Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum Övrigt Projekt / Min bil Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

  • Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #143528
    svartvit
    Deltagare

    Det defa jag hade i min 91a bröt bara till solenoiden och där satt boxen bakom knäpanelen på förarsidan. Man kan ju börja med att kolla där någonstans.

    #143524
    antonn
    Deltagare

    Drar jag på tändningen och sätter en kabel mellan solenoiden och batteri så går bilen igång så snällt.
    Satte jag sen dit den gula kabeln som sitter på solenoiden original så gick bilen att starta med nyckeln också?
    Efter jag fixat bränsleledning så gick den inte att starta med nyckel men den gick igång med kabel mellan solenoid och batteri..

    Osäker om det är larmet eller inte, det är av märket touchguard har jag för mig. Det ska väck hur som helst.
    Kan ju vara nå bråk med startkransen med? Ska kolla lite imorgon.

    #177550
    antonn
    Deltagare

    Medan jag skruvade igår så lyckades kompisen paja något i förardörren så den inte gick att öppna utifrån.
    På morgonkvisten idag så bytte jag till vinterhjul och efteråt så skulle jag undersöka vad som hänt och en liten hake har gått av till handtaget.
    Inte den som sitter på själva handtaget utan den som sitter i dörren. Har pratat med 3st og900-gubbar och ingen hade haft det här problemet 😆

    Har någon vart med om det här tidigare?
    Tog typ hela dagen att sätta dit den nya haken i mekanismen på dörren.
    Så tråkigt att en sån här liten skitsak ska ta så lång tid att fixa. Undrar hur han ens lyckades ha sönder den egentligen?

    #175929
    antonn
    Deltagare

    Körde in för ombes av min 3-dörrars idag men tiden hade gått ut, besiktningsman frågade om jag ville göra en fullständig bes på en gång men jag tackade nej.
    Därefter åkte jag hem till min mors garage i 20 minuter och gjorde en förbesiktning, bytte några lampor, torkarblad mm och körde tillbaka.. Resultat blev blankt papper! 😉
    Han visade mig ett liiitet glapp i spindeln som han tyckte jag skulle veta om men det kom inte med på pappret, annars tyckte han bilen såg riktigt bra ut. Jag instämmer! 🙂

    Köpte ett par beg 15″ ”Directionals” med hyggliga vinterdäck. Kåporna åker på när jag efterdragit fälgarna.

    En klassisk ”look” med de här fälgarna. Bilen blev senast tvättad 2012 så jag ska unna den en tvätt snart.

    Den har skött sig bra och startmotorn har gått varje gång jag vridit på nyckeln. Ska beställa och montera ett fjärrlås-kit och riva ut larmet i samma veva.
    När jag kör den här så kan jag hålla med Turbocab att og900 är Saabs bästa bil. Den är så tight och fin att köra. De senare årsmodellerna av og900 trivs jag riktigt bra i 😀
    Skönt att få bes överstökad. Nu är det bara att tuta och köra till 2016-01-31 men det kommer nog bli en hel del pill där mellan! :mrgreen:

    #135008
    turbolamko
    Deltagare

    Håller med att og900 är bästa modellen Saab gjort 😉 Man märker att Saab gjort förbättringar på den modellen med åren men tycker dock att de äldre känns lite mer ”välskruvade” enligt mig, kanske bara inbillning… Skönt där med besiktningen och din ser riktigt fin ut, en polering på det så är man framme med den!

    Körde själv min till vinterförvaringen i fredags, saknar den redan nu men skönt att börja lägga fokus på annat istället o samla nya delar som ska på till nästa år, laddar batterierna nu och nya tag sedan 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #134543
    antonn
    Deltagare

    @TurboLamko wrote:

    Håller med att og900 är bästa modellen Saab gjort 😉 Man märker att Saab gjort förbättringar på den modellen med åren men tycker dock att de äldre känns lite mer ”välskruvade” enligt mig, kanske bara inbillning… Skönt där med besiktningen och din ser riktigt fin ut, en polering på det så är man framme med den!

    Körde själv min till vinterförvaringen i fredags, saknar den redan nu men skönt att börja lägga fokus på annat istället o samla nya delar som ska på till nästa år, laddar batterierna nu och nya tag sedan 🙂

    Ska jag vara ärlig så är den äldsta og900 jag kört min gamla 900c MY88 😳
    Jag haft två stycken og900S MY90 och jag har inte känt mig riktigt hemma i dom efter min MY92.
    Det är nog inredningen som gör det för mig: 9000 stolar, mörk panel och mätarhus. Mumma!
    Skulle gärna vilja ha en T16 trubbnos men det är mycket svårare att hitta dom i hyggligt skick, de kostar mer pengar och vissa reservdelar är sällsynta! Men jag vill ha en! 🙂

    Ska göra ett sista ryck med T5-projektet nu i veckan så jag kan köra den till vinterförvaring och smygskruva lite de kommande månaderna.
    Den här tänkte jag faktiskt oljespruta och sen köra med i vinter. Kan inte motstå den frestelsen 😆
    Delar blir det väl en del köp av i vinter men jag har redan köpt grejer för lönen som kommer så ska nog försöka tygla mig ett tag framöver 🙄

    #199139
    antonn
    Deltagare

    Idag har jag varit och oljesprutat min 3D og900 med motorsågsolja, lite rostskydd inför vintern.
    Rutorna är alldeles dimmiga av olja just nu så det blir ingen bild innan den fått sin efterlängtade tvätt.
    Efter oljesprutningen så körde jag ännu en gång till grannbyn för att göra mig av med lite pengar och detta var det jag fick med mig denna gång:

    17″ Azev typ A och kilenfjädrar till 9000. Dock endast bakfjädrarna då någon sågat i framfjädrarna.
    Min 9000 är ju redan sänkt med GE-motorsports pappersfjädrar så den hänger för mycket bak enligt mig.
    Kanske baken inte hänger lika mycket med kilenfjädrarna men jag vågar inte hoppas på för mycket, dom var grövre iaf så dom åker på.
    Däcken på fälgarna är 205:or fram och 225:or bak så det är nog lite för stort för en og900, dom hamnar på 9000 istället.
    Då kan jag ta mina -98 superaero från 9000 till og900an. Börjar bli rörigt det här :mrgreen:

    Återkommer imorgon med en liten 9000-update, nu när det inte är dedikerat 900-forum så känns det okej :mrgreen:

    #199301
    antonn
    Deltagare

    Anton’s Saabverkstad fortsätter! Först ut är min 9000 A50:
    Bytte fjädrarna bak till Lesjöfors/Kilen och la på Azev-fälgarna. Det vart en helt annan bil! Nu är den riktigt stabil, bekväm och den hänger inte med arslet längre! 😆
    Fram är det 17″ 205/40 och bak är det 17″ 225/45 så det ser lite skumt ut tycker jag. När framdäcken är slut så lutar det åt ett par 215/45.

    Så här ser den ut nu – skitig som vanligt:

    Satte även dit ett armstöd:

    Så här go har den här bilen aldrig varit tidigare, underbar att köra och den går något helt sinnessjukt!
    I fredags innan jag ställde av den så var det torrt ute och tempen låg på -1, bilen laddar nästan hela röda fältet och den drar iväg som satan. Har nog aldrig kört någon bil som går så här bra faktiskt!
    Tråkigt att ställa av den nu när den är så skön men jag får ju köra den till våren igen.. Nya framskärmar och bussningar då kanske.
    Motorspec: 2.3T, 3″ downpipe med racekat som går över till 2½” vid ljuddämparen, hemmapulat Steg 3 samt T7 magnetventil. Rövdynon säger runt 260kus samt ett grönjävligt vridmoment.

    5D og900 ”Trionic 5”:
    Idag har jag luftat bromsar och koppling, monterat 3″ hela vägen, lagt på superaero samt ställt ner bilen på hjulen.
    Startar varje gång man vrider på nyckeln men om den inte får bygga upp bränsletryck innan så tar det någon sekund extra – tror jag saknar backventilen vid pumpen.
    Gött ljud men läcker lite vid turbon PGA att den inte är helt tät vid downpipen, ska köpa en packning så löser det sig men funderar på någon roligare turbo snart!
    Det enda som är kvar att fixa nu är batterikablar till skuffen innan jag kör den till vintervilan. Ska bli så kul att få provköra – Om den håller hela vägen dit alltså :mrgreen:

    #199302
    Jonathan
    Deltagare

    Anton’s Saabverkstad är hur skön som helst. Heja! 🙂

    #199647
    antonn
    Deltagare

    @Sulo wrote:

    Anton’s Saabverkstad är hur skön som helst. Heja! 🙂

    Tack! Sån feedback uppskattas! 🙂

    Här kommer en liten historia om hur man man kan sätta sig själv i klistret genom att vara lat och inte fixa problem i tid 😀
    Haken till förardörrlåset på min 3D hoppade ur för ett tag sen så jag har låst bilen genom att trycka ner pinnarna på bägge dörrarna innan jag stänger dom och det fungerar ju utmärkt fram till den dagen då man lämnar nyckeln i tändningslåset vilket hände mig igårkväll i storstaden Hudiksvall när jag skulle gå på bio. 😳
    Som tur var hade en kompis som bor i Hudik lämnat ett verktyg (inte så svårt att gissa vilket) på ena bakhjulet medan jag satt inne på bion så det gick ju bra ändå.. tillslut.
    Det kändes ju lite sådär att göra inbrott i sin egen bil på en väl upplyst parkering med flera personer i rörelse samt lägenhetsfönster som pekar mot parkeringen :mrgreen:
    Ska haka i dörrlåset på förarsidan, fixa centrallåset samt montera fjärrlås framöver. Då borde det bli svårare att låsa in nyckeln tycker jag…

    Snart är det dags för första provturen någonsin i mitt Trionic-5 projekt!
    Fixade plus&minus-kablar till skuffen idag men batteriet orkade inte dra runt startmotorn, det hade stått för länge så nu står det på laddning.
    Det enda jag behöver göra är alltså att vänta lite på att batteriet ska bli laddat! 🙂
    Och i detta nu medan jag skriver kommer jag på att jag måste byta spakställ eftersom jag har dragit av en gänga till växelspaken men det måste jag göra ändå med tanke på att jag inte har nycklarna till bilen utan startar den på annat vis. Vänta nu… Bryter upp dörrlås och startar bilar utan nycklar.. Det här låter lite fel :WH

    Ska bli skitroligt att äntligen köra en sväng med bilen men samtidigt är jag rädd att den ska falla i bitar.. Jag vet ju vem som skruvat ihop den 😯

    #199761
    antonn
    Deltagare

    Visst måste man lös med hela kopplingen om man ska byta urtrampningslager på og900?
    Jag har renoverat en slavcylinder förut men kommer inte ihåg hur lagret sitter. Jag antar att det kommer saknas plats för att byta lagret även om man pressar in solfjädern?
    Egentligen så ska ju jag veta det vid det här laget men jag kommer inte ihåg :ID

    #199820
    antonn
    Deltagare

    Första provturen avklarad!
    Bilen gick som en påse skit första rundan, dog vid korsningar och gick på grundladd men efter ett par repor så verkar Trionic 5 fattat galoppen!
    Det är mycket kvar att åtgärda innan den går som den ska, diverse läckage osv. Tror inte den går så mycket bättre än min original 900S -92 just nu .
    Bilen är SJUKT tight! Om man tycker svampiga bromsar, slapp växelspak och klonkande avgassystem är tight :mrgreen:

    Bjuder på ett par bilder men den är några tvättar och poleringar kvar innan den ser någorlunda ut 😆

    Lite hög fram efter ha stått på pallbockar men den sätter sig snart hoppas jag!
    Jag har som sagt en hel del att göra innan den plockas fram till våren men sakta och säkert så blir det nog bil av den tillslut 🙂

    #199953
    antonn
    Deltagare

    Igår efter jobbet så åkte jag och hämtade upp ett paket från Speedparts innan jag åkte vidare till GDS-hallen och utförde en välbehövlig service på -92an:
    *Olja & oljefilter
    *Luftfilter
    *Tändstift – BCP7ES såklart
    *Fördelarlock – Beställde tyvärr fel rotor så jag ska in på mekonomen och köpa en svindyr där idag.
    *Ställde in tändningen
    *Rengjorde tomgångsmotor och luftmassmätare
    *Bytte lite vakuumslang

    Allt som blev bytt såg lagomt slut ut, tändkablarna var dock fina. BCP6ES satt i sen tidigare, brukar det inte vara sugisar som har dom? 😕
    Går kanonfint nu, mjukt och fint. Lite svårt att vänja sig med 145 kusar även fast den inte alls är slö. Jag har iofs original intercooler liggande så om jag lägger ner en halvtimmas jobb så kan jag köra runt med cirka 30 hästar extra och det vore ju roligt men samtidigt så tycker jag att det är synd att skruva på den.. några 900s kan ju få gå som lättrycksturbo faktiskt.

    Har ett nytt urtrampningslager och en packningssats till slavcylindern men lagret har varit tyst i flera dagar så jag avvaktar lite.
    Vill även passa på att ge lite beröm till Speedparts: Beställde allt runt 14.00 på måndagen och paketet låg på posten samma tid på tisdagen!

    #200376
    antonn
    Deltagare

    Ställde undan röda 5-dörrarn i veckan, blev inte att ställa den i någon lada för det fanns inte plats åt mig där. Den får stå på gården istället, den har ju stått på en täckt i 4 år så ett år till är väl skitsamma, det är ju minusgrader ute så det är inte blött under den i alla fall.

    Imorgonkväll så tar jag -92an ner till Gävle så jag kan julhandla hela tisdagen, ser fram emot att gå i överfulla butiker och köra på julstress-E4an 🙄
    Bilen går riktigt fint efter servicen dock så har jag samma problem som arcsmile med att det gnekar när man kopplar och ibland (inte alls ofta) så surrar urtrampningslagret lite. Jag ska prova lufta kopplingen innan Gävle-trippen imorgon, det är nog rätt gammal bromsvätska som går i de ledningarna nu.

    Har även problem med farthållaren som fungerar väldigt sällan, när den fungerar så kan jag trycka en halvcentimeter på koppling och broms-pedalerna utan att den slår ifrån så jag tror inte att det är givarna som spökar 😕 Upplever det som att när jag kört en längre sträcka så kan den börja fungera, idag körde jag 5 mil och när jag låg i 120 så slog jag på farthållaren och då fungerade den, då har den inte fungerat på minst 3 veckor tidigare ❓
    Någon som vart med om något liknande?

    /Anton

    #200378
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag har problem med att givarna hänger sig. Då kopplar jag ur och bromsar, sedan funkar det igen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 266 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng