Lämplig Busbilskaross og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Lämplig Busbilskaross og900

• Detta ämne har 52 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-29 08:24 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 53 totalt)
  • Författare
    mattias hawee
    Deltagare

@plankan wrote:

@DualC wrote:

Kan ta mig dit efter jobbet imorgon o kolla, .. det ni vill veta… vet iaf att den hade nån form av blå nyans… ljusare blå..
    Skall se om jag kan ta några bilder oxo.. om vädret är okej…

/M

Så mycket som du bara kan hitta på/omkring bilen tack 😛

Vore spännande se vad det är för en bil….
    (sorry för OT)

Skall kolla, … om det är inte är hagel o driv is imorgon iofs. 🙂

/M

M.Broberg
    Deltagare

@fataren wrote:

Varför inte en saab 90, de är ju ännu lättare, tyvärr får man väl byta bromsar och lite annat, för jag tror att de bara finns med gamla bultmönstrena och bromsar.

men de är lättare

Mkt trängre att stoppa i motorn med.

schwartz
    Deltagare

@fataren wrote:

menar du att en 4d är mer vridstyv än 2d? att den är mer vridstyv än 3d kanske du menar eller……?

bara undrar.

Japp det gick lite fort förut, menade 3dr. Nu vet jag inte hur det är på Saabarna, men på BMW är e36 sedan styvare än coupen, troligtvis pga. rejälare B-stolpe.

prostreet
    Deltagare

http://www.tradera.com/saab-900c-auktion_100116_144149521” onclick=”window.open(this.href);return false;

Billigt och bra, kanske? 😉

saabaero
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

http://www.tradera.com/saab-900c-auktion_100116_144149521

Billigt och bra, kanske? 😉

Lite långt bort för mig 🙂

Hur är det med tanken på förgasarbilarna, går det montera en pump för insprutning eller måste tanken bytas ?

plankan
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Hur är det med tanken på förgasarbilarna, går det montera en pump för insprutning eller måste tanken bytas ?

Den är ”helgjuten” –
    d v s att det finns inget hål eller gänger till kransen på T16 pumpen.

Om det går och modifiera på något sätt låter jag dock vara osagt……..

mattias hawee
    Deltagare

Lite OT nu då, .. det bads om bilder på den 900S 3Dörrars jag har på en lokal skrot hemma… här kommer några bilder.

BILDERNA är klickbara och även större på Getings sida.

Som synes så är det juh en 3 Dörrars 900S det handlar om från -92, delar har börjat försvinna såsom framstolarna… hörde oxo att samma snubbe som tog stolarna va intresserad av dörrarna oxo som är snorfina.

Läste för övrigt ut VIN koden på denna sida http://saabvin.com/YS3AD35S2N7003882

Och där står det på ”Market” ”Internal Use Only”, betyder det att den bara används internt på Saab eller så då?

Såg även denna skönhet som stod på ett annat ställe, … va nästan finare kaross mässigt en denna blåa 900S.

Såg för övrigt att det handlar om en 2 dörrars og900 alltså Sedan 900S så då har jag läst fel helt och hållet o detta är nog inte alls så intressant då.

Sådär, .. ja det är fan trist att se så fina bilar gå till skrot.. om det nu stämmer det plankan påstår om den Blåa 900S’en så är det FAN tragiskt.. o då menar jag det faktum att man inte kan köpa loss en Avreggad bil, .. o jag frågade oxo om det gällde bilar från Åland som detta då är.. :/

Den silverfärgade trubbisen ser juh fan ut som ny på sina ställen oxo.. ja det är så man blir bitter fan…

Hoppas iaf att bilder är ok, osv… även VIN koden lyckades jag finna te den BLÅE.

/Mattias

joh900
    Deltagare

Skulle kunna rensa upp lite här hemma för att få ha den blåa här istället…

När bilar i det här skicket, oavsett märke och modell, hamnar på skroten så känns det som att ägaren inte ens orkar lägga ut en annons. Skroten betalar väl idag ut allt ifrån 0kr till kanske 500kr om bilen är komplett och har katalysator, så är det här i krokarna i alla fall. Kan garanterat att båda bilarna hade försvunnit fort om de hade dykt upp till salu för en femhundring på Blocket. Antar att många tänker att ingen vill ha en gammal bil, eftersom det finns nya bilar…

Om det är en större skrot så kan det ju vara inlösta bilar från försäkringsbolag också, en stöldskadad 900 är det nog väldigt stor risk att det blir inlösen på idag.

