Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum Övrigt Projekt / Min bil Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

  • Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #163049
    antonn
    Deltagare

    @dea wrote:

    Bara dra loss bromsvätskebehållaren.

    Tack! Det gick utmärkt så fort man vågade ta i lite.

    Nästan allt i motorrum är färdigt men vill provstarta innan jag gör klart allt.
    Trodde att jag skulle komma undan med att bara lägga dit kabelhärvan som den är på en ng900 men det gick inte så jag får kliva upp tidigt imorgon och göra om den så den räcker till alla kontakter i motorutrymmet. Det var egentligen bara tomgångsmotorn som inte nådde för en provstart men jag vill att det ska lira så bra som möjligt första gången!

    Förhoppningsvis blir det provstart imorgon, har jag gjort rätt så bör den hoppa igång på första försöket men man är ju bara människa 😛
    Det känns riktigt skönt att se över allt i motorutrymmet och försöka få det att bli så bra det bara kan när man skruvar ihop allt.
    Nu ska jag dra igång T5-suite och fixa en box till bilen. Återkommer imogon!

    #177376
    antonn
    Deltagare

    Har precis provat att starta den med T5 nu men den vägrar, förmodligen så får den inge soppa och jag har inte hört pumpen gå!
    Jag vet helt ärligt inte ens om det sitter en bränslepump i bilen :mrgreen: Tanklampan lyser även fast jag hällde i 14 liter.. 😕
    Nog för att instrumentet kan ha dött men det brukar ju oftast fungera? Bilen har dessutom varit reservdelsbil innan jag tog hand om den.

    Får kika vidare imorgon, om någon har några tips så skriv gärna!

    /Anton

    #198644
    antonn
    Deltagare

    Nu går bilen! Tidigare ägare tagit bort golvet i bagaget och klipp av ström&jord-kablarna till soppapumpen och sedan satt tillbaka golvet :ID

    Jag lödde ihop kablarna och bytte soppapumpen för jag tyckte inte det byggde upp riktigt tryck och efteråt så startade den!
    Måste även påpeka att jag ändrade i kabelhärvan också efter att både SaabAero och Larzzon sagt att jag kopplade matning till bränslerelät tokigt!

    Rätt ostabil tomgång just nu PGA att jag inte ställt in gasspjället än eftersom jag inte vet hur man gör det med det klurar jag nog ut.
    Det bästa är att nu kan jag äntligen skruva ihop bilen eftersom att jag vet att triggerskivan och vevaxelgivaren sitter som de ska.
    Nu är det ju dessutom helg så då har man plötsligt många timmar att skruva igen!

    Film på uppstarten finns på 900klubbens facebooksida!

    /Anton

    #157098
    Janne Hagnell
    Moderator

    Skönt att det går åt rätt håll. Men varför i all världen klippte de kablarna? ”Bensinpump? Nej, det behövs nog inte, den tar vi bort!”

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #154871
    antonn
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Skönt att det går åt rätt håll. Men varför i all världen klippte de kablarna? ”Bensinpump? Nej, det behövs nog inte, den tar vi bort!”

    Ja du.. Personen hade klippt kabeln cirka 10cm från locket till nivågivaren. Hade han tagit bort gummiskyddet så hade han ju bara kunnat lossa kontakten istället 🙄
    Någon hade klippt bromsrören också så det är nog en mekaniker som jobbar med sax och avbitare 😉

    Bilen är just nu extremt svårstartad och när den väl startar så dör den efter några sekunder PGA dålig tomgång.
    Vevaxelgivarens kabel var lite närgången med remskivan så jag fick löda om den, bilen startade och gick i ett par sekunder efter lödningen så den borde vara okej.

    Jag har gått över bränslesystemet genom att byta pump, filter och även provat en 9000 fuelrail som har inbyggd 3.0 bars BTR (provat en annan BTR mao) med samma symptom.
    Tändstiften är nya, knackade till 0.9mm och tändkassetten fungerar klockrent i min 9000 så jag ser inte riktigt vart problemet ligger.
    På videon jag lade ut på facebooksidan så går bilen lite ostabilt på tomgången men svarar fint på gas och går på alla cylindrar så jag bör inte ha kopplat tokigt eller ställt triggerskivan fel.

    Kanske räcker inte strömmen till eftersom jag just nu ställer batteriet på backen och tar startkablar mellan batteriet och bilens plus&jord-kablar?
    Ska sätta batteriet direkt på bilens kablar ikväll. Måste bygga upp med lite träbitar eftersom batterihyllan är bortplockad. Kanske är det där det spökar? 😕

    EDIT:
    Länk till videon på Facebook som alla bör kunna se: https://www.facebook.com/video.php?v=10205046048090608

    #154803
    Janne Hagnell
    Moderator

    Dåligt med ström från batteriet eller dålig kontakt till det kan ge alla möjliga skumma fel. På min V4:a funkade allt klockrent utom att ladd- och oljelamporna tändes på tomgång. Bättre jordning å så var det löst!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #154590
    antonn
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Dåligt med ström från batteriet eller dålig kontakt till det kan ge alla möjliga skumma fel. På min V4:a funkade allt klockrent utom att ladd- och oljelamporna tändes på tomgång. Bättre jordning å så var det löst!

