Lämplig Busbilskaross og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lämplig Busbilskaross og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lämplig Busbilskaross og900

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 26, 2011 at 17:54 #181276

      @schwartz wrote:

      Sugen på ren busbil? 🙂

      Ja, som jag skrev i första inlägget har det ööpnats en möjlighet att köra på en bana som ligger 40min bort.
      Tycker inte det känns helt ok att använda en äkta 900 Aero till sånna bus. Med en billig busbil behöver man inte vara lika bekymrad över ev skavanker :mrgreen:

      Ingen som vet nått om detta med att använda en rullande bil som “donator”, dvs använda maskineriet från t.ex. min Aero som INTE ska skrotas vid reggning av busbilen ?

      Hur mycket extra vikt kan det vara på en 5D jämfört med en 2D ?

        november 27, 2011 at 11:39 #181101

        Min gamla i8 (lättare motor) var en 2D och vägde 1260kg (89a)
        En 5D 900S (91a) väger 1360kg, så där är ju allt lite skillnad!

        EDIT: En Aero väger visst också 1360kg medan min 3D 900S är reggad som 1340kg.

          november 27, 2011 at 11:49 #181098

          äldre bilar verkar vara lättare, min 5d fullsmetad med taklucka, ac osv väger 1370 enligt transportstyrelsen.

            november 27, 2011 at 11:57 #181099

            @M.broberg wrote:

            äldre bilar verkar vara lättare, min 5d fullsmetad med taklucka, ac osv väger 1370 enligt transportstyrelsen.

            Fast det var ju mer..? 😛

              november 27, 2011 at 14:12 #177996

              Jag använde reg. nr. från en avställd bil sist, vet inte om dem noterar det någonstans, om inte kanske man kan ta samma reg. nr igen…

              Angående vikten så vet jag inte vad som är lättast, jag hade nog försökt hitta en 2/3dr för utseendets skull (fast 4dr är säkert vridstyvare )

              EDIT: Min reggades med 1150kg tjänstevikt, och då var den inte jättebantad. En 3D combicoupé bör gå att få ganska lätt om man byter rutor, huv och bagagelucka till diton i glasfiber. Sedanen bör vara snäppet lättare ändå med samma modifieringar 🙂

                november 27, 2011 at 14:24 #177997

                @Anderslindh wrote:

                @M.broberg wrote:

                äldre bilar verkar vara lättare, min 5d fullsmetad med taklucka, ac osv väger 1370 enligt transportstyrelsen.

                Fast det var ju mer..? 😛

                än en 3d ja, Denna 900s -90 utan ac, taklucka, elhissar väger exakt lika mycket som min 84 med eltaklucka, elhissar, ac.

                  november 27, 2011 at 14:35 #177998

                  @M.broberg wrote:

                  min 5d fullsmetad med taklucka, ac osv väger 1370 enligt transportstyrelsen.

                  Det är 10 Kg mera än Kvartz (enl TS)
                  som dock inte har farthållare eller Ac………..

                    november 27, 2011 at 14:46 #177999

                    @schwartz wrote:

                    Angående vikten så vet jag inte vad som är lättast, jag hade nog försökt hitta en 2/3dr för utseendets skull (fast 4dr är säkert vridstyvare )

                    menar du att en 4d är mer vridstyv än 2d? att den är mer vridstyv än 3d kanske du menar eller……?

                    bara undrar.

                      november 27, 2011 at 15:24 #178000

                      vridstyvheten är bara intresant tills du monterar bur, då spelar den lilla skillnaden som det är orginal ingen roll. 2d har fördel med bakruta + lucka om man vill köra plastrutor och plastlucka, ganska simpel lucka på 2d och liten ruta.

                        november 27, 2011 at 16:55 #178003

                        @M.broberg wrote:

                        vridstyvheten är bara intresant tills du monterar bur, då spelar den lilla skillnaden som det är orginal ingen roll. 2d har fördel med bakruta + lucka om man vill köra plastrutor och plastlucka, ganska simpel lucka på 2d och liten ruta.

                        detsamma gäller väl 4d också, eller… ja så länge det är burlöst.

                          november 27, 2011 at 17:39 #178004

                          När vi ändå pratar tjänstevikt, detta var väl inte så “noga” när det reggades förr i tiden? Så kan tänka mig att det kan förekomma felaktigheter 😛

                          Nuförtiden så vägs väl bilarna individuellt vid produktionslinan, beroende på utrustning osv, för att få en exakt tjänstevikt för just den bilen.

                          Som referens så har min röda 900 S tjänstevikt på 1370kg, såldes ny med 15″ Aero, farthållare och eltaklucka, i övrigt ingen utrustning. Min svarta är reggad med 1330kg och saknar taklucka, enda utrustningen från fabrik var centrallås.

                          MVH

                            november 27, 2011 at 18:09 #178005

                            Min Aero -87 har 1420kg som tjänstesvikt i regbeviset 🙁
                            Den är inreggad med skinn, AC, ellucka, elhissar, Aut-låda och drag.. många bäckar små.

                            Kanske detta är bilen jag letar efter ?
                            http://www.blocket.se/jamtland/Saab_900_37451717.htm?ca=3&w=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                            1260 kg 😎

                              november 27, 2011 at 18:14 #178006

                              @plankan wrote:

                              @DualC wrote:

                              Finns visst 2d 900s, iaf såg jag en sådan på skroten häromdagen… men beiga skinnstolar + … eltaklucka, Ålandsreggad o gått 39k.. hade knappt nån synlig rost alls…

                              /M

                              Det finns “officiellt” inga 2 drs som heter 900s med T16 spis org här i sverige –
                              men en mysko “edition” om 8 bilar finns här( 4 st MY 88 samt 4 st MY 89) där 4 är skrotade.

                              Däremot finns dom i England som 900s som en Ftt och oftast med röd APC box.

                              Min fråga till dig –
                              Vilken färg hade denna samt var detta en trubb eller en nyare MY 87 -> ??

                              Men det hade varit ganska intr om du kunne läsa V I N på denna bilen….

                              Kan ta mig dit efter jobbet imorgon o kolla, .. det ni vill veta… vet iaf att den hade nån form av blå nyans… ljusare blå..
                              Skall se om jag kan ta några bilder oxo.. om vädret är okej…

                              /M

                                november 27, 2011 at 18:22 #178007

                                @DualC wrote:

                                Kan ta mig dit efter jobbet imorgon o kolla, .. det ni vill veta… vet iaf att den hade nån form av blå nyans… ljusare blå..
                                Skall se om jag kan ta några bilder oxo.. om vädret är okej…

                                /M

                                Så mycket som du bara kan hitta på/omkring bilen tack 😛

                                Vore spännande se vad det är för en bil….
                                (sorry för OT)

                                  november 27, 2011 at 19:10 #178008

                                  Varför inte en saab 90, de är ju ännu lättare, tyvärr får man väl byta bromsar och lite annat, för jag tror att de bara finns med gamla bultmönstrena och bromsar.

                                  men de är lättare

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 53 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.