Lite jobbigt är det när man går runt på skroten och bilen man åkte i dit är i sämre skick än bilarna som står på skroten, det har hänt mig flera gånger…

MVH

saabaero
    Deltagare

Hittade en 900S 5D som verkade lovande men den får vara pga rost… Länkarmsinfästningar som var för dåliga för att köra bilen 2mil 🙁
    Letar vidare.

Hur är det med kränghämmare på 900S
    Standard både fram och bak eller ?

anderslindh
    Deltagare

Ja det tror jag allt

widegren
    Deltagare

Jag har en Og 900 sedan -87 med fyra dörrar och rasad låda.
    Det fina i kråksången är att den är ruskigt fin i karossen, har endast gått en vinter i saltslask då den tidigare rullade på Gotland. finns såklart lite ytrost på sina ställen och så är skärmkant vf+vb lite tilltryckta, dock riktbart.
    För att bygga busbil/banbil så skulle den vara utmärkt.
    Står för nuvarande på orange aerofälgar samt har orange backspeglar, men har både andra fälgar och olackade backspeglar att tillgå… den är LÅG (kapade fjädrar, som dock gick igenom bes.)
    Omklätt innertak i svart.
    Den är billig som den står, ev. kan jag tänka mig att sälja den i delar.
    Den är avställd och obesiktigad. Gick igenom med blankt papper i våras och kanske 500-600 mil sen.
    Då servades den även med olja, oljefilter, tändstift, fördelarlock,rotor och växellådsolja.
    Bilder:

Bilen till salu är den till vänster.

Här syns skadan på vänstersidan. (fälgarna på bild finns att tillgå.

Omklätt innertak.

Orange aerofälg, finns att tillgå.

Pris: enligt överenskommelse, men inga drömpriser från min sida iallafall.
    Finns: I Linköping.

Skicka ett PM eller ring 0735-43882 om det låter intressant.
    Det är inte ofta man kan få tag på en så här fräsch karross.

MVH
    Henric

saabaero
    Deltagare

Bra tips men för långt bort för min del.
    Kommer nog satsa på en mer färdig bil dvs en bil med turbomotor, kränghämmare och rätt bromssystem och inte vara så noga med karosstyp. Men man ska aldrig säga aldrig, vips kanske det står en 900C med fel bromsar på gården 😛

saabaero
    Deltagare

Dags för ett litet trådlyft.

Vips ringde telefonen och jag blev erbjuden en 4D 900i 16V -90 för en struntsumma så nu har jag en bil till i garaget :king
    En fantastiskt välvårdad bil med 34k på mätaren och ytterst lite rost, dock är det nog en länklarmsinfästning som behöver ses över.
    Går tyst och fint så det är kanske synd att göra busbil av den 😕

Snabb titt under, japp den har krängare fram å bak, gasdämpare och hasplåt.
    Ingen utrustning förutom servo och c-lås + drag och 1330kg i regbeviset.
    Kanske är en lämplig bil att regga om trots allt 🙂

Smider lite planer… kommer det att fungera ?

Donator
    Rullande 900 T16 Aero med kat och LH2.4 (160hk).
    Årsm -87 men omreggad med katmotor årsm -89

Nya räcern
    900i 16V -90 med LH2.4

Planen
    – Montera motor, avgas, IC, LMM och styrdonet för LH, från donatorn (finns redan löst) + en fullösning för att få dit APC-boxen.
    – Skriva ett intyg
    – Montera en roligare däckdimension och demontera draget
    – Boka sista tiden en fredag och regbesikta => KLART

Kommer det funka ?
    Visst borde man kunna regbes med tändsystemet från en 900i (EZK) på en turbomotor ?
    Borde inte vara nått problem att använda samma elsystem för motorstyrning till en turbomotor ?

Beeos
    Deltagare

Dra igång en projekttråd vetja :teeth

saabaero
    Deltagare

@Beeos wrote:

Dra igång en projekttråd vetja :teeth

Det dröjer nog några månader…
    För att komma åt motorn måste snön försvinna och just nu är det 70cm snödjup här :dope

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 53 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng