Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Lackskarv 16" Aero
Detta ämne innehåller 78 svar, har 17 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-13 21:39.
- FörfattareInlägg
- 19 december, 2010 kl. 00:18 #25075
Hej!
Håller på och renoverar en uppsättning 16″ Aero, funderar lite på vart lackskarven mot den svarvade/polerade fälgkanten är på fälgarna från fabrik? Någon som har eller kan ordna en närbild? Gärna mått också på hur mycket som ”ska” vara polerat. Är väl egentligen två olika alternativ vart jag skall lägga lackskarven, antingen före eller efter ”vecket” där fälgens ekrar övergår till fälgbana.
Så fram med närbilder och mått nu! 😉
Angående färgvalet fann jag en tråd angående detta på SaabLink, se detta inlägg mer exakt. Är givetvis svårt att bedöma med hjälp av en bild om färgen motsvarar originalkulören, men känns som att det är något åt det där hållet i alla fall.
MVH
19 december, 2010 kl. 08:24 #180559Lägg skarven där det är enklast. Tror inte du eller någon annan märker skillnaden.
Sen är det ju inte helt enkelt att göra kanten exakt rak heller..Eftersom du ska lacka är det nog enklast att låta maskeringen styra var kanten hamnar, dvs även ”hålkälen” blir lackad.
19 december, 2010 kl. 15:06 #180563Tja! Skarven orginal är där radien börjar, om man ser det innifrån och ut eller vad man ska säga, med tanke på att kanten är svarvad efter färgning, och sen lack på det..
Masker gärna i två tre omgångar med lite olika diameter mått så slipper du se grundfärg och eventuell slipgrund i skarven när det är klart…tar lite tid men blir bra….
Så när du grundat så drar du bort den första sen målar du och drar bort den som sitter lite längre ut..Hoppas det går att begripa det jag skriver 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
19 december, 2010 kl. 17:01 #180564@saab putte wrote:
Tja! Skarven orginal är där radien börjar, om man ser det innifrån och ut eller vad man ska säga, med tanke på att kanten är svarvad efter färgning, och sen lack på det..
Masker gärna i två tre omgångar med lite olika diameter mått så slipper du se grundfärg och eventuell slipgrund i skarven när det är klart…tar lite tid men blir bra….
Så när du grundat så drar du bort den första sen målar du och drar bort den som sitter lite längre ut..Hoppas det går att begripa det jag skriver 🙂
Hej!
Tror jag fattar det hela, men tog en bild och kladdade lite på bara för att vara på den säkra sidan 🙂
Jag antar att det är vid den röda linjen ungefär som lackskarven är orginal? Riktigt jobbigt att putsa bort färgen efter den blåa markeringen dock, finns kanske något bättre sätt än att sitta med naglarna och köra med sandpapper dock? 🙄
Bonusbild på kanten som är putsad med 100 torrslip, 180 torrslip, 320 våtslip, 800 våtslip och sedan 1200 våtslip. Polerad en omgång med autosol för hand, skall gå över med polertrissa sen innan det är klart 🙂
MVH
19 december, 2010 kl. 20:41 #180573@joh900 wrote:
Jag antar att det är vid den röda linjen ungefär som lackskarven är orginal? Riktigt jobbigt att putsa bort färgen efter den blåa markeringen dock, finns kanske något bättre sätt än att sitta med naglarna och köra med sandpapper dock? 🙄
Jag brukar maskera vid röda linjen och sedan ta bort klarlacken mot maskeringen med färgborttagning.
Sen är det slipning med naglarna som gäller men det som man inte riktigt kommer åt att slipa är så smalt att det blir i princip försumbart. Med polertrissan kommer man åt så det blir hyffsat.19 december, 2010 kl. 23:36 #180582Ja det är vid den röda linjen skulle jag tro, tänk dig bara slutet på svarvningen, ett svarvstål har ju alltid en radie så det syns tydligt vart svarvningen slutat.
Det är bara handgnidning som gäller.. mina fälgar blästrade jag först, sen fixa klart kanten sen lack.. svårt att få fint resultat med att maskera och köra färgborttagning,visst funkar det men brukar alltid tränga under maskeringen så det blir fula märken i skarven..men du kommer inte behöva fixa med det när du ska måla om dem..
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
22 december, 2010 kl. 22:34 #180616Hej!
Kan meddela att det underlättade ”lite” att använda en sånhär :cool:. Fälgkanten var ren från alla totalt fem (tror jag?) lager färg/sprutspackel och redo att börja bearbeta metallen inför polering efter ca 15-20min med denna metoden.
Detta är resultatet hittills
Har bara polerat en gång för hand hittils med autosol, skall köra med polertrissa sen också tänkte jag, men tänkte ta det när alla är ”klara”. 🙂
MVH
22 december, 2010 kl. 23:30 #180617Blir nog j*vligt fin när dom är färdiga 😀
Mvh Nisse
23 december, 2010 kl. 00:13 #180618Najs! är det den färdiga lacken? 🙂 Ser ganska mörk ut i mina ögon.
23 december, 2010 kl. 00:16 #180619Blir bra detta 🙂
Kan även passa på att tipsa om en blå variant av denna skotchbrite slip trissa, den är inte så agressiv mot metallen, tar istort sett bara färgen……Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
23 december, 2010 kl. 09:28 #180620Jaha. Och vilken klarlack hade du tänkt skulle kunna fästa på den poleringen?
Original så är kanten blankt svarvad så klarlacken har nåt å fästa i.
Ska finnas en klarlack speciellt för aludetaljer i marint bruk som kan tåla det mesta. Men även den måste ha nåt å fästa i.
Vi andra som kör med fixade kanter får omaket att vaxa och polera flera gånger om året efter man strippat den gamla klarlacken.
Har 3 uppsättningar vara ena ej är strippad ännu.23 december, 2010 kl. 15:37 #180624Jag har använt vanlig klarlack som jag köpte på biltillbehörsaffären och den sitter fast tillräckligt hårt.
Har inga tendenser till lacksläpp efter några års användning.Nogrann rengöring verkar räcka ganska långt för att det ska fästa.
23 december, 2010 kl. 15:42 #180625Det där med färgkod till 16″ Aero är alltid en knepig historia.
Själv har jag bett två av varandra oberoende lackerare försöka ”lysa” en gammal fälg med spektrometer. Det ena resultatet blev en Fordfärg som inte finns i några databaser (denna fälg ”lystes” hos det skadecenter som lagar bla. Volvo och Ford i Lkpg). Den andre lackeraren påstod Saab 279 SteelGrey. Denna lackerare poängterade dock flertalet gånger att man inte ska lita på dessa spektrometers. ”Det är ingen trollerilåda” som han uttryckte det.Ska försöka ge mig på mina fälgar nu i julhelgen. Hade tänkt att jag skulle ha vinterdäck på fälgarna, och det börjar väl vara dags för det nu 😉 Pendlar ju med bilen 😉 (skämt o sido, jag kör självfallet med vinterdäck redan, men ska byta till bättre sulor på snyggare skor)
Själv måste jag nog lyckas få upp fälgarna i en svarv för att de ska bli anständiga, ty de har fullt med skrapsår. Tyvärr är jag inte säker på att jag kan svarva fram kanterna på alla fälgar, då en är riktad, men antagligen lite för skev för att lägga mot svarvstålet.
Så JOH900. Du får gärna skapa en ”how to do” med vilka verktyg mm du använder för att få fram en snygg kant…. in case of failure.23 december, 2010 kl. 17:37 #180626@M.broberg wrote:
Najs! är det den färdiga lacken? 🙂 Ser ganska mörk ut i mina ögon.
Nej den lack som syns nu är den kulör som hela fälgen var lackad med från början (innan jag slipade fram kanten), den är betydligt mörkare än original. Har dock ingen aning om vad det är för färg. Skall lackas om och bli ljusare, så nära original som möjligt helst. 🙂
@saab putte wrote:
Blir bra detta 🙂
Kan även passa på att tipsa om en blå variant av denna skotchbrite slip trissa, den är inte så agressiv mot metallen, tar istort sett bara färgen……Det låter inte dumt 🙂 Vart kan man köpa dessa tro? Gick över väldigt försiktigt nu och körde bara tills färgen var borta, var dock inga problem att slipa bort de små ”repor” som blir med 180 papper.
@icecream wrote:
Jaha. Och vilken klarlack hade du tänkt skulle kunna fästa på den poleringen?
Original så är kanten blankt svarvad så klarlacken har nåt å fästa i.
Ska finnas en klarlack speciellt för aludetaljer i marint bruk som kan tåla det mesta. Men även den måste ha nåt å fästa i.
Vi andra som kör med fixade kanter får omaket att vaxa och polera flera gånger om året efter man strippat den gamla klarlacken.
Har 3 uppsättningar vara ena ej är strippad ännu.Här blir det ingen klarlack, blir ett bra vax samt en omgång med putsduken vid behov. Jag putsar hellre upp kanten några gånger om året istället för att behöva slipa ner och renovera fälgarna igen om ett eller några år när klarlacken börjat gulnat/flagnat/börjat krypa fukt. 😉
@rodder76 wrote:
Det där med färgkod till 16″ Aero är alltid en knepig historia.
Själv har jag bett två av varandra oberoende lackerare försöka ”lysa” en gammal fälg med spektrometer. Det ena resultatet blev en Fordfärg som inte finns i några databaser (denna fälg ”lystes” hos det skadecenter som lagar bla. Volvo och Ford i Lkpg). Den andre lackeraren påstod Saab 279 SteelGrey. Denna lackerare poängterade dock flertalet gånger att man inte ska lita på dessa spektrometers. ”Det är ingen trollerilåda” som han uttryckte det.Ska försöka ge mig på mina fälgar nu i julhelgen. Hade tänkt att jag skulle ha vinterdäck på fälgarna, och det börjar väl vara dags för det nu 😉 Pendlar ju med bilen 😉 (skämt o sido, jag kör självfallet med vinterdäck redan, men ska byta till bättre sulor på snyggare skor)
Faktum är att jag såg en användare på Saabcentral (eller om det var Saablink…) som hade renoverat en uppsättning och lackerat centrum i just 279, steelgrey. Just nu finner jag såklart inte den tråden, men skall leta vidare. Fanns en eller ett par bilder på resultatet nämligen. 🙂
Kan skriva ner lite hur jag har gått till väga när jag närmar mig ”slutet”, kanske lär mig något undertiden jag pysslar. 🙂
MVH
25 december, 2010 kl. 07:47 #180635Färgnyans är ett hel-vete. Har sett en uppsättning SteelGrey live nu i somras, och såg direkt att det inte var originalkulören. Felet jag gjorde var att jag inte frågade vilken färg han använt (om det nu var sprayburk)…. Allt som oftast så ska de billiga sprayburkarna i handeln ”passa” en jäkla massa nyanser. Det vill säga en dålig kompromiss. Nu gäller det alltså att lyckas med bravaden att hitta en lämplig sprayburk som ligger hyfsat nära.
Själv gjorde jag ett 5sekunders test, med att dra en sträng Biltema-spray på den ena centrumkåpan. Originallikt – Absolut inte. Men frågan är om det ska få duga till vinterskorna?Värt att notera. Biltemas sprayburk 36-7087 som anges vara till bland annat 279 SteelGrey, har texten Grigio Mirage Met F610 tryckt i botten av burken.
- FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.