Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter
- Detta ämne har 265 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-17 18:22 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
@M.Broberg wrote:
lämplig bit plåt kanske ersätter? en bit tjockare, typ 2-3 mm bit så slipper man problemet i framtiden.
Låter ju vettigt nu när du säger det, jag är ju inte svetsduglig för 5 öre och inte van vid dåliga länkarmsinfästningar heller så jag tänkte om det fanns någon annan plåt som täckte mer!
Tror jag tar ur motorn och bogserar bilen till en kille som svetsar så får han lappa ihop det hur han vill, bara rosten försvinner och jag kan rostskydda ordentligt så skiter i hur det ser ut under all underredsmassa jag målar dit sen.Jag skrev någonting om att motivationen skulle dala av och den här rosthistorian har gjort mig bitter, ändå är det ingenting mot för vad vissa andra har fått rostlagat 🙄
Vill bara få det fixat så jag kan fortsätta skruva, det är iaf roligt vilket rost definitivt inte är!@morsole wrote:
Om du avlastar genom att lyfta och sätta en bock under nedre spindel så kan du demontera stötdämparen; då får du ut spindeln
Mvh Johannes
Menar du hela spindeln? Jag tror inte att jag vill ta lös den just nu.
Om jag hissar upp allt i den nedre spindelleden (som nu är separerad från nedre länkarm) och sätter fjäderklämmor på fjädern så borde jag kunna ta lös fjädern när jag släpper ner allt igen?
Jag kanske inte ens behöver plocka bort fjädern, bara jag komprimerar den så drivaxeln blir avlastad från all tryck den har på sig när allt släpps ner. Vi får se ikväll när jag slutat jobba :wacko@morsole wrote:
Nu brukar jag göra detta som det första efter att ha demonterat hjulet, men vill du dema allt så spelar det ju ingen roll i vilken ordning du tar det!
Det är ett riktigt bra tips, hade nog sparat en del tid att ta lös nedre spindelleden om jag hade avlastat som du beskriver men så smart var jag inte! :wacko
Fast nu ska jag bara ut med motorn så ska jag bogsera bilen till en kille som får svetsa och då tar jag lös spindel osv på plats hos honom, blir nog lättast så.Idag var den första dagen på veckor utan regn och efter att ha fegat en stund så lyfte jag ur motorn helt själv, det gick skitbra faktiskt!
Vill bara påpeka att jag inte alls är någon bilmek så jag är faktiskt ganska stolt över att jag gör allting själv!
Jag var och köpte en 9000 fuelrail med BTR & en T5.5 ECU idag, 200spänn! Jag har riktigt bra flyt just nu känner jag!
Har också gjort i ordning ett nytt kopplingsschema så jag T5:ar bilen på en gång, hoppas att flytet fortsätter för det kommer att behövas.I år så blir nog motorspec standard 900S + OG900IC & T7-magnetventil tänkte jag.
Vet ni någon som kan fixa ett ”Steg 1 E85” program åt mig? Betalar såklart för mig.
Eventuellt tänkte jag fråga ”Mackan”, han verkar ha många nöjda kunder men vet inte om han fixat något program till OG900./Anton
@antonn wrote:
Idag var den första dagen på veckor utan regn och efter att ha fegat en stund så lyfte jag ur motorn helt själv, det gick skitbra faktiskt!
Vill bara påpeka att jag inte alls är någon bilmek så jag är faktiskt ganska stolt över att jag gör allting själv!
Jag var och köpte en 9000 fuelrail med BTR & en T5.5 ECU idag, 200spänn! Jag har riktigt bra flyt just nu känner jag!
Har också gjort i ordning ett nytt kopplingsschema så jag T5:ar bilen på en gång, hoppas att flytet fortsätter för det kommer att behövas.I år så blir nog motorspec standard 900S + OG900IC & T7-magnetventil tänkte jag.
Vet ni någon som kan fixa ett ”Steg 1 E85” program åt mig? Betalar såklart för mig.
Eventuellt tänkte jag fråga ”Mackan”, han verkar ha många nöjda kunder men vet inte om han fixat något program till OG900./Anton
klart man ska vara stolt när man lyckas!
Mackan har gjort og900 program vet jag. annars har ju Larzzon här på forat rätt bra med koll på det tror jag.
juli 2, 2014 kl. 21:38 #198423Blir bra detta sen 🙂
Själv är man inte supermekare ännu så förstår dig, varje gång man fixar nåt så är man stolt o jävligt glad att man klarat detta själv och samtidigt sparat några 1000 lappar genom att göra så mycket det går själv!
Tid, tålamod och alla verktyg osv som behövs så klarar man det oftast 😉
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)@M.Broberg wrote:
klart man ska vara stolt när man lyckas!
Mackan har gjort og900 program vet jag. annars har ju Larzzon här på forat rätt bra med koll på det tror jag.
Vart helt inställd på att man skulle vara två när man lyfte men jag blev förvånad över hur smidigt lyftet gick själv!
Just det, Larzzon verkar ju härja runt en del med Trionic, SaabAero också. Ska se om någon av dom kan knåpa ihop något program :smile@TurboLamko wrote:
Blir bra detta sen 🙂
Själv är man inte supermekare ännu så förstår dig, varje gång man fixar nåt så är man stolt o jävligt glad att man klarat detta själv och samtidigt sparat några 1000 lappar genom att göra så mycket det går själv!
Tid, tålamod och alla verktyg osv som behövs så klarar man det oftast 😉
Hoppas det!
Tycker du skruvar på flitigt, är inne och läser tråden din men är dålig på att kommentera 😳Men det är ju som med allt annat, övar man lite så blir man bättre!
/Anton
@antonn wrote:
Vart helt inställd på att man skulle vara två när man lyfte men jag blev förvånad över hur smidigt lyftet gick själv!
/Antonvar två, jag och min far, när jag lyfte motor på OG första gången.ingen av oss var sådär kanonbra på bilar.. Jag lyckades ”bara” glömma växellänkaget så det blev bananformat 🙄
@M.Broberg wrote:
var två, jag och min far, när jag lyfte motor på OG första gången.ingen av oss var sådär kanonbra på bilar.. Jag lyckades ”bara” glömma växellänkaget så det blev bananformat 🙄
Är ju inte helt lätt första gången, men egentligen så är det inte så mycket som man behöver ta bort för att lyfta ur motorn :smile
Har eventuellt fått en Kadett D -80 från ett dödsbo, jag tänkte fixa upp den lite och sälja vidare så kan jag lägga de pengarna på den här bilen istället!
Kadetten är bes och inte en rosthög så någon tusenlapp borde jag nog få för den. Pengarna kanske kan gå till något roligt turboagg, ett TD04-16T borde ju räcka eller ska man köpa ett 18T på en gång?/Antonn
@M.Broberg wrote:
@antonn wrote:
Ett TD04-16T borde ju räcka eller ska man köpa ett 18T på en gång?
16t räcker gott
Tänkte det jag med. Har någonstans i bakhuvudet att Schwartz bänkade sin 99 T16 till ca:270hk i motorn med FMIC, 3″ avgas och röda 431:or & 16t.
Det är ju riktigt bra och någonstans där borde man väl nöja sig om man kör med standardlådor tänker jag, bilen går nog riktigt gott med en sån setup.Ska fundera på om jag hinner med turbobyte nu i sommar.. det är ju inte helt bolt-on precis men det vore skönt att ha det gjort med.
Jag inte bråttom egentligen men jag vill så gärna ut och köra lite innan vintern kommer 😆Håller på att bygga ihop en T5-kabelhärva nu, har tagit lös Lucas-härvan från bilen och skurit upp den för inspektion.
Trodde det skulle suga att hålla på med de här kablar men det är faktiskt riktigt roligt! :smileHar ett par frågor som någon kanske kan svara på:
1. Från ”87b” på bränslerelät så går det en tjock Grå/Röd kabel till säkringen för bränslepumpen i vänstra framskärmen, från den så har dom ”snott” ström till säkringen för lambdan och en Blå/Röd kabel går till en kontakt vid högra framskärmen som Lucas-lambdan sitter på originalt.
Visst borde jag kunna ta ström till ”O2 heater/Lambdaförvämning” ifrån den kabeln och på det viset använda mig av originalsäkringen för Lambda?2. Från en 2-Pinskontakt nere vid Lucas-boxen så går det två identiska tunna Brun/Vita kablar, ena går in i Lucas-härvan och kopplingen till ström för spridarna, och andra går till ”86” på Bränslerelät.
Andra änden av 2-Pinskontakten går upp bakom handskfacket någonstans. Någon som vet vart den går?3. Från ”87b” på huvudrelä så går det en tunnare Grå/Vit kabel som hamnar i säkringsdosan och går vidare ut mot lyktorna, efter det har jag tappat spåret, någon som vet vad den går till?
2&3 är ett par långskott men om någon vet så är det skitbra, är lite av en minimalist när det kommer till kablar & jag vill ha det snyggt 🙄
/Anton
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.