Lämplig Busbilskaross og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Lämplig Busbilskaross og900

  • Detta ämne har 52 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-29 08:24 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #181276
    saabaero
    Deltagare

    @schwartz wrote:

    Sugen på ren busbil? 🙂

    Ja, som jag skrev i första inlägget har det ööpnats en möjlighet att köra på en bana som ligger 40min bort.
    Tycker inte det känns helt ok att använda en äkta 900 Aero till sånna bus. Med en billig busbil behöver man inte vara lika bekymrad över ev skavanker :mrgreen:

    Ingen som vet nått om detta med att använda en rullande bil som ”donator”, dvs använda maskineriet från t.ex. min Aero som INTE ska skrotas vid reggning av busbilen ?

    Hur mycket extra vikt kan det vara på en 5D jämfört med en 2D ?

    #181101
    anderslindh
    Deltagare

    Min gamla i8 (lättare motor) var en 2D och vägde 1260kg (89a)
    En 5D 900S (91a) väger 1360kg, så där är ju allt lite skillnad!

    EDIT: En Aero väger visst också 1360kg medan min 3D 900S är reggad som 1340kg.

    #181098
    M.Broberg
    Deltagare

    äldre bilar verkar vara lättare, min 5d fullsmetad med taklucka, ac osv väger 1370 enligt transportstyrelsen.

    #181099
    anderslindh
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    äldre bilar verkar vara lättare, min 5d fullsmetad med taklucka, ac osv väger 1370 enligt transportstyrelsen.

    Fast det var ju mer..? 😛

    #177996
    schwartz
    Deltagare

    Jag använde reg. nr. från en avställd bil sist, vet inte om dem noterar det någonstans, om inte kanske man kan ta samma reg. nr igen…

    Angående vikten så vet jag inte vad som är lättast, jag hade nog försökt hitta en 2/3dr för utseendets skull (fast 4dr är säkert vridstyvare )

    EDIT: Min reggades med 1150kg tjänstevikt, och då var den inte jättebantad. En 3D combicoupé bör gå att få ganska lätt om man byter rutor, huv och bagagelucka till diton i glasfiber. Sedanen bör vara snäppet lättare ändå med samma modifieringar 🙂

    #177997
    M.Broberg
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    @M.broberg wrote:

    äldre bilar verkar vara lättare, min 5d fullsmetad med taklucka, ac osv väger 1370 enligt transportstyrelsen.

    Fast det var ju mer..? 😛

    än en 3d ja, Denna 900s -90 utan ac, taklucka, elhissar väger exakt lika mycket som min 84 med eltaklucka, elhissar, ac.

    #177998
    plankan
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    min 5d fullsmetad med taklucka, ac osv väger 1370 enligt transportstyrelsen.

    Det är 10 Kg mera än Kvartz (enl TS)
    som dock inte har farthållare eller Ac………..

    #177999
    fataren
    Deltagare

    @schwartz wrote:

    Angående vikten så vet jag inte vad som är lättast, jag hade nog försökt hitta en 2/3dr för utseendets skull (fast 4dr är säkert vridstyvare )

    menar du att en 4d är mer vridstyv än 2d? att den är mer vridstyv än 3d kanske du menar eller……?

    bara undrar.

    #178000
    M.Broberg
    Deltagare

    vridstyvheten är bara intresant tills du monterar bur, då spelar den lilla skillnaden som det är orginal ingen roll. 2d har fördel med bakruta + lucka om man vill köra plastrutor och plastlucka, ganska simpel lucka på 2d och liten ruta.

    #178003
    fataren
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    vridstyvheten är bara intresant tills du monterar bur, då spelar den lilla skillnaden som det är orginal ingen roll. 2d har fördel med bakruta + lucka om man vill köra plastrutor och plastlucka, ganska simpel lucka på 2d och liten ruta.

    detsamma gäller väl 4d också, eller… ja så länge det är burlöst.

    #178004
    joh900
    Deltagare

    När vi ändå pratar tjänstevikt, detta var väl inte så ”noga” när det reggades förr i tiden? Så kan tänka mig att det kan förekomma felaktigheter 😛

    Nuförtiden så vägs väl bilarna individuellt vid produktionslinan, beroende på utrustning osv, för att få en exakt tjänstevikt för just den bilen.

    Som referens så har min röda 900 S tjänstevikt på 1370kg, såldes ny med 15″ Aero, farthållare och eltaklucka, i övrigt ingen utrustning. Min svarta är reggad med 1330kg och saknar taklucka, enda utrustningen från fabrik var centrallås.

    MVH

    #178005
    saabaero
    Deltagare

    Min Aero -87 har 1420kg som tjänstesvikt i regbeviset 🙁
    Den är inreggad med skinn, AC, ellucka, elhissar, Aut-låda och drag.. många bäckar små.

    Kanske detta är bilen jag letar efter ?
    http://www.blocket.se/jamtland/Saab_900_37451717.htm?ca=3&w=1” onclick=”window.open(this.href);return false;
    1260 kg 😎

    #178006
    mattias hawee
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @DualC wrote:

    Finns visst 2d 900s, iaf såg jag en sådan på skroten häromdagen… men beiga skinnstolar + … eltaklucka, Ålandsreggad o gått 39k.. hade knappt nån synlig rost alls…

    /M

    Det finns ”officiellt” inga 2 drs som heter 900s med T16 spis org här i sverige –
    men en mysko ”edition” om 8 bilar finns här( 4 st MY 88 samt 4 st MY 89) där 4 är skrotade.

    Däremot finns dom i England som 900s som en Ftt och oftast med röd APC box.

    Min fråga till dig –
    Vilken färg hade denna samt var detta en trubb eller en nyare MY 87 -> ??

    Men det hade varit ganska intr om du kunne läsa V I N på denna bilen….

    Kan ta mig dit efter jobbet imorgon o kolla, .. det ni vill veta… vet iaf att den hade nån form av blå nyans… ljusare blå..
    Skall se om jag kan ta några bilder oxo.. om vädret är okej…

    /M

    #178007
    plankan
    Deltagare

    @DualC wrote:

    Kan ta mig dit efter jobbet imorgon o kolla, .. det ni vill veta… vet iaf att den hade nån form av blå nyans… ljusare blå..
    Skall se om jag kan ta några bilder oxo.. om vädret är okej…

    /M

    Så mycket som du bara kan hitta på/omkring bilen tack 😛

    Vore spännande se vad det är för en bil….
    (sorry för OT)

    #178008
    fataren
    Deltagare

    Varför inte en saab 90, de är ju ännu lättare, tyvärr får man väl byta bromsar och lite annat, för jag tror att de bara finns med gamla bultmönstrena och bromsar.

    men de är lättare

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 53 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng