Lämplig Busbilskaross og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lämplig Busbilskaross og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lämplig Busbilskaross og900
- Detta ämne har 52 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-29 08:24 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Skrota inte undan 900 Aeron frisk bara för att den skall donera motor bara… 🙂
EZK-tädnning borde väl inte vara några problem då motorstyr inte hänger ihop speciellt mycket med tändsystemet, varvtalssignal behövs för att få bilen att gå i alla fall. Blir väl lite mer meck bara och ställa tändningen om man vill leka med E85. Vet inte om samma “fulhack” som man kan göra på Volvo med EZK funkar på Saab? På vissa gamla Volvo turbo med LH skall det gå att löda/bygla/stifta om något så man får upp tändningen några grader, vet att jag har läst om det för längesen…
Sen kanske inte alls tändkurvan ser lika ut?
MVH
@SaabAero wrote:
Visst borde man kunna regbes med tändsystemet från en 900i (EZK) på en turbomotor ?
Borde inte vara nått problem att använda samma elsystem för motorstyrning till en turbomotor ?Har det någonsin funnits turbomotor registrerad med EZK-tändsystem är det inga problem, annars kan du glömma det.
Du måste ha en setup i bilen som har funnits och är godkänd av SAAB, annars kan man inte gå på befintliga uppgifter. Med befintliga uppgifter menar jag exempelvis hästkrafter, avgascertifiering med mera../Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
Måste förtydliga mina tankar/ideer 😀
Jag har idag en rullande 900 Aero som även ska förbli rullande. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=182868
Denna bil har fått org motor/växellåda/motorstyrning/IC mm urlyft och nerpackat i en låda.
Org motor är ersatt av en busmotor och ett T5 styrsystem som alltså sitter där idag.Min tanke med nya busbilen:
1. Lyfta i Aero´s org drivpaket/avgas/IC och motorstyrdon
2. Skriv ett eget intyg ang vad som är gjort och vilka komponenter som använts
3. Reg besikta med Aero´s uppgifter, dvs motornummer osv för att få denna 900i reggad som en T16
4. Lyft i en busmotor med tillhörande T5 system.
5. Återställa Aeron till org skick med org motor och styrsystem.Eftersom jag alltså inte tänker behålla besiktningsmotorn i nya bilen vill jag gärna spara jobb och tid om det det går 🙂
Problem 1
Kan man använda en rullande bils identitet för regbes av den “nya” bilen ?Problem 2
Behöver jag verkligen vara så ybernoga med att använda rätt tändsystem vid regbesiktning ?
Finns det någon besiktningsman som ser skillnaden mellan tändsystemen till T16 vs i16 ?
Vitsen att “mygla” med detta är att slippa meket (och krångel?) att skifta tändsystem då det kräver en del ingrepp i kabelhärvan. Inbillar mig att tändsystemet blir bolt on om jag använder fördelaren från i16 på turbomotorn (självklart med tändningen justerad i felsäkert läge)Problem 3
Måste APC vara helt inkopplat och fungera ?
Kan annars tänka mig att bara fulmontera APC-boxen så att den sitter där, ser ut att vara ansluten och köra på GLT@SaabAero wrote:
Problem 2
Behöver jag verkligen vara så ybernoga med att använda rätt tändsystem vid regbesiktning ?
Finns det någon besiktningsman som ser skillnaden mellan tändsystemen till T16 vs i16 ?Vitsen att “mygla” med detta är att slippa meket (och krångel?) att skifta tändsystem då det kräver en del ingrepp i kabelhärvan. Inbillar mig att tändsystemet blir bolt on om jag använder fördelaren från i16 på turbomotorn (självklart med tändningen justerad i felsäkert läge)Problem 3
Måste APC vara helt inkopplat och fungera ?
Kan annars tänka mig att bara fulmontera APC-boxen så att den sitter där, ser ut att vara ansluten och köra på GLTEftersom det inte är en besiktningsman utan en tekniker som utför registreringsbesiktningen är jag övertygad om att dom ser skillnaden, eller tillochmed kollar upp det i sina pärmar. Men visst, under har skett förr. Pröva? Berätta gärna hur det gick. :smile
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
Jag kör sen några år med turbofördelare på min 900I med B212; och det av den anledningen att du då kan justera tändläget. Kör på etanol, och då är det lite effekt att vinna genom högre tändningsförställning.
Har alltså kopplat över till givaren i fördelaren från givaren på veven vid remskivan.
Mhv Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@Bovy wrote:
Eftersom det inte är en besiktningsman utan en tekniker som utför registreringsbesiktningen är jag övertygad om att dom ser skillnaden, eller tillochmed kollar upp det i sina pärmar. Men visst, under har skett förr. Pröva? Berätta gärna hur det gick. :smile
Börjar dom bläddra i sina pärmar är man kanske rökt. Kan tänka mig att dom är mer misstänksamma om man kommer med ett intyg man skrivit själv.
@schwartz wrote:
Jag tror inte att du behöver oroa dig, kör elsystemet rakt av från i16 (du skall väl ändå ha T5.5 sen?)
Jo, det ska vara T5.5 så det är bara en lösning för regbes.
@morsole wrote:
Jag kör sen några år med turbofördelare på min 900I med B212; och det av den anledningen att du då kan justera tändläget. Kör på etanol, och då är det lite effekt att vinna genom högre tändningsförställning.
Har alltså kopplat över till givaren i fördelaren från givaren på veven vid remskivan.
Mhv Johannes
Det finns även EZK system som använder fördelarens Hallgivare istf vevaxelgivaren. Undrar vad det sitter på en 2,0 -90 :tssk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.