    Jordfel kan uppenbara sig på de märkligaste sätt, tur att det inte är så mycket el i en v4:a. Dom är skön på det viset!

    En planka fick agera batterihylla och resultat blev en förjävla pigg startmotor. Aldrig haft sånt drag i startmotorn i någon bil!
    Dom skojar inte när dom säger att optima redtop-batterierna är startbatterier!

    Bilen startade såklart inte ändå, den tände inte ens till och där ute i regnet stod jag; dyngsur och arg som utav helvete såklart.
    Åkte hem och grinade till Rikard att jag snart börjar skruva cyklar istället när han kom med förslaget att prova startgas.. att jag inte tänkte på det själv.
    Åkte till OK och köpte en flaska och visst tände bilhelvete till! Soppaproblem med andra ord!

    Imorgon åker fuelrailen av så jag kan kolla sprutbilden på spridarna när startmotorn går.
    Är dom schysst så finns det inte så många fler ”bovar”.. BTR eller soppapumpen – som jag byggde ihop med delar från två bilar.
    Måste ju varit en riktig fullträff att bilen startade när jag stod och filmade?

    #151544
    antonn
    Deltagare

    Hittade felet och har bara mig själv att skylla den här gången.. När jag satte ihop pumpen så värmde jag på slangen och tyckte att det skulle räcka men icke, slangen svällde lite och hoppade av så bensinen pumpades bara runt i tanken på mina startförsök.
    Två slangklämmor senare så är det fixat och den dåliga tomgången jag hade tidigare åtgärdades när jag bytte till en annan uppsättning spridare.

    Är extremt nöjd! Tomgången är riktigt stabil och den svarar fint på gasen.
    Ska bli kul att provköra bara jag får den på hjul, jag tror den är rätt pigg faktiskt!

    #188533
    antonn
    Deltagare

    Skruvade på min röda 3-dörrars idag.
    Bytte bakre ljuddämpare och slutröret och det blev tätt men när jag skulle köra ut bilen från garaget så gick inte bilfan att starta!
    Det här hänt att startmotorn strejkat men då har jag bara provat igen och den startat så fint. Har nu gjort 100 startförsök utan att startmotorn går.

    Misstänker att det är larmet som spökar, hittade en vipp-brytare i mittkonsolen som satte igång varningsblinkers och tutan…
    Tror inte att startmotorn är boven men jag har ju haft fel förr… MÅNGA gånger 😆
    Ska prova tvångsmata den imorgon, orken tog slut ikväll.

    #144028
    Janne Hagnell
    Moderator

    Testat att knacka på den med en hammare?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #143989
    M.Broberg
    Deltagare

    när jag precis hade tatt körkortet så gled jag runt i min 900a T16 -84 och glassade

    men jag stängde inte av den om jag kunde låta bli.

    Startmotorn var lite tjurig, och för dom som inte vet sitter den under grenröret och oljreturen till turbon samt i mitt fall, motorvärmaren, måste bort.

    det orkade inte jag. så jag hade en bit planka/regel på 120 cm ungefär jag fick använda och sitcka ner under grenröret och våldföra mig lite på startmotorn

    Åh vilka minnen 🙂

    #143894
    antonn
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Testat att knacka på den med en hammare?

    Jadå, det knepet har jag testat! Sen upptäckte jag att det inte klickar i solenoiden, det är därför jag TROR felet ligger någon annanstans. Kan ju vara solenoiden med?
    Ska prova dra plus till solenoiden, så får jag ta det därifrån. Går inte det så byter jag startet men går det så har jag lite larm att plocka ut och startkrans att undersöka, går nog bra till slut!

    Hade tänkt besikta idag, men sista dagen för ombes är på måndag och tills dess bör jag fixat det här – men hade egentligen tänkt skruva klart T5-projektet i helgen :ID

    M.Broberg: Det blir kanske lite bökigare att ha starten under grenröret, i alla fall om man inte kan ta lös den om man har motorvärmare! Har aldrig kollat på en sån maskin 😀
    Syrran och hennes kille hade en bmw och dom hade slägga med sig och slog på diverse saker för att få den att starta ibland, vill minnas att dom slog på kabelstammen vissa gånger 😯
    Tänk om du står på macken och ser en liten blond tjej ta fram en slägga och ställa sig och hamra under huven 😆

    #143735
    svartvit
    Deltagare

    Är det defa-larm från den tiden? I så fall är startspärren inte överdrivet sofistikerad. Jag kan fota vad du ska bygla om du vill koppla förbi larmet, utan att plocka ur allt. Finns nog på google också om du vill ha svar direkt.

    #143579
    antonn
    Deltagare

    @svartvit wrote:

    Är det defa-larm från den tiden? I så fall är startspärren inte överdrivet sofistikerad. Jag kan fota vad du ska bygla om du vill koppla förbi larmet, utan att plocka ur allt. Finns nog på google också om du vill ha svar direkt.

    Jag är osäker på vilket fabrikat det är på larmet. Det verkar ju i alla fall vara inkopplat fortfarande. Bilen har ju gått att starta även om den strejkat någon gång men nu är den hopplös 😥
    Ska kika efter jobbet och går starten med 12volt på solenoiden så tar jag fram ”den lilla elektriker” lådan 😆

    #143564

    Gamla larm brukar väl bryta spänningen till bränslepumpens relä..?

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 266 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng