Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Körsbärsröd 900S -90 – Motorbytet fortsätter

Visar 11 inlägg - 256 till 266 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 9, 2016 at 23:50 #400976

      Idag var jag på swedol och köpte bränsleslang på Brobergs rekommendation, ska byta slangen i pumparmaturen eftersom det idag sitter en ytterst tillfällig, oarmerad slang vilket inte är så driftsäkert. Slangen på Swedol tål att dränkas i både bensin och etanol vilket är bra om man vill leka lite med olika mappar någon gång. Jag tänkte byta slangbiten imorgon samtidigt som jag monterar en bränsle-nippel till trycksidan där backventilen sitter kvar, då behöver man inte tugga lika länge på startmotorn vilket vore skönt.

      Är uppe i cirka 100 mil nu sedan besiktningen, den går hur fint som helst efter bytet av mapsensor och åtskruvad jord till generatorn. Första uppmätta förbrukningen är på 0.83 liter/milen på 63 mil, hälften är landsväg/E4 till och från Gävleträffen där jag låg på cirka 100 km/h och resten är småturer till affären/kompisar osv så den förbrukningen känns helt OK. Säkert har jag spillt ut en del alla de gånger jag hållit på med pumpen, börjar bli expert på att få ur armaturen nu. Sist tog jobbet att ta väck golvet, byta armaturen och sedan dit med golvet igen endast 13 minuter! Ringen är superlätt att ta bort om man krokar i “handtagen” på en näbbtång/polygrip i ringen och vrider om, bara ett tips! 🙂

      Det enda jag vill klaga på är mig själv: Jag är fan för gammal för att ha 3″ hela vägen.. Det är riktigt tröttsamt i mitt tycke och jag ska leta efter alternativ om bilen blir kvar i min ägo, går naturligtvis lite halvt i säljtankar som jag alltid gör så fort jag ser mållinjen på ett projekt.

      Ska försöka slänga upp någon bild imorgon.

      • Det här svaret redigerades för 7 år, 7 månader sedan av antonn.
      • Det här svaret redigerades för 7 år, 7 månader sedan av antonn.
      • Det här svaret redigerades för 7 år, 7 månader sedan av antonn.
        augusti 12, 2016 at 12:37 #401133

        hehe det där med 3tum är vi fler som börjat upptäcka.
        3tum och sen på slutet originalljuddämpare tycker jag ger lagom avgasljud både ute och inne.

        http://www.garaget.org/shinyhead
        Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
        I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

          augusti 12, 2016 at 14:50 #401143

          Hur många dämpare har du ?

            augusti 12, 2016 at 15:40 #401146

            jag gillar mitt 3″, med en rakarör 2.5″ dämpare i mitten (som tar i hela tiden trots standard kilen)
            och en JT dämpare vid bakaxeln.

            Har svårt att se hur man ska få in mer än 1 dämpare framför bakaxeln? bakom går ju inte.

            • Det här svaret redigerades för 7 år, 7 månader sedan av M.Broberg.
              Anonym
              augusti 12, 2016 at 16:46 #401158

              Har svårt att se hur man ska få in mer än 1 dämpare framför bakaxeln? bakom går ju inte.

              Är endast “sugisarna” som har det 😉

                augusti 13, 2016 at 11:49 #401183

                Har svårt att se hur man ska få in mer än 1 dämpare framför bakaxeln? <strong class=”d4pbbc-bold”>bakom går ju inte.

                Är endast ”sugisarna” som har det ?

                Yes. funkar på nya fronten i guess som täcker ordentligt där. men på min.. då får det vara dämpare med snyggt utblås redan och det är lite tonårsstämpel på det

                  augusti 13, 2016 at 15:22 #401186

                  jag gillar mitt 3″, med en rakarör 2.5″ dämpare i mitten (som tar i hela tiden trots standard kilen) och en JT dämpare vid bakaxeln.
                  Har svårt att se hur man ska få in mer än 1 dämpare framför bakaxeln? bakom går ju inte.

                  JT har en variant med 2 dämpare där den andra sitter bakom bakaxeln.
                  På en bil med kjolar går den dölja ganska bra.

                  Har man inte Kat finns utrymmet där katten sitter där det också går klämma in en extra dämpare.

                  Sista biten på og900 är ju ett skolexempel på hur man INTE ska bygga om man vill slippa resonans… Gör en S-krök på röret och montera ett slutrör med dämpning så blir det garanterat skillnad

                  För att slippa att röret slår i vid bakaxeln kan man modifiera det likt original, dvs platta till det lite med handsläggan.

                    augusti 13, 2016 at 15:27 #401187

                    jag min dämpare “vid katten” och problemet är att den är dubbelt så lång som en katt. med andra ord så bygger den mer längre bak, det är där det tar i, ungefär 3 cm efter där flänsen sitter till katten (och bakåt) tar det i.

                    finns 10-15mm att vinna med lite ombyggnad, men inte mer än så. Då är det den smalaste 2.5″ dämparen jag kunde hitta.

                      augusti 13, 2016 at 17:16 #401189

                      För dryga 20år sedan hade jag en bil där jag klämde in en 2,5″ dämparen på kat-platsen och det funkade utan problem. Det var sannolikt en Simons dämpare och förmodligen minsta möjliga.

                      Senast jag byggde 900 avgas blev det 3″ till första dämparen och sen 2,5″ med dämpare både före och efter bakaxeln. Finns några bilder på det i min projekttråd.

                        augusti 17, 2016 at 14:59 #401339

                        Det sitter bara en ljuddämpare på det här systemet och jag orkar inte försöka klämma dit en till. Jag funderade ett tag på om jag skulle köpa en simons halvsats med hagelbössan och ha 2½” strax efter katten någonstans men de är slutsålda på speedparts så det sket sig.
                        Nu tänkte jag bruka den fram till i höst medan jag fixar lite småfel och snyggar upp den innan jag ställer undan den.

                        Här står bilen med Södra Dellensjön i bakgrunden, tyvärr blev bilden lite väl mörk.

                        Jag hade en budget när jag började planera den här bilen och jag har klarat den rätt bra faktiskt, så pass bra att jag nu är sugen på att köpa en till bil och se hur bra det kan bli med en större budget men utan att nödvändigtvis trimma osv.

                        Tidigare i sommar så köpte jag en komplett motor, låda och avgas från en og900 T16.
                        Nu är jag sugen på antingen en og900 med 3 dörrar eller en 99 CC och de enda kriterierna är egentligen att karossen är i riktigt bra skick, såklart finns det ett givet ställe att börja letandet på och det är i Jämtland där jag hittade min nuvarande bil.

                        Jag inser att jag förmodligen har något slags problem som hellre köper en bil med fel motor och sedan ställer mig och skruvar istället för att bara köpa en fin bil med rätt motor från början men då missar man ju allt det roliga 😉

                        • Det här svaret redigerades för 7 år, 7 månader sedan av antonn.
                          augusti 17, 2016 at 18:22 #401343

                          Exakt! Vad är vitsen med en bil där man inte måste skruva??
                          🙂

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        Visar 11 inlägg - 256 till 266 (av 266 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.