Lämplig Busbilskaross og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Lämplig Busbilskaross og900

• Detta ämne har 52 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-29 08:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
  • Författare
    saabaero
    Deltagare

Helt plötsligt har det dykt upp en möjlighet till frekvent bankörning i närheten så jag har börjat smida lite planer för ett busbilsbygge men då kommer frågan vilken kaross som är lämpligast att utgå ifrån.

Skiljer det något nämnvärt i vikt mellan de olika varianterna ?
    Är det någon större skillnad i vridstyvhet, viktfördelning eller aerodynamik som kan få styra valet ?

Det är ju inte frågan om någon tävlingsbil så det kanske är bara å hugga första bästa 900S inom rimligt avstånd 😕

M.Broberg
    Deltagare

2d är lättast om jag inte minns fel, styva är dom med.

aerodynamiskt tror jag alla är lika usla, CC skulle la Eventuellt vara bättre men jag tror det är såpass liten skillnad.

Fördel med en 2d är även om du vill slänga på plastruta bak tex baklukcan e rätt enkel och billig att skifta till glasfiber osv osv

saabaero
    Deltagare

2D var nog det jag tänkte på också men finns det verkligen några 2D 900S ?
    Hur ser rangordningen ut på övriga ?

Är 3D att föredra framför en 4D ?

M.Broberg
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Nej det finns inga 2d 900s.

skulle säga 2 eller 3d som bäst. fördelen med 2d är att det är mkt lätt att hitta en snikbil och sedan slänga i en T16 motor, då slipper du onödig utrustning som bara väger.

+ då att det är fan så mkt enklare att hitta en billig rostfri snik än en 3d eftersom 3d är mer eftertraktade.

saabaero
    Deltagare

@M.broberg wrote:

skulle säga 2 eller 3d som bäst. fördelen med 2d är att det är mkt lätt att hitta en snikbil och sedan slänga i en T16 motor, då slipper du onödig utrustning som bara väger.

+ då att det är fan så mkt enklare att hitta en billig rostfri snik än en 3d eftersom 3d är mer eftertraktade.

Hmm, så långt har jag inte tänkt… men då kommer följdfrågan vad som behöver göras för att regga om en 2D 900 snik till T16 ?

M.Broberg
    Deltagare

@SaabAero wrote:

@M.broberg wrote:

Hmm, så långt har jag inte tänkt… men då kommer följdfrågan vad som behöver göras för att regga om en 2D 900 snik till T16 ?

Du behöver lappen som sitter på hjulhuset (avgasdeklaration) du måste ha en bil äldre än 93 samt gasdämpare runt om. motornumret måste även vara synligt.

Tror det är allt som krävs.

Egentligen skall allt vara orginal på motorn men byta till t5 tex borde var rätt enkelt att krypa igenom SPB 🙂

saabaero
    Deltagare

Hmm, avgasetikett var det också ja..
    Man skulle alltså behöva en 900T16/900S som donator + en 2D snik för att få ihop detta på ett smidigt sätt.
    Utöver det behövs en ng900/9000 för Trionic

Kom på att jag även behöver ABS och då lär väl idén med 2D snik falla helt 🙁
    (På den aktuella banan tjänar man mer tid på ABS än med 50hk extra)

juvakka
    Deltagare

@M.broberg wrote:

@SaabAero wrote:

@M.broberg wrote:

Du behöver lappen som sitter på hjulhuset (avgasdeklaration) du måste ha en bil äldre än 93 samt gasdämpare runt om. motornumret måste även vara synligt.

Tror det är allt som krävs.

Egentligen skall allt vara orginal på motorn men byta till t5 tex borde var rätt enkelt att krypa igenom SPB 🙂

Avgasdekalen säljer saab inte längre så den måste du lösa på annat vis, bra att veta från början. Sen om den verkligen behövs vid reggning är jag inte så säker på då dem inte ens brydde sig om att kolla den när jag reggade. Se motornumret är jag heller inte säker på att dem måste för det kollade dem inte heller på min. Dämparna måste man ha men även dessa hoppade dem över att kolla på min.

Det enda jag fick till mig att var ett måste var registreringshandlingarna på donator samt bilen du vill registrera, en fullmakt om bilen inte står på dig samt att bilen skall vara helt original.

M.Broberg
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Hmm, avgasetikett var det också ja..
    Man skulle alltså behöva en 900T16/900S som donator + en 2D snik för att få ihop detta på ett smidigt sätt.
    Utöver det behövs en ng900/9000 för Trionic

Kom på att jag även behöver ABS och då lär väl idén med 2D snik falla helt 🙁
    (På den aktuella banan tjänar man mer tid på ABS än med 50hk extra)

bara köpa en -> 88 snik 2d (lättare än nyaer) och en 900s eller likknande med abs o flytta hela bromssystemet.

plankan
    Deltagare

@Juvakka wrote:

Det enda jag fick till mig att var ett måste var registreringshandlingarna på donator samt bilen du vill registrera, en fullmakt om bilen inte står på dig samt att bilen skall vara helt original.

Nu vet jag inte vad du menar med helt orginal om det skall tolkas till handlingarna på donatorbilen…..

När jag gjorde Rödluvan hade jag en MY 91 900s som donator samt handlingarna från denna bil –
    men även ett eftermonterad APC system.Enda bes. gubben gjorde var att noterar nummert på APC boxen som angav effekten till 175 Hk.
    Detta gick helt utan problem,och faktum är att OG 900 chassi är godkänt upp t o m 185Hk

För övrigt är det en reg. bes A2 man måste göra som det så fint heter.

@M.broberg wrote:

bara köpa en -> 88 snik 2d (lättare än nyaer) och en 900s eller likknande med abs o flytta hela bromssystemet.

Samt bakaxel och spindlar fram 😉

fataren
    Deltagare

har samma projekt jag fixar med. men hittade en 2d t8 billigt så den motorn får duga så länge den hänger med. går rätt gött och på bana så blir nog bromsarna viktigare som sagt, har en donatorbil med t16 ltt utan lucas numera. får se hur det blir med motorbytet, behöver stärka upp lagningarna i framvagnen skulle jag tro innan det blir dags att tukta på mittsverigebanan.

kul på hjul.

juvakka
    Deltagare

@plankan wrote:

@Juvakka wrote:

Nu vet jag inte vad du menar med helt orginal om det skall tolkas till handlingarna på donatorbilen…..

Att om man plockar från en 900s ska den nya bilen sedan motsvara en original 900s, original avgas osv. Taget som ett paket från donatorn alltså.

@plankan wrote:

När jag gjorde Rödluvan hade jag en MY 91 900s som donator samt handlingarna från denna bil –
    men även ett eftermonterad APC system.Enda bes. gubben gjorde var att noterar nummert på APC boxen som angav effekten till 175 Hk.
    Detta gick helt utan problem,och faktum är att OG 900 chassi är godkänt upp t o m 185Hk

För övrigt är det en reg. bes A2 man måste göra som det så fint heter.

Detta skulle enligt den besiktningsman jag pratade med vara helt omöjligt, nästan så han blev arg på mig när jag frågade om det var tvunget att vara 100% original. Men sen finns det folk som fått bilen reggad med 3″ avgas på, så beror på vilken gubbe man får lite med. Dock så är väl egentligen reglerna som så om man ska följa dem helt.

schwartz
    Deltagare

Jag reggade min 2.1 i16 -92 med motorbyte till t16 med ett intyg som jag själv skrev, typ ett sådant som diskuteras på Saabklubben, SaabAero 🙂 Det gick smärtfritt.

Andra gången passade jag på att regga den med mer KW (165hk) när jag skulle regga den med båge, samma sak där, ett eget intyg var allt som behövdes. På motorn satt original Ic, ”APC-system” (dvs. bara för syns skull) och 3″ avgas med liten ljuddämpare 🙂 Besiktningsmannen kollade under huven och såg nöjd ut 😉

Någon avgasetikett kontrollerades aldrig (kanske samma på alla 90-tals og?). Avgaskraven tar dem från det reg. nr. som man anger på intyget.

Just ja, du undrade om försäkringen, min hade samma premie som en 2.1 i16 efter reggningen 🙂

Sugen på ren busbil? 🙂

mattias hawee
    Deltagare

@M.broberg wrote:

@SaabAero wrote:

Nej det finns inga 2d 900s.

Finns visst 2d 900s, iaf såg jag en sådan på skroten häromdagen… men beiga skinnstolar + … eltaklucka, Ålandsreggad o gått 39k.. hade knappt nån synlig rost alls…

/M

plankan
    Deltagare

@DualC wrote:

Finns visst 2d 900s, iaf såg jag en sådan på skroten häromdagen… men beiga skinnstolar + … eltaklucka, Ålandsreggad o gått 39k.. hade knappt nån synlig rost alls…

/M

Det finns ”officiellt” inga 2 drs som heter 900s med T16 spis org här i sverige –
    men en mysko ”edition” om 8 bilar finns här( 4 st MY 88 samt 4 st MY 89) där 4 är skrotade.

Däremot finns dom i England som 900s som en Ftt och oftast med röd APC box.

Min fråga till dig –
    Vilken färg hade denna samt var detta en trubb eller en nyare MY 87 -> ??

Men det hade varit ganska intr om du kunne läsa V I N på denna bilen….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng