Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Långnosmotor -66 Lätt trimning.

  • Detta ämne har 194 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-03 09:09 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 195 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105093

    Vackert! Nu kommer det höras när du kommer. härligt tempo du har.

    #105301
    stefan w
    Deltagare

    Tack!
    Tyvärr så fick jag ett rejält temporas i veckan, jag har jagat grenrörspackningar. Nu är det klart och pipan är nu uppriktad och ihopsvetsad. Lite svetskludd ska finslipas så det blir snyggt, lär knappast vara lönt att måla nåt.

    Nu skall det tas upp hål för anslutningen till röret sen så ska jag göra en provrepa med pipan monterad på min std motor, utan rör. Jag måste bara höra sången………. om jag nu nånsin överhuvudtaget kommer att kunna höra nåt sedan.

    #105304
    pelle s
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    …. om jag nu nånsin överhuvudtaget kommer att kunna höra nåt sedan.

    Det låter inte så mycket faktiskt… …märkte jag, när jag skrapade av hela avgassystemet, utom XP-pipan, mot tröskeln på väg in i Ahlsells gasdepå i Karlstad… Det är klart, det var ganska uppenbart att det kom in en kund i plåtskjulet, men ljudet var förvånansvärt lågt utomhus på vägen hem sen! 😀 😀

    Pelle

    #105582
    pelle s
    Deltagare

    Har du tänkt att plana topplocket? Hur mycket i så fall?
    Din motor blir mycket lik mitt garagepyssel vad gäller porttider så jag följer bygget med spänning, min är dock en enkelförgasarmaskin.
    Dessutom har jag en 66:a motor på vinden som jag så småningom hoppas få tid att bära ner och sätta hårdmetalltänderna i… 😡 😀

    Pelle

    #105585
    hotrodder
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    Idag får tråden ett litet sidospår…..

    Av 6 bult så lossnade 2, resten small av :sick:
    Med migsvetsen byggde jag skalle på dem och lyckades till slut med rörtång få lös dem, mycket tack vare värmechocken som svetsningen gav.

    Ahh känner igen mej! Tips, skippa rörtången och bränn fast en lite större mutter på den avdragna/påbyggda ”pinnen” istället. Du kan ösa på bra nog med svetsen inne i muttern och då får du ännumer värme till hjälp. Låt svalna åsså på´n med lämplig nyckel. Man kan få svetsa på både tre, fyra och fem muttrar men detta misslyckas oftast inte alls.

    #105674
    stefan w
    Deltagare

    Topplocket skall planas men jag har inte funderat på hur mycket än. Troligen 2-2,5 mm, mest troligt 2 mm. Jag vill ha marginal mot knack. Steg 1 är att mäta volymen i toppen och kolla så inte den redan är planad. Jag kommer inte att maxoptimera utan satsar hellre på driftsäkerhet.

    Att svetsa på mutter på avdragna bultar funkar bra, om bultarna är veka kör jag med bricka, jag hade bricka på bultarna som jag beskrev ovan. Gamla rostiga brickor som ytbehandlingen är borta på är perfekta, i synnerhet när man dragit av bulten jäms med ytan. Jag är inkörd på bricktricket därför föredrar jag det, men muttertricket är också ok.

    Arbetet med motorn har stått still nu ett tag, tiden har inte räckt eftersom bilen skullat besiktas, det återupptas snart 😀

    #105732
    pelle s
    Deltagare

    Jag har planat topplocket till min ofilade bruksmotor 3mm. Jag har inga problem med knack. Motorn fick ett rejält lyft efter det faktiskt, mycket piggare och gladare, den var med på noterna och ville mer helt enkelt. 😀

    Jag tycker absolut att du bör plana 3mm! Marginalerna mot knack ökar ju när du har höjt avgasporten.

    Lycka till med bygget och grattis till den lyckade besiktningen!
    Pelle

    #105762
    stefan w
    Deltagare

    Tack för det 🙂

    Det skulle vara fint att hitta den optimala planingen, med det menar jag det kompressionsförhållande som ger mest utan att man behöver tappa effekt genom att bli tvingad att sänka tändning eller/och bestycka upp förgasarna. Pipan laddar ju cylindern lite extra också, det ska man ha i åtanke.
    Det är ju klart att man kan testa och upptäcker man då att det blev lite väl häftigt så går det alltid att höja avgasportarna lite eller montera lite tjockare topppackning, men då sabbar man i.o.f.s. squishen.

