Lämplig Busbilskaross og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Lämplig Busbilskaross og900

  • Detta ämne har 52 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-29 08:24 av .
Visar 8 inlägg - 46 till 53 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #188728
    M.Broberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @Beeos wrote:

    Dra igång en projekttråd vetja :teeth

    Det dröjer nog några månader…
    För att komma åt motorn måste snön försvinna och just nu är det 70cm snödjup här :dope

    Tror detta kan hjälpa 😉

    #188731
    joh900
    Deltagare

    Skrota inte undan 900 Aeron frisk bara för att den skall donera motor bara… 🙂

    EZK-tädnning borde väl inte vara några problem då motorstyr inte hänger ihop speciellt mycket med tändsystemet, varvtalssignal behövs för att få bilen att gå i alla fall. Blir väl lite mer meck bara och ställa tändningen om man vill leka med E85. Vet inte om samma ”fulhack” som man kan göra på Volvo med EZK funkar på Saab? På vissa gamla Volvo turbo med LH skall det gå att löda/bygla/stifta om något så man får upp tändningen några grader, vet att jag har läst om det för längesen…

    Sen kanske inte alls tändkurvan ser lika ut?

    MVH

    #188735
    bovy
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Visst borde man kunna regbes med tändsystemet från en 900i (EZK) på en turbomotor ?
    Borde inte vara nått problem att använda samma elsystem för motorstyrning till en turbomotor ?

    Har det någonsin funnits turbomotor registrerad med EZK-tändsystem är det inga problem, annars kan du glömma det.
    Du måste ha en setup i bilen som har funnits och är godkänd av SAAB, annars kan man inte gå på befintliga uppgifter. Med befintliga uppgifter menar jag exempelvis hästkrafter, avgascertifiering med mera..

    /Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #179127
    saabaero
    Deltagare

    Måste förtydliga mina tankar/ideer 😀

    Jag har idag en rullande 900 Aero som även ska förbli rullande. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=182868
    Denna bil har fått org motor/växellåda/motorstyrning/IC mm urlyft och nerpackat i en låda.
    Org motor är ersatt av en busmotor och ett T5 styrsystem som alltså sitter där idag.

    Min tanke med nya busbilen:
    1. Lyfta i Aero´s org drivpaket/avgas/IC och motorstyrdon
    2. Skriv ett eget intyg ang vad som är gjort och vilka komponenter som använts
    3. Reg besikta med Aero´s uppgifter, dvs motornummer osv för att få denna 900i reggad som en T16
    4. Lyft i en busmotor med tillhörande T5 system.
    5. Återställa Aeron till org skick med org motor och styrsystem.

    Eftersom jag alltså inte tänker behålla besiktningsmotorn i nya bilen vill jag gärna spara jobb och tid om det det går 🙂

    Problem 1
    Kan man använda en rullande bils identitet för regbes av den ”nya” bilen ?

    Problem 2
    Behöver jag verkligen vara så ybernoga med att använda rätt tändsystem vid regbesiktning ?
    Finns det någon besiktningsman som ser skillnaden mellan tändsystemen till T16 vs i16 ?
    Vitsen att ”mygla” med detta är att slippa meket (och krångel?) att skifta tändsystem då det kräver en del ingrepp i kabelhärvan. Inbillar mig att tändsystemet blir bolt on om jag använder fördelaren från i16 på turbomotorn (självklart med tändningen justerad i felsäkert läge)

    Problem 3
    Måste APC vara helt inkopplat och fungera ?
    Kan annars tänka mig att bara fulmontera APC-boxen så att den sitter där, ser ut att vara ansluten och köra på GLT

    #179128
    bovy
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Problem 2
    Behöver jag verkligen vara så ybernoga med att använda rätt tändsystem vid regbesiktning ?
    Finns det någon besiktningsman som ser skillnaden mellan tändsystemen till T16 vs i16 ?Vitsen att ”mygla” med detta är att slippa meket (och krångel?) att skifta tändsystem då det kräver en del ingrepp i kabelhärvan. Inbillar mig att tändsystemet blir bolt on om jag använder fördelaren från i16 på turbomotorn (självklart med tändningen justerad i felsäkert läge)

    Problem 3
    Måste APC vara helt inkopplat och fungera ?
    Kan annars tänka mig att bara fulmontera APC-boxen så att den sitter där, ser ut att vara ansluten och köra på GLT

    Eftersom det inte är en besiktningsman utan en tekniker som utför registreringsbesiktningen är jag övertygad om att dom ser skillnaden, eller tillochmed kollar upp det i sina pärmar. Men visst, under har skett förr. Pröva? Berätta gärna hur det gick. :smile

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #179130
    morsole
    Deltagare

    Jag kör sen några år med turbofördelare på min 900I med B212; och det av den anledningen att du då kan justera tändläget. Kör på etanol, och då är det lite effekt att vinna genom högre tändningsförställning.

    Har alltså kopplat över till givaren i fördelaren från givaren på veven vid remskivan.

    Mhv Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #179132
    schwartz
    Deltagare

    Jag tror inte att du behöver oroa dig, kör elsystemet rakt av från i16 (du skall väl ändå ha T5.5 sen?)

    #188743
    saabaero
    Deltagare

    @Bovy wrote:

    Eftersom det inte är en besiktningsman utan en tekniker som utför registreringsbesiktningen är jag övertygad om att dom ser skillnaden, eller tillochmed kollar upp det i sina pärmar. Men visst, under har skett förr. Pröva? Berätta gärna hur det gick. :smile

    Börjar dom bläddra i sina pärmar är man kanske rökt. Kan tänka mig att dom är mer misstänksamma om man kommer med ett intyg man skrivit själv.

    @schwartz wrote:

    Jag tror inte att du behöver oroa dig, kör elsystemet rakt av från i16 (du skall väl ändå ha T5.5 sen?)

    Jo, det ska vara T5.5 så det är bara en lösning för regbes.

    @morsole wrote:

    Jag kör sen några år med turbofördelare på min 900I med B212; och det av den anledningen att du då kan justera tändläget. Kör på etanol, och då är det lite effekt att vinna genom högre tändningsförställning.

    Har alltså kopplat över till givaren i fördelaren från givaren på veven vid remskivan.

    Mhv Johannes

    Det finns även EZK system som använder fördelarens Hallgivare istf vevaxelgivaren. Undrar vad det sitter på en 2,0 -90 :tssk

Visar 8 inlägg - 46 till 53 (av 53 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng