från Lucas-härvan? Jag brukar inte gilla å klippa i elsystem utan bygger adaptrar med kontakter som jag har klippt till mig på skroten, har en hel banankartong med ”bra och ha” kabel/kontakter.

    Tänkte ta säkringslådan i högerskärmen på den svarta som ska på skroten, annars hade jag eventuellt tänkt spara Lucas-härvan för framtida bruk. Fast nu har jag kanske löst det på annat sätt!

    @morsole wrote:

    Vad gäller Opel så var det vanligt på dem att man fick gå ”förbi” tändlåset vid starten; det var så stor spänningsförlust på vägen att bilen inte startade annars!

    Det kan nog stämma!
    Opeln är faktiskt ganska charmig och mysig att åka runt i men jag ska ändå sälja den för att finansiera mitt 900 projekt, längtar efter att få köra og900 nu!

    Ska faktiskt bli riktigt skoj att se hur og900 är att köra runt i med T5! Antar att man kan förvänta sig lite mjukare gång?

    #198503
    joh900
    Deltagare

    @antonn wrote:

    @joH900 wrote:

    Vad är det du ska ha från Lucas-härvan? Jag brukar inte gilla å klippa i elsystem utan bygger adaptrar med kontakter som jag har klippt till mig på skroten, har en hel banankartong med ”bra och ha” kabel/kontakter.

    Tänkte ta säkringslådan i högerskärmen på den svarta som ska på skroten, annars hade jag eventuellt tänkt spara Lucas-härvan för framtida bruk. Fast nu har jag kanske löst det på annat sätt!

    Det är reläer/säkringar för ABS, har inget med Lucas och göra

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 266 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.