Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 195 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 3, 2007 at 19:15 #15816

      Då skall jag också beskriva ett litet projekt som jag funderat en del på. Det handlar om trimning av en komplett 66a TT-motor som jag köpte för ca 15 år sedan på Svartviks Bildemontering här i Sundsvall. Växellåda 4-vxlad följde med och alltsammans kostade 2000:-

      Motorn monterades samma år i min Savannabruna -64a tillsammans med lådan, spänningen var stor när det var dags för provkörning. Jodå den startade och med lite justeringar så gick den väldigt fint. Att bara montera motorn och dessutom byta ut den 3-vxlade lådan gjorde sig väl inte självt utan det drog med sig en del spektakel och fiaskon men med en dåres envishet så bökade jag vidare tills allt en dag var klart. Detta kommer jag att beskriva i en annan tråd senare när nämnda motor skall in i bilen eftersom jag skall göra en del andra förbättringar också som också skall beskrivas.

      2 år och ca 700 mil efter monteringen upptäcktes kolvringsrassel samt lagerljud och att svängningsdämparen kastar lite både axiellt och radiellt. För att inte råka ut för jätteras så togs motorn ur bilen och har sedan stått tills nu. Det gjorde inte så lite ont att sätta slipstiftet i ett original 66a block i bra skick men entusiasmen besegrade smärtan och arbetet påbörjades i Söndags.

      Slipstift inköpta på Swedol, en tryckluftsslipmaskin, en rundfil, en multislipmaskin med tillhörande minislipstift, smärjelduk, och en gammal kolv för att kolla så att jag filade rakt var mina verktyg.

      Först avgasportarna och sen insugen var planen. Spolportarna är ännu orörda, kanalerna är avrundade i inloppen för att hjälpa flödet lite. Avgasportarna är filade till 46 mm från blockplanet och insugen ar filade till 97 mm från blockplanet. Jag har som referensmotor Stefan Dalströms Strömfilade motor med liknande portning och den har mkt fina köregenskaper och mitt mål är bra körbarhet hellre än toppeffekt. Toppeffekten kommer i en annan motor senare 😀
      Nu undrar kanske nån varför jag inte rört spolportarna? Planen är att låta dessa vara och istället labba med avgasavstämning.
      Nu kanske jag är helt fel ute men jag inbillar mig att bra avstämning kommer att hjälpa spolningen genom att sugvågen drar upp gasen ur vevhuset och ut i grenröret. När sen tryckvågen kommer i retur och knuffar in den gasen så har spolportarna hunnit stänga eftersom de inte är filade och cylindern överfylls mer eller mindre. Skulle detta inte fungera så kan jag ju bara fila dessa lämpligt. Inget är ju förstört.

      Här är avgasportarna grovslipade
      http://www.geting.se/viewimage.php?image=35307-GrAvg.JPG

      Insugen grovfilade
      http://www.geting.se/viewimage.php?image=35308-GrIns.JPG

      Nu börjar det se bra ut
      http://www.geting.se/viewimage.php?image=35309-FinIns.JPG

      Närbild
      http://www.geting.se/viewimage.php?image=35313-NarIns.JPG

      Samma port innifrån loppet i sned vinkel
      http://www.geting.se/viewimage.php?image=35304-Insug.JPG

      Blocket står nu på köksbordet till min sambos stora förtvivlan för den sista finnishen av portarna. Jag återkommer allt eftersom arbetet fortskrider. Härnäst skall blocket borras till 70,5 mm eftersom jag har sådana kolvar liggande. Lite synd kanske eftersom loppen är fina. Originalkolvarna som satt i är nog förlorade för kolvringsspelet ligger på mellan 0,15 och 0,25 mm tyvärr.

      Ja jag har upptäckt att bilderna jäklas, skall försöka fixa det. Nu fungerar det nog!

        april 3, 2007 at 20:36 #104881

        Hmm, vädrar jag en uppåtgående trend här? känns som det är fler och fler bustaktare på g!

        KUL! lycka till.

          april 3, 2007 at 20:39 #104882

          Kul att se att du är igång Stefan! Vi får säkert anledning att höras av.

            april 3, 2007 at 20:50 #104886

            Synd att borra blocket om det inte är något fel i loppen. Det räcker att hona upp några hundradels mm och montera andra standard kolvar i bra skick. Sådana kolvar finns det väl gott om. Spara ÖD kolvarna sålänge.
            Jag köpte själv ett 66 block på årsmötet till vilket jag tänker flytta över innanmätet från en kortnosmotor.