    Squishen ska jag lägga jobb på, 1 mm känns bra. Jag skulle nog kunna gå ner lite till eftersom jag inte har motor som ger toppvarv men varför ligga på marginaler när man kanske rätt som det är hamnar mitt i en rödljusduell? Jag behöver nog inte förlora särskilt många sådana innan jag är och petar i motorn igen.

    #105961
    stefan w
    Deltagare

    I helgen skulle spolkanalerna höjas. Jag har köpt verktygen som det tipsas tidigare om i denna tråd. Samt en sats med slipstift som passar.
    Verktygen var bra men ville gärna skaka isär. Det kan vara slipstiften som inte är riktigt raka kanske. När jag skulle slipa så hände det som också beskrivs tidigare i tråden plus lite till.

    Slipstiftet klöste fast och vobblade runt i spolporten tills det small av, stiftet lyckades slira runt i cylindern av sin egen rotation ett antal varv så att det blev rejäla rispor. Ibland tror man förbanne mig att det är dolda kameran eller nåt sånt.

    Jag provade att hona lätt och upptäckte då att loppet var skadat. Det syndes inte tidigare och jag har väl inte fingrat så mycket i loppen. Nu slipper jag iallafall välja mellan att borra eller inte för nu blir det borrning. Jag tog en halvdålig telefon bild av loppet.

    Till helgen ska jag fortsätta, tempot är lågt eftersom jag har 6 mil enkel till garaget och bara kan vara där nån dag på helgen men jag gör så gott jag hinner.

    #105964
    truls herland
    Deltagare

    Kom i håg att det skiljer på långnos och kortnos motorn hur mycket man behöver plana.. Antar att du redan har XP-manualen eftersom du har avgassystemet. Där står det mycket väl beskrivet hur man beräknar sitt fångade komp och vilket nivå man bör ligga på…

    #106162
    tobias_ersson
    Deltagare

    Hej!

    Har nu kolat den ASEA-gröna färgen. Se bilder för info!

    Är med en bild på en nymålad låda också..

    #106963
    stefan w
    Deltagare

    Jodå Truls, det är en xp-pipa. Den fungerar bra. Jag ska senare när motorn blir klar bygga en lite anorlunda som är beräknad på min portning och labba lite, troligen leder det inte till nåt bättre men enda sättet att få veta det är att prova. Hellre höra strängen gå av än att aldrig spänna bågen. Ett grenrör med lika långa kanaler står också högt på göralistan. Att stämma avgaset är det billigaste bolt-on man kan göra som verkligen kännns i ryggstödet.

    Tack för bilderna Tobias! Jag har just insett att jag satsar på fel grönfärg, den jag tänker på är mörkare och kallas nog Pentagrön eller nåt sådant. Aseagrön är nog styrväxelfärgen, jag har nog blandat ihop begreppen. Det är hursomhelst inget fel på Aseagrön som färg, eftersom min motor har mörkare grönfärg så blir det nog den på motorn.

    Jag har inte gjort så mycket nu på en tid eftersom jag haft så mycket ”måsten” att allt ”vill göra” blivit bortprioriterat och batterierna tagit slut. I morgon går planet till Mallorca för att ladda batterierna. Nya friska tag väntar sedan.

    #108144
    stefan w
    Deltagare

    Idag lämnades äntligen blocket in på borrning, borraren gladde sig trevligt nog åt jobbet med att få borra blocket. Han mindes inte när han sist borrade ett sånt. En sak han sa var att jag skulle inte måla blocket utan lämna det orört. Skicket var så fint patinerat och skulle passa fint i min lindrigt sagt patinerade savannabruna saab som jag skjutsade dit blocket i. Jag funderade på det och insåg att måla kan man göra sedan om man nu ens gör det. Färg ska jag skaffa men nån målning gör jag inte nu. Om jag helrenoverar bilen så målar jag motorn. Jag hävdar med en dåres envishet att ”slitet är fint” och att år måste få sätta sina spår. Självklart så har jag också ofta glatts över att få se snygga renoverade bilar, patinerat eller renoverat är två olika saker för mig och det ena utersluter inte det andra.

    Jag ska återkomma med borrbilder om jag hinner med när borrningen sker.

    #110763
    benny
    Deltagare

    Hur går det för dig?
    Själv sitter jag o funderar på o börja bygga en maskin till min…

    #114483
    stefan w
    Deltagare

    Tråden har inte dött, jag har ännu inte fått blocket borrat ännu 🙁
    Enligt borraren så ska han fixa det före jul i alla fall.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 195 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng