Lackningstips?

Forum Övrigt Allmänt Lackningstips?

  • Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2006-01-17 14:16 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13691
    tiger
    Deltagare

    Jag har en Saab V4 -74 som går bra men som inte direkt ägts av folk som brytt sig så mycket om den mer än att det är en tuff bil. Den är penselmålad matt svart t.ex. Jag har inget emot färgen i sig, men då rost nu etablerat sig i dörrarnas nederdel och under kofångaren fram så måste det givetvis fixas och målas om. Då kanske det är lika bra att gå lös med 8-ans sandpapper över hela bilen och lacka om, eller hur? Grejen är att jag inte har någon som helst erfarenhet av att lacka bilar. Jag vill förstås att den skall bli fin, men det är inget utställningsexemplar jag försöker rädda utan mer en förtjusande bil som jag kan åka runt med i alla väder. En schysst bruksbil, helt enkelt.

    Jag har inte tillgång till lackverkstad heller, i bästa fall garage.

    Då är frågan, vilket sätt borde jag lacka bilen på och vad behöver man?
    Vi utesluter penseln iallafall.

    #91566
    patric h
    Deltagare

    Har man ej tillgång till lackbox så är det knivigt att få till det bra med en hellack. För att ej få en matt lack så är man beroende av god luftgenomströmning annars slår färgdimma ner i den nylackade bilen och så får man en matt lack som följd. Möjligtvis kan det gå att lacka bilen del för del när man endast har tillgång till garage. Men man skall ju tänka på sig själv också, det är absolut inte att rekomendera att lacka med dålig luftcirkulation, bilfärg innehåller ju som bekant en del lösningsmedel. En riktig mask ska man se till att ha och även luftgenomströmning i lokalen.

    Om det inte är originalutförande med bra lack man eftersträvar så går det faktiskt att få till en riktigt hygglig lack med att rollermåla bilen. Jag vet några medlemmar som gjort så på tävlingsbilar bla och fått till ett riktigt bra resultat. Fördelen är att man inte är beroende av en riktig proffs lokal för att utföra arbetet. Om man ska rolla ska man dock ha en 1-komponent syntetisk lackfärg för att få färgen att flyta ut ordentligt. En riktig 2-k billack torkar på tok för fort och är dessutom mycket dyrare. I övrigt skall du tänka på att få bort rosten ordentligt med slipning och ev blästring sedan en riktig grundfärg annars kommer rosten obönhörligen tillbaks ganska snart.

    Detta blev ganska långt men hoppas du får någon nytta av tipsen.

    /Patric

    #91567
    john asplund
    Deltagare

    Ämnet lackering är intressant, som skräckexempel kan jag nämna att en av mina bästa vänner som lackerat 30-35 hellacker hemma i sitt garage. Jag frågade honom en gång varför han inte använde skyddsutrustnig. Han tittar på mig med en frågande blick och svarar hur självklart som allra helst, Då kan jag ju inte röka medans jag lackar…

    #91568
    tiger
    Deltagare

    Se där. Det lutar isåfall åt en schysst rollning då. Lite allmäna tips vore kanon, hur mycket färg man kan behöva samt vart man kan hitta färg som är bra och har rätt pris. Annat tänkvärt vore bra också, vilka roller man behöver och vilka storlekar som lämpar sig bäst t.ex.

    John, det lät inte bra det där! Antar att 35-40 hellacker har satt sina spår, eller vad tror du?

    #91569
    staffanv
    Deltagare

    Annars har jag hört att s.k. jetstrykare ska ge bättre resultat än roller.

    #91570
    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Jag håller just nu på att lacka en bil hemma i garaget för första gången. Det stämmer det som Patric säger med färgdammet. Det är ett stort problem. Jag har en tom kaross med skärmar dörrar m.m. löst. Då kan man ta det i ettaper så att det inte blir alltför mycket färgdamm, och sedan täcka över det lackerade. Jag har t.ex valt att dela upp bilen i taket inkl. A-stolpe och framför vindrutan, sidorna bakom dörrarna och bakåt, sedan de lösa delarna för sig. Det finns en risk att man inte får exakt rätt nyans om man lackar skärmar o.dyl separat, men kommer färgen ifrån samma blandning så tror jag inte det kommer att synas så mycket (om ens något).

    Noterbart är dock att det är svårt första gången man gör en lackering och taket är det svåraste. Man når ju inte över hela från ena sidan, och då är det svårt att inte få lite knotter i den lacken man la först, när man går över och kör från andra sidan.