            Sabbe

              april 3, 2007 at 21:41 #104891

              Tack gode gud att det händer lite nu på trimfronten, det har vare lite för mycket västfronten 1914-1918 där 😀

              CITAT ”mitt mål är bra körbarhet hellre än toppeffekt” I bland är du alldelles för mogen 🙂 du måste satsa på Medelpad värsta, eller mellan norrlands. Det finns inte många tvåtaktare här uppe men dom som finns måste du spöa i röd ljusen

              Säg nu också att du kletar på nån trevlig färg på blocket med

              Jag har även en relevant fråga så jag inte knäcker tråden med trivialt prat, Förgasarna ska du göra nått skoj med dem, eller är det bara större munstycken??

                april 4, 2007 at 18:07 #104925

                Hmmmm…bustakt, officiellt så trimmar jag för att hänga med i trafikrytmen. Det känns som en lagom grumlig förklaring som lämnar lagom mycket åt fantasin 😀

                Aseagrön är en vacker dov nyans som för tankarna till Bolinder-Munktell. Motorn skall få den färgen om jag får tag på den. Är det någon som vet om den färgen använts på Saabmotorer förresten?

                Att borra blocket eller ej, jag har varit helt klar på att göra detta men sista dygnet har jag börjat tveka. Jag skall nog låta motorborraren mäta upp loppen innan. Dessa är mycket finare än väntat. Honing och nya kolvar börjar bli ett alternativ tillsammans med en vev med racelager. Hmmmm…det börjar bära iväg, jag skall fundera lite över min målsättning, den kan behöva justeras, från lagom till värre.

                Förgasarna skall inte röras ännu, bara bestyckas om tills vidare. Jag vet inte vad trimningen kommer att ge med med avstämning så…50-60 hk , där emellan nånstans.

                Det verkar inte som om så många kollat på bilderna, de är inte så stora för jag har hållit ner storleken till några hundra kb

                En sak som jag lade märke till när jag demonterade topplocket var att dessa fortfarande var lätt oljiga i förbränningsrummen trots att motorn stått sen 1994, även loppen var oljiga. Efter torkning med vanlig trasa så blev förbränningsrummen rena och fina, inte ens sotet blev kvar. Jag körde motorn på Quaker State mineralolja minns jag men jag minns inte den exakta beteckningen. Bra gjort av oljan att klara sig kvar så pass med tanke på att motorn stått i kallförråd.

                  april 4, 2007 at 18:31 #104928

                  Inte för att demotivera dig på något sätt, tycker altid det är kul med folk som provar nya saker… men angående portningen så tycker jag absolut at du ska porta spolportarna också. man skulle se en effektökning endast om man hade portat dessa utan att förändra någonting annat på motorn. med högre avgastid och högre insug så tror jag att du endast kommer at flytta effekten till ett högre varvtal och på så sätt förlora både körbarhet och effekt i registret.. avgaspipa finns redan inget bättre att tillgå en den pipan som medföljer ritningar på om man köper xp-manualen, men jag antar att du redan var medveten om det?

                  mvh

                  Truls

                    april 6, 2007 at 08:01 #104967

                    Nejdå jag bli inte demotiverad alls, det är synpunkter jag är ute efter. Jag är inte heller främmande för att öka durationen på spolportarna. Det som bromsar mig i dag från att göra det är att jag är rädd att förstöra spolbilden p.g.a. att det är svårt att se vad man gör där inne i porten.
                    Det verkar finnas lite olika uppgifter på med vilken riktning gasen skall rusa in i cylindern och vad som är rätt eller fel där vet jag inte.

                    Tipsa gärna om lämplig slipmaskin för spolportning

                      april 6, 2007 at 12:57 #104971

                      Hej!

                      Tänkte bara tipsa: Köpte ASEA-grön lackfärg på HP Flugger tror jag det var, fick den bruten i butiken. Blir bra resultat även om man penslar. målet styrväxel och lite annat. Ska kolla upp färgkoden nästa gång jag är i garaget.

                        april 6, 2007 at 18:33 #104989

                        Tack Tobias, jag avvaktar besked, jag har HP här i stan så det passar bra. Jag såg förresten när jag kollade saabfakta att Pentagrön också kan vara ett alternativ.

                        Jag bestämde mig nu på eftermiddagen att höja spolportarna också. 56 mm från blockplan är nog lämpligt. Kom gärna med synpunkter på det.

                          april 6, 2007 at 20:36 #104990
                          Stefan W wrote:
                          … jag är rädd att förstöra spolbilden p.g.a. att det är svårt att se vad man gör där inne i porten.
                          Tipsa gärna om lämplig slipmaskin för spolportning

                          Efter att jag sett Pelle S nytillskott i verktygssamlingen blev jag så inspirerad att jag gick hem till in fru och lät lite strategiskt avundsjuk vid köksbordet strax innan min födelsedag. Manlig list… 😀

                          Det resulterade i denna manick, även om jag aldrig tidigare i mitt inre kunnat föreställa mig att jag skulle äga en sån här leksaksmaskin, men det var det nya tillbehöret som avgjorde! Men se upp! Det hugger ordentligt om man inte har en bestämd hand.

                          Maskinen
                          Tillbehöret

                          Använd en tandläkarspegel och jobba metodiskt så går det nog bra. Man ser ju portarna rätt bra genom insugs- och avgassidan om man vill kontrollera avverkningen.

                          Förresten, det finns en serie som heter ”Mekanlack” som man kan köpa där en av alla varianter på Aseagrön ingår. Tänk dock på att en motorfärg måste tåla bensin, så jag förordar billack.

                            april 7, 2007 at 08:11 #104997

                            Jag har kikat på en sån maskin lite men tvekat just inför det där med ”leksak”. Jag får nog kika igen tror jag. Jag antar att det finns hårdmetallslipstift till denna också.

                            Det är nog en tuff miljö för vilken färg som helst men billack kan nog vara ett bra alternativ. Snyggast blir nog med en mycket matt mörkgrön lack, dock inte så mattgrön som gamla armefordon utan nånstans mitt emellan. Det blir nära originalet också.

                            Kanske man kan härda färgen hemma i nya varmluftsugnen om blocket går in, ungefär som när man gör tjälknöl. Jag lär få flytta hemmifrån innan detta är färdigt 🙁

                            Nu var det förståss en sak till. Blocket har ett fint patinerat utseende, det ser gammalt ut men det tycker jag bara är charmigt. 41 år måste få synas, man ska inte kanske alltid vara så snabb med att få saker och ting att se nya ut. Slitet är också fint.

                              april 8, 2007 at 12:37 #105025

                              Jag ska visa vad som hänt med 3ans kolv som satt i motorn.

                              Här har vi ett fenomen till, massor av fett på insida remskivan.

                              Jag misstänker att det är främre vevaxel tätningarna som gett upp. Vevhuskomp har smitit ut och tryckt ut fett, omvänt så har samma väg tjyvluft smitit in när kolven varit på väg upp och det har troligen magrat ut blandningen så att det gått varmt. Främre ramlager är också slut.

                              Förbränningsrummen är dock mycket fina och har inga spår av knack, inte ens på 3ans cylinder och det är svårt att tro när man ser kolven. Tydligen så har avgaserna varit väldigt heta på den cylindern eftersom kolven är smältskadad också.

                                april 9, 2007 at 20:04 #105083

                                Idag får tråden ett litet sidospår. Projektet fick ett litet uppehåll. I väntan på att få iordning motorn så beslöt jag att se över gammelmotorn som trots allt sitter i bilen och för den framåt. Ramlagren råmar ut sina protester mot att överhuvudtaget måsta jobba. En stilla bön om att hålla ut ett tag till brukar hjälpa lite.
                                Grenröret har varit spräckt ett tag men jag bestämde att byta detta idag eftersom besiktningen närmar sig och får jag inte genom bilen så lär inte nymotorn behövas heller. Valet var lätt, bilen måste besiktas. Nymotorn får vänta lite.

                                Att påstå att det gick lätt vill jag inte göra

                                Av 6 bult så lossnade 2, resten small av :sick:
                                Med migsvetsen byggde jag skalle på dem och lyckades till slut med rörtång få lös dem, mycket tack vare värmechocken som svetsningen gav.

                                Grenröret var det inte mycket med

                                Nu skall det beställas lite grejor till motorerna, tills dessa kommer så återgår jag till nymotorn, jag återkommer.

                                  april 10, 2007 at 10:04 #105089

                                  Arbetet går vidare.

                                  Plåttjocklek 1,25 mm

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 195 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.