Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 19, 2014 at 20:14 #198562

      117 FÖD ska det vara.
      För att vara säker på att det blir åt rätt håll kan man använda svänghjulets gradering som ligger FÖD (graderingen ligger väl från 5 EÖD till 30m FÖD om jag minns rätt)

      En extra koll att du ligger vid 117 grader kan du göra via tryckplattans fästskruvar. Det är 60 grader mellan varje skruv till tryckplattan.

        juli 19, 2014 at 20:37 #198563

        Känns mer som grundfrågan är om man ska ha den ska ha passerat hålet, precis ska passera osv

          juli 19, 2014 at 23:57 #198564

          @SaabAero wrote:

          117 FÖD ska det vara.
          För att vara säker på att det blir åt rätt håll kan man använda svänghjulets gradering som ligger FÖD (graderingen ligger väl från 5 EÖD till 30m FÖD om jag minns rätt)

          En extra koll att du ligger vid 117 grader kan du göra via tryckplattans fästskruvar. Det är 60 grader mellan varje skruv till tryckplattan.

          Tack!
          Nu är jag lite trött i huvudet men jag borde alltså kunna göra så här:
          1. Ställa motorn i ÖD
          2. Ta en gradskiva och sätta “0” mot givaren
          3. Leta upp 117 grader på gradskivan och sen skruva fast bländarskivan så dubbelhålet börjar där.

          Vill helst slippa plocka bort kopplingen för att kolla på svänghjulet. Tycker att det där borde bli rätt men jag är som sagt trött nu! 😳

          @M.Broberg wrote:

          Känns mer som grundfrågan är om man ska ha den ska ha passerat hålet, precis ska passera osv

          Jag har inte hittat någon vettig information som svarar på den frågan men man kan ju justera det i programvaran med.
          En kompis har ett löst B234-block med vev & skiva så jag skulle kunna kolla precis hur skivan är monterad mot givaren där.
          Han kommer hit nästa helg men då vill jag helst ha motorn på plats men vi får se!

            juli 20, 2014 at 05:55 #198565

            Graderingen på svänghjulet ser du genom hålet för tändinställning

              juli 20, 2014 at 08:42 #198566

              @SaabAero wrote:

              Graderingen på svänghjulet ser du genom hålet för tändinställning

              Det har jag inte ens tänkt på… Har ju ställt tändningen ett gånger med stroboskoplampa så det borde jag tänkt på :mrgreen:
              Läste precis genom Schwartz projekttråd eftersom jag har för mig att han fick problem med triggerskivan, hittade följande:

              @Larzzon wrote:

              Angående triggehjulet, vet inte om jag förstod dig fel men har du motorn nollad ska ju dubbelhålet ha sprungit förbi givaren med 117 grader. Dubbelhålet ska inte va 117 grader före vevaxelgivaren.

              Det var så jag menade att jag skulle mäta upp med gradskiva och då borde jag ju ha tänkt rätt. Det fungerade ju för Schwartz så jag gör likadant jag med!

                juli 21, 2014 at 06:38 #198568

                Nu börjar det likna en motor igen. Har monterat startmotor, generator, vattenrör till turbon, spjällhus från 9000 och lite krimskrams.
                Ska ta väck remskivan ikväll, kan tänka mig att det är rätt drygt med motorn lös? Kofot på svänghjulet och mutterpicka, kan det fungera?
                Tar bara bort skivan för att montera fästet till vevaxelgivaren. Ska man ha loctite till remskivan vid montering igen?

                /Anton

                  juli 21, 2014 at 09:47 #198570

                  Mutterpicka funkar fint.

                  http://www.garaget.org/shinyhead
                  Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                  I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                    juli 21, 2014 at 12:30 #198571

                    Brukar inte lägga Loctite där, spänner du med mutterdragare så räcker det länge.

                    Annars gör man mothåll vid svänghjulet på lämpligt vis; finns låssegment för ändamålet!

                    Med motor i bil har man kan man även använda startmotorn; man sätter på en lämplig nyckeloch ser till att den har bra mothåll där den sitter, sen ser man naturligtvis till att motorn inte tänder; en en snabb klick på startmotorn; och sen är skruven lös!

                    Inget för svaga själar!

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      juli 21, 2014 at 13:16 #198573

                      Tack så mycket! Det är så skönt att man alltid kan vända sig hit när man är osäker på något! 🙂
                      Bra tips med startmotorn, älskar lösningar i den andan! Typ som att hissa upp bilen och slå igång den med växel i och vips så har man en svarv för fälgkanten :mrgreen:

                        juli 21, 2014 at 16:56 #198576

                        Gick riktigt smidigt med mutterpicka! Bara att trycka på knappen så var det klart, behövde inte ens hålla emot på startkransen!
                        Nu sitter fästet för givare på plats och bländarskivan är lackad i mattsvart, blir det lika soligt imorgon så bakas den i bilens fönsterbräda med :mrgreen:

                        Har börjat lite smått med kabelhandsken och ska beställa en Lawicel canusb adapter när lönen trillat in. Hittade kontakter och motstånd på jobbet och nätverkskabel finns det gott om.
                        Lekte i T5-suite för första gången på lunchen, riktigt roligt faktiskt.
                        Tog ett standardprogram från ett 9000 2.0T som fått steg 1 med hjälp av tuning wizarden, sen sänkte laddtrycket till 1bar och gjorde lite andra småändringar.
                        Hoppas bilen går OK med det programmet. Fixade även en spikdiod så ifall den skulle må skit av min labbning så får jag veta det… förhoppningsvis 😆

                        Över och ut!
                        /Anton

                          juli 22, 2014 at 19:01 #198591

                          Idag nollade jag motorn! Kammarna var som dom brukar vara på og900: de låg nästan på markeringarna och pinnen på svänghjulen stod rakt upp, kolv på cyl #1 var i toppläge!
                          Tog en rund gradskiva och satte noll på spetsen på givaren och 117 på ribban vid dubbelhålet. Räknade 19,5 hål från dubbelhålet till givaren vilket fler har fått så det bör vara korrekt monterat.

                          Här är bländarskivan monterad:

                          Så här ser toppen ut, 3000mil efter renoveringen:

                          Tittar man noga så ser man ventilkåpan uppe i vänstra hörnet, helt ren på insidan.

                          Det börjar bli dags att slänga i motorn nu, ska skruva ihop framvagnen tillsammans med kilen fjädrar och monroedämparna från den svarta imorgon.
                          Sen hissar jag i motorn så fort allt smått krimskrams är monterat, ska bli så riktigt spännande och se om den startar!

                          /Anton

                            juli 25, 2014 at 20:21 #198605

                            Nollat motorn på nytt nu, gjorde fel sist och ställde kammarna rakt upp istället för på markeringarna 😳 Drog av hylsan när jag skulle plocka bort fördelaren så jag ska köpa en ny av bra kvalitet.
                            har även bytt dämpare och fjädrar fram. Skitlätt att plocka ur kilenfjädrarna men originalfjädrarna är LÅNGA, våldade ut den ena på ett rent livsfarligt sätt men jag fick ingen fjäder i huvudet = bra :wacko
                            Biltemadämparna som satt på den röda var skapligt slut, det gick att dra ihop dom med en hand och dom åkte inte tillbaka. Monroedämparna kommer den här bilen må bra utav 🙂

                            Lawicel canusb är beställd och skickad och jag har satt ihop en kabel för att kunna koppla in T5-lådorna till canusb, så här ser den ut:

                            Hittade en 16volt adapter till en gammal bärbar dator på jobbet som jag använder som strömkälla.
                            Sen behövs bara ett motstånd på 120ohm, en kabelhandske, en sockerbit och lite lödkunskaper – Mina börjar bli lite bättre faktiskt :geek:

                            Är redo att sätta ner motorn nu men killen som ska laga rost är på semester i två veckor till så jag lär vänta tills han är tillbaka.
                            Därmed blir projektet lagt lite på is ett tag! Ska lära mig grunderna i T5-suite så länge, tänkte prova steg 3:a min A50 i veckan. Lär bli lite klös i den då!
                            Kommer såklart göra lite smågrejer på bilen medan jag väntar, finns ju en del att göra! 😆

                            /Anton

                              juli 25, 2014 at 20:37 #198606

                              Stiligt!

                              det kablaget är mycket snyggare än mitt… det är verkligen helt äckelfulgjort (men det funkar så) ^^

                                juli 25, 2014 at 20:59 #198608

                                @M.Broberg wrote:

                                Stiligt!

                                det kablaget är mycket snyggare än mitt… det är verkligen helt äckelfulgjort (men det funkar så) ^^

                                Haha, huvudsaken är att det fungerar! Har sett vissa som gjort det galet snyggt men ju mer tid jag lägger ut på sånt här ju mer skakar mina vänner på huvudet 😆
                                Har ju en kabel till att bygga ihop som ska jag ska ha i bilen, den behöver nog vara mer robust så jag kommer lägga mer tid på den!

                                  augusti 4, 2014 at 07:54 #198643

                                  Har pillat lite i T5-Suite den senaste tiden och nu har försökskaninen (min 9k 2.3T) fått steg 3 och den går riktigt fint. Har även moddat en varvräknare med spikdiod som jag tänkte montera ikväll.
                                  Jag har hunnit med att fixa Steg 1 på en killes 9000 och hjälpt en tjejkompis pojkvän med diverse ändringar på en styrbox som tillsammans med en 2.3t ska sitta i en 244 :mrgreen:
                                  Killen jag hjälpte med 9000 är en Saabtok som har extremt mycket 9000 grejer så jag fick lite prylar till min 9000 och en T5-box av honom som tack så nu har jag några boxar att labba med :smile

                                  Jag har knåpat ihop ett program som jag tror ska fungera till min og900, ska bara försöka löda om boxen till T7-Magnetventil eftersom jag har en sån liggande.
                                  Såklart så ska även denna få en spikdiod i varvräknaren, tycker det kan vara bra att ha när man labbar i T5-Suite med gröna fingrar 😆

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 266 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.