    Dessutom så är det väldigt mycket underarbete om det skall bli bra när det är rost lite här och där.

    Vilken variant du än väljer så:
    Lycka till!

    Martin

    #91571
    patric h
    Deltagare

    2-3 liter färg skall du klara dig på. Det är lite beroende på vilken kulör du väljer. Vissa röda, i stort sätt alla gula kulörer har sämre täckförmåga än andra kulörer. Det beror på att det numera är miljöanpassade pigment i färgen. Men räkna med att du kan få måla allt från en till tre ggr innan du är nöjd.

    Skall du rolla så går det bra med filt eller mohairroller, det ger samma resultat skillnaden är att filtrollern är betydligt billigare än mohairrollern. Rollern du bör använda kallas elementroller eller stickroller. Användbar storlek är både 10 cm bredd och 15 cm bredd. Dessutom bör du ha vinklad elementpensel mellan 15 och 35 mm bredd. Bra när du ska måla emot maskerade partier etc. Tänk på att tvätta ur verktygerna i tvål och vatten före användandet för att få bort skräp från tillverkningen annars finns risk för skräp i lacken.

    Om du vill få färgen i bilens originalkulör så kan jag hjälpa dig med det. Kan så klart hjälpa dig oavsett kulör, men skall du exempelvis ha en mattsvart syntetisk lackfärg så är det ganska enkelt för dig att gå till närmste färghandel så hjälper dom dig med det. Tänk även på att lackfärgen skall ha lacknafta eller alifatnafta som lösningsmedel. Är det en färg med starkare lösningsmedel så flyter den ut mycket sämre.

    Grovlek på sandpapper vid sista slipning före målning skall vara så fint som möjligt annars syns sliprepor igenom den nya färgen.

    Lycka till med målningen.

    /Patric

    #91572
    tiger
    Deltagare

    Kanontips från er alla, tack så mycket!

    Omlackningen blir först till våren, men det kan vara bra att planera lite i förväg.
    Som sagt, jag ränkar inte med ett kanonresultat, men den blir säkerligen finare än vad den är idag. Bara att få bort rost och skavanker gör ju bilen så mycket finare.

    Men först småfix och besiktning.

    #91573
    walle
    Deltagare

    bäst är att lämna bilen till en lackerare jag brukar få betala 4500kr(svart utan kvitto) för en lack å då är allt slipat å klart å det är jävligt billigt å bra vill man inte slipa å hålla på så blir det ca 9000kr vilket ochså är jävligt billigt. rolla en bil hur seriöst är det?

    #91574
    petter
    Deltagare

    rolla en bil hur seriöst är det?

    Betydligt mer seriöst än att bryta mot lagen. Jag tycker att bilhobbyn bör vara en ansvarskännande del av samhället och därmed följa de regler som är demokratiskt satta. Det gör oss till ett gott exempel och bilintresset till ett legitimt intresse. Detta hör tätt samman med de tankar jag tycker mig uppfatta från MHRF-håll, att bilhobbyn bör arbeta för säkerhets- och miljöaspekter avseende äldre fordon, och som jag välkomnar.

    /Petter

    #91575
    john asplund
    Deltagare

    Förstår inte var lagbrott kommer in i bilden, bara för att man vill ha sin bil svart

    #91576
    tiger
    Deltagare

    Svart, som i färgen eller jobbet? 😛

    #91577
    v4_petter
    Deltagare

    jag har funderat lite på att fixa färgen på min,, nuvarande mossgrön men jag älsar den orange färg som finns. rollning låter juh rätt lätt.. har någon en bild på en rollad bil så man kan få se hur det blir? både en detaljbild och en helhetsbild vore kul att se.

    Hur lätt får man av alla lister och märken innan man målar? och är det sedan lätt att få på dem igen?

    #91578
    patric h
    Deltagare

    Tänk på att en rollerlackering gör man i första hand på en lite busig brukisbil eller någon form av tävlingsbil. Jag tycker att Tigers bil var ett bra exempel på detta, En bil som redan är penselmålad och där det ej finns möjlighet att lägga en riktig sprutlack. Narturligtvis rekomenderas en riktig lack i första hand. Men en brukisbil i lite sämre skick har ju också sin charm. Huvudsaken många gånger kan ju vara att man skyddar och räddar bilen ifrån rostdöden.

    /Patric

    #91579
    v4_petter
    Deltagare

    min mossgröna är ju rätt rostig,, fast inte genomrostig,, men mkt på ytan.. och mattlack.. fast det är ett långt i framtiden projekt att få den i annan färg tror jag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng